BWM: 11. Historický postoj texaských baptistů k ženám v kazatelské službě
BWM
Historický postoj texaských baptistů k ženám v kazatelské službě
V New Orleansu na výročním sjezdu Jižní baptistické konvence odhlasovalo shromáždění zástupců sborů, kteří byli přítomni v sále, vyloučení dvou sborů za to, že v nich ženy zastávají funkci kazatele nebo vykonávají funkci pastora.
Ačkoli bylo o tomto rozhodnutí napsáno a řečeno mnoho – například úvodník Erica Blacka v Baptist Standard – účelem tohoto článku není zabývat se tímto rozhodnutím jako takovým, ale spíše možnou reakcí na rozhodnutí učiněné v New Orleans.
Black uvedl: “Opatření přijatá k upevnění odporu SBC vůči ženám jako kazatelkám zdůrazňují potřebu, aby ostatní spolupracující orgány – jako například BGCT – jasně vyjádřily svůj oficiální postoj k ženám v kazatelské službě.”
Dále uvádí: “Craig Christina – zástupce výkonného ředitele BGCT a úřadující výkonný ředitel – během svého květnového vystoupení před výkonnou radou BGCT popsal historický postoj BGCT k ženám ve službě.”
Účelem tohoto článku je objasnit podobný způsob vyjadřování, který byl použit v posledních týdnech a který sděluje, že texaští baptisté vždy zastávali historický postoj k ženám v kazatelské službě. Historie nás učí, že texaští baptisté neměli “historický postoj” k ženám v kazatelské službě. To bude zřejmé z krátkého přehledu.
Historická analýza
Je těžké studovat dějiny texaských baptistů bez konzultace s Leonem McBethem. V článku “The Changing Role of Women in Baptist History” (Měnící se role žen v dějinách baptistů) v podzimním čísle časopisu Southwestern Journal of Theology z roku 1979 McBeth poznamenává, že záznamy ukazují, že baptisté diskutují o místě žen v církvi již od 17. století (s. 84).
Všimněte si, že otázka nikdy nezněla, zda mají ženy v církvi své místo. Otázka se vždy upínala k tomu, jaké je toto místo.
Skutečnost, že v roce 1880 byl založen Ženský misijní svaz, byla uvědoměním si hodnoty a přínosu práce žen ve službě a misiích, což J. M. Carroll objasňuje ve svých Dějinách texaských baptistů z roku 1923: Baptist Standard (str. 855-56).
Bývalý prezident Howard Payne University, Carroll ve své historiografii poznamenává: ,,Baptisté jsou velmi aktivní, protože se snaží o to, aby se jim dařilo: Po zprávě o činnosti WMU v Texasu v letech 1898-1921 tato chladná čísla velmi nedostatečně ukazují skutečnou práci našich texaských baptistek.”
“Jejich úspěchy nelze zaznamenat na papír. Nehmotné výsledky jsou mnohem větší než ty hmotné,” pokračuje. “Podněty, které jejich práce dává všem ostatním zájmům a práci našich žen, se opravdu nedají vyčíslit. Jejich obdivuhodné úspěchy v posledních čtyřech desetiletích jsou hodny toho, aby byly zaznamenány ve velké knize. Kdo tu knihu napíše?” (s. 865)
Texaské baptistky na tuto knihu stále čekají.
Texaský WMU dláždil cestu v životě texaských baptistů mnoha způsoby. Jako první přijali okresní model rozdělení státu.
“Nebylo to poprvé ani naposledy, kdy baptistky byly průkopnicemi plánů, které později přijala celá denominace, aniž by si uvědomila jejich původ,” napsal McBeth v knize Texas Baptists: A Sesquicentennial History (str. 197).
Někteří by však zároveň mohli interpretovat, že skutečnost, že existovalo určené místo pro ženy ve službě, vypovídá o komplementárnějším postoji texaských baptistů.
Tato nejednoznačnost postoje k ženám ve službě byla historicky přijímána, z čehož vyplývá, že dnešní výzva, aby se pomocí teologického tříbení učinila z žen ve službě otázka druhého řádu, je ve skutečnosti nedávným jevem.
Patří sem jak ti, kteří se na základě svého přesvědčení v této otázce rozhodli sbory vyloučit, tak i ti, kteří žádají o objasnění této otázky od jiných organizací.
Tomuto tématu se skutečně začala věnovat pozornost až v druhé polovině 20. století. E. Eugene Greer si toho všímá v knize Baptists: History, Distinctives, Relationships, v publikaci BGCT, která vyšla pod názvem History, Distinctives, Relationships (Dějiny, odlišnosti, vztahy).
“Téměř bez povšimnutí se v 60. letech odehrála událost, která předznamenala hlavní zdroj konfliktů pro jižní baptisty v následujících letech,” píše Greer. “V srpnu 1964 byla v baptistickém sboru Watts Street v Durhamu v Severní Karolíně ordinována mladá žena z Virginie Addie Davisová.”
“Od té chvíle bude počet ordinací žen do diakonských sborů a pro různé formy služby pomalu narůstat, což bude odpovídat celonárodní tendenci k rozšiřování rolí žen a vyrovnávání překážek, které byly v průběhu let vnímány jako překážky bránící jejich pokroku,” pokračoval (s. 30).
Postoj texaských baptistů byl vždy nejistý vzhledem k heterogenitě konventu sborů. Teprve v posledních několika desetiletích se v této otázce začaly rýsovat hranice.
Skutečný historický postoj texaských baptistů
V poslední době se ve výzvách k reakci texaských baptistů objevuje také “centristický” jazyk. Byl bych raději, kdyby texaští baptisté zdvojnásobili náš historický konsensus než dnešní centrismus.
BGCT nemá historický postoj k ženám ve službě. Pokud vůbec bylo, tak to bylo zastřené. Přesto texaští baptisté měli historický konsenzus ohledně autonomie místních sborů.
Doufám, že až se texaští baptisté sejdou na sjezdu v McAllenu, pokud se něco potvrdí, bude to náš historický postoj k autonomii místního sboru.
Greer to vystihuje nejlépe, když říká: “Baptistická struktura má dvě úrovně – sbor a denominační život. Je nevhodné mluvit o asociační úrovni, úrovni státních konventů a úrovni Jižní baptistické konvence. Všechny tři denominační struktury – asociace, státní konvent a národní konvent – jsou na stejné úrovni. Místní sbor je nejvyšší autoritou v baptistické eklesiologii a denominační útvary jsou až na dalším místě” (Baptisté, s. 95).
Vhodnou reakcí na rozhodnutí učiněná v New Orleans by bylo potvrzení našeho historického konsensu o autonomii místních sborů.
Bohužel se obávám, že na pracovní části sjezdu by se toho k řešení této otázky nedalo mnoho udělat ani sdělit, protože na letošním výročním sjezdu se z časových důvodů nebudou přijímat žádná usnesení.
Ať už se v McAllenu rozhodne a udělá cokoli, modlím se, aby to vycházelo z toho, kým texaští baptisté historicky byli.
Jordan Villanueva
Jordan Villanueva
Jordan Villanueva je instruktorem Christian Studies a asistentem prezidenta pro hispánské vztahy na Howard Payne University. Jordan Villanueva je absolventem HPU z roku 2012 s bakalářským titulem v oboru služby mládeži a španělštiny. V současné době působí na HPU jako instruktor Christian Studies.
Vyrostl jsem ve Fort Worthu a vystudoval střední školu Azle. Vyrůstal jsem v Primera Iglesia Azle a Pána jsem poznal v 17 letech doma. Plánoval jsem, že po maturitě budu na HPU hrát vysokoškolský fotbal. V létě po maturitě jsem na mládežnickém táboře přijal povolání ke službě. Naštěstí už měl Pán pro mě připravenou cestu na univerzitu, která měla program zaměřený na křesťanská studia.
Na HPU jsem přišel na podzim roku 2008. Studoval jsem dvojí obor, a to službu mládeži a španělštinu. Během studia na HPU jsem hrál fotbal a prvních pár let jsem byl zapojen do BSM. Byl jsem také mentorem vězňů v nápravném zařízení pro mladistvé v Jacksonu. Kromě toho jsem měl možnost v letech 2011-2013 sloužit ve společenství Primera Iglesia Brownwood jako kazatel pro mládež.
Po ukončení studia jsem sloužil v programu stážistů ve FBC El Paso. Tam jsem se seznámil se svou ženou Jamie. V roce 2015 jsme se vzali a přestěhovali se do DFW, abych mohl jít do semináře na Southwestern Baptist Theological Seminary. Sloužili jsme ve studentské službě ve sboru Grace Temple Baptist Church v Oak Cliff. Poté jsem byl povolán do baptistického sboru Indian Hills v Grand Prairie, abych sloužil jako jejich vedoucí kazatel. V roce 2019 jsem dokončil magisterské studium teologie na SWBTS a hned jsem byl přijat do doktorského programu na SWBTS ke studiu církevních dějin a historické teologie.
Do života texaských baptistů jsem se zapojil účastí v programu Leadership Texas Baptist. Působil jsem také jako člen výkonné rady Texaského generálního baptistického konventu a byl jsem zapojen do výboru pro kulturní angažovanost a rady pro hispánské vzdělávání. Měl jsem také možnost podílet se na plánování a realizaci procesu založení Texas Baptists en Español. V současné době působím jako 2. viceprezident BGCT.
Jamie a já jsme přišli do Brownwoodu v červnu 2021 díky pozvání Dr. Hinese na fakultu. Je to pokorná zkušenost vrátit se na toto zvláštní místo, které mělo takový vliv na mou duchovní formaci. Je mi ctí sloužit po boku mnoha profesorů, pod jejichž vedením jsem studoval. Ani za milion let by mě nenapadlo, že se to stane.
Jamie a já nyní bydlíme v Brownwoodu, kde Jamie učí v mateřské škole na Northwest Elementary. Když mám čas, mám možnost pomáhat s mužským fotbalovým týmem na HPU.
Pracuji také na dalším budování vztahů s hispánskými sbory, organizací Convención a celou hispánskou komunitou. Od přestěhování do HPU navštěvujeme FBC Brownwood. Od doby, kdy jsem se přestěhoval zpět, jsem měl příležitost sloužit jako kazatel v několika sborech v okolí. Je pro mě velkým požehnáním, že se mohu vrátit na HPU a nazývat Brownwood svým domovem.
Tento článek je převzat z místa, kde se poprvé objevil na blogu The Pastors Common, a je publikován se svolením autora. Vyjádřené názory jsou názory autora