Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Ženy ve službě | Biblický základ | Výběr z hroznů | Vzdělávání | Ze světa baptistů | Ženy

Vzdělávání: Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 2.

19. července 20239. srpna 2023
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Vzdělávání: Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 2.

Vzdělávání

Ženy ve službě

wake up america pic 1920x1152 1

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 2.

V následujícím článku představujeme postoj Fuller Theological Seminary k ženám ve službě, jak jej popsal a biblicky podložil zesnulý profesor Nového zákona David M. Scholer.

Základ v Ježíšově službě

V době Ježíšova působení byly ženy obvykle považovány za podřízené a méněcenné prakticky ve všech oblastech života. Měly zůstávat doma, být dobrými manželkami a matkami a neměly se účastnit veřejných diskusí ani vzdělávání. Josefus, židovský historik, říká: “Žena je podle Zákona ve všem podřízena muži. Ať je tedy podřízená.” Bylo také řečeno: “Lepší je špatnost muže než žena, která koná dobro” (Sirachovec).

Ježíš však svým učením a jednáním potvrdil hodnotu a význam ženy jako osoby, která má být spolu s mužem zahrnuta do Boží lásky a služby. Ježíš se postavil proti “sexuálnímu ponižování” žen. V Ježíšově prostředí náleželo výsadní právo rozvodu téměř výhradně mužům a k ospravedlnění rozvodu bylo možné použít prakticky jakýkoli důvod. Ježíš žádný takový “mužský šovinismus” netoleroval. Připomínal koncept “jednoho těla” (Genesis 2,24), vzájemného partnerství a Božího záměru pro manželství (Matouš 19,3-9). Ačkoli v Ježíšově době byly ženy považovány za odpovědné za všechny sexuální hříchy, Ježíš tento “sexismus” odmítl svým dramatickým obviněním mužů: “Každý, kdo se na ženu dívá žádostivě, už s ní zcizoložil ve svém srdci” (Mt 5,28).

Ježíš oslovil ženy, které byly odmítány. Navzdory zákonům o nečistotě dovolil Ježíš ženě s dvanáctiletým menstruačním problémem, aby se ho dotkla, a pochválil její víru (Mk 5,25-34). Ježíš dovolil hříšné ženě, aby mu pomazala a políbila nohy (Lk 7,36-50). Ježíš vyzval náboženské vůdce slovy: “Říkám vám pravdu, celníci a prostitutky vejdou do Božího království před vámi” (Matouš 21:31). Spasení nabídl také přímo ženám, které byly známé jako cizoložnice (Jan 4,4-42 a Jan 8,1-11).

V Ježíšově době nesměli zodpovědní učitelé učit ženy. Přesto Ježíš ženy učil a zahrnul je do skupiny svých oddaných učedníků. Učil Marii z Betánie a doporučoval její učení její sestře, která plnila tradiční úkoly (L 10,38-42). Právě Samaritánce Ježíš nejvýrazněji potvrdil, že je Mesiáš, a podělil se s ní o své základní poslání (Jan 4,4-42). Podle Lk 8,1-3 bylo v Ježíšově skupině putujících učedníků mnoho žen. Tytéž ženy byly přítomny ukřižování a pohřbu i ráno při vzkříšení (L 23,49.55-56; 24,1).

Ježíš potvrdil hodnotu oddaného učednictví a poslušnosti Bohu, a to i nad přirozenou a ceněnou rolí matky: “Moje matka a bratři jsou ti, kdo slyší Boží slovo a uskutečňují je” (Lk 8,21) a “Blahoslavení [více než jeho vlastní matka] jsou ti, kdo slyší Boží slovo a poslouchají je” (Lk 11,28).

Ženy, které Ježíš zahrnul do svého života, se staly hlasatelkami Ježíše jako Spasitele a vzkříšeného Pána. Samařská žena byla zodpovědná za evangelizaci svého města (Jan 4,39-42). Všechna evangelia ukazují, že právě Ježíšovy učednice byly prvními osobami, které hlásaly poselství o Ježíšově vzkříšení, ústředním bodem evangelia v prvotní církvi.

Mezi Ježíšovými učedníky známe sedmnáct mužů podle jména: Dvanáct učedníků, Josef Justus a Matěj (Sk 1,23), Lazar, Nikodém a Josef z Arimatie. Ne tak často se uvádí, že z okruhu jeho oddaných učedníků známe jmenovitě také ženy: Marie matka, Marie Magdaléna, “druhá” Marie, Marie z Betánie, Johana, Zuzana a Salome.

Ježíšovo začlenění žen a jeho služba ženám a skrze ně v rámci jeho vlastního života a učení byly pro prvotní církev mocným svědectvím o partnerství žen a mužů v rámci jejího členství a služby.

Základ v rané církvi

Kromě toho, že dokládá širokou přítomnost žen v rané církvi, nám vyprávění ve Skutcích předkládá tři další důležité body. První je skutečnost, že když Duch svatý přišel v moci a v naplnění Božího slova (Joel 2,28-32), byli přítomni jak muži, tak ženy (Sk 1-2). Petr si události Letnic vyložil tak, že nastaly “poslední dny” Božího času a že Boží Duch byl vylit jak na ženy, tak na muže a umožnil jim prorokovat. Tato zakladatelská role byla v rané církvi významná (viz Sk 21,8-9; 1K 11,5). V průběhu dějin moderní církve byly události ze Skutků 2 jedním z hlavních argumentů ve prospěch žen ve službě.

Za druhé je pozoruhodné zapojení žen do založení filipského sboru (Sk 16,11-40). Pavel zahajuje sbor ve Fillipech, předním městě svého obvodu, skupinou žen, které se shromáždily k modlitbě před městskou branou (Sk 16,13-15). “Modlitebním místem” se zde pravděpodobně rozumí synagoga. Jednou z vedoucích této pozoruhodné ženské synagogy byla zjevně Lydie. Ona a její dům se staly centrem nového filipského sboru (Sk 16,14-15.40). Tento údaj je velmi významným podkladem pro dvě filipské ženy, které spolupracovaly s Pavlem při službě evangeliu (Flp 4,2-3).

Za třetí Skutky apoštolů podávají určitý údaj o významu Priscilly (Sk 18,2.18.26). Ta spolu se svým manželem Akvilou vyučovala Apolla, který se stal známým učitelem v církvi (Sk 18,26). O významu skutečnosti, že Priscilla učila Apolla doma, a nikoli v církvi, se vždy vedly diskuse, ale je třeba uznat, že Apolla skutečně učila (viz 1 Tim 2,12).

(pokračování příště)

David M. Scholer
profesor Nového zákona
Fuller Theological Seminary, Houston, Texas

David M. Scholer

scholer AI
Dr. David M. Scholer

Autorem této eseje je zesnulý David M. Scholer, který jako profesor Nového zákona zůstane dlouho v paměti pro své odhodlání vybavit a posílit ostatní prostřednictvím svého vyučování a svého laskavého ducha. S dovolením je převzat ze série článků, které původně vyšly v časopise The Covenant Companion, 1. prosince 1983, 15. prosince 1983 a v lednu 1983.

Další díly:

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 1.

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 2.

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 3.

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 4.

Biblický základ pro rovnocenné partnerství ve službě 5.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Vztahy: 52. Proč pozitivní výchova nemusí vylučovat tresty?
DalšíPokračovat
Umělá inteligence: 7. Vědci využívají AI k překladu Bible do velmi vzácných jazyků

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Reformace v Anglii
  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Svědectví: 2. Byla jsem těhotná s postiženým dítětem – Downův syndrom
  • Vznik a zásady baptistů
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: “Tvůj život nekončí”
  • Zneužívání: 76. Výprask manželky pro udržení biblického manželství
  • Baptistická encyklopedie: Thomas Helwys (1575-1616)
  • Omalovánky: Marnotratný syn
  • Zprávy: 331. Novokalvinisti prodávají modlitebnu v Lovosicích
  • Vánoce: 153. Vánoční koleda Carol of the Bells

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...