4YOU: Nastal čas pro kazatelku Barbie
4YOU
Nastal čas pro kazatelku Barbie
Předtím, než se objevila Barbie, byla tu Lilli.
Lilli vznikla v roce 1952 v Německu, jen několik let po skončení druhé světové války. Panenka byla představena jako prostitutka na zavolání, komiksová postavička v novinách Bild-Zeitung v německém Hamburku. Lilli ztělesňovala výrazně inteligentní, kulturně neuctivé a sexuálně nespoutané charisma.
Byla tak populární, že se z ní brzy stala hračka pro dospělé, která byla určena jako vtipný dárek pro muže. Téměř dvanácticentimetrová panenka měla smyslná ňadra, blonďatý culík a dokonalý make-up, včetně modrých očních stínů pod klenutým obočím a červené rtěnky na našpulených rtech. Majitelé si panenku Lilli věšeli na zpětné zrcátko, stavěli ji na palubní desku auta nebo ji darovali přítelkyni.
O čtyři roky později byla rodina Handlerových na dovolené ve Švýcarsku, když si patnáctiletá Barbara všimla panenky Lilli. Její matka Ruth Handlerová koupila tři panenky, které si Barbara přivezla domů do Kalifornie.
Ruth spolu se svým manželem Elliotem Handlerem a obchodním partnerem Haroldem “Mattem” Matsonem založili v roce 1945 společnost Mattel (název společnosti vznikl spojením slov Matt a El – zkratka pro Elliota). Během druhé světové války měla společnost problémy s výrobou plastového nábytku, a tak se přeorientovala na výrobu nábytku na hraní. Koncem 50. let 20. století napadlo Ruth upravit německou panenku Lilli do americké verze a pojmenovala ji po své dceři Barbaře nebo zkráceně Barbie.
Zrodila se Barbie
Úplně první panenka Barbie debutovala na americkém Mezinárodním veletrhu hraček v New Yorku 9. března 1959. Právě tato původní Barbie je vyobrazena v úvodní scéně kasovního trháku Barbie z roku 2023, který režírovala Greta Gerwigová. V černobílých jednodílných plavkách vstupuje Barbie v nadživotní velikosti do prehistorické scenérie za zvuků hudby z filmu Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea.
Objevení této nové panenky má za následek, že malé holčičky rozbíjejí své dětské panenky o kameny, když se s údivem otáčejí za tímto Mattelovým kuriózním výtvorem. To, co bylo kdysi chlípnou hračkou pro muže, dnes závidí každá americká dívka.
To, co následuje v průběhu celého filmu Gerwigové, je odhalení destruktivních prvků v dualistických světech Barbielandu (kde barbíny dělají všechno a Kenové jsou jen přívěskem pro oči) a Skutečného světa (kde vládne patriarchát).
Něco rezonuje
Val Fisková ve svém fascinujícím článku “Může nám film Barbie pomoci nastolit spravedlnost?” na BNG shrnuje témata filmu a vyzývá k rovnosti. Rick Pidcock ve svém článku pro BNG “Proč se patriarchát rozčiluje nad Barbie” báječně ukazuje paralely mezi tím, co film odhaluje o sexismu, a problémy, které existují v současném americkém křesťanství.
To, co Gerwigová ve filmu Barbie říká, má jistě mnoho vrstev, které se budou ještě dlouhé měsíce hodnotit a diskutovat.
Film úspěšně dobývá pokladny kin. Za první týden od uvedení do kin (19. července) vydělal film na domácích trzích více než 250 milionů dolarů a celosvětově přes 500 milionů dolarů.
Gerwigové film je největší domácí premiérou roku 2023 a vůbec největším premiérovým víkendem pro film režírovaný ženou. Je to největší premiéra pro film natočený podle hračky a pro jakýkoli film, který není pokračováním, remakem nebo filmem o superhrdinech.
Něco v tomto filmu rezonuje s diváky po celé zemi i po celém světě.
Kdo se na tento film dívá? Zajímavé je, že Barbie měla premiéru ve stejnou dobu jako Oppenheimer, film o atomové bombě. Tyto dva filmy vyvolaly takový rozruch, že se mnozí po celé zemi chystají na oba filmy nebo se rozdělují podle pohlaví, aby je viděli současně. Tomuto fenoménu se říká “Barbenheimer”.
Podle serveru The Wrap jsou diváci obou filmů téměř jejich zrcadlovými obrazy. Diváci filmu Barbie jsou z 66,2 % ženy a jsou výrazně mladší (74,6 % diváků je mladších 29 let), zatímco film Oppenheimer přitahuje 70,7 % diváků mužského pohlaví a 52,9 % diváků je starších 30 let. Lidé se chystají na jeden nebo oba tyto filmy, což přitahuje do kin obrovské davy v době pracovních sporů mezi hereckými a scénáristickými svazy.
Vzhledem k tomu, že se tyto statistiky týkají filmu Barbie, je sociologicky zajímavé, že mezi mladšími ženami, dospívajícími a dětmi je tak velké publikum. Srovnejte to s nedávným kasovním úspěchem filmu Super Mario Bros, který údajně oslovil 59 % mužského publika, přičemž pouze 16 % bylo ve věku 12 let a méně. Úspěch filmu Barbie mezi mladšími generacemi žen je významný.
Silný projev
Vezměme si jen tento jeden příklad. Při vyvrcholení děje filmu pronese America Ferrera (herečka charakterizovaná jako žena, která si v seriálu Skutečný svět zahrála s Barbie) tento silný monolog nejen k ostatním hercům na plátně, ale ke každé mladé dívce (ženě, chlapci i muži), která film sleduje:
Být ženou je doslova nemožné. Jste tak krásná a tak chytrá a mě ničí, že si myslíte, že nejste dost dobrá. Jako že musíme být pořád výjimečné, ale nějak to pořád děláme špatně.
Musíte být štíhlá, ale ne moc. A nikdy nemůžete říct, že chcete být hubená. Musíte říct, že chcete být zdravá, ale zároveň musíte být štíhlá. Musíte mít peníze, ale nesmíte si o ně říkat, protože to je neomalené. Musíte být šéf, ale nesmíte být zlí. Musíte vést, ale nesmíte potlačovat nápady ostatních. Máte milovat mateřství, ale nesmíte pořád mluvit o svých dětech. Musíte být kariéristkou, ale zároveň se vždycky starat o ostatní lidi. Musíte odpovídat za špatné chování mužů, které je šílené, ale když na to poukážete, jste obviněna, že děláte problémy.
Máte zůstat pro muže hezká, ale ne tak hezká, abyste je příliš lákala nebo abyste ohrožovala ostatní ženy, protože máte držet se všemi ženami. Ale vždycky vynikněte a vždycky buďte vděčné. Nikdy však nezapomeňte, že systém je zmanipulovaný. Takže najděte způsob, jak to uznat, ale zároveň buďte vždy vděčné. Nikdy nesmíte zestárnout, nikdy nesmíte být nezdvořilé, nikdy se nesmíte předvádět, nikdy nesmíte být sobecké, nikdy nesmíte padnout, nikdy nesmíte selhat, nikdy nesmíte projevit strach, nikdy nesmíte vybočit z řady.
Je to příliš těžké! Je to příliš rozporuplné a nikdo vám nedá žádnou medaili ani nepoděkuje! A nakonec se ukáže, že nejenže všechno děláte špatně, ale že za všechno můžete vy.
Už mě prostě nebaví sledovat, jak se já i každá jiná žena svazujeme, aby nás lidé měli rádi.
Generace mladých žen slyší na toto poselství a říká, že Skutečný svět se musí změnit.
Mnoho povolání Barbie
Během posledních více než 60 let americké historie vyjadřovaly panenky Barbie neustále se měnící vliv žen ve světě, zejména v podnikatelském sektoru. V mnoha ohledech byla panenka Mattel směsicí ženských stereotypů a aktivismu.
V roce 1963 se na trhu objevila panenka Barbie s přídomkem “manažerka a kariéristka” (Executive Career Girl). V roce 1965, s rozvojem vesmírného vývoje, se začala prodávat panenka Astronaut Barbie. V roce 1989 se Barbie stala velvyslankyní UNICEF po celém světě.
V roce 1992 se do ulic dostala Barbie rapová hudebnice s boomboxem v ruce. V témže roce se stala Barbie námořní pěchoty seržantkou, což byla v té době nejvyšší hodnost vojenské Barbie. V roce 1992 se také prezidentská kandidátka Barbie zúčastnila boje o Oválnou pracovnu.
V roce 1997 přišla na scénu Barbie paleontoložka, což se později opakovalo i v roce 2012. V roce 1998 se do první ligy dostaly Barbie hráčka baseballové ligy a Barbie hráčka WNBA. V roce 2005 pak zvítězila Barbie, vítězka soutěže Americká Miss Idol.
Trenérka z Mořského světa Barbie si v roce 2009 zaplavala s tuleněm. Počítačová inženýrka Barbie předvedla své IT dovednosti v roce 2010. A v roce 2012 vstoupila do tundry záchranářka Barbie.
To jsou jen některé z Barbie, které mají za sebou fascinující kariéry.
Jedno povolání však nápadně chybí: Kazatelka.
V roce 2010 se Baptist News Global podělil o práci Julie Blake Fisherové, episkopální kazatelky z Kentu v Ohiu, která vytvořila oblečení pro Barbie v článku nazvaném “Barbie je ordinovaná a má k tomu odpovídající šatník“.
Fisherová vytvořila Barbie High Church Edition a darovala ji kamarádce Deně Cleaver-Bartholomewové při jejím prvním duchovenském působení v New Yorku. Fisherová nyní slouží jako kazatelka v episkopálním kostele Nejsvětější Trojice v Oxfordu ve státě Ohio.
Na pozadí pokusů Fisherové Mattel dosud nevyrobil panenku Barbie, která by uznávala a potvrzovala ženské duchovní, kazatelky a pastorky. V době, kdy jsou ženy-kleričky marginalizovány mužským vedením a denominačními strukturami, je na čase, aby se Barbie přidala k ženám, které odpovídají na Boží volání sloužit jako kazatelky místních sborů po celé Americe.
Výzva ke konfrontaci s patriarchátem, která prostupuje filmem Barbie, musí vést k činům, které potvrdí ženy na kazatelnách.
SBC a BGCT
Letos v létě Jižní baptistická konvence drtivou většinou hlasů vyloučila dva sbory, které ordinovaly ženy na kazatelky. Poté uspořádali první ze dvou čtení změny ústavy, která, pokud bude příští léto schválena, omezí možnost sloužit jako kazatelé nebo starší ve sborech, které jsou součástí denominace, pouze na muže.
Následně Generální konvent baptistů v Texasu přistoupil ke změně návrhu výkonné ředitelky organizace Baptist Women in Ministry Meredith Stoneové, v němž se podpora žen kazatelek změnila z vyjádření podpory žen kazatelek na obecnější a matoucí označení osob ve “vedoucích funkcích”. Tento pozměněný návrh prošel, ale nezajistil ženám duchovním potřebnou podporu ze strany státní denominační jednoty, což dále potvrdilo patriarchální zdatnost Skutečného světa.
Hannah Coeová, kazatelka baptistického sboru Calvary ve Waco, se vyjadřuje k pozměněnému návrhu. (Foto BGCT)
Hannah Coeová, kazatelka baptistického sboru Calvary ve městě Waco v Texasu, se 27. července obrátila na sociální sítě, aby veřejně reagovala na shromáždění BGCT. Zde je část její přesvědčivé a inspirativní výzvy ke změně na státním sjezdu:
“Prosperující budoucnost žen v kazatelské službě je prosperující budoucností církve. … Kristova láska nás nutí ke světlé budoucnosti, v níž Boží dary pro ženy v kazatelské službě připravují cestu Pánu a zvou svěží vítr Ducha, aby nás naplnil novým životem.
Data dokládají, že když se daří ženám, daří se všem na celém světě. Věříme, že když se bude dařit ženám v kazatelské službě, bude se dařit i Kristovu tělu, církvi.”
Je nejvyšší čas, aby se Barbie připojila k boji za rovnoprávnost žen mezi duchovními.
Je nejvyšší čas, aby Barbie ozdobil kazatelský límec a aby se postavila po bok kazatelek po celé zemi, které musí čelit útlaku a nespravedlnosti.
Je nejvyšší čas, aby mladé dívky slyšely od církve a společnosti poselství, které potvrdí jejich povolání sloužit v jakékoli funkci církevního vedení, včetně kazatelské služby.
A je nejvyšší čas, aby se muži a chlapci zasadili o prolomení patriarchátu reálného světa a uznali a potvrdili rovnoprávnost a vitalitu žen v Božím království.
PATRICK WILSON
Patrick Wilson
Patrick Wilson sloužil jako pastor 25 let v Dallasu a Austinu v Texasu a naposledy v Rolla, Mo., kde v současnosti zakládá novou komunitu víry, CrossRoads. Je absolventem Baylor University, získal dva magisterské tituly na Southwestern Baptist Theological Seminary a titul doktora duchovní služby na Logsdonském semináři.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry