Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Ze světa baptistů | Svědectví | Teologie | Zásady

Zásady: 22. Obrácení není naočkování Ježíše

11. července 202311. července 2023
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Zásady: 22. Obrácení není naočkování Ježíše

Zásady

187499186 m 1200x500 1
Americký evangelikální kazatel Billy Sunday (rodným jménem William Ashley Sunday) (1862-1935) káže na probuzeneckém shromáždění pro 6 000 účastníků, Bloomington, Illinois, konec roku 1907 nebo začátek roku 1908. Sunday byl bývalý hráč baseballu, který se po svém obrácení k evangelikálnímu křesťanství stal jedním z nejuznávanějších kazatelů ve Spojených státech po celou první polovinu dvacátého století. (Foto: C.U. Williams/Transcendental Graphics/Getty Images)

Obrácení ke křesťanství není naočkování Ježíše

V lednu 2015 si seminaristé na dvanáctidenním lednovém kurzu o apalačském náboženství, který sponzorovala Wake Forest University Divinity School, vyslechli “svědectví” dvacetiletého obyvatele Burnsvillu ve státě New York jménem Adam, který vyprávěl o svém životě plném mladických “průšvihů” – vaření pervitinu, pití tvrdého alkoholu, rychlé jízdy – a to vše vyvrcholilo strašlivou havárií pickupu, při níž on i jeho přátelé vyvázli z toho, co mělo být jistou smrtí.

Adam si uvědomil milost tohoto strašného okamžiku a říká, že “přijal Krista jako svého osobního Spasitele” prostřednictvím dramatického obrácení, k velké radosti své matky, baptistky Svobodné vůle, která, jak říká, “křičela chválu Bohu po celém domě”.

Adam to nazývá “Božím zázrakem” ve svém novém životě. Nyní káže v okresním vězení, kde ví, že by skončil, nebýt toho, že nikdo z jeho přátel při havárii nezemřel a soudce mu stejně jako Ježíš dal druhou šanci.

Adam třídě vyprávěl, že se “těžce zachránil”, což je příběh o obrácení, který ho tak proměnil, že o tom jeden seminarista poznamenal: “Dokonce i presbyteriánské studenty to přivedlo k slzám!”

Harvardský profesor William James ve své klasické knize Varieties of Religious Experience (Rozmanitosti náboženské zkušenosti) z roku 1902 píše:

Obrácení, znovuzrození, přijetí milosti, náboženská zkušenost, získání jistoty, to je mnoho výrazů, které označují proces, postupný nebo náhlý, jímž se dosud rozdělené a vědomě … nešťastné já sjednocuje a stává se vědomě … šťastným v důsledku pevnějšího uchopení náboženských skutečností. To je přinejmenším to, co obrácení obecně znamená, ať už věříme, že k takové morální změně je zapotřebí přímého Božího působení, nebo ne.

Obrácení se podle Jakuba “skládá ze dvou částí: Nepokoj a jeho řešení.”

Neklid znamená jednoduše to, “že je v nás něco špatně, jak přirozeně žijeme”. Jeho řešení zahrnuje “pocit, že jsme z této špatnosti zachráněni navázáním správného spojení s vyššími silami”.

Náboženské zkušenosti obecně a zejména zkušenosti obrácení tedy představují specifické duchovní mechanismy, jak učinit milujícího, ale transcendentního Boha bezprostředním v životě určitých duchovně “neklidných” osob.

“Vyžadování zkušenosti obrácení od všech, kdo se chtějí hlásit ke Kristově církvi, přišlo v křesťanských dějinách poměrně později.”

Vyžadování zkušenosti obrácení od všech, kdo se chtějí hlásit ke Kristově církvi, přišlo v křesťanských dějinách poměrně později. Zatímco dramatická obrácení byla spojena s osobnostmi jako apoštol Pavel, Augustin, Terezie z Avily, Juliána z Norwiche a František z Assisi, katolické i pravoslavné křesťanství vedlo hříšníky k “jednou prožitému” setkání s Bohem, které bylo živeno svátostnými “vnějšími a viditelnými znameními vnitřní a duchovní milosti”.

S reformací určité segmenty církve – anabaptisté, puritáni, moravští baptisté – vyžadovaly vyznání víry od všech, kdo se hlásili k církvi.

Historik z Univerzity Yale Sydney Ahlstrom poznamenává, že pro rané anglické puritány “byla konkrétní zkušenost s obrácením zpočátku jen zřídka považována za normativní nebo nutnou”, ačkoli mohla sloužit jako ujištění, že bylo přijato vyvolení. Postupně však, často z důvodu pastorační péče o ty, kteří hledali plnou jistotu, “tito nekonformní puritáni v anglikánské církvi začali stále více považovat konkrétní zkušenost znovuzrození za podstatné znamení (Božího) vyvolení”.

V “Anglické deklaraci z Amsterodamu” (1611), vyznání víry, které sestavili zakladatelé nejstaršího baptistického sboru (1609), se uvádí: “Vyznání víry je v souladu s tím, co se stalo:

“Kristova církev je společenství věřících lidí, kteří jsou odděleni od světa slovem a Duchem Božím a jsou spojeni s Pánem a jeden s druhým křtem na základě vlastního vyznání víry a hříchů.”

Před udělením křtu vyžadovali první baptisté, aby konvertité veřejně vyznali svou zkušenost s Boží milostí, načež o její pravosti hlasovalo shromáždění. Pokud hlasování neprošlo, byl hříšník poslán zpět k Ježíši. Individuální obrácení mělo komunitní důsledky.

Duchovní probuzení a probuzení v 18. a 19. století přispěla k tomu, že se obrácení stalo v mnoha protestantských kontextech normou.

“Duchovní probuzení a probuzení v 18. a 19. století přispěla k tomu, že se obrácení stalo v mnoha protestantských kontextech normou.”

Na táborovém shromáždění v Cane Ridge (1801) se na hranicích Kentucky sešlo nejméně 10 000 lidí, kteří si upevnili své obrácení, o čemž svědčí určitá vnější “cvičení”, která znamenala vnitřní proměnu – běh, pláč, smích, tanec, dokonce i upadání do katatonických stavů na cestě k milosti. Jako vždy provázely obrácení kontroverze. Cynici si všimli, že devět měsíců po skončení probuzení se rodilo více dětí než zachráněných duší. Jiní byli k projevům obrácení podezřívaví. Barton W. Stone, vůdce tohoto probuzení, přiznal:

Všichni, kdo mezi námi zastávali ortodoxii, se pod těmito (probuzeneckými) naukami svíjeli, ale když viděli jejich mocné účinky na lidi, přimhuřovali oči nad omyly a ze strachu nebo z jiných pohnutek nám zpočátku ostře neodporovali. Bolestně viděli, jak kazatelé probuzení při každodenní službě zanedbávají jejich Vyznání víry, a reptali nad tímto zanedbáváním.

Táborová shromáždění a sezónní probuzení se stávala stále více normativními prostředky pro “přitahování sítí” nových obrácených. Zatímco se však koloniální kalvinisté a hraničářští probuzení trápili nad spasením, evangelisté 19. a 20. století jako Dwight L. Moody a Billy Graham proces obrácení zkracovali a vyzývali hříšníky, aby na masových probuzeneckých křížových výpravách “předstoupili”, pomodlili se “modlitbu hříšníka” a byli spaseni.

Ve snaze zkrátit a zjednodušit obrácení pro masy a média z něj mnozí evangelisté vědomě či nevědomě udělali další produkt, který měl být konzumován obyvatelstvem zlákaným příslibem okamžitého spasitelného uspokojení.

Christian conversion AI

Již v roce 1982 Richard Quebedeaux spojil “nákup na splátky”, kterým si američtí spotřebitelé zajišťují okamžité materiální potřeby, se “snadnou milostí”, kterou američtí křesťané získávají obrácení. V témže roce Samuel Hill a Dennis Owen dospěli k závěru, že tento moment okamžitého obrácení: “Je to, jako bychom vytvořili spotřebitele hnutí znovuzrození, kteří zamrzli v hodině, kdy poprvé uvěřili.”

O čtyřicet let později počet křesťanských obrácení, stejně jako návštěvnost bohoslužeb, početně klesá, a to od jižanských baptistů až po mormony. Na americkém veřejném prostranství se zdá, že vyznavači křesťanství napříč spektrem mají často daleko k takovým plodům Ducha, jako jsou “láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání”.

Odolejme obrácení jako naočkování Ježíše, spásné transakci, která jednou provždy zajistí duchovní jistotu v tomto i příštím světě. Obrácení ke Kristu, ať už začíná jakkoli, je celoživotním pokračováním víry.

Slova zesnulého Williama Sloane Coffina vystihují tento okamžik:

Co je to víra? Víra je být uchopen silou lásky. Víra je poznání, že to, co dělá Boha Bohem, je nekonečné milosrdenství, nikoli nekonečná kontrola; nikoli moc, ale nekonečná láska. Víra je poznání, že pokud se Ježíš o Vánocích stal podobným nám, bylo to proto, abychom se my mohli stát podobnějšími jemu. Víme, co to znamená: když sledujeme, jak Ježíš uzdravuje nemocné, dává sílu chudým a pohrdá mocnými, vidíme průzračně Boží moc v akci.

Uchopeni mocí lásky? To přece stačí, aby to přivedlo k slzám i baptisty!

BILL LEONARD

Baptist News Global

Bill Leonard

Leonard Bill AI
Bill Leonard

Bill Leonard  je zakládajícím děkanem a emeritním profesorem baptistických studií a církevních dějin James a Marilyn Dunnových na Wake Forest University School of Divinity ve Winston-Salem, NC. Je autorem nebo editorem 25 knih. Rodilý Texasan žije ve Winston-Salem se svou ženou Candyce a jejich dcerou Stephanie. 

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Video: Procesy s baptistickými kazateli v 50. letech 1.
DalšíPokračovat
Vztahy: 52. Trojúhelník v manželství

ZNEUŽÍVÁNÍ

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

PŘIHLÁŠENÍ K ODBĚRU NOVINEK

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Oznámení: Vlasta Lehotzká (roz. Boháčková) 1964 – 2023
  • Svědectví: 88. Večer, kdy jsem přestal věřit v zástupné vykoupení krví
  • Zneužívání: 83. Film Barbie a křesťanské poslání
  • Poezie: 5. Pane, zůstaň s námi, když se připozdívá
  • Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro dospělé 1. lekce
  • Test: 11. Komu věříte?
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: “Tvůj život nekončí”
  • Svědectví: 2. Byla jsem těhotná s postiženým dítětem – Downův syndrom
  • Umělá inteligence: 11. Až si AI najde cestu do církve
  • Kázání: 183. A co když si někdo zahřeší na můj účet?

Archiv článků

  • 2020’s
  • 2010’s
  • 2000’s

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2023 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...