Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro mládež 2. lekce
Vzdělávání
Rovnoprávně povolané
Kurz pro mládež 2. lekce
Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.
Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.
Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do čtyř kurzů:
- Průvodce individuálním studiem
- Kurz pro dospělé
- Kurz pro mládež
- Kurz pro děti
Předkládáme vám lekce z Kurzu pro mládež, které vám umožní vést ve svém sboru vzdělávací skupinky mládeže, na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.
Význam vedoucí úlohy žen v církvi
Rovnoprávně povolané
LEKCE 2
Model Ježíše
BIBLE
Matouš 1,1-17; Lukáš 8,1-3; Lukáš 10,38-42; Lukáš 24,1-12; Jan 20,1-18
V TOMTO SETKÁNÍ
Zaměříme se na význam žen v Ježíšově službě.Budeme uvažovat o mnoha způsobech, jakými Ježíš vystupoval proti patriarchálním předpokladům své kultury: povolával ženy za učednice, soustředil se na zkušenosti žen, které byly svou společností odsunuty na okraj, a vyučoval ženy po boku mužů a podporoval jejich účast a vedení v Božím díle. Podíváme se také blíže na způsoby, jakými ženy sloužily Ježíši, což je příkladem služby pro nás všechny v dnešní době.
CO BUDETE POTŘEBOVAT
- Video z 2. setkání a způsob, jak ho skupině přehrát.
- Video na YouTube
- Grafiku genealogie, kterou najdete na konci tohoto setkání, a způsob, jak ji zobrazit, aby ji všichni viděli.
- Bible pro každého
- Šablonu rodokmenu nebo prázdný papír
- Fixy nebo barevné tužky
- Páska
- Velký prostor pro vystavení rodokmenů
NEŽ ZAČNETE
- Dnes se budeme zabývat evangelii a blíže se podíváme na ženy, které se podílely na Ježíšově službě. Věnujte čas tomu, abyste se seznámili s úryvky z Písma v této lekci.
- Velká část této lekce je upravena pro mládež z Průvodce individuálním studiem. V tomto dokumentu najdete také podrobnější informace. Věnujte tomuto dokumentu nějaký čas, protože by vám mohl být užitečný při diskusi.
- Podívejte se na video k tomuto setkání a projděte si otázky k diskusi a zdůrazněte ty, na které byste mohli klást důraz.
- Zvažte aktivity uvedené v tomto průvodci a podle potřeby je přizpůsobte konkrétní skupině.
ÚVOD
Podívejte se na “Run Like a Girl” na YouTube.
Zeptejte se: Použili jste někdy výraz “jako ženská”, abyste někoho ponížili? Odkud si myslíte, že tato fráze pochází? Přemýšleli jste někdy o tom, že někdo káže, je diakonem nebo učí v nedělní škole “jako ženská”?
Řekněte: Bohužel i v církvi se s ženami často zachází jako s méněcennými a méně talentovanými. Podíváme se na některé ženy, které se stýkaly s Ježíšem, a zjistíme, jak to skutečně vypadá, když někdo slouží “jako ženská”.
Podívejte se na video z 2. setkání a zvažte otázky k diskusi (v nastavení si můžete zapnout české titulky).
VIDEO 2
(v nastavení si můžete zapnout české titulky)
MINULOST
(Čtení a diskuse o Písmu)
Genealogie v Matoušovi
Ukažte mládeži přiložený obrázek rodokmenu, který se nachází v Matoušovi 1:1-17. (Všimněte si, že ženy jsou uvedeny barevným písmem.)
Řekněte: Matouš začíná své evangelium rodokmenem Ježíše. Rodokmen je něco jako strom rodu. V Ježíšově době by rodokmen nezahrnoval ženy v rodině. Sledoval by pouze muže.
Zeptejte se: Co je na tomto rodokmenu jiného?
Řekněte: Tento rodokmen ukazuje důležitost žen pro příběh spasení. Matouš záměrně zahrnuje ženy do Ježíšova rodokmenu – přestože to nebyla běžná židovská praxe. Jmenované ženy jsou ty, které se odvážně a věrně prosazují proti kultuře ovládané muži.
- Poté, co Támar ztratila dva manžele, aniž by se jí narodil mužský dědic, bere věci do vlastních rukou, aby si zachovala své místo v rodové linii.
- Rahab je kananejská žena, která se chová jako hlava domácnosti a rozhodne se vzepřít královu rozkazu a ukrýt špehy, kteří se v jejím domě ubytovali.
- Díky jejímu milosrdenství je ušetřena, když Izraelité zaútočí na Jericho. Nakonec se stane praprapraprababičkou krále Davida.
- Rút je moábská žena, která je věrná své izraelské tchyni i poté, co její manžel zemře. Následuje Naomi zpět do své vlasti a využívá své tvořivosti, aby zachovala svůj i tchynin rodokmen.
- Batšeba je vdaná žena, kterou král David oplodnil. Když se zjistilo, že čeká dítě, král David nechal jejího manžela zabít v bitvě. Přestože Batšeba byla vystavena královu zneužívání, jejím synem se stal král Šalomoun.
- Rodokmen končí Marií – mladou, chudou židovskou ženou, zasnoubenou. Nalezla Boží přízeň a je vyvolena, aby se stala Ježíšovou matkou.
Přítomnost těchto žen v Ježíšově rodu je předzvěstí toho, co má přijít. Ačkoli ženy mohly být v dějinách přehlíženy a odsouvány na okraj, často jsou věrnými následovnicemi, které se stanou ústředními postavami Ježíšovy služby a formování církve.
Ženy, které následovaly Ježíše
Řekněte: O Ježíšových učednících si často myslíme, že to byli samí muži, ale mnoho žen bylo také Ježíšovými následovnicemi – sloužily Ježíšovi, učily se od Ježíše a učily po boku mužů. Zatímco společnost ženy často přehlížela, Ježíš jim vycházel vstříc a projevoval jim lásku a milost.
Rozdělte mládež do tří skupin. Každé skupině přidělte ženu/ženy, které budou zkoumat. Požádejte každou skupinu, aby si přečetla přidělené texty a odpověděla na následující otázky. O výsledku podají skupině zprávu.
Marie a Marta z Betánie
Lukáš 10,38-42; Jan 11,17-44
Marie Magdaléna
Lukáš 8,1-3; Jan 20,1-18
Ženy v Lukášově evangeliu
Lukáš 8,1-3; 23,44-56; 24,1-12
- Co o ní/nich víme?
- Jaký byl její/jejich vztah k Ježíši?
- Co na ní/nich mohlo být v jejich době neobvyklé?
- Jaké měla/měli vůdčí schopnosti?
Vraťte se zpět do celé skupiny a vyzvěte každou malou skupinu, aby se podělila o to, co se dozvěděla o ženách, které studovala.
Zeptejte se: Jak se lidé obvykle dívají na ženy v Bibli? Myslíte si, že totéž platí o ženách v dnešní církvi? Proč nebo proč ne? Byli jste překvapeni, že kolem Ježíšova života a služby bylo tolik žen? Co vás překvapilo? Co nového jste se dozvěděli o Ježíšově službě díky studiu žen, které ho obklopovaly?
SOUČASNOST
Opět se rozdělte do malých skupinek pro důvěrnější diskusi. Vyzvěte každého mladého člověka, aby si vytvořil svůj vlastní “duchovní rodokmen” a uvedl v něm osoby, které měly vliv na jeho víru. (Mohou si vytvořit vlastní uměleckou verzi tohoto stromu nebo jim můžete poskytnout kopie šablony uvedené na konci lekce).
Zeptejte se: Jsou ve vašem duchovním rodokmenu uvedeny ženy? Jak tyto ženy ovlivnily váš život víry? Proč se podle vás role těchto žen v průběhu let bagatelizovala?
Řekněte: Úloha těchto žen byla v církvi často odsouvána do pozadí. Nebyly považovány za učednice, natož za apoštolky. Dokonce i slovo “diakonos”, které je překládáno jako “diakon”, byl v mnoha biblických překladech změněn na ” pracovnice ” nebo ” služebnice ” v souvislosti s ženami. V mnoha dnešních církvích tomu není jinak.
Podle zprávy State of Women in Baptist Life “30 % dotázaných žen uvedlo, že mají jiný služební titul než jejich mužský protějšek (protějšky)” (SWBL, 4).
Přestože ženy jako první zažily a zvěstovaly vzkříšení, SWBL uvádí, že “59 procent žen ve službě uvedlo, že jsou ve svém služebním prostředí přehlíženy a umlčovány” (SWBL, 3) a CBF “byla jedinou skupinou, která měla v roce 2021 méně žen sloužících v kazatelských rolích než v roce 2015” (SWBL, 21). Rozhodně nás čeká spousta práce!
BUDOUCNOST
Zeptejte se: Jak jste se doma setkali s tím, že se s ženami zachází jinak než s muži? Ve škole? Ve sboru? Co můžete udělat jako jednotlivec, abyste zajistili, že všichni budou oceněni a vyslyšeni stejně? Co můžeme jako sbor udělat pro to, abychom umožnili více ženám sloužit a vést?
ZÁVĚR
Přiveďte skupinu zpět dohromady. Shromážděte všechny duchovní rodokmeny a pověste je na centrální místo. Pomodlete se nad stromy a poděkujte za všechny lidi, a to jak
mužům i ženám, kteří ovlivnili naši víru. Modlete se za ty, kteří byli opomíjeni a nedoceněni, aby jejich hlasy byly vyslyšeny a jejich dary oceněny. Modlete se za mladé, aby se dožili svého místa na rodokmenu a byli zdrojem naděje a soucitu pro ty, kteří přijdou.
Stáhnout soubor Rodokmen:
Další lekce Kurzu pro dospělé:
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 1.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 2.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 3.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro mládež 4.
Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett
Grafický design
Amy C. Cook
Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb
Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz
Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw
Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford
Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell
Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis
Tvorba videa
Sema Films
Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker
Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry