Svědectví: 21. Nezvykejme si na válku
Olena Zelenska, první dáma Ukrajiny: Nezvykejme si na nic menšího než na trvalou Boží lásku.
Svědectví
Nezvykeme si na válku
Olena Zelenska, vystudovaná architektka, je scenáristka a první dáma Ukrajiny. V nedávném rozhovoru pro Vogue vyzdvihla houževnatost a zručnost ukrajinských žen v péči o blízké, chození do práce a vzdorování ruské vojenské agresi v jejich domovech a městech.
Přesto je provází strach, když rodí v protileteckých krytech a poskytují pomoc zraněným sousedům, když hledají útočiště tam, kde je bezpečí nepravděpodobné.
Zelenska vytvořila kanál Telegram pro Ukrajince, aby přispívali svými osobními válečnými příběhy, aby náš svět měl rychlý přístup ke svědectvím o lidské odolnosti uprostřed zvěrstev v Buči, Mariupolu a dalších městech zpustošených smrtí civilistů, znásilňováním, rabováním a mučením.
Zelenska nás vyzývá, abychom vzdorovali po boku Ukrajinců, s vědomím, že tak činíme z geografické vzdálenosti.
Jak může náš odpor ovlivnit Ukrajince a ostatní v ohrožení? Jak vypadá odpor tady a teď?
Můžeme odolat našim zvykům myslet na tuto válku a další války podle očekávání, jako na způsob života. Program Upsala Conflict Data Program definuje válku jako „státní konflikt nebo dyádu, která v konkrétním kalendářním roce dosáhne “nejméně 1 000 obětí bojů“, včetně civilistů a bojovníků zabitých v akci.
Rada pro zahraniční vztahy identifikuje válku ve více než 20 regionech v Mexiku, východní Evropě, na Středním východě, v Africe a Asii, od občanských konfliktů po územní spory mezi zeměmi.
Válka je možná všudypřítomná, ale není normální. Četnost a trvání válek nemůže otupit naši oddanost lidským právům a svobodám pro nás i ostatní. Válka není udržitelná praxe a geopolitická a lidská zranění se rozšiřují po generace potomků.
Zatímco konflikty mohou skončit v reálném čase, válka může pokračovat prostřednictvím traumatických reakcí civilistů, válečníků, ekonomik a komunit. Nezvykejme si na válku jako běžnou součást našeho každodenního života. Místo toho je jedinou možností, jak konflikt vyřešit, odolat přesvědčení a jednání, že válka je abnormální a nepřijatelná.
“Odporovat přesvědčení a jednání, že válka je nenormální a nepřijatelná, je jedinou možností, jak konflikt vyřešit.”
Musíme také odolat svádění nezájmu nebo lhostejnosti, pokud si myslíme, že válka nemá nic společného s našimi osobními nebo národními záležitostmi. Učíme se a znovu se učíme, že válka kdekoli se týká nás všech. Naše ekonomika, přístup ke zdrojům a blahobyt souvisí s válkou na jiných místech.
Rada pro zahraniční vztahy uvádí, že ruská invaze na Ukrajinu má širší důsledky pro zásadní globální spolupráci v otázkách, jako je kontrola zbrojení, šíření jaderných zbraní, kybernetická bezpečnost, energetická bezpečnost a konflikty v zemích jako Sýrie a Libye.
Nezvykejme si na vlastní zájmy a izolaci. Kupní sílu a občanské jednání používejme opatrně. Odolávejme tím, že budeme žít záměrně jako světoobčané a budeme přispívat k místním komunitám a světu udržitelnějším způsobem.
Můžeme se bránit prostřednictvím našeho demokratického procesu advokacie a rozhodování.
Můžeme zajistit, aby naše občanské a politické organizace reprezentovaly naše přání podporovat právo Ukrajiny na samosprávu a svobodu od útlaku.
Můžeme zhodnotit práci platných humanitárních organizací a přispět k úsilí, které řeší lidské potřeby a vášeň našeho srdce.
Můžeme trvat na tom, aby naši volení představitelé pracovali na mírovém a spravedlivém ukončení agrese a nadále podporovali to, co si občané sami zvolí.
Můžeme také vytvořit více systémů ochrany pro civilní oběti války, zejména ženy, děti a lidi, kteří jsou starší a křehcí.
Kancelář zvláštního poradce OSN pro otázky rovnosti žen a mužů a pokrok žen přijala v říjnu 2000 rezoluci o ženách, míru a bezpečnosti, v níž potvrdila zvýšenou účast žen na vytváření míru, řešení konfliktů a rekonstrukci po konfliktu.
Vyzývá všechny strany, aby „přijaly zvláštní opatření na ochranu žen a dívek před genderově podmíněným násilím, zejména znásilněním a jinými formami sexuálního zneužívání, v situacích ozbrojených konfliktů“.
Přestože OSN navázala aktualizacemi v roce 2004, naše současné mediální zdroje naznačují, že ženy a děti jsou terčem a jsou napadány v domovech, krytech a evakuačních koridorech.
“Ježíš se odmítl podrobit systémům, které bránily lidem, zvláště zranitelným, žít v hojnějším životě.”
Když přemýšlíme o posledních dnech Ježíšova života, vidíme, jak cizí agrese formovala jeho život a komunitu.
Římská říše znehodnocovala životy Židů a dalších poddaných a ovládala je fyzickou nadvládou, právními omezeními a spoluprací s židovskými náboženskými vůdci a vládními úředníky.
Ježíš se odmítl podrobit systémům, které bránily lidem, zvláště zranitelným, žít v hojnějším životě. Ukázal nám „věci, které přispívají k míru“, i když možná ještě nerozumíme tomu, jak tyto pravdy v našem světě žít.
Mezitím máme kolotoč lásky, která nás drží na vyšším standardu péče o sebe a naše sousedy ve světě.
Můžeme zaváhat. Můžeme se unavit.
Ale můžeme odolat snížení našich měřítek lásky k bližnímu.
Nezvykejme si na nic menšího než na trvalou Boží lásku.
PAULA MANGUM SHERIDAN | 14. DUBNA 2022
Paula Mangum Sheridan
Paula Mangum Sheridan vyučovala sociální práci na Whittier College a Loma Linda University. Navázala partnerství s pedagogy sociální práce v Dánsku a Finsku, aby prozkoumala globální praxi sociální práce. Je licencovanou klinickou sociální pracovnicí a ve své komunitě podporuje dostupnost voličů a práva lidí bez domova. Je členkou Episkopální církve All Saints v Pasadeně v Kalifornii.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry