Zneužívání: 44. Otevřený dopis baptistickým ženám
Zneužívání
Otevřený dopis baptistickým ženám
Vzhledem k tomu, že zpravodajství je plné novinek s navrhovaným dodatkem k ústavě Jižní baptistické konvence, který má ženám zakázat sloužit jako „kazatelky“ v jejích členských sborech, baptistické ženy oprávněně vyzývají sbory a mužské kolegy, aby zaplnili kazatelny ženami.
Nechápejte mě špatně. Církev potřebuje hlasy žen. Nemohla bych více souhlasit. Ale jestli nás historie něco naučila, tak to, že my cis1 bílé ženy máme sklon k pohledům, zaměřeným výhradně na naše vlastní vyloučení a utrpení. Objevují se dva problémy.
Za prvé, cis bílé ženy nejsou jediné vyloučené z kazatelen jižních baptistických sborů. Ve zdech našich sborů existuje mnoho institucionalizovaných forem vyloučení a útlaku, jako je rasismus, homofobie, ableismus2, ageismus3, etnocentrismus, náboženská nesnášenlivost, nativismus4 a transfobie, abychom jmenovali jen některé. Výzvy k začlenění musí přesahovat volání po ženských hlasech na kazatelně. Naše práce by neměla začínat ani končit ženami. Boží volání po spravedlnosti nezná mezí.
Ženské hlasy. Hlasy neslyšících. Hlasy migrantů. Hlasy mladých. Trans hlasy. Hlasy trestaných. Toto je jen začátek toho, jak by mohlo vypadat rozšíření našich kazatelen za hranice hegemonní maskulinity.
Za druhé, musíme se dívat kolem sebe a všímat si toho, co se děje ve světě mimo naše sbory. Trans-náctiletí si berou život znepokojivým tempem, protože v celé naší zemi se diskutuje a zavádí zákony zaměřené na jejich osobnost a omezující jejich přístup ke zdravotní péči.
Zatímco baptistické ženy naříkají na omezený počet pro ně otevřených kazatelen, naši trans sourozenci truchlí pro své přátele a bojí se o svou budoucnost. Ztráta vybraného počtu kazatelen se ve srovnání s nimi jeví jako nepatrná. Nesmíme přehlušit jejich nářky svými výzvami k většímu zastoupení. Musíme vyvolávat výkřiky nespravedlnosti ze strany trans sourozenců a dalších utlačovaných osob, nejen nás samotných.
Takže ano, v patách navrhované novely ústavy SBC mám vzkaz pro baptistické ženy: Buďme lepší.
Zdá se, že my baptistické ženy jsme vzkřísily známý zvyk – narcismus na úkor stále se rozšiřující Boží vize světa hledající spravedlnost. Mohu jen doufat, že v nadcházejících dnech nezapomeneme zvednout hlavy, rozhlédnout se a připojit se k Bohu v dobrém díle odstranění útlaku ve všech jeho podobách, nejen nás žen.
Anna M. V. Bowdenová
Poznámky:
1 Cisgender (často jednoduše zkráceno cis) je adjektivum označující lidi, jejichž genderová identita odpovídá pohlaví, které jim bylo určeno při narození. Jde o protiklad k termínu transgender.
Cis je latinská předpona znamenající „na této straně“, gender je anglicismus převzatý z francouzského genre, které samo pochází z latinského genus, generis, „původ“, „zrození“.
2 Ableismus je diskriminace a sociální předsudky vůči lidem s postižením a/nebo lidem, kteří se vnímají jako postižení. Ableismus charakterizuje lidi tak, jak jsou definováni svým postižením, a také klasifikuje osoby se zdravotním postižením jako osoby, které jsou méněcenné než lidé bez postižení. Na tomto základě jsou lidem přidělovány nebo odepřeny určité vnímané schopnosti, dovednosti nebo charakterové orientace.
3 Ageismus (anglicky ageism, původem v anglickém age = věk) je proces stereotypizování a diskriminace jednotlivců či skupiny lidí na základě jejich věku. Tento proces může být náhodný nebo systematický.
4 Nativismus je názor, podle kterého určité pojmy a představy člověka jsou vrozené. Naproti tomu vznikla empirická paradigma, kterou vyjádřil John Locke, který tvrdil, že člověk je deska nepopsaná – „tabula rasa“, do které teprve sociální a edukační prostředí vrývá své řádky. „Nativismus versus empirismus“ je jedna z nejstarších diskuzí psychologie a v určitých dimenzích přetrvává dodnes
Anna M. V. Bowdenová
Anna M. V. Bowden působí jako odborná asistentka Nového zákona na Louisville Presbyterian Theological Seminary.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry