Velikonoce: 61. Ježíš v těchto zvláštních časech
Trpí-li jeden úd, trpí všichni společně s ním..
Velikonoce
Ježíš v těchto zvláštních časech
V postní době 2022 je náš svět ve válce. Ne, není to třetí světová válka. Ještě ne. Ale pokud si myslíte, že rusko-ukrajinský konflikt nemá žádné celosvětové důsledky, tak jste se v poslední době nezastavili u benzínové pumpy.
Když mě loni v lednu velký přítel naší rodiny Alfonso Armada – španělský dramatik, novinář a redaktor online časopisu FronteraD – požádal, abych „poskytl našim čtenářům svůj osobní názor na význam Ježíše v těchto zvláštních časech“, ani jeden z nás neměl myšlenku, že by Vladimír Putin zahájil válku o anektování sousední Ukrajiny.
Také jsme si neuvědomili, jak globálně prozíravá byla druhá část Alfonsovy žádosti, „a jak je všude tolik ztracených a rozhněvaných“.
24. února 2022 uskutečnil ruský diktátor Vladimir Putin nevyprovokovanou invazi na Ukrajinu. O šest dní později, 2. března, začal půst pro římské katolíky a protestanty po celém světě. Oslavy „Velkého půstu“ pro ruskou pravoslavnou církev začaly 7. března, ve stejný den, kdy světové ceny ropy dosáhly úrovně, která zde nebyla od roku 2014.
Putin odložil začátek války jako laskavost soudruhu Si Ťin-pchingovi, generálnímu předsedovi Komunistické strany Číny, až tam 20. února skončila zimní olympiáda. O čtyři dny později zasáhla Ukrajinu ruská vojska.
Navzdory Putinově tolik vychvalované loajalitě k ruské pravoslavné církvi se postní době žádného takového přijetí nedostalo. Pokud Putin vůbec uvažoval o postní době, byly to prostě vedlejší škody, definované jako „zranění způsobené něčemu jinému než zamýšlenému cíli, konkrétně civilním obětem vojenské operace“.
Vzhledem k tomu, že vše nasvědčuje tomu, že ukrajinské ženy, děti a muži jsou ve skutečnosti „zamýšlenými cíli“, bombardování domů, škol, nemocnic, mešit, kostelů a únikových cest, je půst 2022 neoddělitelný od jejich utrpení.
Jak napsal apoštol Pavel církvi v Korintu v těle Kristově, „aby v těle nebyly neshody, ale aby se údy o sebe navzájem stejně staraly. Trpí-li jeden úd, trpí všichni společně s ním; je-li ctěn jeden úd, radují se všichni společně s ním.”
Pokud se křesťané v postní době 2022 rozhodnou následovat Ježíše po Via Dolorosa (Křížové cestě, pozn. red.), budeme muset udělat duchovní okliku přes Kyjev, Mariupol, Irpin a Lvov, nebo se úplně vyhnout sociálním sítím.
A pokud to bude možné, budeme se muset zavázat k poskytování materiální podpory organizacím pomáhajícím více než deseti milionům ukrajinských uprchlíků vyhnaných válkou.
Toto spojení mezi postní dobou a válkou mě vrátilo zpět do druhé světové války a ke slovům trapisty Thomase Mertona, vzpomínajícího na svého bratra Johna Paula, mrtvého a pohřbeného v Severním moři při bombardování Mannheimu v Německu během postní doby 1943.
Četl jsem Mertonovu báseň na hodinách církevní historie, když jsme studovali Mertona během půstu.
Pro mého bratra: Hlášený jako nezvěstný v akci, 1943
Thomas Merton
Sladký bratře, když nespím
Mé oči jsou květiny pro tvůj hrob;
A když nebudu moci jíst svůj chléb,
mé půsty budou žít jako vrby, kde jsi zemřel.
Jestliže v horku nenajdu vodu pro svou žízeň,
Má žízeň se pro tebe promění v prameny, ubohý cestovateli.
Kde, v jaké pusté a zakouřené zemi,
leží tvé ubohé tělo, ztracené a mrtvé?
A v jaké krajině katastrofy
ztratil tvůj nešťastný duch cestu?
Pojď, v mé práci najdi místo odpočinku
A v mých bolestech polož svou hlavu,
Nebo si raději vezmi můj život a krev
A kup si lepší postel
Nebo vezmi můj dech a vezmi mou smrt
A kup si lepší odpočinek.
Až budou všichni váleční muži zastřeleni
a prapory padnou v prach,
tvůj a můj kříž řeknou lidem, že
Kristus zemřel na každého, za nás oba.
Neboť v troskách tvého dubna leží Kristus zabit
a Kristus pláče v troskách mého jara:
Peníze, jejichž slzy padnou
do tvé slabé a přátelské ruky,
a vykoupí tě zpět do tvé vlastní země:
Ticho, Jehož slzy budou padat
jako zvony na tvou mimozemskou hrobku.
Slyš je a přijď: volají tě domů.
Mertonův postní památník je výzvou k tomu, abychom hledali „význam Ježíše v těchto zvláštních válečných časech“ a obnovili naše spojení s Ježíšem na „cestě kříže“.
S ohledem na to jsem hledal způsoby, jak přemýšlet o „významu Ježíše“ v dobách, jako jsou tyto. Zde je něco z toho, co jsem našel pro svou vlastní postní úvahu:
- Vědec Nového zákona Marcus Borg v knize Setkání s Ježíšem znovu poprvé napsal: „Věřit v Ježíše neznamená věřit naukám o něm. Spíše to znamená dát Mu své srdce, dát své já na jeho nejhlubší úrovni, … živému Pánu.“
- V knize A New Kind of Christianity teolog Brian McLaren vyznává, že „uprostřed pronásledování a mučednictví je ten ubohý neozbrojený Galilean jedoucí na oslu, oslavovaný chudými a nadějnými, tím, komu lze věřit“.
- V knize The Challenge of Jesus: Rediscovering, kdo Ježíš byl a kdo je, biblický vědec N. T. Wright trvá na tom: „Nemůžeme předpokládat, že vyslovením slova Ježíš, tím méně slova Kristus, jsme automaticky ve spojení se skutečným Ježíšem, který chodil v 1. století Palestinou.”
- Frederick Buechner v knize Wishful Thinking říká, že následování Ježíše je „cesta bez map, nebýt si jistý, kam jdete, ale přesto jít“.
- Afroamerický spisovatel, kazatel a mystik Howard Thurman to řekl takto: „Křesťanství tak, jak se zrodilo v mysli tohoto židovského učitele a myslitele, se jeví jako technika přežití utlačovaných. To, že se v průběhu let stalo náboženstvím mocných a dominantních, někdy využívaným jako nástroj útlaku, nás nesmí svádět k víře, že to tak bylo v Ježíšově mysli a životě. … Kdekoli se objeví jeho duch, utlačovaní sbírají novou odvahu, protože oznámil dobrou zprávu, že strach, pokrytectví a nenávist, ti tři psi pekelní, kteří sledují stopu vyděděných, nad nimi nemusí mít nadvládu.“
Každý rok nás postní doba vyzývá, abychom si připomněli, že toto svaté období začalo, když Ježíš z Nazaretu v prvním století našeho letopočtu čelil událostem života a smrti, dobra a zla, statečnosti a zrady, svobody a útlaku, falešným zprávám a dobrým zprávám, událostem, kterým čelí jeho církev v postní době 2022.
Vzhledem k této realitě se slova Thomase Mertona z válečného roku 1943 stávají válečným postním vyznáním z roku 2022:
Neboť v troskách našeho dubna leží Kristus zabit
a Kristus pláče v troskách našeho jara…
Pamatujme na to letos na naší cestě na Golgotu s Ježíšem.
Bill Leonard
11. dubna 2022
Bill Leonard
Bill Leonard je zakládajícím děkanem a emeritním profesorem baptistických studií a církevních dějin James a Marilyn Dunnových na Wake Forest University School of Divinity ve Winston-Salem, NC. Je autorem nebo editorem 25 knih. Rodilý Texasan žije ve Winston-Salem se svou ženou Candyce a jejich dcerou Stephanie.
-krk-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry