Analýza: 64. Izrael – Hamás není náboženská válka a není to začátek vytržení
Analýza
Izrael – Hamás není náboženská válka a není to začátek vytržení
Útok Hamásu ze 7. října byl zrůdný. Stovky mrtvých na hudebním festivalu spolu s dalšími stovkami lidí v jejich domovech nebo na ulicích. Ženy a děti zmasakrované v kibucu na jihu země. V reakci na to zahájil Izrael masivní letecké bombardování pásma Gazy a odřízl region od potravin, vody a elektřiny. Rétorika izraelské vlády vyvolává obavy z genocidy. 2,3 milionu civilistů je uvězněno v malém pruhu země bez reálné naděje na útěk, v podstatě jako rukojmí izraelské armády.
Zločiny Hamásu jsou nesporné a izraelští novináři, akademici a politici pozvedli své hlasy, aby odsoudili Netanjahuovu vládu a kolektivní trestání Palestinců v Gaze.
To vše – skutečné oběti na životech, zničené světy, reálné hrozby pokračujícího masového vraždění a smrti – je součástí neuvěřitelně složité geopolitické reality; osadnického kolonialismu, okupace půdy, politických tlaků a dlouhé historie násilí.
Není to však svatá válka, křížová výprava ani křesťanská eschatologická událost. A přesto si značná část křesťanské pravice v USA nemůže pomoci, protože vraždění Izraelců a Palestinců – včetně dětí – se týká právě jich a jejich náboženských představ.
Některé z nich jsou sice drobné, ale přesto vypovídající. Po útoku ze 7. října strávila bývalá republikánská zástupkyně státu Ohio Candice Kellerová několik dní tím, že na své stránce na Facebooku psala o vytržení a obhajovala násilí v Izraeli kvůli tomu, co podle ní představuje její představy o apokalypse.
Komentáře k těmto příspěvkům jsou vesměs vzrušené, hovoří o tom, jak se brzy setkají s “Králem”, jak se blíží konec, jak se blíží vytržení a jak tu bude každou chvíli. Kontext je jasný – občas také zveřejňuje zprávy na podporu izraelského útoku na Gazu (vedle příspěvků o protestech proti potratům, kterých se účastní).
Teď už bývalá státní zástupkyně a hrstka příznivců na Facebooku není dostatečným důvodem k obavám, jenže ona je pouze nejhlasitějším (nebo nejméně nenápadným) členem mnohem širšího hnutí evangelikálních křesťanů, z nichž mnozí podporují Izrael právě z tohoto důvodu: jejich výklad Písma vyžaduje Izrael, válku a chrám, a teprve pak konverzi nebo zničení židovského národa. Je třeba poznamenat, že, jak zde na RD napsal Aidan Orly, “někteří vědci zpochybňují názor, že teologie konce světa je pro mnohé křesťanské sionisty významným faktorem”, ale rozšířená nekritická podpora Izraele zejména mezi bílými evangelikály je nesporná.
Křesťanský sionismus v Americe má za sebou dlouhou historii prosazování politické a vojenské podpory Izraele ze strany USA, která zahrnuje celá desetiletí a různé organizace v USA. Mnohé z nich prosazují dispenzacionalistickou teologii zpopularizovanou bestsellerem Hala Lindseyho z roku 1970 Pozdní velká planeta Země – The Late Great Planet Earth (a jejími mnoha a mnoha různými intelektuálními odnožemi), podle níž přijde Antikrist a židovské ovládnutí Izraele a vytržení křesťanů povede k návratu Krista, který porazí zlo a bude vládnout tisíc let – což je něco, o čem se v 21. století píše stále dokola.
Přechod křesťanských sionistů k islamofobnímu násilí není překvapivý. Po 11. září se prostě stalo pro kazatele a politiky politicky přijatelnějším vyjadřovat je co nejagresivnějším a nejotevřenějším způsobem. Jeden z nejvýznamnějších pravicových kazatelů v tomto hnutí, kazatel John Hagee ze sboru Cornerstone Church v San Antoniu, má za sebou řadu pobuřujících výroků na různá témata. V rozhovoru s Terrym Grossem pro NPR v roce 2006 řekl, že “ti, kdo žijí podle Koránu, mají biblický mandát zabíjet křesťany a Židy”. Tato rétorika pokračuje, a to jak ze strany Hageeho, který byl jedním z kazatelů, kteří promluvili na křtu nového velvyslanectví v květnu 2018, tak i dalších – neomezuje se pouze na hrstku kazatelen.
Minulý týden Hagee pronesl krátkou přednášku “Izrael je ve válce“, v níž prosazuje narativ o dobru a zlu, vyzývá Ameriku ke vstupu do konfliktu a podporuje nyní vyvrácená tvrzení, včetně toho, že Írán útok skutečně naplánoval. Hagee také obhajoval rozšíření války na všechny sousední země. David Jeremiah – zakladatel rozhlasových a televizních služeb Turning Point a propagátor teologie blížícího se vytržení – využil tento týden čas k tomu, aby promluvil o svých vizích Antikrista a současného světa, konkrétně ve vztahu k Izraeli. Do svého prohlášení zahrnul modlitbu za Izrael, v níž prosí o obrácení Židů:
“Zatímco bdíš nad svým lidem, kéž v nich tvůj Duch probudí hlad po přijetí jejich Mesiáše – toho, který za ně zemřel – dokud ho neuvidí tváří v tvář. Modlíme se za to v Jeho jménu. Amen.”
Není jediným vlivným evangelikálem, který věří, že je třeba nejen podporovat Izrael, ale také konvertovat Židy. A tato linie má i další vyznavače, jako je Greg Laurie, senior pastor Harvest Christian Fellowship, který kázal na téma “Co teroristické útoky na Izrael znamenají pro proroctví o konci časů” a vydal prohlášení o Izraeli, které uzavírá:
“Písmo nám říká, abychom se ‘modlili za pokoj Jeruzaléma’ (Žalm 122,6). Pojďme to dělat společně. Modlím se také za to, aby Svatou zemi zachvátilo velké duchovní probuzení a aby se mnozí – Židé i Palestinci zapletení do tohoto konfliktu – obrátili k Bohu a jeho Synu, Ježíši Kristu.”
Jde o to, aby se události v Izraeli a Palestině skutečně týkaly nás – tedy evangelikálních křesťanů v Americe. A i když je to dost špatné z kazatelen a stále hnusnějšího srdce sociálních médií, přichází to také z mocenských kruhů. Republikán Lindsey Graham v televizi Fox News prohlásil: “Jsme tu v náboženské válce a já jsem na straně Izraele. Dělejte, co k čertu musíte, abyste se ubránili. Srovnejte to místo se zemí.” Neomezuje se to jen na Grahama nebo na genocidní rétoriku “srovnejte to tu se zemí”; podle TNR to v rozhovoru s Jakem Tapperem řekl Marco Rubio:
“Nemyslím si, že lze od Izraele očekávat, že bude s těmito divochy koexistovat nebo že najde nějakou diplomatickou únikovou cestu,” odpověděl Rubio. “Jsou to lidé, jak jste informovali a jak viděli i ostatní, kteří se záměrně zaměřili na dospívající dívky, ženy a děti, a starší…. Prostě děsivé věci. A myslím, že ještě neznáme jejich plný rozsah. Chci říct, že v příštích dnech a týdnech toho bude ještě víc. Nemůžete spolu koexistovat. Je třeba je vymýtit.”
A obavy z genocidy nejsou zdaleka plané, vzhledem k rétorice, již probíhajícímu bombardování Gazy a obavám odborníků, mezi nimiž jsou i Izraelci. Konkrétní výzva Lindseyho Grahama však odhaluje, proč ji některé frakce v USA tak usilovně prosazují: nepovažují to za jednání s teroristickou organizací nebo řešení dlouhodobého politického problému – chtějí svatou válku. Z kazatelen po celé Americe i z mocenských kruhů se ozývá, že chtějí svou verzi apokalypsy, a chtějí ji hned.
Lindsey Graham po tom volá už léta, otevřeně, otevřeně a bez ostychu – v roce 2015, zejména a 2017, ale také v lednu 2022. Graham se dušuje, že z válek a útoků proti muslimům udělá válku o náboženství – protože to vše slouží určitému cíli (i když v některých případech cyničtí politici pouze hrají na teologické rámce voličů). Snaha evangelikálních křesťanských vůdců učinit z této věci součást své apokalypsy není o lásce k Izraeli nebo truchlení nad mrtvými – jde o vyvolání jejich vlastních náboženských tužeb, tužeb, které vyžadují násilí, krev a oběti druhých, aby oni z pohodlí svých domovů mohli dosáhnout své vize šťastného konce.
S tím, jak izraelská armáda postupuje do pásma Gazy, jsou tyto výzvy ze Spojených států stále zřetelnější, přebírají obecné výzvy k násilí s křesťanskou tematikou a konkretizují je. Peter Leithart z The Gospel Coalition například přirovnává Hamás k biblickým Amálekům a palestinský lid přirovnává k jejich rukojmím. Ale dolní polovina tohoto tweetu: “Jahve slibuje, že bude bojovat, dokud nebude památka na Amáleka vymazána z pod nebes,” není jemným poselstvím.
Samotný článek je složitým čtením. V jedné části se píše:
Amálekijci neubližují ženám a dětem jen jako tzv. “vedlejší škody”. Amálekijci nevykonávají příkaz jako Izrael, který na Jahveho příkaz ničí muže, ženy, děti a zvířata ve vybraných kanaánských městech. Izrael nezaútočil na Jericho, Aj nebo Hormu, když byli všichni muži pryč. Zaútočili na opevněná a střežená města, dobyli je a v dýmu a ohni je obětovali Jahvemu. Amálekijci se cíleně zaměřovali na ženy a děti a slabé. Amálek je protiizraelský národ, jehož způsob života, hodnoty a vojenská taktika jsou postaveny do přímého protikladu k Jahveho záměrům s lidstvem.
Pomineme-li patriarchální podtext, je glorifikace masakru v Jerichu a jeho zarámování jako opozice vůči Amálekovi zajímavým manévrem, který obhajuje izraelské násilí jako zbožné v kontrastu s “antiizraelským” Hamásem. Izraelská armáda dala více než milionu Palestinců 24 hodin na evakuaci severní poloviny pásma Gazy. Na libanonské hranici byli ostřelováni novináři, pracovníci OSN byli zabiti, nemocnice znefunkčněny. To vše považuje Gospel Coalition za normální, dokonce chvályhodné, protože to zapadá do jejich teologického rámce.
Ale dejme článku patřičnou váhu. Hned poté, co oslavuje násilí namířené proti antl-Amalekitům (tj. proti Hamásu), se v něm píše:
Hamás není Amálek. Hamás není doslova pod Jahveho trestem a prokletím. A Hamás rozhodně není totéž co palestinský lid. Tisíce Palestinců jsou křesťané a mnoho muslimských Palestinců se staví proti Hamásu a jeho násilí. Přirovnávat Hamás k Amálekovi neznamená ospravedlňovat nebo dokonce naznačovat genocidu.
Není pozoruhodné, že těsně před koncem prohlašuje, že neospravedlňuje ani nenavrhuje genocidu. Ale biblická rétorika ano, i když Leithart chce udělat krok zpět. Pochody v Jerichu jsou výzvou k násilí stejně jako nazývat nějakou skupinu Amalekity je výzvou k násilí stejně jako tvrzení, že jde o náboženskou válku, je výzvou k násilí stejně jako obhajoba blízkého příchodu vytržení je jásotem podporujícím toto násilí.
Všechna tato rétorika vychází z pohodlí a bezpečí velkých vzdáleností, zpoza moře. Násilí, brutalita – to se děje ve skutečném světě, skutečným lidem. Ale síly ve Spojených státech, které toto násilí obhajují, chtějí, aby tento bludný kruh pokračoval nebo se dokonce ještě zhoršil. A jejich bohatství, moc a politický vliv tomu mohou velmi dobře napomoci.
THOMAS LECAQUE
Thomas Lecaque
Thomas Lecaque je docentem historie na Grand View University v Des Moines, Iowa, která se nachází na územích Baxoje, Meskwaki a Sauk. Psal pro The Washington Post , Foreign Policy a The Bulwark . Sledujte ho @tlecaque na Twitteru
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry