Teologie: 83. Přitažlivost biblické neomylnosti?
Teologie
Přitažlivost biblické neomylnosti?
Bylo to na podzim roku 1975, kdy jsem na Jižním baptistickém teologickém semináři v Louisville ve státě Ky. studoval Starý zákon. Jemný a tichý Page Kelley vysvětloval těžký úděl biblického překladatele.
Máme Septuagintu, řecký překlad starověké hebrejštiny dokončený dvě století před Ježíšovým narozením. Pak tu máme stejně staré svitky od Mrtvého moře objevené v Kumránu. Nakonec se musíme vypořádat s masoretským textem, který mezi 9. a 11. stoletím sestavili židovští rabíni. Kelley vysvětluje, že aby mohli přeložit určitou pasáž, musí se vědci orientovat v tisících variantních čtení, která v mnoha případech nelze vzájemně srovnat.
Pak to řekl: “Možná jste slyšeli, že když je v Bibli jediná chyba, musíte ji celou vyhodit. No, jestli je to pravda, tak to musíte vyhodit celé!”.
O sedmnáct let později Kelley přešel z Jižního semináře do nově založeného Baptistického teologického semináře v Richmondu. Kelley, konzervativní vědec v očích svých kolegů, byl oddaný pravdě a autoritě Bible. Nebyl však ochoten učit, že Bible mluví v každé otázce jedním hlasem nebo že doslovný výklad 1. až 11. kapitoly Genesis znamená říci “ne” moderní vědě.
Al Mohler, tehdy novopečený prezident Southern Seminary, takové výčitky neměl. Mohlerova oddanost principu biblické neomylnosti byla tak nekompromisní, že nakonec prohlásil, že Země je stará 6 000 let a že “zdánlivé stáří” planety je důsledkem pádu.
Pokud dovolíme, aby vědecký konsenzus převážil nad Genesis, říká Mohler, “budeme čelit zničení celého evangelia”.
Neomylnost a americký evangelikalismus
Učení o neomylnosti Bible je standardním rysem amerického evangelikalismu.
Někteří evangelikálové omezují řeči o neomylnosti na teologická a morální tvrzení Bible. Američtí evangelikálové s dobrou pověstí se však musí pod určitou verzi biblické neomylnosti podepsat. Ve většině případů to znamená potvrzení Chicagského prohlášení o biblické neomylnosti z roku 1982, které říká, že Bible je prostá omylů “o Božích činech ve stvoření, o událostech světových dějin a o svém vlastním literárním původu pod vedením Božím”.
“Učení o biblické neomylnosti je standardním rysem amerického evangelikalismu.”
Nedávný průzkum ukázal, že 31 % dospělých Američanů se hlásí ke “kreacionismu mladé Země”, tedy k přesvědčení, že lidé byli stvořeni ve své současné podobě v roce 4004 př. n. l. nebo později. Mezi každotýdenními účastníky bohoslužeb se podpora kreacionismu mladé Země vyšplhala na 69 %.
Pro představu, ve Spojeném království se pouze 17 % dospělých hlásí ke kreacionismu mladé Země. V Americe tento postoj hájí 2 % vědců (a mnozí z nich se hlásí k evangelikálním skupinám, jako je Answers in Genesis).
Proč jsou američtí evangelikálové tak oddaní učení o neomylnosti Bible? Důvodů je několik – některé dobré, některé špatné, některé vyloženě odporné.
Ontologické důvody
Ontologie je nauka o bytí. Křesťané vycházejí z existence Boha, který je vševědoucí, všemohoucí a svrchovaně milující.
Vědecký výzkum s božstvím nepočítá. Vědecká metoda se může zabývat pouze pozorovatelným a měřitelným, což Boha nepostihuje.
Skutečnost, že naprostá většina vědců pojímá vesmír v podstatě agnosticky, je pro mnoho věřících lidí hluboce znepokojující. Učení o neomylnosti Bible (zejména ve spojení s kreacionismem mladé Země) je balzámem na rány evangelikální úzkosti. Boží stvořitelská moc nemusí být vědecké komunitě zřejmá, tvrdí praví věřící, ale vše je přímo v Bibli.
Logické důvody
Učení o biblické neomylnosti se řídí logikou dokonalosti.
Je-li biblický Bůh “dokonalý v moci, lásce a čistotě”, mělo by Boží sebezjevení tuto dokonalost odrážet. Dokonalý Bůh nemůže být zjeven knihou poznamenanou mylnými informacemi.
“Buď-anebo, černobílá rétorika biblické neomylnosti je zakořeněna v této logice dokonalosti.”
Buď-anebo, černobílá rétorika biblické neomylnosti je zakořeněna v této logice dokonalosti.
Doxologické důvody
Zastánci biblické neomylnosti líčí zápas v kleci mezi svou vizí slavného Boha a bezbožným vědátorstvím. Tvrdí, že pokud mají vědci pravdu ohledně velkého třesku a biologické evoluce, biblická vize Boha se mění v popel.
Světonázor zakořeněný v Boží slávě se naopak musí bouřit proti chladnému empirismu. Když kulháme mezi dvěma názory, když sloužíme dvěma pánům, naše srdce je úzkostlivé a naše uctívání je povrchní. Pravá věda, stejně jako pravá bohoslužba, musí začínat Boží slávou; všechna ostatní půda je propadající se písek.
Etiologické důvody
Inerrantisté se zaměřují na prameny víry. Dům je tak stabilní, jak stabilní jsou jeho základy.
Jak se dozvídáme o Bohu, stvoření a pádu a spasení našeho rodu? Na základě jaké autority mluvíme o pekelném ohni nebo nebeské slávě? Buď nám tyto věci Bůh zjevil v Bibli, nebo jsme naprosto v nevědomosti.
“Naše naděje není postavena na ničem jiném než na Ježíšově krvi a spravedlnosti.” Ale bez Bible nemáme žádného Ježíše. Proto se křesťanům říká “lid Knihy”.
Pedagogické důvody
V prvních letech své služby byl Billy Graham sužován pochybnostmi. Na naléhání svého starého přítele Charlese Templetona četl neortodoxní teology, jako byli Karl Barth a Reinhold Niebuhr, vědce, kteří otevřeně přiznávali, že Bible se vyznačuje teologickou rozmanitostí a vnitřními rozpory.
“Něco jsem ve své službě objevil,” řekl Graham Templetonovi. “Když beru Bibli doslova, když ji hlásám jako Boží slovo, má moje kázání sílu. Když stojím na pódiu a říkám: ‘Bůh říká’ nebo ‘Bible říká’, Duch svatý si mě používá. To má své výsledky. Moudřejší lidé než vy nebo já se o podobné otázky přou už po staletí. Nemám čas ani intelekt na to, abych zkoumal všechny strany teologického sporu, a tak jsem se rozhodl jednou provždy přestat zpochybňovat a přijmout Bibli jako Boží slovo.”
“Snaha skloubit to, co jste se naučili na světské univerzitě, s tím, co vás učili v semináři, a s tím, co jste nasáli v nedělní škole, může být vyčerpávající.”
Jak ví každý vzdělaný kazatel, snaha sladit to, co jste se naučili na světské univerzitě, s tím, co vás učili v semináři, s tím, co jste nasáli v nedělní škole, může být vyčerpávající. Zjistíte, že se prodíráte závějemi kognitivní disonance. Pokud stejně jako Billy Graham vsadíte všechny své žetony na Bibli a roztočíte kolo, nejednoznačnost ustoupí jednoduchosti.
Sociologické důvody
Učení o neomylnosti Bible poskytuje církvi teologická ochranná zábradlí. Dokud kážou a učí neomylnou Bibli, je evangelikálním vedoucím přiznána určitá interpretační svoboda.
S těmi, kdo neomylnost zpochybňují, je však tvrdě zacházeno, často traumatizujícím způsobem, který ukončuje jejich kariéru. Někteří evangelikální vedoucí, kteří se formálně hlásí k neomylnosti Bible, také věří, že Země je stará 4,5 miliardy let, podporují biologickou evoluci, práva LGBTQ a prosazují ordinaci žen do kazatelské služby. Většina sporů v americkém evangelikalismu je důsledkem snahy zmařit tento druh balancování na laně.
Už nestačí podepsat Chicagské prohlášení o neomylnosti Bible; musíte také souhlasit s tím, že neomylná Bible znamená mladou Zemi, žádnou evoluci, nulovou toleranci vůči LGBTQ lidem a především žádné ženy na vedoucích pozicích.
“Většina rostoucích sborů se drží nadpřirozené teologie doplněné o démony, anděly a deklarovaný odpor k duchovnímu zlu na vysokých místech.”
Určitá míra bezohlednosti je nutná, protože církve, které mají slabou biblickou autoritu, upadají již desítky let, zatímco pravověrní sebevědomě kráčejí od slávy ke slávě. Donedávna bylo těžké argumentovat. Dokonce i dnes, kdy se evangelikální církve spirálovitě potápějí do hlubokého demografického propadu, se většina rostoucích sborů drží nadpřirozené teologie doplněné o démony, anděly a vyhlášený odpor proti duchovní špatnosti na nejvyšších místech.
Tato spiritualita mimochodem inspirovala povstání z 6. ledna.
Mytologické důvody
Předpokládejme, že věříte, že Spojené státy americké jsou zářivým Božím městem na kopci, ale trápí vás několik nepohodlných skutečností: etnické čistky původního obyvatelstva, hrůzy zotročování a segregace Jima Crowa, patriarchální znevažování žen a všechny další útrapy, které byly v průběhu pohnuté historie našeho národa spáchány na zranitelných lidech.
Učení o neomylnosti Bible je tu od toho, aby nám pomohlo. Byla použita k ospravedlnění zotročování, etnických čistek, patriarchátu a homofobie.
Pokud svatý Bůh zjevený v naší neomylné Bibli tyto věci schvaluje (nebo je alespoň neodsuzuje), musí to být v pořádku, dokonce spravedlivé. Logika neomylnosti byla po staletí používána k podepření nespravedlnosti a znovu se vrací.
Demagogické důvody
Demagogové jsou zřídkakdy zbožní. Nemají rádi konkurenci.
Úspěšná demagogie však vyžaduje, aby člověk využil rozhořčení lidu. Kdybyste nakreslili Vennův diagram srovnávající 31 % voličů, kteří věří v kreacionismus mladé Země, s 34 %, kteří obdivují Donalda Trumpa, překryv by byl téměř dokonalý.
Důrazná obhajoba biblické neomylnosti je jistou cestou k získání nehynoucí lásky roztrpčených bílých evangelikálů.
Cesta vpřed
Umírnění až progresivní křesťané jsou zmateni trvalou přitažlivostí biblické neomylnosti. Naší typickou odpovědí je výčet všech důvodů, proč, abychom parafrázovali Christiana Smithe, neomylnost činí Bibli nemožnou.
Když se však vžijeme do srdcí a myslí obyčejných lidí, dává odolnost této nauky velký smysl. Jsou-li nuceni volit mezi svatým Písmem a tím, co vnímají jako posmívané vědátorství, rozhodnou se pro Bibli. Pokaždé.
Co se však stane, když logika dokonalosti ustoupí logice lásky? To si povíme příště.
ALAN BEAN
Alan Bean
Alan Bean je výkonným ředitelem Friends of Justice, aliance členů komunity, která obhajuje reformu trestního soudnictví. Žije v Arlingtonu v Texasu.
Je členem baptistického sboru Broadway ve Fort Worthu v Texasu.
Dr. Alan Bean, který žije v Arlingtonu v Texasu, založil Friends of Justice v roce 2000 poté, co se dozvěděl o drogovém zátahu v Tulii v Texasu, kde policie zadržela 47 lidí – 37 z nich byli Afroameričané – na základě falešného svědectví tajného agenta.
Od té doby jeho organizace vedla nezávislá vyšetřování v Tulia Sting a v roce 2006 v případu “Jena Six”, zahrnující skupinu šesti afroamerických studentů, kteří byli odsouzeni za bití bílého studenta na střední škole Jena v Louisianě.
Jako bývalý kazatel Alan Bean říká, že se vždy zajímal o historii náboženství a jeho důsledky pro soudní systém.
Dr. Alan Bean je rodák z Alberty v Kanadě. Navštěvoval Southern Baptist Seminary v Louisville, Ky., kde získal doktorát z církevních dějin.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry