Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Zneužívání | Ze světa baptistů

Zneužívání: 79. Může být modlitba zneužíváním?

10. srpna 202310. srpna 2023
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Zneužívání: 78. Může být modlitba zneužíváním?

Zneužívání

Může být modlitba zneužíváním?

Konzervativní křesťanský muž „s modlitbou“ zmlátí svou manželku jako křesťanskou „kázeň a disciplínu“. Křesťanská instituce se „modlí“ za ty, kteří v rámci restrukturalizace přijdou o práci. Křesťanský zaměstnavatel se modlí, aby podpořil svůj program, místo aby se jeho zaměstnancům dařilo. Církev se „modlí“ za lidi, které vytlačuje ze svého společenství – ať už jde o bezdomovce nebo matku samoživitelku.

Pokud strávíme nějaký čas mezi křesťany, nebude trvat dlouho, než narazíme na lidi, kteří zraňují, nebo než narazíme na lidi, kteří ubližují druhým. Může být modlitba občas dalším nástrojem, který používáme k působení bolesti, místo abychom ji uzdravovali? Může být modlitba spíše způsobem, jak se vyhnout svému hříchu, než abychom ho litovali a vypořádali se s ním? Může být modlitba spíše formou zneužívání než prostředkem proměny?

Nechápejte mě špatně. Modlitba je mocná křesťanská disciplína. Ježíš nás učil modlit se (Mt 6,9-13; L 11,1-4). Modlil se také těsně před svým ukřižováním a během něj (Jan 17; Mt 26,36nn; L 23,34). Modlitba je Boží dar.

Myslím si však, že existují i případy, kdy naše dobře míněné modlitby mohou být zástěrkou pro naše vlastní hříchy, ne-li zneužití – ať už jde o hříchy z nedbalosti, jako když muž zneužívá svou ženu v rámci „duchovní“ praxe, nebo o hříchy z opomenutí, jako když nepomáháme chudým nebo neprojevujeme lásku těm, kteří jsou nám nepohodlní.

Modlitba nám pomáhá cítit se lépe v chudobě nebo v situaci druhého člověka, přesto ji používáme k racionalizaci nečinnosti a k zakrytí nespravedlnosti nebo nedostatku lásky. V případě zneužívajícího manžela může být modlitba nástrojem k ospravedlnění zneužívání a zduchovnění něčeho, co v žádném případě není Boží vůlí.

Něco je špatně, když používáme modlitbu k tomu, abychom se cítili lépe, aniž bychom byli pohnuti ke změně situace. Něco je špatně, když druhé současně marginalizujeme – dokonce jim násilně ubližujeme – a zároveň se za ně „modlíme“ ve snaze vyhnout se svému hříchu.

Takové modlitby jsou stejně prázdné jako ty, které pronášejí „žvanící“ pohané, protože „si myslí, že budou vyslyšeni pro mnoho svých slov“ (Mt 6,7). V podstatě bereme Boží jméno nadarmo a Písmo slibuje, že „Hospodin neučiní bez viny nikoho, kdo zneužívá jeho jméno“ (Ex 20,7).

Ježíš nás zcela jistě učil, abychom se modlili za své nepřátele (Mt 5,44), ale Ježíš nikdy neřekl, že máme modlitbu v podstatě využívat k tomu, abychom se chovali jako nepřátelé a zároveň jim při modlitbě způsobovali utrpení. Modlitba nikdy nemá být náhradou přímé péče nebo nástrojem ospravedlnění utrpení ze strany utlačovatele.

Když jsem kvůli plánované výstavbě (a navzdory tomu, že jsem pracovala) musela v létě zůstat legálně bez domova, křesťané s dobrými úmysly a srdcem se za mě modlili, ale jen velmi málo křesťanů nabídlo vedle modliteb i praktickou péči, i když bylo v jejich moci okolnosti změnit nebo zlepšit.

Někteří z těch samých lidí, kteří se modlili, bohužel (i když v mnoha ohledech neúmyslně) tyto okolnosti také vytvářeli. Abych byla spravedlivá, kolikrát bylo mé vlastní srdce bezcitné ve světě, který křičí nouzí? Kolikrát jsem byla příliš zaneprázdněna? Kolikrát jsem byla slepá nebo neúmyslně ubližovala druhým?

Když se mladá, čerstvě pokřtěná svobodná matka s dětmi nedokázala snadno a rychle vymanit z partnerského vztahu, byla vyhozena ze sboru. I když jsem silným zastáncem smluvní sexuální etiky, která vyhrazuje sex jako dar pro manželství, jsem také zastáncem křesťanských ctností trpělivosti a přítomnosti, když lidé bojují.

Co kdyby sbor trpělivě vyčkal a pomohl jí situaci zpracovat a vymanit se z ní a dal jí tak možnost pokračovat? Partner bil ji i její děti a sbor ji v podstatě nechal napospas této situaci. Zároveň jsem si jistá, že ti samí křesťané, kteří ji vyhodili ze svého společenství, se za ni také modlili. Jakou hodnotu mají modlitby bez lásky, přítomnosti a trpělivosti někomu pomoci? Byla naše vlastní proměna vždy okamžitá?

Jindy se můžeme cítit povoláni dělat věci, které druhým i nám samotným způsobují bolest, i když nejde o jasný případ našeho hříchu – například když instituce musí někoho propustit. Možná bychom se v takových případech měli modlit za naše společenství a za poškozené lidi.

Na druhou stranu bychom možná neměli s těmito modlitbami pochodovat na veřejnosti nebo před dotyčným člověkem, protože mu zároveň ubližujeme. Propojování duchovních praktik s přímou bolestí způsobenou naším jednáním má potenciál ještě více poškodit někoho, kdo už tak dost trpí.

Přinejmenším bychom si měli uvědomit, že situace vyžaduje mimořádnou citlivost a péči, kterou sami nejsme schopni nabídnout, pokud nejsme připraveni tyto modlitby doplnit obětavým převzetím místa dotyčného (což je podle pravidel většiny institucí pravděpodobně nemožné) nebo najít jiný kreativní způsob, jak zmírnit bolest způsobenou okolnostmi praktickou pomocí.

Jako křesťané – jako Boží děti – máme dar neomezeného přístupu k našemu Abba Otci, který nás milostivě vyslýchá (Ř 8,15). Nesmíme však jednání, které je ve skutečnosti sobectvím a zástěrkou pro ubližování druhým, nesprávně označovat za „modlitbu“ a překrucovat tak tento krásný, milostivý dar od našeho Pána.

Laura Rector

Baptist News Global

Laura Rector

Rector Laura
Laura Rector

Laura Rector je přidruženou odbornou asistentkou křesťanské etiky na Fuller Theological Seminary v Pasadeně v Kalifornii.

-tep-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Vzdělávání: Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 5.
DalšíPokračovat
Politika: 32. Jsou Trumpovi křesťané „skuteční“ křesťané?

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Vánoce: 169. Scénář vánoční hry Zpropadené Vánoce
  • Poezie: 13. Modlitba
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: „Tvůj život nekončí“
  • 80 let baptistického sboru v Liberci
  • Střípky z historie: 11. Zničení chrámu v Jeruzalémě r. 70 n.l.
  • Teologie: 69. Osm pohlaví v Talmudu
  • Video: 99. Prosím vás, mějte se rádi, ničí nás nenávist
  • Základy: 17. Jak se stát křesťanem?
  • Velikonoce: Mapa Jeruzaléma 33 n.l.

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...