Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Ženy ve službě | Biblický základ | Výběr z hroznů | Vzdělávání | Ze světa baptistů | Ženy

Vzdělávání: Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 5.

9. srpna 20239. srpna 2023
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Vzdělávání: Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 5.

Vzdělávání

Ženy ve službě

wake up america pic 1920x1152 1

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 5.

V následujícím článku představujeme postoj Fuller Theological Seminary k ženám ve službě, jak jej popsal a biblicky podložil zesnulý profesor Nového zákona David M. Scholer.

Důslednost a vyváženost

V této otázce, a vlastně v každé otázce, by nás měly zajímat dvě široké a základní otázky odpovědného výkladu Bible – vyváženost a důslednost. Pokud jde o vyváženost, je to celkové svědectví Písma, které musí být základem našeho myšlení a jednání. Z hlediska důslednosti je zásadní přistupovat k chápání všech biblických textů stejným způsobem, abychom co nejvíce vyrovnali naše slepé skvrny a předsudky.

Odpor proti ženám ve službě se často stavěl prakticky jen na základě jednoho Pavlova textu – 1 Timoteovi 2,11-12. Ať už tento obtížný text a kontext znamená cokoli, je třeba jej uvést do rovnováhy se všemi ostatními biblickými texty, které se týkají stejné problematiky. To podle mého soudu ukazuje, že text z 1. listu Timoteovi skutečně hovoří o nějaké konkrétní omezené situaci.

Dále, pokud jde o rovnováhu, je třeba se potýkat s výchozími body. Například pokud jde o “věčnou jistotu” věřících, čte se Židům 6,4-6 “skrze” Římanům 8,28-39, nebo by se měl text z Římanům číst “skrze” text z Židům? Často se bez pochybností předpokládá, že 1 Tim 2,11-12 je “kontrolním” (tj. autoritativním) textem, skrze který je třeba zpochybňovat všechny ostatní novozákonní údaje o ženách v kazatelské službě. Podle mého soudu je však věrohodnější přistupovat k 1 Tim 2,8-15 skrze souhrnné svědectví všech ostatních Pavlových pasáží o ženách v církvi.

Důslednost ve výkladu je notoricky známá a obtížná. Přesto její prosazení zde může výrazně pomoci při snaze “slyšet” Písmo. Čím to je, že tolik lidí trvá na tom, že 1 Tim 2,11-12 je nadkulturní, naprosto normativní text, ale zároveň nepřistupují se stejnou vášní k jiným textům v 1 Tim 2,11-12?

Kdybychom na ně tlačili stejným způsobem, 1 Timoteovi 3,2 by vyloučil všechny svobodné muže ze služby a 1 Timoteovi 5,3-16 by vyžadoval, aby církve zřizovaly “vdovské řády” pro osoby starší šedesáti let a požadoval by, aby se všechny vdovy ve věku padesát devět let a méně znovu provdaly z důvodů svých smyslných tužeb a zahálky.

Většina z nás si doslova nevyměňuje polibek pokoje nebo svatý polibek, přestože Nový zákon to přikazuje pětkrát (Římanům 16,16; 1. Korintským 16,20; 2. Korintským 13,12; 1. Tesalonickým 5,26; 1. Petrův 5,14). Většina z nás nepovažuje mytí nohou za nutnost, přestože to Ježíš výslovně přikázal (Jan 13,14-15). Je zřejmé, že naše zděděná tradice a/nebo smysl pro kulturní kontext určitých textů silně ovlivňují naše interpretace.

Konečně důslednost a vyváženost znamenají, že nemůžeme textům vnucovat chápání, které v nich není. Nemůžeme znehodnotit autoritu, kterou Ježíš dal svým následovníkům, nebo autoritu proroctví v korintském sboru jen proto, že nemají stejný strukturní vzorec jako 1. list Timoteovi. Nemůžeme rozdělit příkaz z 1 Tim 2,11-12 na dvě úrovně autority vnucené z našeho kontextu, aby ženy mohly být zahrnuty do některých činností, ale vyloučeny z “nejvyšších” úrovní.

Závěrem chci říci, že jsem hluboce přesvědčen, že plný důkaz Písma a pochopení vyváženosti a důslednosti ve výkladu znamená, že musíme přehodnotit některé naše tradice a znovu jasně a přesvědčivě potvrdit biblický základ pro plnou účast žen ve službách v církvi. Základní biblická teologie “nového stvoření v Kristu”, v němž není “ani muž, ani žena”, je mocným potvrzením závazku k rovnosti v evangeliu, církvi a všech jejích službách.

Ježíšovo začlenění žen mezi jeho učedníky a svědky, příchod Ducha svatého na syny i dcery a Pavlovo začlenění žen do okruhu jeho spolupracovníků ve službě potvrzují plnou a rovnocennou účast žen i mužů na všech službách evangelia.

David M. Scholer
profesor Nového zákona
Fuller Theological Seminary, Houston, Texas


Tento článek “Ženy ve službě” byl se svolením převzat z článků, jejichž autorem je David M. Scholer pro časopis The Covenant Companion: Prosinec 1, prosinec 1983, 15. prosinec 1983, leden 1984 a únor 1984.


David M. Scholer

scholer AI
Dr. David M. Scholer

Autorem této eseje je zesnulý David M. Scholer, který jako profesor Nového zákona zůstane dlouho v paměti pro své odhodlání vybavit a posílit ostatní prostřednictvím svého vyučování a svého laskavého ducha. S dovolením je převzat ze série článků, které původně vyšly v časopise The Covenant Companion, 1. prosince 1983, 15. prosince 1983 a v lednu 1983.

Další díly:

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 1.

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 2.

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 3.

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 4.

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 5.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Komentář: 10. Joni Earecksonová Tadová a John MacArthur
DalšíPokračovat
Zneužívání: 79. Může být modlitba zneužíváním?

ZNEUŽÍVÁNÍ

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

PŘIHLÁŠENÍ K ODBĚRU NOVINEK

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Oznámení: Vlasta Lehotzká (roz. Boháčková) 1964 – 2023
  • Svědectví: 88. Večer, kdy jsem přestal věřit v zástupné vykoupení krví
  • Zneužívání: 83. Film Barbie a křesťanské poslání
  • Poezie: 5. Pane, zůstaň s námi, když se připozdívá
  • Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro dospělé 1. lekce
  • Test: 11. Komu věříte?
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: “Tvůj život nekončí”
  • Svědectví: 2. Byla jsem těhotná s postiženým dítětem – Downův syndrom
  • Video: 84. Porozumět historii patriarchátu – Co s tím má společného víra?
  • Umělá inteligence: 11. Až si AI najde cestu do církve

Archiv článků

  • 2020’s
  • 2010’s
  • 2000’s

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2023 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...