Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Analýza | Ze světa baptistů

Analýza: 4. Jak John MacArthur miluje Bibli, ale ne svého bližního

25. ledna 202225. ledna 2022

Analýza Ricka Pidcocka v Baptist News Global.

Analýza: Jak John MacArthur miluje Bibli, ale ne svého bližního

Analýza

Ed5tikpUMAMIJrH 1200x500 1
Shromáždění ve sboru Grace Church v době pandemických opatření

Jak John MacArthur miluje Bibli, ale ne svého bližního

Když šel 26. července přes jeviště k velké dřevěné kazatelně, hlediště, které má kapacitu 3 500 lidí, bylo zaplněno konzervativními evangelikály bez respirátorů a bez nařízených odstupů a dalších 1 000 lidí se shromáždilo venku, všichni vyskočili na nohy a aplaudovali mu za potlesku ve stoje.

Muž, o němž mnoho evangelikálů věří, že je největším živým vykladačem Písma, poděkoval za řev davu a pak se rovnou pustil do práce, přečetl pasáž ze Žalmu 19 a pomodlil se, a pak se sbor spojil ve vzrušujícím zpěvu „Pojďte křesťané, připojte se zpívat!”

Před několika dny vydali John MacArthur a starší sboru Grace Church prohlášení, že se chystají neuposlechnout dočasného zákazu jejich vlády shromažďovat se. 

Jak by se dalo očekávat od sboru Grace Church, prohlášení bylo plné biblických veršů, které dokazovaly každý bod. Prohlášení použilo slovo „autorita“ 31krát, „správně“ 13krát a nějakou formu „hlavy“, „předmětu“, „příkazu“, „pravidla“ nejméně dalších 70krát.

MacArthur a jeho pobočníci vidí svět optikou autority a moci. A podle jejich teologie jsou ti, kdo mají moc, určováni nuancovaným souborem uspořádání, a jež nakonec omezují jen na muže, kteří jsou staršími v jejich sboru.

Kromě toho, že dokazovali, že tito muži muži slouží svému sboru, napojili se také na oblíbené konspirační teorie o politicích, kteří manipulují statistikami, že média zakrývají nebo maskují „nepohodlné pravdy“, že se projekce vědců se mýlí, že koronavirová nemoc ve skutečnosti není tak zlá a samozřejmě že vláda pronásleduje křesťany.

macarthur john 300x300 1
John MacArthur

Ani jediné slovo lítosti nad životy postiženými touto nemocí v jejich komunitě.

K 27. červenci bylo jen v Los Angeles 173 995 potvrzených případů COVID-19 s 4 360 úmrtími. Tato čísla jsou na vzestupu a představují polovinu úmrtí ve státě. A na základě počtu lidí, kteří na bohoslužbě 26. července seděli bok po boku prakticky bez respirátorů, se lidé z Grace Church nezdají být tak znepokojeni.

Ve skutečnosti si jednoduše uvědomují to, co dělají. Jsou na to vlastně hrdí.

Pobočník Johna MacArthura Phil Johnson se na Twitteru pochlubil tím, že „John MacArthur káže v plném sálu jejich modlitebny“ a zveřejnil několik fotografií všech lidí bez respirátorů sedících bok po boku. 

Dokonce zašel tak daleko, že se hádal s lidmi, kteří zpochybňovali to, že je hlediště plné, tím, že jim ukázal ještě více fotek toho, jak je plné. 

A reakce proudily od podporujících konzervativních evangelikálů z celé země, kteří prostřednictvím emocí a slz vyjadřovali vděčnost za jejich odvahu.

Kde se v nich bere tento základní nedostatek lidskosti?

“Láska k sobě, k bližnímu a k Bohu bude nakonec v určitém bodě přerušena teologií věčného vědomého mučení.”

Jednou v neděli jsem si sedl a přečetl si článek východního ortodoxního teologa Davida Bentleyho Harta, který reagoval na další neinformovanou recenzi jeho křesťanské univerzalistické knihy That All Shall Be Saved (Všichni mají být spaseni). 

V tomto článku Hart říká:

„Nerozlučitelný rozpor v samém jádru nyní převládajícího chápání křesťanského vyznání spočívá v tom, že víra nám přikazuje milovat Boha celým svým srdcem, duší a myslí a milovat svého bližního jako sebe samého a zároveň nám přikazuje abychom věřili v realitu věčného pekla; nemůžeme však dělat obě tyto věci najednou. 

Říkám to ne jen proto, že si myslím, že je emocionálně nemožné plně milovat Boha schopného vystavit jakékoli stvoření věčnému utrpení (i když si to opravdu myslím). Říkám to spíše proto, že absolutní láska k bližnímu a dokonale přesvědčená víra v peklo jsou v zásadě protichůdné .”

Jinými slovy, láska k sobě, bližnímu a Bohu bude nakonec v určitém bodě přerušena teologií věčného vědomého trápení. 

Jakmile je člověk ochoten přijmout myšlenku, že jeho bližního Bůh navždy upálí, a označí toto mučení za dobré (k Boží slávě), už se o dobro bližního nestará.

Samozřejmě, že ne všichni konzervativní evangelikálové jsou tak bezcitní jako John MacArthur a starší ze sboru Grace Church. Jiné vlivné konzervativní organizace, jako je 9 Marks Marka Devera, uctivě  vyzvala MacArthura  odvolat rozhodnutí Grace Church shromážďovat se v době pandemických opatření.

GCC Aerial
Letecký pohled na Grace Church v jižní Kalifornii

Ale konečném důsledku, i když mezi konzervativními evangelikály budou různé druhy přesvědčení, realita je taková, že jejich sdílená víra ve věčné vědomé trápení bližních poslouží pouze k vytvoření různých odstínů ztracené lidskosti. 

Hart vysvětluje: „Ve skutečnosti je veškerý náš jazyk křesťanské lásky znehodnocen do té míry, jak skutečně věříme ve věčnou záhubu. Miluji svého bližního, jak jen mohu, ale pokud věřím, že peklo je skutečné, nemohu ho milovat jako sebe. 

Mé přesvědčení, že existuje peklo, do kterého by jeden z nás mohl jít, zatímco druhý vstoupí do Království Božího, znamená, že musím být ochoten ho opustit – vlastně opustit každého – a zanechat ho osudu naprostého utrpení a přitom stále předpokládat, že když tak učiním, budu si moci užívat dokonalé věčné blaženosti.”

“Teologie věčného vědomého trápení umrtvuje lidskost jak sledované osoby, tak sledujícího.”

Nebo, jakmile jste ve své mysli dovolili, aby byl někdo navždy upálen jako někdo, kdo si to zaslouží (a k Boží slávě), myšlenka, že někdo dočasně trpí COVIDem-19 na nemocničním lůžku, se již nezdá být tak velkým problémem.

Teologie věčného vědomého trápení umrtvuje lidskost jak sledované osoby, tak sledujícího. 

Výsledkem je, že John MacArthur a starší sboru Grace Church dostávájí ovace za to, že uplatnili svou autoritu tváří v tvář lidskému utrpení.

Když John MacArthur stál před svým sborem, a kázal, radoval se z jejich rozhodnutí „vrátit se k tomu, co milujeme nejvíce: ke společenství svatých a uctívání našeho Pána“. Zjevně chyběla jakákoli zmínka o lásce k bližnímu jako k sobě samému, což bylo to, co Ježíš podle svých slov miloval nejvíce.

MacArthur pokračoval: „Bylo mnoho lidí, kteří nechápali, proč jsme to udělali. Tomu rozumíme. Chápeme, že svět nechápe důležitost církve. Svět nechápe, že to není jen nezbytné; je to jediná naděje na věčný život pro odsouzené hříšníky. Lidé se velmi starali o to, aby byly chráněny fyzické životy lidí, a v tomto procesu uzavírali místa, kde je naděje na proměnu jejich duchovního života, aby mohli žít věčně v přítomnosti Boží.“

A pak přešel k popisu nevěřících, který nebyl ničím jiným než negativním. Jinými slovy, John MacArthur dělá přesně to, co David Bentley Hart říká, že pekelníci budou dělat. Odmítá utrpení své komunity na základě své teologie věčného vědomého mučení.

Někteří se pokusili MacArthura hájit tím, že jeho rozhodnutí je věcí svědomí podle Římanů 14. Ale Římanům 14 je o jedení dobrého masa nabízeného modlám. Nejde o pastory, kteří svým komunitám nabízejí otrávené maso.

Jedna z MacArthurových oblíbených frází, která se objevuje v celém dopise a jeho kázání, je: „Bible je velmi jasná.“ 

Protože je Bible tak jasná, poslechněte si tuto pasáž z Izajáše 1, kde prorok Izajáš popisuje, co si Bůh myslí o lidech, kteří se shromažďují ke společenství a uctívání, zatímco ignorují utrpení utlačovaných ve svých komunitách:

10 Slyšte slovo Hospodinovo, sodomští náčelníci, naslouchejte naučení našeho Boha, lide gomorský.
11 „K čemu je mi množství vašich obětních hodů, praví Hospodin. Přesytil jsem se zápalných obětí beranů i tuku vykrmených dobytčat, nemám zájem o krev býčků, beránků a kozlů.
12 Že se mi chodíte ukazovat! Kdo po vás chce, abyste šlapali má nádvoří?

13 Nepřinášejte už šalebné obětní dary, kouř kadidla je mi ohavností, i novoluní, dny odpočinku a svolaná shromáždění; ničemnost a slavnostní shromáždění, to nemohu vystát.
14 Z duše nenávidím vaše novoluní a slavnosti, jsou mi jen na obtíž, jsem vyčerpán, když je musím snášet.
15 Když rozprostíráte své dlaně, zakrývám si před vámi oči. Ať se modlíte sebevíc, neslyším. Vaše ruce jsou celé od krve.

16 Omyjte se, očisťte se, odkliďte mi své zlé skutky z očí, přestaňte páchat zlo.
17 Učte se činit dobro. Hledejte právo, zakročte proti násilníku, dopomozte k právu sirotkovi, ujímejte se pře vdovy.

Rick Pidcock

Baptist News Global

Headshot e1594330346634
Rick Pidcock

Rick Pidcock je otcem pěti dětí v domácnosti. On a jeho manželka Ruth Ellen založili Provoke Wonder, spolupráci umělců, která existuje za účelem podpory dětského uctívání prostřednictvím příběhu a písní. První album Provoke Wonder Consider the Stars, vyšlo v březnu 2020. Jejich první dětská kniha What If vyšla v roce 2020. Rick má magisterský titul v oboru uctívání na Northern Baptist Seminary.

-van-

Vyjádřené názory jsou výhradně názory autora.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
  • Click to share on Skype (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Rok 1620: Reformace katolická 21.
DalšíPokračovat
Ženy ve službě: 63. Siaa-Liane Mathurinová

Tweets by sitviry

Biblický seminář

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

PŘIHLÁŠENÍ K ODBĚRU NOVINEK

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Střípky z historie: 48. Nikolaj Ježov v moci zla
  • Lidská práva: 58. Rusko nedodržuje právo svobody projevu
  • Rick Warren: Písmo změnilo můj názor na ženy ve službě
  • Svědectví: 62. Jsem duchovně vyspělý křesťan
  • Velikonoce: 71. „Babičky dělají nejlepší banánový chlebíček“
  • Biblický seminář: 15. Text Korintským 6, 12-20
  • Kázání: 162. Hlavně si neplést dojmy s pojmy
  • Svědectví: 2. Byla jsem těhotná s postiženým dítětem – Downův syndrom
  • Zneužívání: 36. Někdy není dobrý nápad citovat Bibli
  • Síť víry: 18. Výroba zákopových svíček pro obránce Bachmutu

Archiv článků

  • 2020’s
  • 2010’s
  • 2000’s

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2023 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...