Test: 12. Je kázání vašeho kazatele o Izraeli kristovské?
Test
Je kázání vašeho kazatele o Izraeli kristovské?
Co by kázal Ježíš?
Kontrolní seznam pro testování křesťanskosti “kázání” vašeho kazatele o Izraeli
Říká se, že mnoho křesťanů má k nedělnímu obědu dvě věci: smažené kuře a smaženého kazatele.
Jednou mi v neděli odpoledne zavolali a pokárali mě za kázání ke Dni památky obětí války, během kterého veteráni zapálili svíčku nejen za padlé kamarády, ale také za padlé nepřátelské vojáky. Před zapálením svíčky za padlé nepřátele jsem poznamenal, že USA vedly některé nespravedlivé války, například invazi na Filipíny. Na závěr jsem řekl: “Pokud o tom pochybujete, podívejte se na fotografie hromad mrtvých těl Filipínců zabitých při nestoudném zabírání půdy.”
Veterán z druhé světové války, který pak zapálil svíčku, byl postřelen do kotníku, když se plazil po bojišti v Evropě. Když jsem se ho zeptal, zda se akce zúčastní, odpověděl: “Nemám nic proti Němcům. Ti kluci dělali totéž co já: Poslouchali rozkazy.”
Rozčilenému volajícímu jsem řekl, že veteráni vzpomínku na padlé nepřátele podpořili. Řekl, že je mu to jedno. Zapálení svíčky byla jedna věc, ale moje kritika USA byla “neuctivá vůči veteránům”. Nesouhlasili jsme a nesouhlasíme, ale stále jsme blízcí přátelé.
Po letech jsem na celostátní konferenci pro učitele přednášel o tom, jak řešit kontroverzní otázky ve třídě. Poté ke mně přistoupila dlouhá řada příznivců. Jeden z nich mě pozval, abych přednesl projev před vyučujícími na Penn State. Jeden z nich řekl: “Vaše prezentace se mi líbila. Ale já jsem Žid. Jen abyste věděl, že odkazy na ‘Starý zákon’ považujeme za urážlivé. Zdá se, že to znehodnocuje naši víru.” Omluvil jsem se za svou neznalost, poděkoval jsem mu za zpětnou vazbu a od té doby se odvolávám na “Hebrejská písma”.
Vím, jaké to je být pod drobnohledem, ale vychutnávám si upřímnou a konstruktivní zpětnou vazbu. Vím také, že Jakub 3,1 říká, že služebníci jsou vedeni k vyšší zodpovědnosti. Je to vlivné postavení s velkou odpovědností. Naslouchání zpětné vazbě a případná náprava je známkou dobrého vedení. Jak poznáte, že je čas si s vaším kazatelem promluvit?
V minulých dnech jsem na internetu vyslechl záznam nedělního ranního kázání (nebo proslovu?) jednoho kazatele ke shromáždění na téma války v Izraeli a toho, že by mohla být znamením Ježíšova návratu, a tedy konce časů. Jak můžeme vědět, zda takové výroky představují Kristovo poselství? Musíme je zvažovat nikoli na základě pasáží vybraných jako důkazy, ale na základě Písma jako celku. Pokud se jedná o výroky vědecké nebo světsko-politické povahy, musíme je zvážit na základě vědy a historie.
Poselství tedy posuzujme tak, že se budeme ptát: “Co by kázal Ježíš?” a další podobné otázky. Z hlediska víry po vyslechnutí kázání:
Test kázání vašeho kazatele o Izraeli
- Řešila se otázka “Co by udělal Ježíš?” (Ano / Ne)
- Cítím se lépe připraven milovat ty, kteří jsou považováni za nepřátele, stejně jako nám Ježíš přikázal milovat své nepřátele (Lk 6,27) a pozitivně se vyjádřil o Samaritánech (Lk 10)? (Ano / Ne)
- Vzhledem k tomu, že Lukáš 6,28 říká, že se máme modlit za ty, kteří s námi špatně zacházejí, vyzývaly modlitby při bohoslužbě k milosti pro teroristy/nepřátele? (Ano / Ne)
- Byl jsem povzbuzen, abych se modlil za ty, kteří jsou považováni za nepřátele? (Ano / Ne)
- Byli kromě Izraelců zmíněni i další lidé? Konkrétně, byl jsem vybízen k modlitbám za nevinné Palestince a k příspěvkům na jejich podporu? (Ano / Ne)
- Pokud byl kazatel ve Svaté zemi vícekrát, byli zmíněni i jiní přátelé než Izraelci? (Ano / Ne) (Mám přítele, který byl v Izraeli/Palestině 14krát, a ve své eseji na toto téma zmiňuje přátele z obou skupin lidí, stejně jako Ježíš laskavě komunikoval s židovskými spoluobčany, ale také se Samaritány a dokonce s římskými setníky).
- Na rozdíl od toho, že jediným hlavním bodem je ujištění se, že jste spaseni pro život na onom světě, následoval kazatel Ježíšův příklad a věnoval mnohem více pozornosti pokoji a životu v hojnosti tady a teď? (Ano / Ne)
- Pokud kazatel hovořil o Rusku a Íránu jako o možných Gogovi a Magogovi z knihy Zjevení, bylo uvedeno, s kolika zeměmi bylo toto přirovnání v průběhu let provedeno? (Ano / Ne) (Poprvé jsem “toto” kázání slyšel v osmdesátých letech minulého století, kdy byly zmíněny Čína a Sovětský svaz. Pak jsem v roce 1998 četl noviny jednoho známého televizního evangelisty spojeného s velkou křesťanskou univerzitou. Na obálce novin byl článek o tom, že nadcházející rok 2000 znamená, že se narodil antikrist, a pastor své věřící/posluchače vybízel, aby si udělali zásoby jídla a munice. Ve stejných novinách byl inzerát na získání peněz pro jeho univerzitu na stavbu nové budovy pro přípravu “příští generace” duchovních. Zanechalo to ve mně pocit, že poselství působí spíše jako zajištěná sázka než jako křesťanské poselství. V čem jsou tentokrát současná “znamení” jiná?”).
- Rozlišoval kazatel biblický smluvní lid biblického Izraele od moderní sekulární stát Izrael? (Ano / Ne) (Pokud neznáte rozdíl a myslíte si, že Bůh odsuzuje homosexualitu, jak se díváte na to, že v izraelském knesetu je osm otevřeně homosexuálních/lesbických poslanců? Dělá to ve vašich očích vládu biblickou nebo sekulární?)
- Bylo v tom přímé nebo implicitní poselství, že podle Numeri 24,9, pokud požehnáme Izraeli, Bůh požehná nám? (Ano / Ne)
- Pokud kazatel zmínil nárůst počtu zemětřesení ve stejnou dobu jako byl útok Hamásu a použil to jako možné znamení brzkého návratu Ježíše, byl počet zemětřesení srovnatelný s jinými nárůsty? (Ano / Ne) (Vyhledal jsem “nárůst počtu zemětřesení” a našel jsem článek, že vědci nevědí, zda je nárůst náhodný shluk, nebo ne. Ale ten článek byl z roku 2012. V jiném článku z roku 2017 se uvádí, že výzkum naznačil vzorec zemětřesení a předpověděl takový hrot v následujících pěti letech).
- Pokud bylo během asi 30 minut časově omezeného sdělení vůbec použito slovo “palestinský” ve vyjádření soucitu, bylo řečeno častěji než kritika ” probuzenecké” politiky. (Ano / Ne)
- Pokud se váš kazatel zmínil o právu moderního Izraele na existenci, padla zmínka o právu Palestinců na existenci? Byly uvedeny původně dohodnuté hranice a jak často se hranice měnily v důsledku války nebo okupace? (Ano / Ne)
- Vzhledem k tomu, že Palestinci žili na území po staletí předtím, než OSN rozdělila území pro moderní židovský stát: Pokud jste běloch, zeptal se vás váš kazatel: “Jak byste reagovali, kdyby OSN vrátila vaši zemi původním obyvatelům Ameriky nebo potomkům otroků, kteří na ní hospodařili?”. (Ano / Ne)
Pokud je vaše odpověď na otázku č. 10 kladná a/nebo na většinu ostatních otázek záporná, je čas na konstruktivní rozhovor s vaším kazatelem.
Následujte třeba příkladu člena sboru, který se na mě kdysi naštval a vzal mě do luxusní restaurace, kde jsme se usmířili, aniž bychom se vzdali svých základních přesvědčení. Pokud je taková restaurace příliš drahá, vždycky je tu nějaká levná hospůdka.
Pokud by oběd pro dva vypadal pochybně, vypracujte malou skupinku nebo se sejděte v kanceláři sboru. S využitím některých z výše uvedených bodů byste mohli říci něco takového:
Kazateli, do sboru chodím, abych se duchovně nasytil. I když oceňuji váš vášnivý zájem o mou věčnou duši, zdá se mi, že kázání o Izraeli bylo zaměřeno spíše na politiku a spekulace než na hojný život v Kristu a službu tady a teď. Vlastně vzhledem k tomu, že obsah kázání měl více společného se stranickým politickým projevem v USA než s čímkoli, co kdy Ježíš řekl v Kázání na hoře, mám problém vůbec vnímat vaše poselství jako kázání.
S představou, že ti, kdo žehnají Izraeli, budou Bohem požehnáni, je řada problémů. Za prvé, ignoruje rozdíl mezi smluvním Izraelem a moderním sekulárním státem Izrael. Za druhé, a to i v případě, že oba projevy Izraele ztotožníme, “žehnat” někomu neznamená slepě schvalovat vše, co dělá. Rodiče žehnají svým dětem jak tím, že v nich potvrzují to nejlepší, tak tím, že je upozorňují na jejich špatné chování.
Co by Ježíš řekl Izraeli na to, že léta připravoval obyvatele Gazy o dostatek vody? Nevěnují snad proroci a Ježíš spoustu času tomu, aby pokárali vedení Izraele?
Když už jste se pustil do politiky, zeptám se vás na tohle: Pokud budeme ignorovat způsob, jakým Izrael porušuje lidská práva a území Palestinců, nepomůžeme tím jen radikalizovat teroristy a vystavit nebezpečí další nevinné lidi? Jste připraven převzít odpovědnost za zbytečné podněcování násilí namísto podpory míru?
Písmo nám navíc přikazuje, abychom se vyhýbali tomu, že budeme kamenem úrazu. Když říkáme a děláme věci, které mají pomoci Izraeli na úkor spravedlnosti, protože si myslíme, že nám to prospěje, působíme sebestředně. Naše víra pak místo víry vypadá jako pověra. Stejně tak když se snažíme využít běžný nárůst zemětřesení k tomu, abychom mluvili o Kristově návratu, vypadáme před těmi, kteří by jinak mohli být víře otevření, jako hlupáci.
Ano, v 1. Korintským 1,25 se píše, že “Boží bláznovství je moudřejší než lidská moudrost”, ale přál bych si, aby svět viděl, že se bláznivě staráme o “nejmenší z nich” – ať už Izraelce nebo Palestince -, a ne jen o své vlastní zájmy a prodávání dobrého pocitu z hadího oleje.
Proč na tom všem záleží? Protože existují znamení doby, která bychom měli sledovat. Klíčovou otázkou je toto: Jsou to znamení naplnění proroctví, nebo znamení toho, že se církev opět odklání od podobnosti Kristu? Jinými slovy, pokud jedeme na západ, ale díváme se na znamení směřující na východ, problém tím ještě mnohem, mnohem zhoršíme.
Proč na tom všem záleží? Protože existují znamení doby, která bychom měli sledovat. Klíčová otázka zní: Jsou to znamení naplnění proroctví, nebo znamení toho, že se církev opět odklání od podobnosti Kristu? Jinými slovy, pokud jedeme na západ, ale díváme se na znamení směřující na východ, problém tím ještě mnohem, mnohem zhoršíme.
Na politické frontě to platí, že zavádějící, sebestředná teologie vede k nárůstu násilí ze strany těch, kteří jsou náchylní k radikalizaci v důsledku naší podpory útlaku. Pokud jde o evangelizaci, pokud naše poselství odráží špatnou vědu a historii, stává se kamenem úrazu pro každého, kdo o našem poselství kriticky přemýšlí.
Žádná část Ježíšovy teologie nebyla sebestředná. Izraelci touží po bezpečí. Palestinci doslova žíznili a žízní po vodě. Matouš 25 jasně uvádí Ježíšova slova: “Měl jsem hlad, a dali jste mi jíst. Měl jsem žízeň, a dali jste mi pít.” V tomto případě se jedná o žízeň. Ježíš existuje ve všech hladových, žíznivých, odcizených, nahých a uvězněných lidech.
Pokud se obáváme posledního soudu, ve svatyni plné vyznavačů křesťanství nesmíme klást důraz na otázku “Jsi spasen?”. Důraz musí být kladen na otázku “Jak máme projevovat péči všem Božím dětem?”.
Ale neházejme odpovědnost jen na naše kazatele. Ti často říkají jen to, co posiluje naše vkládání peněz do pokladničky. Musíme dát jasně najevo, že očekáváme víc.
Pokud zjistíme, že se nám líbí kázání, které má nízké skóre v testu Kristovy podobnosti, je tento náš dobrý pocit pravděpodobně spíš jen jingoistický patriotismus zaměněný za duchovnost. To je kámen úrazu pro nás i pro druhé. Musíme si dávat pozor, abychom, jak varuje Lukáš 17, neskončili tak, že svět by byl raději, kdyby nám na krk uvázali mlýnský kámen a nás hodili do moře.
Kéž by se tak nestalo. Kéž jsme naopak solí a světlem nejen pro nespasené, ale především pro sebe a své sbory, abychom mohli být lépe solí a světlem pro všechny národy světa.
Brad Bull
Brad Bull
Brad Bull je ordinovaný baptistický kazatel, který získal titul magistra teologie a doktorát z ekologie lidstva. Působil jako nemocniční kaplan, kazatel, profesor a terapeut se soukromou praxí. Hosty v jeho domě byli lidé z celého světa, včetně nejméně jednoho Žida a jednoho Palestince.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry