Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro mládež 3. lekce
Vzdělávání
Rovnoprávně povolané
Kurz pro mládež 3. lekce
Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.
Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.
Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do čtyř kurzů:
- Průvodce individuálním studiem
- Kurz pro dospělé
- Kurz pro mládež
- Kurz pro děti
Předkládáme vám lekce z Kurzu pro mládež, které vám umožní vést ve svém sboru vzdělávací skupinky mládeže, na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.
Význam vedoucí úlohy žen v církvi
Rovnoprávně povolané
LEKCE 3
Raná církev
BIBLE
Skutky 16,11-15; Římanům 16,1-16; Galatským 3,27-29; Filipským 1,3-11.
NA TOMTO SETKÁNÍ
Dnes se budeme věnovat Pavlovým listům. Věnujte nějaký čas Písmu pro tuto lekci, abyste si udělali širší představu o Pavlových slovech a činech.
CO BUDETE POTŘEBOVAT
- Video z 3. lekce a způsob, jak ho skupině přehrát.
- Bible pro všechny
- Telefon s přístupem na TikTok nebo Instagram
NEŽ ZAČNETE
- Velká část této lekce je upravena pro mládež z Průvodce individuálním studiem. v tomto dokumentu najdete také podrobnější informace. Věnujte tomuto dokumentu nějaký čas, protože by vám mohl být užitečný během diskuse.
- Podívejte se na video k této lekci a projděte si otázky k diskusi a zvýrazněte ty, které budete chtít zdůraznit.
ÚVOD
Vyprávějte následující příběh:
Jednoho dne přišel Honza domů do svého bytu.
Místo toho, aby ho přivítala Zora, jako obvykle, přivítala ho Lucie. Honzova spolubydlící byla na toaletě, takže ji nemohl představit. Místo toho se představila Lucie: “Ahoj, já jsem Lucie, Martinova přítelkyně,” řekla.
Honza pozdravil a pak se zeptal na Zoru. “Kde je Zora?” zeptal se. “Obvykle je tady.” Teď Lucie nevěděla, kdo je Zora, a měla spoustu otázek!
Zeptala se Honzy, jak často tam Zora bývá. “Každý den.” “Martin si s ní obzvlášť rád povídá po ránu,” řekl jí Honza.
Když to Lucie uslyšela, velmi se naštvala a vyrazila z bytu.
Zeptejte se: Proč se Lucie rozzlobila?
Řekněte: Poslechněte si ten příběh ještě jednou. Změnilo se vaše chápání příběhu?
Jednoho dne se Honza vrátil domů do svého bytu.
Místo toho, aby ho přivítala Zora, jak to obvykle dělávala, přivítala ho Lucie. Honzova spolubydlící byla ve v koupelně, takže tam nebyla, aby ji představil. Místo toho se představila Lucie: “Ahoj, já jsem Lucie, Martinova přítelkyně,” řekla.
Honza pozdravil a pak se zeptal na Zoru. Teď Lucie nevěděla, kdo je Zora, a měla spoustu otázek!
Zeptala se Honzy, jak často tam Zora bývá. “Každý den.” “Martin si s ní obzvlášť rád povídá po ránu,” řekl jí Honza.
Když to Lucie uslyšela, velmi se naštvala a vyrazila z bytu. Honza jí nestihl říct, že Zora je jejich domácí papoušek.
Zeptejte se: Změnilo se vaše chápání příběhu? Jak se to změnilo? Koho se toto nedorozumění dotklo? [Lucie, Honzy, Martina]
Řekněte: Kontext příběhu má velký vliv na to, jak příběh chápeme a interpretujeme.
Vytržení něčeho z kontextu může v příběhu způsobit malé, hloupé rozdíly, ale tyto rozdíly mohou také způsobit velká nedorozumění ve vztazích.
Podívejte se na video ze 3. lekce a zvažte otázky k diskusi.
VIDEO 3
(v nastavení si můžete zapnout české titulky)
MINULOST
(Čtení a diskuse o Písmu)
Řekněte: Apoštol Pavel hrál velkou roli při utváření našeho chápání křesťanství. Ve skutečnosti je Pavlovi/jeho učení připisováno 13 dopisů (nebo knih) v Novém zákoně.
Pavel sloužil po celém starověkém středomořském světě jak osobně, tak psaním dopisů. Prostřednictvím svých dopisů radil, povzbuzoval a dokonce napravoval sbory a často řešil obavy a problémy, které se v těchto prvních sborech vyskytovaly.
Tyto dopisy jsou známé jako “příležitostná literatura”, což znamená, že jsou psány konkrétním lidem v konkrétních souvislostech a zabývají se konkrétními příležitostmi a situacemi, které mezi těmito lidmi nastaly.
Když dnes čteme Pavlovy dopisy, máme přístup k jeho slovům, ale ne k problémům, otázkám a společenským podmínkám, které ho k psaní přiměly. Je to jako naslouchat jedné straně dvoustranného rozhovoru. Tyto souvislosti Pavlova psaní budou vždy ležet těsně mimo dosah našeho porozumění, protože slyšíme pouze jednu stranu rozhovoru.
Rozdělte se na 2 skupiny. Jedna skupina si přečte texty, které popisují Pavlovu podporu ženám v církvi. Druhá skupina bude číst texty, ve kterých se zdá, že Pavel ženy ve vedení odsuzuje.
Každá skupina má z přečtených textů vyvodit Pavlův postoj k ženám ve službě a podat o tom skupině zprávu. Pokud to vaší skupině vyhovuje, můžete jim umožnit, aby na základě toho, co si přečetli ve svých úryvcích z Písma, vedli debatu “pro a proti ženám ve službě”.
Skupina 1: Skutky apoštolů 16,11-15; Římanům 16,1-16 (více informací o těchto pasážích naleznete na straně 12 Průvodce pro individuální studium).
Skupina 2: 1. Korintským 14,34-40; 1 Timoteovi 2,8-15
(Další informace o těchto pasážích naleznete na straně 12 v Průvodci individuálním studiem)
Zeptejte se: Jak Pavel na základě toho, co jste četli, chápe roli žen v církvi? Proč si to myslíte?
Řekněte: Když čteme Pavlovy listy, získáváme různé představy o tom, jak Pavel vnímá ženy a jejich role v církvi. Ve skutečnosti se zdá, že některé jeho spisy si přímo odporují. Myslím, že je důležité zvážit všechny Pavlovy spisy a vzít v úvahu celkový obraz rané církve, než začneme učit, že Pavel chce umlčet všechny ženy ve všech sborech na věčné časy nebo že zakazuje ženám učit a kázat.
Přečtěte si nebo požádejte někoho z mladých, aby si přečetl Galatským 3,27-29.
Řekni: Sbor v Galácii čelil krizi. Mnoho věřících z pohanů přijalo evangelium Ježíše Krista, ale někteří židovsko-křesťanští učitelé nyní trvali na tom, že tito pohanští Galaťané musí dodržovat židovský zákon, konkrétně obřízku, aby mohli být součástí Abrahamovy rodiny.
Pasáž, kterou jsme právě četli, je Pavlovou odpovědí na tento spor. Podle Pavla neexistuje žádná vnější podmínka, která by nás oddělovala od spasení v Ježíši. Jinými slovy, nemusíte být obřezáni, abyste se stali křesťany.
Když Pavel řekl, že jsme všichni jedno, nemyslel tím, že jsme všichni úplně stejní. Vyjmenovává některé z věcí, které nás právě odlišují. Právě naše odlišnosti nás činí krásnými, jedinečnými a celistvými. Nemůžeme lidi utlačovat nebo s nimi jednat, jako by měli menší hodnotu jen proto, že jsou jiní. Vždyť v Božím království neexistuje žádný systém hodnocení. V Kristu jsme všichni jedno.
Možná budete chtít rozdělit účastníky do malých skupin, aby mohli vést důvěrnější rozhovor.
Zeptejte se:
- Jak by vypadal svět, kdyby byli všichni stejní?
- Jak by mohl vypadat, kdybychom se skutečně naučili přijímat a oslavovat své odlišnosti?
- Bylo s vámi někdy zacházeno nespravedlivě, protože jste byli jiní? Jak jste se cítili? Proč si myslíte, že se s vámi tak zacházelo?
- Zacházeli jste někdy s někým jiným nespravedlivě, protože byl jiný? Jak jste se cítili? Proč si myslíte, že jste to udělali?
- Proč si myslíte, že je pro lidi tak těžké přijmout lidi, kteří jsou jiní?
SOUČASNOST
Řekněte: Stejně jako Pavel psal raným sborům v určité době a v určitém kontextu o konkrétních problémech a zkušenostech, jsou i naše dnešní sbory ovlivňovány také kontextem.
Můžeme se poučit z toho, jak to dělala raná církev, aniž bychom předpokládali, že jejich specifické zkušenosti jsou pravidlem pro všechny sbory po celou dobu.
Místo abychom se soustředili jen na několik věcí, které Pavel řekl konkrétnímu sboru, můžeme se učit ze širší vize, kterou měl Pavel pro církev, a následovat vzor žen, které s ním sloužily jako vedoucí.
Na rozdíl od Pavlovy doby jsou dnes ženy v církvi i mimo ni často nedostatečně uznávány a oceňovány.
Zeptejte se:
- Jaký máte názor na ženy ve vedení mimo sbor? Myslíte si, že by sbor měla mít jiná očekávání od žen uvnitř sboru?
- Proč si myslíte, že jsme v pokušení chovat se k ženám ve sboru jinak?
BUDOUCNOST
Řekněte: Téměř 2000 let poté, co apoštol Pavel napsal své dopisy, má jeho učení stále obrovský vliv na život církve. Pavel sám si nedokázal představit, že jeho listy budou mít takový význam.
Zeptejte se: Jak může naše dnešní zacházení se ženami ovlivnit budoucí generace?
Řekněte: Pokud budeme následovat Pavlův příklad a naučíme se přijímat naši jednotu v Kristu, můžeme pomoci budovat Boží království zde na zemi stejně jako v nebi.
Přečtěte nebo požádejte někoho z mladých lidí, aby přečetl Filipským 1:3-11.
Řekněte: V tomto verši se Pavel modlí, aby sbor ve Filipech dokázal určit, na čem skutečně záleží (verš 10). Naznačuje, že klíčem k tomuto poznání a vhledu je překypující láska (9).
Zeptejte se: Jak nám může láska pomoci zjistit, jak následovat Krista v dnešní kultuře a kontextu?
ZÁVĚR
Řekněte: V Pavlově kontextu byly dopisy běžným způsobem komunikace, zejména když lidé nebydleli poblíž. Dnes jsou dopisy nahrazeny různými formami sociálních médií.
Vyzvěte skupinu, aby vytvořila sérii příběhů na Instagramu nebo video na Tik Toku, které povzbudí váš sbor k lásce a ocenění odlišností ve sboru. Pavel často začínal své dopisy pozdravem “Milost a pokoj od Boha, našeho Otce, a Pána Ježíše Krista”. Jak by takový pozdrav zněl v dnešní době? (Zvažte, zda se o něj podělíte s větším sborem.)
Další lekce Kurzu pro dospělé:
Rovnoprávně povolány – Kurz promládež 1.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 2.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 3.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 4.
Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett
Grafický design
Amy C. Cook
Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb
Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz
Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw
Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford
Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell
Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis
Tvorba videa
Sema Films
Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker
Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry