Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Průvodce individuálním studiem 2. lekce
Vzdělávání
Rovnoprávně povolané
Průvodce individuálním studiem 2. lekce
Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.
Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.
Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do čtyř kurzů:
- Průvodce individuálním studiem
- Kurz pro dospělé
- Kurz pro mládež
- Kurz pro děti
Nejprve vám předkládáme lekce z Průvodce individuálním studiem, které vám umožní individuální studium a posléze vést ve svém sboru vzdělávací skupinky dospělých, mládeže nebo dětí na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.
Význam vedoucí úlohy žen v církvi
Rovnoprávně povolané
LEKCE 2
Ježíšův model
POZNÁMKA O VÝKLADU PÍSMA
Matouš 1,1-17, Lukáš 8,1-3, Lukáš 10,38-42, Lukáš 24,1-12, Jan 20,1-18
Když čteme knihy Písma, které byly napsány v různých starověkých kontextech a kulturách, je důležité, abychom se do jejich příběhů zapojili s uvědomovali, jak zapadají do své doby. Musíme si uvědomit, že mnohé příběhy ve Starém zákoně odrážejí kulturu svého starověkého blízkovýchodního kontextu.
Když čteme o zneužívání, jako když Abraham a Sára nutili svou služebnici Hagar, aby počala dítě, nebo když králové zacházeli se ženami jako s majetkem, který je třeba získat, měli bychom tyto zvyky číst jako popis jejich kultury, nikoli jako předpis, jako by je Bůh schvaloval.
V Písmu však existují momenty, které poskytují spásné trajektorie, jež nás nasměrují za hranice starobylých patriarchálních tradic.
V minulé lekci jsme zkoumali příběhy o stvoření v knize Genesis a všímali si, jak Bůh stvořil všechny lidi k Božímu obrazu a jak muž a žena sdíleli odpovědnost a důsledky své volby v zahradě. Tento protikulturní prvek vzájemnosti nám ukazuje Boží rovnostářskou vizi pro lidstvo, která se zakalila sobectvím a neposlušností lidí.
Bible obsahuje i další kontrakulturní příběhy, které nám poskytují záblesky Božího ideálu rovnosti pohlaví. V celém Starém zákoně vidíme ženy, které slouží Bohu jako prorokyně (jako Hulda ve 2 Kr 14,20 a Miriam v Ex 15), jako soudkyně (jako Debora v Soudců 4-5), jako hrdinky (jako porodní báby Šifra a Púa v Exodu 1 a Ester) a jako příklady věrnosti (jako Rachab v Jozue 2 a Rút).
ŽENY V EVANGELIÍCH JSOU JEŽÍŠOVÝMI UČEDNICEMI
Boží rovnostářská vize pro lidstvo se stává jasnější, když čteme o Ježíšově životě a službě v evangeliích.
Matoušův rodokmen Ježíše, který slouží jako úvod k evangeliu a novozákonnímu kánonu, ukazuje význam žen v příběhu spásy.
Matouš záměrně zahrnuje ženy do Ježíšova rodokmenu, přestože to nebyla běžná židovská praxe. Jmenuje ženy, které se odvážně a věrně prosazují proti patriarchálnímu kontextu: Támar (Mt 1,3), Rachab a Rút (Mt 1,5), Batšeba (Mt 1,6) a Ježíšova matka Marie (Mt 1,16).
Přítomnost těchto žen v Ježíšově rodu zvěstuje převrácenou povahu Království, které Ježíš přináší – ženy mohly být v dějinách přehlíženy a marginalizovány, ale jsou příkladem věrnosti, která se stane ústředním bodem Ježíšovy služby a formování církve.
Všechna evangelia se zmiňují o tom, že existovaly Ježíšovy následovnice, ale Lukáš se na přínos žen zaměřuje nejvíce. Je to pravděpodobně proto, že Lukášovo evangelium se zabývá příběhy lidí, kteří byli v kultuře prvního století považováni za “nízké”.
Na Ježíšově zvěsti se u Lukáše podílejí svobodné matky (Lk 1,26-38) a ty, které “stárnou” (Lk 1,7), pastýři (Lk 2,8-20), rybáři (Lk 5), a dokonce i děti (Lk 18,15-17).
Příběh o Ježíšově narození se nejprve zaměřuje na perspektivu Marie a zdůrazňuje její roli prorokyně a učednice, která odevzdává svůj život v poslušnosti Bohu (Peeler, 152-163). Kromě toho má Lukáš tendenci předkládat paralelní příběhy mužů a žen, přičemž zdůrazňuje vzájemnost v Božím království.
Jsou to dvojice Zachariáš a Alžběta a Marie a Josef (Lk 1-2), proroci Simeon a Anna (Lk 2), uzdravení jako u setníkova služebníka a vdovy z Nainu (Lk 7,1-17) a hlavní postavy podobenství jako pastýř a žena s mincí (Lk 15,1-10).
Lukášův příběh také zdůrazňuje skutečnost, že ženy byly věrnými následovnicemi a aktivními učednicemi, které Ježíš povolal, respektoval, sloužil jim a učil je. Jako paralela k dvanácti mužským učedníkům (Lk 6,12-16) nám seznam žen v Lk 8,1-3 ukazuje, že učednice nejenže přijímají Dobrou zprávu, ale podílejí se na ní svou věrnou službou a jsou s Ježíšem až do konce (Lk 23,49.55).
V reakci na to, co zažily, tyto ženy Ježíše a dvanáct mužských učedníků zaopatřují “ze svých zdrojů”. Jedním z Lukášových zájmů v celém jeho evangeliu je správné nakládání s majetkem; zaznamenává, že Ježíš často učí a varuje před bohatstvím a chamtivostí (jako v Lk 12,13-34) a nepokrytě říká svým posluchačům, že se musí vzdát majetku, aby mohli být jeho učedníky (Lk 14,33). Ženy, které následují Ježíše, tak činí.
Některé z nich jsou spojeny s vysokou společností, jako například Johana, jejíž manžel slouží králi Herodovi. Fred Craddock píše: “Rizika spojená s učednictvím jsou pro tyto ženy ještě znásobená” (Craddock, 107) a poukazuje na to, že jejich oddanost Ježíši by byla společensky a politicky nákladná. Tato skutečnost způsobuje, že “nejen chvályhodné, ale i pozoruhodné, že našly způsob, jak peníze i moc podřídit evangeliu” (Craddock, 107).
ŽENY V EVANGELIÍCH JSOU PŘÍKLADEM UČEDNICTVÍ
Seznam následovnic v Lk 8,1-3 připravuje půdu pro sestry Marii a Martu, které také věnují své prostředky na přijetí a zaopatření Ježíše. Jejich příběh tvoří dvojici k podobenství o milosrdném Samaritánovi (Lk 10,25-37). V tomto podobenství Ježíš ukazuje, jak vypadá “slyšet Boží slovo a konat” – vyžaduje to obětavé službu a lásku bližního k nepříteli.
Také příběh Marie a Marty poskytuje příklad toho, jak vypadá učednictví. Marta plní přikázání lásky k bližnímu; vykonává důležitý úkol pohostinnosti (podobně jako Samaritánka v podobenství). Martina “práce” (v. 40) je popsána jako diakonie, služba, stejné slovo, které bude označovat diakony rané církve. Když Lukáš ve Sk 6 vypráví příběh prvních diakonů, vykonávají stejné úkoly, jaké zde Marta vykonala pro Ježíše.
Na druhé straně je Maria příkladem toho, jak vypadá láska k Bohu (druhá část Velkého přikázání). Sedí u Ježíšových nohou, zaujímá postoj studentky a učí se od svého Božího učitele, jako by byla člověkem, který se učí od uctívaného rabína. Maria dává přednost lásce k Bohu před kulturním očekáváním, že žákem rabína může být pouze muž. Porušuje společenský řád a chová se hanebně, ale Ježíš ji chválí, její volbu, a fakticky jí požehná roli učednice a budoucí učitelky.
Marie a Marta společně představují vzor toho, jak v jejich kontextu vypadá láska k Bohu a láska k bližnímu, a skutečnost, že je Lukáš líčí jako příklady učednictví, představuje významný rozchod s jejich patriarchálním, židovským kontextem.
ŽENY UČEDNICE JSOU PŘÍTOMNÉ A ZVĚSTUJÍ
Ženy, které byly s Ježíšem na počátku jeho galilejského působení (Lk 8,1-3), jsou s ním i na konci, když je ukřižován (Lk 23,49) a pohřben (Lk 23,55). Přítomnost žen u kříže slouží Ježíšovi jako útěšná Boží přítomnost v jeho nejtěžší hodině. Tato služba přítomnosti je při našich velkopátečních bohoslužbách často přehlížena; je však klíčová pro příběh Ježíšova ukřižování a smrti.
Autoři evangelií nám také říkají, že v neděli ráno přišly ke hrobu pouze ženy, což znamená, že ženy byly svědkyněmi vzkříšení. Viděly odvalený kámen a slyšely slova anděla, která se stala základním poselstvím pro celé křesťanské společenství. víry. Je nesmírně významné, že Boží posel svěřil zprávu o Ježíšově vzkříšení skupině učednic (Mt 28).
V židovské kultuře prvního století nemohly ženy sloužit jako svědkyně u soudu. Ve velké části starověkého světa panovala mylná představa, že ženská mysl je méněcenná než mužská a že by se ani neměla vzdělávat. Navzdory tomu Boží posel vybírá ženy, aby nesly poselství evangelia ostatním učedníkům a sloužily jako svědkyně události vzkříšení, která změnila dějiny.
A anděl není jediný, kdo pověřuje ženy zvěstováním evangelia; činí tak i Ježíš v Mt 28,10. Ženy se stávají Bohem poslanými hlasatelkami vzkříšení – prvními hlasatelkami velikonoční zvěsti.
Vyprávění o vzkříšení v Janově evangeliu je hluboce osobním, emotivním a dramatickým příběhem a také ono zprostředkovává věrné učednictví a apoštolát ženy v den vzkříšení.
V evangeliu Jana jde Marie Magdaléna sama ke hrobu, ale když ho najde otevřený, okamžitě běží upozornit Šimona Petra. Mužští učedníci se vracejí s ní a jsou svědky prázdného hrobu; když však odejdou, Marie sama vidí a slyší své “Rabbouni” (v. 16).
Přítomnost Marie Magdalény u hrobu zaznamenávají všechna čtyři evangelia; kromě těchto scén je v Bibli zmíněna pouze ve výčtu učednic v Lk 8,1-3. Na tomto místě se však objevuje i další zmínka. Je mnoho domněnek a legend, které se kolem ní vytvořily, ale z Janova evangelia je jisté, že se o ní že je to věrná učednice a první, která viděla a slyšela vzkříšeného Krista a vyprávěla o Ježíšově vzkříšení jeho společníkům.
Ježíš jí pokládá stejnou otázku, jakou položil prvním učedníkům v Jan 1,38: “Koho hledáte?” Ježíš se jí ptá: “Koho hledáš?” Slyší a zná Ježíšův hlas, když volá její jméno v zahradě, stejně jako milovaná ovce zná svého pastýře (J 10). Odpovídá na Ježíšovo volání nejen proto, aby se podělila o svou zkušenost, ale aby ostatním učedníkům zvěstovala Ježíšovo vlastní poselství.
V rané církvi je Marie Magdaléna často označována jako apostola apostolorum neboli apoštolka apoštolů, což je uznáním apoštolské role, kterou plní tím, že uvěřila Ježíšovi, pak byla Ježíšem vyslána a nakonec hlásala evangelium o vzkříšeném Pánu svým ostatním učedníkům (Dorothy Lee, 88).
PŘÍTOMNOST
Ježíšovy učednice jsou vzorem všech aspektů učednictví. Rozdávají své vlastní prostředky, aby zajistily Ježíšovu službu. Učí se od něj jako oddané studentky a “jdou a konají” Boží dílo, čímž naplňují dvě největší přikázání.
Zajišťují službu přítomnosti u Ježíšova ukřižování, jsou svědky prázdného hrobu a svědčí o pravdě Ježíšova vzkříšení. Dokonce hlásají ostatním učedníkům Ježíšovo vlastní poselství. Ženy jsou tak prvními apoštoly a prvními hlasatelkami radostné zvěsti o vzkříšení.
Úloha těchto žen byla v církvi často bagatelizována. Nebyly považovány za učednice, natož za apoštolky. Dokonce i slovo “diakonos”, když se použilo pro ženu, bylo překládáno jako “pracovnice” nebo “služebnice” a odděleno od slova “diakon”.
Dnes ženy ve službě zažívají stejný druh odmítání. Podle zprávy State ofWomen in Baptist Life “30 % dotázaných žen uvedlo, že mají jiný služební titul než jejich mužský protějšek (protějšky)” (SWBL, 4).
Biblické ženy byly první, kdo zažil a zvěstoval vzkříšení, ale SWBL uvádí, že paradoxně “59 % žen ve službě uvedlo, že jsou ve svém služebním prostředí přehlíženy a umlčovány” (SWBL, 3). Ještě znepokojivější je zjištění zprávy, že mezi baptisty byla CBF “jedinou skupinou, která měla v roce 2021 méně žen sloužících v kazatelské službě než v roce 2015” (SWBL, 21).
Musíme se více snažit následovat příklad, který nám byl stanoven v Ježíšově službě a v evangeliích; nemůžeme nadále bagatelizovat nebo bránit vedoucím rolím žen v církvi.
ZAMYŠLENÍ NAD SOUČASNOSTÍ
- Jaké jsou vlastnosti žen, které byly Ježíšovými učednicemi? Jaké jsou běžné představy (a mylné představy) o biblických ženách? Jak se tyto vlastnosti a představy stále uplatňují na ženy v dnešních sborech?
- Co představuje dobré kázání? Vedení? Práce? Učednictví? Apoštolství?
- Jak ženy ovlivnily váš život víry?
- Vzpomenete si na ženy ve svém životě, které byly vzorem učednictví tím, jak se dávaly, pracovaly, učily, svědčily a vydávaly svědectví?
- Proč jsou podle vás vzory žen, které byly Ježíšovými učednicemi, bagatelizovány ve prospěch jiných textů a učení?
- Proč záleží na jazyce a výkladu? Komu například prospívá, když se diakonos překládá jako “diakon” pouze v případě, že se vztahuje na muže? Kdo tím trpí?
BUDOUCNOST
SWBL se zamýšlí nad statistikami od roku 2015 do roku 2021, včetně roku (let) pandemických změn a výzev. Během jakéhokoli šestiletého období mohou trendy naznačovat nejen to, co se stalo v minulosti, ale i to, co se očekává v blízké budoucnosti, a realita COVID-19 na službu a život církve některé z těchto trendů uspíšila a zintenzivnila.
Při očekávání průběžných výsledků tohoto období je možná důležitější než kdy jindy uvědomit si, že kázání a pastorační vedení nejsou pouze mužské role. Bůh povolává a obdarovává lidi k učednictví, apoštolátu a vedení bez ohledu na pohlaví.
Sbory, které uznávají dary žen a přijímají kázání žen, mohou zakoušet Kristovu radostnou zvěst skrze všechny jeho učedníky a pro všechny.
My musíme být těmi, kdo se postarají o to, aby budoucnost žen ve službě byla jiná. Baptisté v CBF sice podporují ženy ve službě od svého vzniku, ale nevoláme dost žen do kazatelské služby, nezastáváme se žen tak, jak potřebují, ani jim neposkytujeme podporu, která by jim pomohla vzkvétat.
Musíme dělat více pro podporu mladých žen, které cítí povolání k vedení církve. Musíme přivést více žen na kazatelská místa ve sborech, kde ženy soustavně nekáží.
Musíme volit více žen do diakonských rad, číst více komentářů a knih napsaných ženami-vědkyněmi a podporovat organizace, jako jsou Baptist Women in Ministry, které připravují ženy kazatelky a studentky seminářů. Tam je toho tolik, co můžeme udělat, abychom současnou realitu změnili.
ZAMYŠLENÍ NAD BUDOUCNOSTÍ
- Proč si myslíte, že je v baptistickém životě tak málo žen-kazatelek? Znáte někoho, kdo patří k jiné denominaci, kde jsou ženy pravidelně ordinovány za kazatelky? V čem je jejich zkušenost podobná a v čem jiná než ta vaše?
- Cítili jste někdy Boží volání k účasti na službě způsobem, který vedoucí vašeho sboru necítili? nechtěli dovolit? Jak jste věděli, zda máte důvěřovat Božímu volání, nebo rozlišování vašich vedoucích?
- Jaký rozdíl podle vás nastane v příštích šesti letech v životě baptistů, pokud bude více žen povoláno a ordinováno do kazatelské služby? V příštích 16 letech? V příštích 60 letech?
- Znáte nějaké mladé ženy nebo dívky, které se vám zdají mít dary pro kazatelskou službu? Jaké příležitosti pro ně vidíte do budoucna? Jaké možnosti podpory a učení jsou pro ně k dispozici dnes?
- Co dělá váš sbor pro to, aby se zasadil o ženy v kazatelské službě, aby podpořil ženy jako vedoucí kazatelky, aby zvolil diakonky a aby vybavil další generaci žen kazatelek? Jak byste mohli udělat více?
Další lekce Kurzu pro dospělé – Průvodce individuálním studiem:
Rovnoprávně povolány – Průvodce individuálním studiem 1.
Rovnoprávně povolány – Průvodce individuálním studiem 2.
Rovnoprávně povolány – Průvodce individuálním studiem 3.
Rovnoprávně povolány – Průvodce individuálním studiem 4.
Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett
Grafický design
Amy C. Cook
Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb
Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz
Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw
Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford
Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell
Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis
Tvorba videa
Sema Films
Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker
Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry