Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Ze světa baptistů | Svědectví | Teologie | Zásady

Zásady: 22. Obrácení není naočkování Ježíše

11. července 202311. července 2023
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Zásady: 22. Obrácení není naočkování Ježíše

Zásady

187499186 m 1200x500 1
Americký evangelikální kazatel Billy Sunday (rodným jménem William Ashley Sunday) (1862-1935) káže na probuzeneckém shromáždění pro 6 000 účastníků, Bloomington, Illinois, konec roku 1907 nebo začátek roku 1908. Sunday byl bývalý hráč baseballu, který se po svém obrácení k evangelikálnímu křesťanství stal jedním z nejuznávanějších kazatelů ve Spojených státech po celou první polovinu dvacátého století. (Foto: C.U. Williams/Transcendental Graphics/Getty Images)

Obrácení ke křesťanství není naočkování Ježíše

V lednu 2015 si seminaristé na dvanáctidenním lednovém kurzu o apalačském náboženství, který sponzorovala Wake Forest University Divinity School, vyslechli „svědectví“ dvacetiletého obyvatele Burnsvillu ve státě New York jménem Adam, který vyprávěl o svém životě plném mladických „průšvihů“ – vaření pervitinu, pití tvrdého alkoholu, rychlé jízdy – a to vše vyvrcholilo strašlivou havárií pickupu, při níž on i jeho přátelé vyvázli z toho, co mělo být jistou smrtí.

Adam si uvědomil milost tohoto strašného okamžiku a říká, že „přijal Krista jako svého osobního Spasitele“ prostřednictvím dramatického obrácení, k velké radosti své matky, baptistky Svobodné vůle, která, jak říká, „křičela chválu Bohu po celém domě“.

Adam to nazývá „Božím zázrakem“ ve svém novém životě. Nyní káže v okresním vězení, kde ví, že by skončil, nebýt toho, že nikdo z jeho přátel při havárii nezemřel a soudce mu stejně jako Ježíš dal druhou šanci.

Adam třídě vyprávěl, že se „těžce zachránil“, což je příběh o obrácení, který ho tak proměnil, že o tom jeden seminarista poznamenal: „Dokonce i presbyteriánské studenty to přivedlo k slzám!“

Harvardský profesor William James ve své klasické knize Varieties of Religious Experience (Rozmanitosti náboženské zkušenosti) z roku 1902 píše:

Obrácení, znovuzrození, přijetí milosti, náboženská zkušenost, získání jistoty, to je mnoho výrazů, které označují proces, postupný nebo náhlý, jímž se dosud rozdělené a vědomě … nešťastné já sjednocuje a stává se vědomě … šťastným v důsledku pevnějšího uchopení náboženských skutečností. To je přinejmenším to, co obrácení obecně znamená, ať už věříme, že k takové morální změně je zapotřebí přímého Božího působení, nebo ne.

Obrácení se podle Jakuba „skládá ze dvou částí: Nepokoj a jeho řešení.“

Neklid znamená jednoduše to, „že je v nás něco špatně, jak přirozeně žijeme“. Jeho řešení zahrnuje „pocit, že jsme z této špatnosti zachráněni navázáním správného spojení s vyššími silami“.

Náboženské zkušenosti obecně a zejména zkušenosti obrácení tedy představují specifické duchovní mechanismy, jak učinit milujícího, ale transcendentního Boha bezprostředním v životě určitých duchovně „neklidných“ osob.

„Vyžadování zkušenosti obrácení od všech, kdo se chtějí hlásit ke Kristově církvi, přišlo v křesťanských dějinách poměrně později.“

Vyžadování zkušenosti obrácení od všech, kdo se chtějí hlásit ke Kristově církvi, přišlo v křesťanských dějinách poměrně později. Zatímco dramatická obrácení byla spojena s osobnostmi jako apoštol Pavel, Augustin, Terezie z Avily, Juliána z Norwiche a František z Assisi, katolické i pravoslavné křesťanství vedlo hříšníky k „jednou prožitému“ setkání s Bohem, které bylo živeno svátostnými „vnějšími a viditelnými znameními vnitřní a duchovní milosti“.

S reformací určité segmenty církve – anabaptisté, puritáni, moravští baptisté – vyžadovaly vyznání víry od všech, kdo se hlásili k církvi.

Historik z Univerzity Yale Sydney Ahlstrom poznamenává, že pro rané anglické puritány „byla konkrétní zkušenost s obrácením zpočátku jen zřídka považována za normativní nebo nutnou“, ačkoli mohla sloužit jako ujištění, že bylo přijato vyvolení. Postupně však, často z důvodu pastorační péče o ty, kteří hledali plnou jistotu, „tito nekonformní puritáni v anglikánské církvi začali stále více považovat konkrétní zkušenost znovuzrození za podstatné znamení (Božího) vyvolení“.

V „Anglické deklaraci z Amsterodamu“ (1611), vyznání víry, které sestavili zakladatelé nejstaršího baptistického sboru (1609), se uvádí: „Vyznání víry je v souladu s tím, co se stalo:

„Kristova církev je společenství věřících lidí, kteří jsou odděleni od světa slovem a Duchem Božím a jsou spojeni s Pánem a jeden s druhým křtem na základě vlastního vyznání víry a hříchů.“

Před udělením křtu vyžadovali první baptisté, aby konvertité veřejně vyznali svou zkušenost s Boží milostí, načež o její pravosti hlasovalo shromáždění. Pokud hlasování neprošlo, byl hříšník poslán zpět k Ježíši. Individuální obrácení mělo komunitní důsledky.

Duchovní probuzení a probuzení v 18. a 19. století přispěla k tomu, že se obrácení stalo v mnoha protestantských kontextech normou.

„Duchovní probuzení a probuzení v 18. a 19. století přispěla k tomu, že se obrácení stalo v mnoha protestantských kontextech normou.“

Na táborovém shromáždění v Cane Ridge (1801) se na hranicích Kentucky sešlo nejméně 10 000 lidí, kteří si upevnili své obrácení, o čemž svědčí určitá vnější „cvičení“, která znamenala vnitřní proměnu – běh, pláč, smích, tanec, dokonce i upadání do katatonických stavů na cestě k milosti. Jako vždy provázely obrácení kontroverze. Cynici si všimli, že devět měsíců po skončení probuzení se rodilo více dětí než zachráněných duší. Jiní byli k projevům obrácení podezřívaví. Barton W. Stone, vůdce tohoto probuzení, přiznal:

Všichni, kdo mezi námi zastávali ortodoxii, se pod těmito (probuzeneckými) naukami svíjeli, ale když viděli jejich mocné účinky na lidi, přimhuřovali oči nad omyly a ze strachu nebo z jiných pohnutek nám zpočátku ostře neodporovali. Bolestně viděli, jak kazatelé probuzení při každodenní službě zanedbávají jejich Vyznání víry, a reptali nad tímto zanedbáváním.

Táborová shromáždění a sezónní probuzení se stávala stále více normativními prostředky pro „přitahování sítí“ nových obrácených. Zatímco se však koloniální kalvinisté a hraničářští probuzení trápili nad spasením, evangelisté 19. a 20. století jako Dwight L. Moody a Billy Graham proces obrácení zkracovali a vyzývali hříšníky, aby na masových probuzeneckých křížových výpravách „předstoupili“, pomodlili se „modlitbu hříšníka“ a byli spaseni.

Ve snaze zkrátit a zjednodušit obrácení pro masy a média z něj mnozí evangelisté vědomě či nevědomě udělali další produkt, který měl být konzumován obyvatelstvem zlákaným příslibem okamžitého spasitelného uspokojení.

Christian conversion AI

Již v roce 1982 Richard Quebedeaux spojil „nákup na splátky“, kterým si američtí spotřebitelé zajišťují okamžité materiální potřeby, se „snadnou milostí“, kterou američtí křesťané získávají obrácení. V témže roce Samuel Hill a Dennis Owen dospěli k závěru, že tento moment okamžitého obrácení: „Je to, jako bychom vytvořili spotřebitele hnutí znovuzrození, kteří zamrzli v hodině, kdy poprvé uvěřili.“

O čtyřicet let později počet křesťanských obrácení, stejně jako návštěvnost bohoslužeb, početně klesá, a to od jižanských baptistů až po mormony. Na americkém veřejném prostranství se zdá, že vyznavači křesťanství napříč spektrem mají často daleko k takovým plodům Ducha, jako jsou „láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání“.

Odolejme obrácení jako naočkování Ježíše, spásné transakci, která jednou provždy zajistí duchovní jistotu v tomto i příštím světě. Obrácení ke Kristu, ať už začíná jakkoli, je celoživotním pokračováním víry.

Slova zesnulého Williama Sloane Coffina vystihují tento okamžik:

Co je to víra? Víra je být uchopen silou lásky. Víra je poznání, že to, co dělá Boha Bohem, je nekonečné milosrdenství, nikoli nekonečná kontrola; nikoli moc, ale nekonečná láska. Víra je poznání, že pokud se Ježíš o Vánocích stal podobným nám, bylo to proto, abychom se my mohli stát podobnějšími jemu. Víme, co to znamená: když sledujeme, jak Ježíš uzdravuje nemocné, dává sílu chudým a pohrdá mocnými, vidíme průzračně Boží moc v akci.

Uchopeni mocí lásky? To přece stačí, aby to přivedlo k slzám i baptisty!

BILL LEONARD

Baptist News Global

Bill Leonard

Leonard Bill AI
Bill Leonard

Bill Leonard  je zakládajícím děkanem a emeritním profesorem baptistických studií a církevních dějin James a Marilyn Dunnových na Wake Forest University School of Divinity ve Winston-Salem, NC. Je autorem nebo editorem 25 knih. Rodilý Texasan žije ve Winston-Salem se svou ženou Candyce a jejich dcerou Stephanie. 

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Video: Procesy s baptistickými kazateli v 50. letech 1.
DalšíPokračovat
Vztahy: 52. Trojúhelník v manželství

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...