Zneužívání: 57. Poskytněme alternativu k toxickému náboženství
Zneužívání
Poskytněme alternativu k toxickému náboženství
Není žádným tajemstvím, že se Sjednocená metodistická církev (The United Methodist Church – UMC) štěpí, především kvůli otázkám LGBTQ. Tisíce sborů UMC se již od denominace oddělily. Velké množství dalších o tom uvažuje do konce roku 2023. A mnoho dalších se pravděpodobně připojí k exodu v roce 2024 poté, co Generální konference (nejvyšší zákonodárný orgán UMC) stanoví konečné “rozvodové” směrnice pro rozdělení.
Většina odloučených sborů se připojí ke Globální metodistické církvi (Global Methodist Church), nové konzervativní metodistické denominaci.
Ne všichni členové odloučených sborů však chtějí z UMC odejít. V důsledku toho se tisíce metodistů United Methodists staly církevními sirotky. V reakci na to některé konference UMC vytvořily sbory “Maják” (“Lighthouse”), které tyto věřící bez domova adoptují.
Společenství věřících Lighthouse jsou odhodlána zůstat v UMC a jsou připravena přijmout lidi, kteří ztratili svůj domov v UMC v důsledku rozchodu. Stručně řečeno, sbory Lighthouse nabízejí alternativu lidem, kteří nechtějí opustit UMC a kteří se nechtějí identifikovat s novou denominací, která nechce ctít homosexuální manželství ani přijímat homosexuální duchovní.
Potřebují alternativu
Ačkoli tleskám a podporuji tuto snahu UMC “Lighthouse”, potřeba alternativních náboženských společenství sahá daleko za hranice Sjednocené metodistické církve. Miliony lidí v celé Americe bohužel potřebují zdravou alternativu k toxickému náboženství.
Lidé se například dívají na evangelikální církev a vidí v ní (alespoň částečně) ducha hněvu, strachu, odsuzování, nadstranickosti a bílého křesťanského nacionalismu. Vidí církev, která je zaměřená proti LBGTQ, proti přistěhovalcům, proti vědě, proti ženám a stále častěji i protidemokraticky. A vidí církev, která se zřejmě mnohem více zajímá o konspirační teorie a kulturní války než o lásku k Bohu a bližnímu.
Stručně řečeno, vidí křesťanskou tradici, která se z velké části zbavila ducha, učení a příkladu Ježíše. Potřebují alternativu.
Lidé se dívají na římskokatolickou církev a vidí (alespoň částečně) arogantní hierarchii, která se více stará o ochranu svého kléru a instituce než o ochranu zranitelných dětí. Vidí církev, která se tvrdošíjně brání transparentnosti a odpovědnosti, pokud jde o její děsivý skandál s pedofilními kněžími. A vidí církev, která se natolik soustředí na potraty, že zanedbává prakticky všechny ostatní naléhavé sociální problémy současnosti. Potřebují alternativu.
Lidé se dívají na církev hlavního proudu a vidí (alespoň zčásti) nekonečné konflikty ohledně lidské sexuality plné zatrpklého antagonismu, nepřátelských soudních bitev a záměrných dezinformačních kampaní. Vidí byrokratickou, neefektivní, stárnoucí a staromódní církev, která se brání provedení potřebných změn, aby mohla prosperovat v 21. století. A vidí církev, která se více stará o institucionální přežití než o naplňování svého poslání. Potřebují alternativu.
Je snadné stěžovat si na žalostný stav současného amerického náboženství. A jak je uvedeno výše, je na co si stěžovat. Ale těm, kterým stále záleží na budoucnosti křesťanství, kritika nezdravé víry nestačí. Musíme také nabídnout životaschopnou alternativu.
Lekce od politika
To platí nejen v náboženském světě, ale také v politické oblasti. Marylandský guvernér Wes Moore tuto skutečnost chápe. Moore, vycházející mladý černošský demokratický vůdce (často přirovnávaný k Baracku Obamovi), dokáže hnutí MAGA odsoudit s těmi nejlepšími. Jako černoch v Americe zná z první ruky nebezpečí extrémní pravicové politiky. Zároveň si ale uvědomuje, že odsoudit své politické protivníky nestačí. Aby něco skutečně změnil, musí také nabídnout přitažlivou alternativu.
V nedávném článku v časopise Time Moore říká:
“V současné době je to pro nás velmi důležité: Myslím, že jsme na tom dost špatně. … Rétorika se stupňuje. … Přibývá případů politického násilí, antisemitismu, homofobie, rasismu. … Lidé musí pochopit, jak je celé toto hnutí nebezpečné. Znamená to jen, že náš odpor musí být mnohem agresivnější, důkladnější a láskyplnější. Protože si nemyslím, že se vám podaří tuto věc porazit jen tím, že ji označíte za špatnou. Musíte ji porazit i tím, že nabídnete alternativu.”
Guvernér Moore má pravdu. Odsuzování toxické politiky (nebo náboženství) nepřinese mnoho dobrého, pokud zároveň nenabídnete lepší alternativu.
Příležitost
Většinu svých služebních let jsem strávil ve službě na Jihu v biblickém pásu, kde převládající náboženskou tradicí byl (a je) konzervativní evangelikalismus. I když jsem občas kritizoval nábožensky pravicový fundamentalismus, většinou jsem se zaměřoval na nabídku zdravé alternativy.
Po celá desetiletí jsem se v mnoha prostředích snažil vést svůj sbor k tomu, aby byl inkluzivní, otevřenou, milostí naplněnou alternativou k toxickému exkluzivnímu, úzkoprsému a odsuzujícímu fundamentalismu.
Sbory, kterým jsem sloužil a které tuto vizi přijaly, zažily výrazné oživení a růst. Zjistily, že velké množství lidí i v biblickém pásu hledá životaschopnou alternativu k nezdravému náboženství.
Je smutné, že toxické náboženství je v dnešní Americe hojné a působí velké škody na věci Krista a církve. Tato tragická realita však zároveň poskytuje příležitost. Progresivní sbory mohou svým společenstvím odvážně hlásat, že odpovědí na špatné náboženství není žádné náboženství, ale dobré náboženství. Rozhodně nemusí být dokonalé. Musí však poskytovat životaschopnou alternativu k nezdravé víře.
Mnoho lidí dnes touží po pozitivním, progresivním a život obohacujícím společenství víry. Jak nedávno napsal jeden čtenář mého webu Doubter’s Parish: “Jsem si jistý, že existují úžasné církve – církve, kde je hlavní láska, kde víra v doktrínu není to hlavní a kde je posláním následování Krista. Ale není snadné je najít.”
Pokud budou pokrokové sbory poskytovat takový druh společenství věřících, byť nedokonale, bude k nim přitahován značný počet lidí.
Nakonec nejlepší odpovědí na špatné náboženství je dobré náboženství. Ježíš tomu rozuměl. Tváří v tvář arogantnímu, bez lásky, odsuzujícímu a legalistickému náboženství své doby Ježíš nabídl zdravou alternativu pokory, milosti, lásky, milosrdenství, soucitu a spravedlnosti. K témuž vyzývá i dnešní věřící.
Nápis před vchodem
Před několika lety, než jsem odešel z pastorační služby do důchodu, navštívila můj sbor, záměrný a neokázalý hlavní sbor sjednocených metodistů ve společenství plném konzervativních evangelikálních sborů, mladá rodina. Po několika měsících docházky si se mnou domluvili schůzku, abychom probrali křest a členství.
Zeptal jsem se jich: “Co vás přilákalo do našeho sboru?”
“Ten nápis.”
“Jaký nápis?” zeptal jsem se.
“Ten nápis venku, který říká: ‘Otevřená srdce, otevřené mysli, otevřené dveře’. Mysleli jsme si, že všechny sbory jsou úzkoprsé a odsuzující. Když jsme tedy uviděli váš nápis, rozhodli jsme se vás navštívit. Když jsme zjistili, že sbor uvnitř odpovídá nápisu venku, chtěli jsme se stát jeho členy.”
Martin Thielen
Martin Thielen
Martin Thielen, emeritní metodistický duchovní, je tvůrcem a autorem webu www.DoubtersParish.com. Před přestupem do UMC působil jako redaktor časopisu Proclaim magazine v Baptistické radě nedělních škol (The Baptist Sunday School Board).
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry