Zprávy: 86. Stovky ruských kazatelů se staví proti válce na Ukrajině
“Kde jsou vaši Bonhoefferové, kde jsou vaši Barthové?” zeptal se šéf Celoukrajinského svazu sborů evangelických křesťanů-baptistů. “Vaše ticho je nyní krví a slzami ukrajinských dětí, matek a vojáků – to je na vašich rukou.”
Zprávy
Stovky ruských kazatelů se staví proti válce na Ukrajině
(AKTUALIZOVÁNO) Ukrajinští evangelikálové požadují více Bonhoefferů, zatímco ruští evangelikálové diskutují o tom, zda veřejný protest proti Putinovi může dosáhnout více než modlitby.
Ukrajinští evangelikálové už mají všeho dost, jsou nešťastní ze situace na Ukrajině a chtějí válku zastavit.
Zničeni týdnem války slyšeli četné modlitby za mír, které vyslovili jejich ruští sourozenci. Ale neslyšeli odsouzení války.
“Vaše unie blahopřály Putinovi a děkovaly mu za svobodu vyznání,” řekl Taras Djatlik, regionální ředitel Zámořské rady pro východní Evropu a střední Asii (Overseas Council). “Nastal čas využít této svobody.”
Zatímco Kyjev, Charkov, Cherson a další města utrpěla raketové útoky, Organizace spojených národů hlásí smrt více než 200 civilistů.
Ukrajinská státní pohotovostní služba hlásí více než 2000 civilních obětí. Vojenské ztráty jsou sporné, přičemž oba národy hovoří o tisících obětí v řadách toho druhého.
Ale místo aby se zaměřoval na čísla, Djatlik, který koordinuje regionální síť desítek protestantských seminářů, se obrátil k Bibli.
„Vzpomeňte si na Mordechaje a Ester,“ napsal 1. března v otevřeném dopise. “Nebuďte jako Jozafat, který uzavřel spojenectví s Achabem a mlčel, když Bůh mluvil ústy proroka Michajáše.”
Djatlik obvinil své ruské kolegy z používání národní rétoriky – poprvé to bylo v roce 2014, kdy síly podporované Ruskem vtrhly do východní oblasti Donbasu – a dnes znovu. Ale slovy „prosím vás na kolenou“ využil své pověsti u vedoucích představitelů ruských evangelikálních unií – a zároveň uznal jejich obtížnou realitu.
“Bojíte se vězení,” řekl. „[Ale] nebuďte věrní Putinovi. Buďte věrní tělu Kristovu.”
Nedávno schválené novely ruského trestního zákoníku zavádějí až 15 let vězení za „falešná“ tvrzení o násilí na Ukrajině”, ruské úřady zasahují proti Rusům, kteří nazývají „vojenskou operaci“ válkou.
Diskreditace ozbrojených sil nyní může mít za následek tři roky vězení; svolání protiválečných shromáždění by si mohlo vysloužit pět let. Podle stupně závažnosti hrozí za takové jednání křesťanů a dalších ruských občanů pokuty a nucené práce.
Djatlik nebyl jediný frustrovaný. Jeho kolega Valerii Antonjuk ale místo toho, aby čerpal z Písma, apeloval na historii.
“Kde jsou vaši Bonhoefferové, kde jsou vaši Barthové?” zeptal se šéf Celoukrajinského svazu sborů evangelických křesťanů-baptistů. “Vaše ticho je nyní krví a slzami ukrajinských dětí, matek a vojáků – to je na vašich rukou.”
Pavel Kuzněcov mezitím prostě chce použít správné slovo – zákon nebo žádný zákon.
„Mnoho věřících v Rusku se modlí za ‚situaci‘ na Ukrajině. Situace se nazývá VÁLKA,“ napsal na Facebook kazatel církve Word of Life v Bojarce, 25 mil jihozápadně od Kyjeva. “A až se budete znovu modlit, řekněte Bohu, že je válka a že nás tady zabíjejí.”
V době zveřejnění tuto zprávu údajně obdrželo více než 300 ruských evangelikálů.
„Nastal čas, kdy každý z nás musí nazývat věci pravými jmény, zatímco stále máme šanci uniknout trestu shora a zabránit kolapsu naší země,“ stojí v otevřeném dopise podepsaném skupinou ruských kazatelů a dalších protestantští vůdců. “Vyzýváme úřady naší země, aby zastavily toto nesmyslné krveprolití!”
Jejich poselství bylo také biblické.
Citovalo Jeremiáše 18:7–8, že národ, který se odvrátí od svých zlých cest, bude ušetřen.
Odkazovalo na Kaina, který spáchal hřích bratrovraždy proti svému bratru Abelovi.
A vyzývalo jejich národ, aby uskutečnil Ježíšova slova: „Vrať svůj meč na jeho místo… neboť všichni, kdo tasí meč, mečem zemřou“ (Mt 26:52).
Djatlik přijal toto prohlášení s velkou radostí — ale také vroucí modlitbou.
“Doslova riskují své životy,” řekl. “Ale oni projevují svou lásku k Pánu a jeho tělu: jsme jedno v Duchu.”
Tento otevřený dopis je k dispozici na webových stránkách nakladatelství Mirt, malého evangelikálního nakladatelství v Petrohradě, a je podepsán převážně ruskými baptisty a letničními přidruženými ke sborům nebo seminářům v Moskvě, Petrohradu a více než 40 dalších městech.
[Poznámka redakce: Petice byla uzavřena po shromáždění 400 podpisů během dvou dnů.]
„Je to mimořádně odvážný krok ve srovnání s evangelikální bázlivostí dříve za Putina,“ řekl Mark Elliott, emeritní redaktor East-West Church Report, časopisu zaměřeného již 29 let na vysvětlování euroasijského křesťanství křesťanům na Západě. „Jsem ohromen a povzbuzen tím, že tito stateční lidé brání Ukrajinu. Budou za to trpět, pokud nebude Putin sesazen z trůnu. Pane měj slitování.”
“Dopis není typickou reakcí ruských protestantů. Držet se dál od politiky byl jejich primární postoj po celá desetiletí,“ řekl Andrey Širin, ruský profesor baptistického semináře ve Virginii. „Sovětské úřady je běžně obviňují, že jsou protivládní. V reakci na to řekli, že jsou věřící, nikoli politici.
“Mnoho ruských protestantů zachovává tento postoj v současném konfliktu,” řekl. “Někteří si ale přejí větší sociální zapojení, tragédie na Ukrajině drsně zasáhla jejich city.”
Jeden spolupodepisovatel této petice však odmítl očekávání, že všichni ruští křesťané musí udělat totéž.
Alexej Markevič, jeden z devíti ruských protestantů, kteří dopis oficiálně podepsali před jeho zveřejněním, řekl, že ne každý musí být Bonhoeffer.
„Prvním povoláním církve je hlásání Božího slova… [a] toto hlásání se děje mnoha různými způsoby: kazatelé kážou, teologové píší, filantropové rozdávají chléb, lidé pláčou s těmi, kdo pláčou, aktivisté vycházejí na náměstí,“ řekl. “Pro každého z nás je důležité vidět své povolání a čestně je naplňovat před Bohem, sloužit jemu i lidem.”
Navíc Bonhoeffer a další slavné postavy, které bojovaly proti zlu, a byli vzory věrnosti sami o sobě, se však přímo nevztahují na požadavky, které dnes Ukrajinci vůči Rusům kladou.
“Jejich příklady jsou pro nás důležité a relevantní,” řekl Markevič. “Ale [nešli] na demonstrace a [Bonhoeffer] nevyvíjel žádnou veřejnou aktivitu.”
Podle jeho názoru by bylo obtížné dosáhnout takovými akcemi nějakých výsledků. Evangelikálové v Rusku nemají žádný politický vliv na zastavení války, ať už píší dopisy nebo zaplňují náměstí ve městech. Někteří to ještě zkusí, jak řekl Markevič, jak to on dělal od roku 2014. Ale skutečná síla leží jinde.
“Válku může zastavit Bůh,” řekl. “Proto k němu voláme.”
I když s menším rizikem, ale stále značnými církevním odporem, někteří pravoslavní kněží na Ukrajině přidružení k Moskvě vyzývají své místní biskupy, aby se zřekli patriarchy Kirilla z Ruské pravoslavné církve.
„Tato bezprecedentní… trýznivá tragédie, byla zažehnuta zhoubným spiknutím a zlovolnou nečinností osoby, kterou nemůžeme uznat za našeho patriarchu,“ prohlásilo 10 kněží v Čerkaské diecézi Ukrajinské pravoslavné církve (UOC), ve společném prohlášení, která leží 150 kilometrů jihovýchodně od Kyjeva.
“Požadujeme přerušení všech vztahů s Ruskou pravoslavnou církví a obnovení eucharistické komunikace s ekumenickým patriarchou.”
V roce 2019 uznal ekumenický patriarcha pravoslavné církve Bartoloměj I. sídlící v Istanbulu národní nezávislost odtržené ukrajinské pravoslavné církve (OCU). Mnoho farností na Ukrajině to odmítlo a rozhodlo se zůstat pod moskevským patriarchátem, což se stalo historickým precedentem. (Přesná čísla pro církve přidružené k OCU a UOC na Ukrajině je obtížné určit.)
Ale nyní bombardováni ruskými silami, deset kněží adresovalo svůj dopis metropolitovi Onufriyovi, vůdci UOC, a požadovalo, aby jejich místní biskup přerušil styky s Kirillem.
Byl také biblický a odkazoval na Ester a Přísloví 24, které zavazují věřícího, aby nepředstíral nevědomost, ale aby zachránil ty, kteří čelí smrti.
„Najděme sílu stát se ne slabomyslnými lidmi,“ prohlásili, „ale s Kristem, který je naším skutečným pastýřem, otcem a ochráncem, jemuž budiž čest a sláva po všechny časy. Amen.”
Jejich akci následovali kněží UOC Lvov, který se stal první diecézí, která jednomyslně vyzvala k rozchodu s Moskvou.
“Dnes jsou masky strženy. Každému je zřejmé, že za slovy o bratrské lásce a vytvoření jednotného duchovního prostoru ‚ruského světa‘ byla lidská touha pohřbít a ignorovat svobodný a Boha milující ukrajinský lid,“ uvedli ve svém prohlášení, přirovnávající Putina k biblickému Kainovi.
“Zůstat v modlitební a eucharistické jednotě s Moskevským patriarchátem… činí věrné UOC jako nepřátelské kolaboranty a zrádce.”
Svět vidí podobnou realitu.
Valné shromáždění Organizace spojených národů hlasovalo poměrem 141 ku 5, 35 se zdrželo hlasování, aby odsoudilo Rusko a vyzvalo k ukončení nepřátelství. Proti opatření se přidaly pouze Bělorusko, Sýrie, Severní Korea a Eritrea.
Sergej Rjachovskij, šéf Ruské unie křesťanů evangelikální víry, jednoho ze dvou největších letničních sdružení v zemi, byl citován v internetových ruských novinách Vzgljad, jak se modlil za „ruskou vojenskou operaci“ – Putinovou preferovanou terminologií, aby skončila do Velikonoc 24. dubna, stejně tak zmínil Jana Křtitele, aby chránil vojáky.
„Každý křesťan jakékoli denominace je proti násilí,“ řekl podle článku ve Vzgljadu. “Ale zároveň chápu, že míru lze dosáhnout různými metodami, včetně síly, jako v této situaci.”
Rjachovskyj později v příběhu na Instagramu odsoudil tento rozhovor jako falešný. „Drazí bratři a sestry, pokud v blízké budoucnosti budete číst v tisku mé citáty o Ukrajině, vězte, že jsou falešné,“ napsal v pátek.
Mnoho analytiků předpovídá na Ukrajině vleklý konflikt.
„S největší pravděpodobností okupanti jen zvýší své úsilí a zničí naši zemi a životy,“ řekl Roman Solovij, ředitel Východoevropského teologického institutu ve Lvově. “Proto se nemůžeme vzdát. … Uprostřed chaosu, bolesti a smrti musíme zůstat Božími nástroji útěchy, pomoci a naděje.“
A něco z toho nyní pochází z Ruska, i když jeho vláda přistoupila k cenzuře svých médií. Liberální zpravodajské zdroje Dožď a Echo Moskvy byly nedávno uzavřeny. Někteří evangelikální vůdci však nadále mluví.
“Žádný politický zájem nebo cíl nemůže ospravedlnit smrt nevinných lidí,” uvedl jejich otevřený dopis. “Válka ničí nejen Ukrajinu, ale i Rusko – jeho obyvatele, ekonomiku, morálku a budoucnost.”
Poznámka redakce: Tento článek byl aktualizován v pátek 4. března, aby zaznamenal prohlášení Sergeje Rjachovského na Instagramu, že jeho rozhovor ve Vzgljadu je falešný.
JAYSON CASPER
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry