Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro mládež 1. lekce
Vzdělávání
Rovnoprávně povolané
Kurz pro mládež 1. lekce
Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.
Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.
Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do čtyř kurzů:
- Průvodce individuálním studiem
- Kurz pro dospělé
- Kurz pro mládež
- Kurz pro děti
Předkládáme vám lekce z Kurzu pro mládež, které vám umožní vést ve svém sboru vzdělávací skupinky mládeže, na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.
Význam vedoucí úlohy žen v církvi
Rovnoprávně povolané
LEKCE 1
Stvoření a pád
BIBLE
Genesis 1-2,4a; Genesis 2,4b-25; Genesis 3,1-23
V TOMTO SETKÁNÍ
Budeme se zabývat příběhy o stvoření a tím, jak formovaly naše chápání a zacházení se ženami v naší kultuře i v rámci našeho sboru.
CO BUDETE POTŘEBOVAT
- Video pro 1. setkání a způsob, jak ho skupině přehrát
- Papír s tabulkami
- Fixy
- Bible pro všechny
NEŽ ZAČNETE
Dnes budeme věnovat čas dvěma příběhům o stvoření. Tato lekce je náročná na výuku. Je třeba projít spoustu témat, která připraví půdu pro další lekce. Věnujte čas tomu, abyste se seznámili s Genesis 1-3, a zvažte, jak nejlépe tyto informace předávat vaší konkrétní skupině.
Měla by se výuka provádět ve velké skupině?
Měli byste se rozdělit na menší skupiny?
Mohli byste do prezentace zařadit nějakou grafiku, která by jim pomohla udržet pozornost?
Velká část této lekce je upravena pro mládež z Průvodce individuálním studiem. V tomto dokumentu najdete také podrobnější informace. Věnujte tomuto dokumentu nějaký čas, protože může být užitečný během diskuse.
- Podívejte se na video k tomuto setkání a projděte si otázky k diskusi a zdůrazněte ty, na které byste mohli klást důraz.
- Zvažte aktivity uvedené v této příručce a podle potřeby je přizpůsobte konkrétní skupině.
ÚVOD
Úvodní video Historie patriarchátu
(v nastavení si můžete zapnout české titulky)
Na stěnu umístěte dva listy papíru s tabulkami. Na jednom by mělo být napsáno: “Být ženou znamená…” Na druhém by mělo být napsáno: “Být mužem znamená…”. Požádejte mladé lidi, aby na každý list papíru napsali odpovědi, které doplňují tuto větu. Až budou mít všichni možnost se zapojit, projděte si odpovědi a zvažte je. Požádejte mladé lidi, aby se zamysleli nad tím, proč napsali to, co napsali. Odkud tyto myšlenky pocházejí?
Řekněte: Během několika následujících týdnů se budeme blíže zabývat tím, co Bible říká o roli žen a mužů ve společnosti a zejména v církvi. Budeme také uvažovat o tom, jak nás Bůh všechny stejně povolává, abychom pomáhali uskutečňovat Boží sen zde na zemi stejně jako v nebi.
Podívejte se na video pro 1. setkání a věnujte čas otázkám do diskuse.
Video 1
(v nastavení si můžete zapnout české titulky)
MINULOST
(Čtení a diskuse o Písmu)
Řekněte: Naše Bible obsahuje dvě různá vyprávění o stvoření se dvěma velmi odlišnými vysvětleními toho, jak byli lidé stvořeni. Ačkoli jsou tato vyprávění zcela odlišná, obě jsou pravdivá, protože nám pomáhají pochopit náš svět a naši roli v něm.
Genesis 1
V první zprávě o stvoření, kterou najdeme v 1. Mojžíšově 1, máme velmi poetické vyprávění o stvoření. Každý den je stvořeno něco nového a končí opakovaným refrénem “a bylo to dobré”. Vědci se domnívají, že tento text mohl být používán v době, kdy byl Boží lid ve vyhnanství, jako součást společné bohoslužby.
Boží lid byl oddělený a rozptýlený, vzdálený od všeho známého, obklopený lidmi, kteří nevěřili v Boha nebo uctívali stejně jako oni.
Přečtěte nebo požádejte někoho z mladých lidí, aby přečetl 1. Mojžíšovu 1-2,4a.
Zeptejte se: Proč si myslíte, že lidé ve vyhnanství potřebovali právě toto vyprávění o stvoření? V čem mohlo být útěšné? Proč mohli potřebovat stále znovu slyšet “je to dobré”?
Promluvte si s mladými lidmi o tom, jak mohlo být užitečné slyšet “je to dobré” v době, kdy se věci nejevily tak dobře. Možná Boží lid potřeboval umělecké/poetické vyprávění o stvoření, které by mu připomnělo, že je jedinečným, důležitým uměleckým dílem; že Bohu na něm záleží natolik, že stvořil svět a vše živé v něm; že Bůh má důvěru v Boží lid, že se stará o stvoření.
Řekněte: Většina z nás neumí hebrejsky, což znamená, že nám unikají některé důležité rozdíly v jazyce těchto textů. Šestého dne Bůh stvořil člověka. V hebrejštině se používá slovo adam. Když je použito tímto způsobem, nejedná se o jméno jednotlivého člověka. Je to prostě obecné jméno pro celé lidstvo, stvořené k Božímu obrazu.
Přečtěte nebo požádejte mladého člověka, aby přečetl 1. Mojžíšovu 1:27 a nahradil adam (vyslovuje se ah-dahm) slovem lidstvo nebo člověk.
Zeptejte se: Mění to váš pohled na příběh o stvoření a na roli mužů a žen v něm?
Řekněte: V Genesis 2 máme jiný příběh o stvoření. Je to konkrétní příběh o stvoření jednoho muže a jedné ženy, Adama a Evy. Tento příběh se pokouší dát smysl způsobu, jakým lidé komunikují mezi sebou navzájem, s naším světem a s Bohem.
Tento příběh začíná tím, že Bůh stvořil člověka jménem Adam – slovo v hebrejštině stále zní adam, ale zde je použito pro označení konkrétní osoby, kterou známe jako Adama.
Přečtěte nebo požádejte někoho z mladých lidí, aby přečetl 1. Mojžíšovu 2,4-25.
Zeptejte se: V čem je tento popis stvoření jiný? Proč si myslíte, že je příběh vyprávěn opět tímto způsobem? Co podle vás tento příběh vypovídá o vztazích mezi lidmi? Říká něco konkrétního o vztahu mezi muži a ženami?
Řekněte: V průběhu staletí byly tyto příběhy o stvoření používány jako důkaz toho, že ženy by měly mít jiné role než muži, zejména v církvi. V baptistickém životě jste se možná setkali s pojmem “komplementář”.
Komplementarista věří, že Bůh dal ženám a mužům odlišné role v domácnosti, církvi a dokonce i ve společnosti, které se často nepřekrývají. Tento příběh z knihy Genesis je jedním z několika textů, na které komplementaristé často poukazují jako na důkaz toho, že podle Boha by ženy měly být druhořadé nebo zaujímat vedlejší roli a nechat muže vést.
V 1. knize Mojžíšově však Bůh povolává adama (lidstvo) k životu, pojmenovává je a žehná jim s určitým cílem. Bůh se s nimi dokonce dělí o svou vlastní moc a pověřuje je, aby se starali o vše, co Bůh stvořil, a aby “byli plodní”. Neexistuje zde žádná mocenská struktura. Místo toho Bůh povolává adama, muže a ženu, aby se společně podíleli na Boží vlastní péči o stvoření.
V Genesis 2 Bůh stvořil Evu, aby byla Adamovou “pomocnicí”, a ona byla vytvořena z Adamova žebra; tito dva jsou doslova jedno tělo – což naznačuje rovnost, která je možná pouze tehdy, když si uvědomíme, že jsme povoláni pracovat a žít jako jeden.
Je také důležité si uvědomit, že slovo “pomocník” se často používá v souvislosti s Bohem (zejména v žalmech a knize Izajáš). Jedná se o příklad toho, že lidé jsou stvořeni k Božímu obrazu, nikoli o náznak toho, že ženy existují pouze proto, aby pomáhaly mužům.
Genesis 3
Řekni: Ale lidé nežijí vždy tak, jak Bůh zamýšlel. Podívejme se, kde se to všechno začíná hroutit.
Přečtěte nebo vyzvěte mladého člověka, aby přečetl Genesis 3,1-23.
Zeptejte se: (Odpovědí je Adam; Eva ještě nebyla stvořena.): Komu Bůh řekl, aby nejedl ze stromu poznání dobra a zla?
Řekněte: I když Bůh Adamovi říká, aby nejedl ze stromu poznání dobra a zla, Eva toto pravidlo určitě zná, protože řekne hadovi, že z tohoto stromu nemá jíst.
Zeptejte se: Kde byl Adam, když jedla z toho stromu? (Byl s ní a také jedl ovoce.)
Řekněte: V celém tomto příběhu jednají Adam a Eva společně. Oba jedí ovoce, zažívají zahanbení za to, že neposlechli Boha, snaží se skrýt svou nahotu a ukrýt se před Bohem. Adam se snaží obviňovat Evu, a dokonce i Boha; jednají však společně.
Zeptejte se: Jaká je Boží reakce?
Řekněte: Bůh stanoví tři zlořečení: jedno pro hada, jedno pro Evu a jedno pro Adama. Historicky však klademe mnohem větší důraz na Boží slova pro Evu než na to, co je v této pasáži řečeno zbylým dvěma postavám.
Zeptejte se: Čeho jste si všimli na těchto třech zlořečeních? Jak by se změnilo naše chápání, kdybychom je vnímali jako popisy toho, jak se k sobě porušené lidské bytosti budou chovat, a ne jako příkazy k tomu, jak Bůh chce, aby svět vypadal?
Řekněte: Zajímalo by mě, zda je tento příběh spíše o narušených vztazích a nedostatku důvěry než o tom, kdo má vést a kdo má poslouchat. Myslíte si, že je to to, co Bůh zamýšlel, nebo důsledek našeho jednání?
SOUČASNOST
Možná se budete chtít rozdělit do menších skupinek, abyste mohli diskutovat více do hloubky.
Řekněte: Příběhy o stvoření dlouho utvářely naše předpoklady a domněnky o Božích záměrech se ženami – a o hierarchii mužů nad ženami. Témata, která se v těchto příbězích nacházejí, byla vykládána optikou lidské kultury namísto vztahu a partnerství.
Tyto interpretace podporovaly mocenské struktury, které po staletí ovládali a soustředili se na muže, a to jak v církvi, tak mimo ni.
Zeptejte se: Slyšeli jste tyto příběhy používat k popisu rolí mužů a žen? Jak to znělo?
- Jak ženám i mužům ubližuje nepochopení příběhu o stvoření jako příběhu o moci a hierarchii? Jak ženy i muži ztrácejí, když chybí skutečné partnerství?
Řekněte: Video, které jsme sledovali na začátku našeho sezení, odkazuje na zprávu nazvanou Stav žen v životě baptistů. Z této zprávy vyplývá, že sbory sice tvrdí, že podporují ženy jako rovnocenné vedoucí v církvi, ale často jednají jinak.
Zeptejte se: Proč si myslíte, že tomu tak je?
BUDOUCNOST
Řekněte: Genesis 1 a 2 nabízejí obraz toho, jak by mohl vypadat svět, v němž by ženy a muži spolupracovali jako rovný s rovným na péči o Boží stvoření, ale k tomuto cíli máme ještě daleko.
Zeptejte se: Co si myslíte o úloze žen a mužů? Jak se tyto role projevují ve vašem každodenním životě? Ve vaší domácnosti? Ve vaší škole? V tomto sboru?
- Jak by se podle vás mohl změnit váš domov, váš sbor, vaše škola, vaše společenství nebo svět, kdyby plně přijal a uskutečnil Boží záměr partnerství a rovnosti?
- Co můžeme udělat, abychom pomohli tento sen uskutečnit?
ZÁVĚR
Na zeď pověste třetí list tabulky s nápisem: “Být člověkem znamená…”. Vyzvěte mladé lidi, aby větu na papír s tabulkou doplnili. Zvažte možnost pustit jim při tom hudbu, která podpoří jejich modlitební postoj.
Až budou mít všichni možnost odpovědět, proneste modlitbu, v níž Boha požádáte, aby nám pomohl připojit se k uskutečňování Božího snu o rovnosti.
Další lekce Kurzu pro dospělé:
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 1.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 2.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 3.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 4.
Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett
Grafický design
Amy C. Cook
Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb
Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz
Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw
Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford
Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell
Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis
Tvorba videa
Sema Films
Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker
Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry