Svědectví: 7. Proč podporuji ženy ve službě, 1. část
Svědectví z Jížní baptistické konvence (SBC) o kazatelské službě žen.
Svědectví
Proč podporuji ženy ve službě, 1. část
Z celého srdce věřím, že ženy jsou si v oblasti křesťanské služby rovny mužům. To znamená, že věřím, že ženy mohou a měly by kázat posluchačům se smíšeným pohlavím a ženy mohou a měly by sloužit jako starší kazatelky, vedoucí denominací, biblické profesorky atd.
Ne vždy jsem myslel tímto způsobem. Vyrostl jsem v církevní tradici, která omezovala takové služby pouze na muže. Ale v posledních letech mě vliv přátel, mentorů a učitelů vedl k tomu, abych se v této otázce znovu vrátil k Písmu a přehodnotil názory, ve kterých jsem vyrůstal.
Ačkoli v dějinách křesťanství existovaly významné výjimky, většina křesťanů v minulosti i současnosti prosazovala genderově omezující názor. To nutně neznamená, že jejich perspektiva je správná, ale nebyl bych čestný, kdybych neuznal, že obhajuji menšinový názor.
Někteří z nejvěrnějších, nejlaskavějších a nejinteligentnějších křesťanů, jaké jsem kdy poznal, se mnou nesouhlasí ohledně role žen ve službě. Nepíšu, abych znevažoval jejich charakter nebo inteligenci. Píšu je proto, abych je povzbudil, aby přehodnotili svůj výklad Písma v otázce, která – i když to není pro spásu zásadní – je stále neuvěřitelně důležitá.
Starý zákon
Prvních 39 knih naší Bible uvádí děsivé příklady podmanění a degradace žen. Z tohoto důvodu není Starý zákon místem, na které se lidé obvykle obracejí, když chtějí ženy podpořit a posílit. To je nešťastné, protože ve Starém zákoně žijí některé z nejneuvěřitelnějších biblických ženských postav.
Tři ženy slouží zde jako prorokyně: Miriam (Exodus 15:20), Debora (Soudců 4: 4) a Chulda (2. Královská 22:14). V Bibli nejsou proroci ti, kteří hledí do křišťálových koulí a předpovídají budoucnost. Proroci jsou ti, kteří jsou pověřeni a inspirováni Bohem, aby předali jeho autoritativní slovo svému lidu k poučení, nápravě a nabádání.
Kromě toho, že byla prorokyní, slouží Debora jako soudce – Bohem ustanovený lidský politický vůdce Izraele před dobou království. Chuldino kázání pomáhá zažehnout jedno z nejintenzivnějších období obrození v celém Starém zákoně. Ověřila celou část Písma, když byla znovu objevena poté, co byla ztracena.
Prorok Joel hovořil o dni, kdy by Pán vylil svého Ducha na celé lidstvo – bez ohledu na pohlaví – a toto vylití by vedlo k prorokování mužů a žen (Joel 2: 28–29). Skutky říkají, že toto proroctví se splnilo v den Letnic (Skutky 2: 17–21).
Nový zákon
V Janově evangeliu sdílela samaritánka u studny evangelium Ježíše Krista s mnoha samaritánskými muži a ženami, kteří uvěřili svědectví této ženy (Jan 4: 7-42). Lukáš a jeho pokračování Skutků zdůrazňují mnoho žen, které sloužily Ježíšovi během a po jeho pozemské služby (Lukáš 2: 36-38; 8: 1-3; 24:49, 55; 24:10; Skutky 9:36; 16:14) -15, 40; 18:26; 21: 9).
Navíc jsou to ženy, které dostaly zprávu o vzkříšení jako první a byly poslány, aby ji ohlašovaly (Lukáš 23:49, 55–56; 24: 1). A to navzdory skutečnosti, že v jejich kultuře nebylo svědectví žen přijímáno jako platný důkaz u soudu. Za zmínku stojí také to, že Ježíš nikdy neučil, že určité služby jsou omezeny na jen muže – bez ohledu na jeho povolání Dvanácti.
V Římanům 16: 2 označuje Pavel Foibé jako „diakonku“ a jako prostátis – obvykle překládaný jako „patron“ nebo „pomocník“, ale kterou Philip Payne ve své knize Man and Woman, One in Christ: An Exegetical and Theological Study of Paul’s Letters (Muž a žena, Jeden v Kristu: Exegetické a teologické studie Pavlových dopisů uvádí jako v pozici autority.
Pavel i Skutky apoštolů zobrazují Prisku / Priscillu jako učitelku a vždy uvádějí její jméno před manželem, v rozporu s tehdejším patriarchálním společenským zvykem (Skutky 18:18, 26–28; Římanům 16: 3; 2. Timoteovi 4:19).
V Římanům 16: 7 Pavel zmiňuje Junii – ženu – jako „vynikající mezi apoštoly“. I když to anglický překlad překládá nejednoznačně, věta v řečtině s největší pravděpodobností znamená, že Junia byla sama apoštolem. V 1. Korintským 11 Pavel povzbuzuje ženy – a muže -, aby se během bohoslužeb veřejně modlili a prorokovali.
Pavel popisuje služby Marie, Tryfeny, Tryfosy a Persis – všech žen – slovem kopiao, což znamená „tvrdě pracovat“, a jeho odvozeninami. Pavel často používal toto stejné slovo k popisu své vlastní služby a použil jej v 1. Korintským 16:16, když přikázal Korintským, aby se podrobili „každému, kdo pomáhá při práci a službě“. A v 1. Tesalonickým 5: 12–13 použil Pavel toto slovo, napsal Payne, když „spojuje ty, kteří se tak namáhají, s těmi, kdo mají autoritu“.
Dotkl jsem se pouze povrchu biblických pramenů. Také jsem nemohl opomenout hrstku textů, které zřejmě omezují role žen ve službě a ve vedení církve (1. Korintským 14: 33–36; 1. Timoteovi 2: 8–15; 3: 1–7; Títovi 1 : 5-9).
Mým cílem zde však není urovnat debatu. Mým cílem je uklidnit debatu pro ty, kteří možná dospěli k závěru, aniž by zvážili celou škálu biblických důkazů.
Kazatelky současnosti a budoucnosti
Během svého krátkého života jsem se setkal s mnoha ženami s neuvěřitelnými dary, ženami, jejichž služba bude pro církev neuvěřitelným požehnáním. To platí zejména od té doby, co jsem začal navštěvovat Truett Seminary, instituci, která výslovně a silně potvrzuje ženy ve službě.
Jedním z mých oblíbených vyučování v Truett Seminary byl kurz o reformaci, který vyučuje žena. Jedním z nejjasnějších profesionálních biblických učenců v Truett je žena. Jedno z nejlepších kázání, které jsem v uplynulém roce slyšel, kázala jedna z mých blízkých přítelkyň – mohl bych dodat, že během svého první kázání mimo učebnu.
Církev praská ve švech ženami, které jsou nadané a povolávané Bohem. Pokud nadále omezujeme ženy na určitých službách, poškozujeme nejen je, ale poškozujeme i sebe. Olupujeme naše sbory o velké bohatství, které nám Bůh chce prostřednictvím svých dcer dát.
Joshua Sharp
Doporučuji také knihu Ženy ve službě: Biblické, teologické a praktické úvahy od Todda Stilla a kapitolu s názvem “The Biblical Case for Ordaining Women” („Biblický případ pro ordinaci žen“) v knize Surprised by Scripture: Engaging Contemporary Issues (Překvapen Písmem: Zachycení současných případů) od N. T. Wrighta.
Joshua Sharp
Joshua Sharp je spisovatel a učitel Bible žijící ve Waco. Je držitelem titulu Master of Divinity z Truettova teologického semináře.
Joshua slouží v různých službách v prvním baptistickém sboru ve Waco. Pochází ze sboru Missouri Ozarks, ale strávil několik let svého dětství v Chihuahua v Mexiku, kde jeho rodiče sloužili jako misionáři. Má také bakalářský titul Bachelor of Arts a je graduován také v psychologii a křesťanských studiích jihozápadní baptistické univerzity v Bolivaru, Southwest Baptist University, Mo., a připravuje se na kazatelskou službu.
Vyjádřené názory jsou výhradně názory autora.
Druhou část tohoto článku si můžete přečíst zde: Svědectví: Proč podporuji ženy ve službě, 2. část
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů