Zneužívání: Biblická ortodoxie 2023: Podepiš, nebo opusť „sbor“
Zneužívání
Biblická ortodoxie 2023: Podepiš, nebo opusť „sbor“
V díle Giving Glory to God in Appalachia: Worship Practices of Six Baptist Subdenominations, profesor z Appalachian State University Howard Dargan poznamenal:
Člověk přestává být členem místního primitivního (baptistického) sboru tím, že je propuštěn dopisem jinému sboru, zemře nebo je „vyloučen“.
Toto vyloučení, často nazývané zde na Vysočině jako „církevní“, je čin, kterým je bludný člen doslova vyloučen ze společenství. K tomu může dojít jednoduše jako důsledek doktrinální chyby nebo nedostatku účasti a zapojení, ale příležitostně to může přijít s ohledem na životní styl, který není pro členy přijatelný.
Fráze „být v církvi“ mě nedávno napadla v souvislosti s rozhodnutím prvního baptistického sboru First Baptist Church v Jacksonville na Floridě, požadovat od všech členů této jižní baptistické kongregace, aby podepsali „Prohlášení člen prvního baptistického sboru o biblické sexualitě“, jinak byli vyřazeni ze sborového seznamu. Dokument schválený sborem zní takto:
Jako člen First Baptist Church věřím, že Bůh vytváří lidi ke svému obrazu buď jako muže nebo ženy, a že toto stvoření je pevnou záležitostí lidské biologie, nikoli individuální volbou. Věřím, že manželství je ustanoveno Bohem, nikoli vládou, je mezi jedním mužem a jednou ženou a je jediným kontextem pro sexuální touhu a projev.
Toto prohlášení musí být podepsáno a vráceno sboru do 19. března 2023, aby bylo zachováno „bezpečné členství ve sboru“. Signatáři musí uvést jména všech osob v jejich domácnosti.
Nepodepsání znamená: „Podle návrhu přijatého sborem budete považováni za rezignující na své členství ve sboru First Baptist. Ale vždy se můžete znovu připojit tím, že projdete naším procesem získání členství – zúčastníte se členské vyučovací třídy pro žadatele členství ve sboru, setkáte se s kazatelem a necháte své přijetí odhlasovat sborem.“
Opětovná žádost o členství by bezpochyby také vyžadovala potvrzení zásady „biblické sexuality“. Ti, kteří odmítnou podepsat toto prohlášení, budou vyloučeni z členství, „církevním vyloučením“, jak by řekli apalačští baptisté.
Při vysvětlování tohoto doktrinálního potvrzení vyžadovaného od všech členů senior kazatel Heath Lambert prohlásil: „Každému, kdo to sleduje, kdo nesouhlasí s biblickým poselstvím o sexualitě, chci, abyste věděli, že vás milujeme a Bůh také. Je to láska, která nás pohání sdílet pravdu, kterou pro vás může být těžké slyšet v matoucích a temných časech.“
Zatímco členské sbory Southern Baptist Convention jsou požádány, aby potvrdily vyznání víry této denominace (Baptist Faith and Message 2000), nutit jednotlivé členy sborů, aby podepsali toto doktrinální prohlášení pod pohrůžkou trestu vyloučením ze sboru, se mezi sbory SBC zdá poměrně vzácné.
Některé školy související s SBC – vysoké školy, univerzity a teologické semináře – nařizují fakultě vyučovat „v souladu a nikoli v rozporu s“ mnoha vyznáními dokumenty, včetně Baptist Faith a Message 2000; Abstraktu principů z roku 1859, reformně orientovaného vyznání poprvé použitého na Southern Baptist Theological Seminary; Chicago Statement on Biblical Inerrancy 1978, napsané 200 vůdci z mnoha evangelikálních společenství; a Danversova prohlášení z roku 1988, poprvé vydaného Radou pro biblické mužství a ženství.
Tato jedinečná sborová akce má jistě důsledky uvnitř i vně SBC. Otázek je spousta.
“Potvrdili členové dostatečně biblickou neomylnost a komplementaritu, protože církev vyžaduje hermeneutickou a rodinnou ortodoxii, zatímco někteří váhají v otázkách sexuality?”
Za prvé, proč se toto konkrétní prohlášení stalo prostředkem pro udržení nebo „vylučování“ členů ve First Baptist Church Jacksonville?
Potvrdili členové dostatečně biblickou neomylnost a komplementaritu jako sborem požadovanou hermeneutickou a rodinnou ortodoxii, zatímco někteří váhají v otázkách sexuality?
Kazatel Lambert nabízí „tři důvody“ pro tento požadavek: „prorockou“ odpověď v „temné a matoucí době“; „právní“ nutnost ochrany před soudními případy, které by mohly zpochybnit biblický mandát; a „pastorační“ nezbytnou reakci, protože „v našem sboru jsme měli mnoho vzácných lidí, kteří bojovali s těmito otázkami pohlaví a sexuality nebo jejichž rodina se s nimi potýkala“.
Druhá jmenovaná kategorie může být jádrem věci. Ti, kteří „bojovali“, nyní musí potvrdit definici sexuální ortodoxie nebo „být vyloučeni ze sboru“.
Za druhé, jak mohl sbor aktualizovat své ujištění LGBTQ osobám, že „my vás milujeme a Bůh také“? Mohli přidat větu zavazující signatáře k něčemu takovému: „Naše láska ke Kristu a ke všem lidem vyžaduje, abychom zavrhli všechny násilné činy proti LGBTQ jednotlivcům a skupinám.”
Toto jednoduché, láskyplné vyznání by mohlo být zvláště smysluplným křesťanským svědectvím ve stále násilnější kultuře. Příběh z listopadu 2022 z NPR uvedl: podle Williamsova institutu UCLA LGBTQ lidé zažívají čtyřikrát více mezilidského násilí než lidé, kteří nejsou LGBTQ.
Za třetí, v zájmu úplného odhalení mohl FBC Jacksonville předložit své „prohlášení o biblické sexualitě“ s vyznáním, že sbor je úzce spjat se SBC, denominací, která byla v roce 2022 nucena čelit 20 letům sexuálního zneužívání páchaného značný počet duchovních a laiků, zneužívání, které bylo některými vůdci denominace často ignorováno, připouštěno nebo zakrýváno?
“Může někdo z nás podepsat dostatek dokumentů, aby dokázal, že jsme dostatečně ortodoxní?”
Za čtvrté, rozhodnutí First Baptist Church Jacksonville požadující, aby členové prokázali svou biblickou pravověrnost podpisem prohlášení o „biblické sexualitě“, vyvolává otázky, které jdou nad rámec tohoto konkrétního sboru:
Jakmile začnete nařizovat pravoslaví (a členství ve sboru) podpisem, kde to skončí? Jaká bude další nesmlouvavá doktrína – komplementarita, biblická neomylnost, opozice vůči teorii kritické rasy – která vyžaduje podpis pod hrozbou, že budete zostuzeni a „vyloučeni“?
Může někdo z nás někdy podepsat dostatek dokumentů, aby dokázal, že jsme dostatečně ortodoxní?
A konečně, hledání konečné biblické ortodoxie není nikdy snadné, dokonce ani pro ty, kteří potvrzují různé stupně biblické neomylnosti. (Mimochodem, v The Doctrine of the Bible, 1991, evangelikální učenec David Dockery uvádí nejméně šest typů biblických chyb.)
Dějiny jižních baptistů tuto obtíž dramaticky ilustrují. Počátky denominace skutečně zahrnovaly vnímanou biblickou ortodoxii v podpoře otroctví jako movitého majetku.
Pojednání z virginského baptistického kazatele Thorntona Stringfellowa z roku 1841 to ilustruje.
S názvem Stručné svědectví z Písma o institutu otroctví je jednou z mnoha „biblických obhajob“ otroctví publikovaných během období zrušení otroctví.
Od začátku do konce se dokument odvolává na biblickou autoritu, protože poskytuje jak povolení, tak mandát držet otroky. Stringfellow napsal, že otázka otroctví má „tak zásadní význam… pro mír a bezpečnost naší země… pro blaho církve“, že baptisté na jihu „budou považováni za své lpění na Bibli a přijímání všech našich rozhodnutí o této záležitosti z jejích inspirovaných stránek.“
V reakci na abolicionistické požadavky na okamžité propuštění otroků Stringfellow prohlásil, „že Ježíš Kristus nezrušil otroctví zákazovým příkazem“ a „nezavedl žádný nový morální princip, který by mohl způsobit jeho zničení v rámci dispensace evangelia“.
Citoval epištolu Efezským a tvrdil: „Pavel dopisem nařizuje podřízenost v bázni Boží – nejprve mezi manželkou a manželem; za druhé, dítě a rodič; za třetí, sluha a pán; všechny, jako postavení nebo podmínky, existující mezi členy.”
Uzavřel to takto: „Místo toho, abychom rozjímali o štědrých věcech vůči našim otrokům, jako návrat za podřízenost evangeliu, musíme si obléknout naše brnění, abychom potlačili vzpurného ducha, zplozeného ‚falešnou doktrínou‘ šířenou lidmi ‚zkažené mysli a strádající pravdu,‘ kteří je učí, že získání svobody pro otroka je jediným důkazem zbožnosti pána.“
Díky Bohu Stringfellowa „biblická obhajoba“ otroctví nezvítězila.
Církevní historie je plná důkazů, že někdy křesťané uplatňovali „biblickou ortodoxii“ způsobem, který je vyvedl mimo evangelium. Ukazuje se, že „být v církvi“ je relativně snadné; „být církví “ je těžká část, ať už se naše biblická hermeneutika otáčí doleva, doprava nebo do středu.
Nejlepší je o tom přemýšlet, než podepíšeme, doslova nebo obrazně, jakékoli církevní prohlášení nebo závazek.
BILL LEONARD
Bill Leonard
Bill Leonard je zakládajícím děkanem a emeritním profesorem baptistických studií a církevních dějin James a Marilyn Dunnových na Wake Forest University School of Divinity ve Winston-Salem, NC. Je autorem nebo editorem 25 knih. Rodilý Texasan žije ve Winston-Salem se svou ženou Candyce a jejich dcerou Stephanie.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry