CBF: 30 let spolupráce s důrazem na “společenství”
CBF
Cooperative Baptist Fellowship Severní Karolína
slaví 30 let spolupráce s důrazem na “společenství”
Před třiceti lety se sešla skupina baptistů ze Severní Karolíny, aby vymyslela nový způsob spolupráce, protože se ve svém dlouholetém domově, Baptist State Convention of North Carolina, cítili stále méně pohodlně. Jejich historický státní konvent se stejně jako mnoho dalších začínal přizpůsobovat novému fundamentalistickému přístupu Jižní baptistické konvence (SBC).
Tito severokarolínští baptisté se cítili nesví v obou těchto prostředích. Mnozí z nich se o tři roky dříve podíleli na založení národního Cooperative Baptist Fellowship (Společenství spolupracujících baptistů) – progresivnějšího uskupení, které se oddělilo od SBC. Neměli však způsob, jak spolupracovat ve svém státě.
Stejnému dilematu čelily sbory po celé zemi, které se rozhodly přidružit ke vznikajícímu CBF – některé ve větší či menší míře, podle toho, jak tvrdé byly jejich státní konventy. Severní Karolína je stát, který se tvrdě dostal do spárů fundamentalismu, čemuž napomohla i přítomnost Paige Pattersona v čele Southeastern Baptist Theological Seminary ve Wake Forestu v Severní Karolíně, post, který mu byl udělen poté, co vedl národní denominaci během její “konzervativní obrody”.
S tím, jak nová národní organizace získávala na síle, začala vznikat řada státních a regionálních sítí CBF – často se sbory, které se spojily s tradičními státními konventy přidruženými k SBC i s novými organizacemi.
Od počátku žádný stát nezaznamenal v tomto úsilí větší úspěch než Severní Karolína. A dnes je Cooperative Baptist Fellowship of North Carolina zdaleka největší a nejlépe financovanou státní či regionální organizací v životě CBF. Zaměstnává 12 pracovníků a podporuje tucet univerzitních kazatelů po celém státě, jakož i státní a mezinárodní misijní projekty, tábory a výjezdní zasedání.
Ve dnech 14. a 15. března se ve sboru First Baptist Church of Greensboro v N.C. sešlo asi 500 lidí, aby oslavili 30. výročí založení této skupiny. Kromě obvyklých bohoslužeb, vzdělávacích seminářů a výstavní plochy byla součástí letošní akce výroční večeře se zábavou a oslavou.
Pastor ve důchodu Jack Glasgow při zahajovací bohoslužbě připomněl, že mnoho neziskových organizací nevydrží ani pět let, natož třicet. On i ostatní vzpomínali, že v těch prvních dnech si nikdo nedokázal představit, jaký růst a dobro se dostaví – i když kritici předpovídali, že ti, kteří opouštěli staré baptistické orgány, dlouho nevydrží.
Jedním z tajemství úspěchu CBF Severní Karolína je její název, řekl výkonný koordinátor Larry Hovis. Je to slovo “společenství”.
“Navzdory kritikům z prvních dnů, kteří předpovídali, že budeme přinejlepším jednogeneračním hnutím, se domnívám, že naším největším úspěchem je, že jsme zůstali pohromadě a vydáváme svědectví o zvláštním způsobu učednictví, který charakterizuje onen slavný výrok Randalla Lolleyho, bývalého kazatele tohoto sboru a několika dalších v našem státě, když řekl: “Existuje křesťanský způsob, jak být člověkem, baptistický způsob, jak být křesťanem, CBF způsob, jak být baptistou, a Severní Karolína způsob, jak být CBF.”
SBC se již sto let – a zvláště dnes – potýká s bojem mezi doktrinální konformitou versus misijní spoluprací, řekl Hovis.
CBF Severní Karolína se od počátku rozhodla klást důraz na misijní spolupráci bez nucené doktrinální konformity, vysvětlil. “Spojili jsme se jako sbor, abychom byli více a dělali více společně, než bychom kdy byli schopni udělat sami.”
Později dodal: “Na naší cestě jsme jistě měli své výzvy, ale po většinu naší historie jsme byli schopni tyto výzvy překonávat díky našemu silnému smyslu pro vzájemnou oddanost, naší kreativitě, naší inovaci, naší přizpůsobivosti a naší tvrdé práci.”
Podle Hovise výzva spočívající v rozhodnutí spolupracovat ještě neskončila.
“Naší největší výzvou je, jak zvládneme rozdělující politické a teologické otázky. Do příliš mnoha sborů se vnáší stranické politické rozdělení. Rozdělující sociální otázky narušují náš společný život. Někteří členové našeho sboru se rozhodují odejít nebo se odpojit, protože chtějí být jen s těmi, kteří vidí věci přesně tak jako oni.”
Při kázání z druhé kapitoly Skutků apoštolů přirovnal současnou situaci k prvním křesťanům, kteří museli v jedné církvi usmiřovat židovské a pohanské věřící.
“Otázka, kterou máme před sebou, zní takto: Budeme k členství v našem sboru přidávat další požadavky kromě našeho základního závazku být ve vzájemném vztahu a společně plnit misii? Budeme tak prosazovat svou svobodu v otázkách, o kterých jsme přesvědčeni, že bychom mohli urazit svědomí našich bratří a sester, kteří mají jiný pohled na věc?
Domnívám se, že cestou vpřed je ohlédnout se zpět k našim zakládajícím hodnotám, závazkům a zásadám, jimiž se má řídit a vést náš společný život. … Mezi ně patří panství jediného Ježíše Krista, ústřední postavení a autorita Písma, ale ne nějaké konkrétní prohlášení o Písmu nebo jeho výklad.”
Hovis uzavřel: “Boží poslání je větší než jakýkoli křesťan, jakýkoli sbor, dokonce i naše vlastní společenství, a vyžaduje naše maximální úsilí o vzájemnou spolupráci.
… Nejsme nezávislí baptisté. Jsme spolupracující baptisté. Věřím, že tyto zásady jsou základem, na kterém jsme před 30 lety vznikli, a jediným základem, na kterém budeme moci společně prosperovat dalších 30 a více let.”
Mark Wingfield
Mark Wingfield
Mark Wingfield působí jako výkonný ředitel a vydavatel Baptist News Global. Je autorem knih Honestly: Telling the Truth About the Bible and Ourselvesa Why Churches Need to Talk About Sexuality.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry