Slovo: 99. V matrixu tohoto světa
Slovo
V matrixu tohoto světa
1. čtení Jan 3, 1 – 21
1 Mezi farizeji byl člověk jménem Nikodém, člen židovské rady.
2 Ten přišel k Ježíšovi v noci a řekl mu: „Mistře, víme, že jsi učitel, který přišel od Boha. Neboť nikdo nemůže činit ta znamení, která činíš ty, není-li Bůh s ním.“
3 Ježíš mu odpověděl: „Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo znovu, nemůže spatřit království Boží.“
4 Nikodém mu řekl: „Jak se může člověk narodit, když je už starý? Nemůže přece vstoupit do těla své matky a podruhé se narodit.“
5 Ježíš odpověděl: „Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího.
6 Co se narodilo z těla, je tělo, co se narodilo z Ducha, je duch.
7 Nediv se, že jsem ti řekl: Musíte se narodit znovu.
8 Vítr vane, kam chce, jeho zvuk slyšíš, ale nevíš, odkud přichází a kam směřuje. Tak je to s každým, kdo se narodil z Ducha.“
9 Nikodém se ho otázal: „Jak se to může stát?“
10 Ježíš mu řekl: „Ty jsi učitel Izraele, a tohle nevíš?
11 Amen, amen, pravím tobě, že mluvíme o tom, co známe, a svědčíme o tom, co jsme viděli, ale vy naše svědectví nepřijímáte.
12 Jestliže nevěříte, když jsem k vám mluvil o pozemských věcech, jak uvěříte, budu-li mluvit o nebeských?
13 Nikdo nevstoupil na nebesa, leč ten, který sestoupil z nebes, Syn člověka.
14 Jako Mojžíš vyvýšil hada na poušti, tak musí být vyvýšen Syn člověka,
15 aby každý, kdo v něho věří, měl život věčný.
16 Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.
17 Vždyť Bůh neposlal svého Syna na svět, aby svět soudil, ale aby skrze něj byl svět spasen.
18 Kdo v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, již je odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.
19 Soud pak je v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si zamilovali více tmu než světlo, protože jejich skutky byly zlé.
20 Neboť každý, kdo dělá něco špatného, nenávidí světlo a nepřichází k světlu, aby jeho skutky nevyšly najevo.
21 Kdo však činí pravdu, přichází k světlu, aby se ukázalo, že jeho skutky jsou vykonány v Bohu.“
2. čtení Jan 19, 38 – 42
38 Potom požádal Piláta Josef z Arimatie – byl to Ježíšův učedník, ale tajný, protože se bál Židů – aby směl Ježíšovo tělo sejmout z kříže. Když Pilát k tomu dal souhlas, Josef šel a tělo sňal.
39 Přišel také Nikodém, který kdysi navštívil Ježíše v noci, a přinesl asi sto liber směsi myrhy a aloe.
40 Vzali Ježíšovo tělo a zabalili je s těmi vonnými látkami do lněných pláten, jak je to u Židů při pohřbu zvykem.
41 V těch místech, kde byl Ježíš ukřižován, byla zahrada a v ní nový hrob, v němž dosud nikdo nebyl pochován.
42 Tam položili Ježíše, protože byl den přípravy a hrob byl blízko.
Když v americkém sci-fi filmu z roku 1999 Matrix1 telefonuje hlavní hrdina Neo svým nelidským protivníkům, mimo jiné sugestivně pronáší tyto věty:
“Až zavěsím tenhle telefon, tak ukážu všem lidem, co nechcete, aby viděli. Ukážu jim svět. Svět bez vás. Svět bez vašich pravidel a nařízení, svět bez vašich hranic a omezení, svět, ve kterém je možné úplně všechno. Co se stane pak, to nechám už na vás…”
Film Matrix zajímavým způsobem zpracoval mimo jiné téma skutečné reality, reality virtuální a jejich prolínání. Ve své době byl v mnohém průkopnický a naznačil tato témata dříve, nežli jsme se jich v jistém smyslu mohli postupně dožít i my.
Náš život je dnes skutečně stále více virtualizován jak sociálními sítěmi (Instagram, Twitter a Facebook nevyjímaje), tak i působením médií, které vytvářejí a předkládají nám k uvěření virtuální, pokřivený a často i nepravdivý obraz světa, ve kterém žijeme.
Média a virtuální veřejné mínění vytváří pravidla vkusu, krásy i pravdy. Jsou tak sugestivní, že není těžké jim podlehnout a vnímat svět jejich očima. Svět pokřivený, bezobsažný, plytký, plný kýče a bezcenných náhražek skutečných hodnot.
Při naší misijní službě neustále bojujeme s tím, jak se vymanit z tohoto nesmírného tlaku, manipulace a pochybných pravidel, které jsou nám vnucovány. Je to boj ne nepodobný tomu, který vedl filmový hrdina Neo. Snažíme se osvobodit se od konvencí a pravidel, která v posledních časech posvázala většinu lidí.
Je krásné z toho virtuálního světa vystoupit a vstoupit do reálného a svobodného světa Božího království.
Je krásné hledat pro misijní službu cesty nové, nevšední, čerpat z nevyčerpatelného pramene Boží kreativity. Hledat a nacházet způsoby, které nikoho nenapodobují a které usilují o autentický přístup ke světu a k lidem.
A tak se díváme na svět Božíma očima a pokoušíme se zachytit něco málo z toho, co vidíme. A pokoušíme se námi viděný a zachycený svět předat těm, kteří naši misii přijímají a chtějí naslouchat.
Ne vždy se to podaří, ne vždy budeme v Božím pohledu na svět pochopeni. Není to snadné, ale má to smysl.
A tak se díváme na Boží svět a k našim misijním pokusům jej oslovit můžeme přihlížejícím divákům říci jen to, co pravil Morpheus ze zmíněného Matrixu:
“Můžu ti jen ukázat dveře, projít jimi už musíš sám.”
Štěpán Křivánek
Poznámka:
1 Matrix (latinsky matrix matka; anglický výraz pro matici) může mít v různých oborech více významů. Matrix v sociálně-informační oblasti je soustava informačních a sociálních polí (bublin), které nás obklopují a ovlivňují naši představu o tom, jak by svět kolem nás měl vypadat. Dávají nám pravidla, jak máme tvořit a ovlivňovat svět včetně sebe.
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry