Lidská práva: 62. Svoboda vyznání pro všechny volá po spravedlnosti a smíření
Lidská práva
Svoboda vyznání pro všechny volá po spravedlnosti a smíření
Spojené státy jsou i nadále utvářeny teologickými, politickými a ekonomickými příběhy, jakož i předpoklady, které byly jejich základem před téměř 250 lety. Tato omezená mainstreamová vyprávění nám říkají, kdo se počítá za člověka, kdo mluví za pravdu, kdo určuje, co je dobré, a jak by měla být naše společenství spravována. Náboženská svoboda tyto otázky vždy protínala.
Začátkem tohoto roku jsem začala působit jako ředitelka Centra pro víru, spravedlnost a smíření BJC (BJC Center for Faith, Justice and Reconciliation).
Keisha McKenzieová, členka poradního sboru centra, která působí v Auburnském semináři, se se mnou tehdy podělila o toto:
“V tomto křehkém bodě vývoje našeho národa, kdy toxičtí politici využívají náboženství k uchopení moci a vlivu, mají inkluzivní a pluralitní vzdělavatelé a obhájci náboženské svobody hrát konstruktivní roli.”
Od roku 1936 pracuje Baptistický společný výbor pro náboženskou svobodu (Baptist Joint Committee for Religious Liberty) na ochraně náboženské svobody z historického baptistického principu svobody svědomí. Tato perspektiva může být plně realizována pouze tehdy, když svoboda směřuje k plnému osvobození.
To znamená, že všichni lidé mohou žít ve světě, kde je uznávána a potvrzována jejich lidskost. Zápas o prosazování spravedlnosti v naší společnosti vyžaduje, abychom se cíleně snažili rozšiřovat naše chápání toho, jak omezení náboženské svobody pro některé lidi formovalo veřejnou politiku a společenské normy a zároveň způsobovalo škody mnoha komunitám.
Investice BJC do centra ukazuje na první krok v novém pojetí práce na ochraně svobody víry pro všechny.
V uplynulém roce centrum spolupracovalo s akademickými, občanskými a národními neziskovými organizacemi na zviditelnění problémů spravedlnosti, které mají kořeny v systémovém rasismu, nadřazenosti bílé rasy a křesťanském nacionalismu.
Současně BJC rozšířilo své poslání zapojit se do hlubokého sdílení pravdy tím, že napravilo a navázalo vztahy s černošskými baptistickými denominacemi a vyzdvihlo nedostatečně zastoupené hlasy v těchto kritických diskusích. Tím se znovu potvrdil závazek BJC řešit problém, že náboženská svoboda byla příliš dlouho bílá.
V roce 1954 pronesl Martin Luther King Jr. přesvědčivé kázání “Proměněný nonkonformista”. Napomínal bílé křesťany s velkými a ušlechtilými ideály, aby riskovali tím, že ztělesní Ježíšovu morální odvahu jít proti tomu, co je populární, a dělat to, co je správné.
King zdůraznil, že práce křesťanů v této menšinové skupině bude věčnou výzvou, která vyžaduje rozlišování a nový myšlenkový pohled. Jak to formuloval: “Naděje na bezpečný a obyvatelný svět spočívá v disciplinovaných nonkonformistech, kteří se věnují spravedlnosti, míru a bratrství (společenství).” Pokračoval: “Velký tvůrčí vhled pochází od žen a mužů, kteří byli v menšině. Byla to menšina, která bojovala za náboženskou svobodu; byla to menšina, která přinesla svobodu vědeckého bádání.”
Tento okamžik v našem národě vyzývá každého z nás, abychom se proměnili v nonkonformisty při řešení otázek rasové spravedlnosti a náboženské svobody v 21. století.
Pod vedením Amandy Tylerové podniká BJC smysluplné kroky k dekoncentraci bělošství v kontextu náboženské svobody.
To se hmatatelně projevuje prostřednictvím projektu BJC o rase a náboženské svobodě a sponzorováním klíčového vzdělávacího programu centra, Religious Freedom Mobile Institute. Centrum potvrzuje závazek BJC k rasové spravedlnosti a budování milující komunity. Využíváme naši společnou agenturu k ochraně a prosazování svobody vyznání pro všechny.
K této práci je zapotřebí nás všech – vědců, věřících vůdců, organizátorů, občanů a tvůrců politik – odhodlaných prosazovat ideály, které vytvářejí inkluzivní společnost a demokracii, kde všichni lidé mohou svobodně žít podle svého svědomí.
Požádala jsem několik členů poradního sboru Centra pro víru, spravedlnost a smíření BJC, aby se podělili o to, co pro ně tento okamžik znamená.
“Výzvy, kterým čelí naše společnost a svět, nadále vyžadují odvážné činy, vědomé závazky a hlubokou víru,” řekl Corey D. B. Walker, bývalý prezident centra. “V době, kdy centrum vstupuje do nového a vzrušujícího vztahu s BJC, vím, že jeho bohaté dědictví, odvážná vize a statečný hlas nás budou i nadále oporou při vytváření milované komunity pro všechny.”
Při přehodnocování toho, jak nás naše víra nebo morální kompas nutí jednat, jsme povoláni kultivovat učební osnovy a inovativní programy, v nichž vzdělávání podněcuje změnu srdcí, chování, postojů a nakonec i politiky a zákonů. Centrum pro víru, spravedlnost a smíření BJC “prohlubuje svědectví centra i BJC na akademické, rasové a národní úrovni, protože svědectví obou hnutí je nezbytné ‘pro takovou dobu, jako je tato’,” řekl Bill J. Leonard, zakládající děkan a emeritní profesor teologie na Wake Forest University School of Divinity.
“Ve sporných kulturních kontextech, kde se někteří lidé snaží vymýtit náboženskou rozmanitost, Centrum pro víru, spravedlnost a smíření neohroženě posiluje komunity, aby přijaly náboženskou rozmanitost,” řekl Brad R. Braxton, prezident Chicagského teologického semináře. “Spojením s BJC – dalším neohroženým bojovníkem za náboženskou svobodu – centrum exponenciálně rozšíří svůj již tak pozoruhodný dosah a účinnost.”
V roce 2015 byl seminář BJC Fellows transformativní zkušeností, která mi umožnila definovat svou pravdu, nadechnout se svých nadějí a vydechnout své obavy ohledně způsobů, jakými bylo náboženství využíváno k osvobozování jedněch a utlačování druhých.
Právě v koloniálním Williamsburgu jsem se osobně zavázala narušit historická vyprávění o náboženské svobodě, která opomíjejí zkušenosti Afroameričanů. Od toho dne jsem věrná své výzvě být solidární s nedostatečně zastoupenými skupinami a zároveň vytvářet prostor u stolu bez ohledu na to, jakou identitu zastáváme nebo koho milujeme.
Jedná se o práci na zajištění lidské důstojnosti, sociální spravedlnosti a osvobození. Jak řekl Martin Luther King: “Průkopníky v oblasti lidské, akademické, vědecké a náboženské svobody byli vždy nonkonformisté. V jakékoli věci, pokud jde o pokrok (lidstva), důvěřujte nonkonformistům!”
Zvu vás, abyste se k nám připojili na cestě, která nás čeká, když budeme žít podle své víry tím, že budeme bezvýhradně prosazovat svobodu víry pro všechny.
SABRINA DENT
Sabrina E. Dentová
Sabrina E. Dentová řídí Centrum pro víru, spravedlnost a smíření BJC, vede několik vzdělávacích programů BJC a projekt BJC o rasové a náboženské svobodě. V roce 2015 byla členkou inaugurační třídy BJC Fellows a v letech 2020-2023 působila v představenstvu BJC. Získala bakalářský titul na virginské technice a tituly magistra teologie a doktora duchovní služby na Samuel DeWitt Proctor School of Theology na Virginia Union University.
Poznámka redakce: Toto je článek z nové série článků o náboženské svobodě, jejichž autory jsou stipendisté BJC a které vznikly díky grantu od nadace Prichard Family Foundation.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry