CBF: 3. Patriarchát, genderová nerovnost a bílý křesťanský nacionalismus jsou hereze
CBF
Patriarchát, genderová nerovnost a bílý křesťanský nacionalismus jsou hereze
Panel vedoucích představitelů se zabývá patriarchátem, genderovou nerovností a bílým křesťanským nacionalismem
Patriarchát, genderová nerovnost a bělošský křesťanský nacionalismus představují hrozbu pro jednotlivce, církve i kulturu, které je třeba čelit, uvedl panel baptistických představitelů a představitelek během Valného shromáždění Cooperative Baptist Fellowship v Greensboro ve státě New York 21. června.
Panelistky Anyra Cano, ředitelka programů a práce s veřejností pro Fellowship Southwest, Carol McEntyre, starší kazatelka First Baptist Church v Greenville, S.C., Meredith Stone, výkonná ředitelka Baptist Women in Ministry, a Amanda Tyler, výkonná ředitelka BJC, Baptist Joint Committee for Religious Liberty, odpovídaly na podněty Andyho Halea, který moderuje “CBF Connections”, podcast Fellowship.
“Bílý křesťanský nacionalismus … je toto spojení křesťanské a americké identity v jednu,” vysvětlila Tylerová. “Je to představa, že aby byl člověk dobrým nebo pravým Američanem, musí být křesťanem, a to nejen jakýmkoli křesťanem, ale křesťanem, který zastává určité fundamentalistické náboženské přesvědčení, které je často v souladu s určitými konzervativními politickými prioritami.”
““Bílý” je důležitou součástí této fráze, protože “křesťanský nacionalismus často poskytuje krytí pro nadřazenost bílých”, řekla. “Nadřazenost bílých je v myšlence křesťanského nacionalismu zakotvena. A tím se dostáváme k jednomu z těchto znaků křesťanského nacionalismu, kterým je silné spoléhání na tuto mytologii založení Ameriky jako ‘křesťanského národa’.”
“Genderová nerovnost odráží jakýkoli způsob, jakým jiná osoba než … muž zažívá věci, které nejsou stejné jako ty, které zažívají muži,” dodala Stoneová a zmínila nerovnost v odměňování a přetrvávající předsudky. “Jsou to věci, které ve skutečnosti zažíváme každý den – to je genderová nerovnost.”
“Patriarchát je ideologie, která tvrdí, že jedna skupina může vládnout jiné skupině,” řekla McEntyreová a dodala, že patriarchát a křesťanský nacionalismus “mají oba ve svém jádru útlak”.
Patriarchát je ideologie, která říká, že genderová nerovnost je “taková, jaká má být”, řekla Stoneová. “Ideologie je pevnost, která říká, že právě tito lidé by měli být u moci, a snaží se přesvědčit všechny ostatní i lidi u moci, že je to tak správně.”
“Opravdu jsem ocenila, jak Meredithina definice patriarchátu vyzdvihuje myšlenku ideologie a moci, protože ta je také jádrem bílého křesťanského nacionalismu,” řekla Tylerová. “V tom, co znamená být jižanským baptistou, je po celou dobu zakořeněn křesťanský nacionalismus – rozhodnutí odchýlit se od Ježíšova učení ve službách moci.”
Panelová diskuse se uskutečnila týden poté, co se konalo výroční zasedání Jižní baptistické konvence. Ačkoli ústavní dodatek, který by vyloučil sbory, které dosadí jakoukoli ženu do funkce, v níž se používá termín “pastor”, nezískal potřebnou dvoutřetinovou většinu, obdržel 61 % hlasů. SBC se také opřela o své prohlášení o víře, které říká, že ženy by neměly být kazatelky ani staršími, a vyloučila First Baptist Church v Arlingtonu ve státě Virginia za to, že zaměstnala ženu jako kazatelku pro děti a ženy.
“Plody tohoto rozhodnutí” byly učiněny téměř před 180 lety (kdy byla SBC založena na obranu držení lidí v otroctví), poznamenala Tylerová. “Myslím, že se nemůžeme příliš divit tomu, že patriarchát byl její součástí od samého počátku a my vidíme, jak tyto plody přinášejí ovoce.”
Cano jako Latinoameričanka, jejíž rodiče přišli do Spojených států z jiné země, poukázala na vrstvy podřízenosti, které jsou vlastní patriarchátu a křesťanskému nacionalismu.
“Když mluvíme o bělošské křesťanské teologii nebo ideologii, nebo když mluvíme o ideologii ‘Make America Great Again’, mluvíme o době, kdy ženy neměly žádná práva a kdy barevné ženy měly mnohem méně práv,” vysvětlila.
Hale požádal účastníky panelu, aby “nastavili zrcadlo sami sobě” a hovořili o mikroagresi vůči ženám, která existuje ve sborech přidružených k CBF.
Mikroagrese se objevily ve zprávě BWIM z roku 2021 “State of Women in Baptist Life”, poznamenala Stoneová. “Ptali jsme se žen na překážky, se kterými se setkávají kvůli svému pohlaví, a nejvíce bodů získalo to, že ženy mají pocit, že musí pracovat tvrději, aby prokázaly svou kompetentnost, než jejich mužské protějšky.”
Mikroagrese se vyskytuje i ve výrocích, které tvrdí, že ženy kazatelky jsou lepší než muži kazatelé, dodala. “Myslí si, že je to kompliment, ale říkají tím, že ženy kazatelky musí být mnohem lepší než muži kazatelé. Všichni bychom měli mít svobodu kázat.”
“Musíme věřit ženám, když říkají, že se vůči nim dějí mikroagrese,” dodala McEntyreová. Popsala situace, kdy její pohlaví bylo bráno v úvahu, když ostatní hodnotili dynamiku sboru.
“Oceňuji, že jsou na to lidé citliví, ale je to jen další připomínka toho, že si nejste rovni,” řekla. “Víte, že nás nevnímáte jako sobě rovné, když se nám říká ‘ ženské kazatelky’; neříká se nám ‘ kazatelky’. To neustálé připomínání, že nejste srovnatelné, je samo o sobě mikroagresí.”
K jedné z mikroagresí vůči barevným kazatelkám dochází, když je ostatní přehlížejí, vysvětlila Cano.
“Ani nevím, kolikrát jsem byla přehlédnuta kvůli tomu, že jsem latinskoamerická žena v duchovní službě,” řekla. Jako příklad popsala dobu, kdy byla výkonnou ředitelkou texaské organizace BWIM a Stoneová se stala výkonnou ředitelkou národní organizace. Dvě bílé ženy na setkání CBF trvaly na tom, že chtějí mluvit se Stoneovou, zatímco Cano jim mohla pomoci.
“Bylo mi zcela zřejmé, že to nebylo tím, že by chtěly mluvit s Meredith, protože ona byla páteří služby,” vzpomínala. “Bylo mi velmi zřejmé, že nechtěli mluvit se mnou, protože nejsem běloška.”
Tylerová poděkovala Canové za to, že nastolila otázku rasy v souvislosti s odsuzujícím smýšlením.
“Jižní baptistická konvence může být vhodným boxovacím pytlem,” řekla. “A v umírněnějších a pokrokovějších baptistických kruzích může být tendence k jisté baptistické výjimečnosti – něco jako americká výjimečnost. Všichni jsme si někdy řekli: ‘Já nejsem takový baptista’. Ale pro baptisty, kteří žijí na Jihu, zejména pro bílé baptisty, kteří žijí na Jihu, jsme tímto druhem baptistů, protože jsme vyšli z Jižní baptistické konvence, a to jsou naše kořeny.
“Takže to je část toho, o co se snažíme v rámci projektu Křesťané proti křesťanskému nacionalismu, a to požádat všechny křesťany a konkrétně všechny bílé křesťany, aby pochopili, jak jsme si za staletí, kdy se to dělo, osvojili a přijali tato narativa křesťanského nacionalismu. Pokud to neuděláme, pokud neuděláme svou vlastní práci, pak nebudeme úspěšní v demontáži křesťanského nacionalismu a demontáži patriarchátu.”
Stoneová vyprávěla o promítání nového dokumentárního filmu BWIM s názvem Midwives of a Movement. Někdo se zeptal Nancy Hastingsové Sehestedové – “prorokyně, vizionářky, matky, která vymyslela naše hnutí” -, proč mezi zakladateli hnutí na podporu baptistických duchovních žen nebyly černošky.
“Nancy se ve své moudrosti omluvila,” sdělil Stoneová. “A pak řekla: ‘Ale situace je taková: Byli jsme plodem otráveného stromu. A dokud si nedokážeme přiznat kořeny toho otráveného stromu, které nás přivedly do tohoto prostoru, nebudeme schopni se s tím vypořádat.”
Hale požádal účastníky panelu, aby se zamysleli nad tím, jak se na přijetí křesťanského nacionalismu podílí věk lidí.
“Pokud se podíváte na průzkumy veřejného mínění týkající se toho, jak lidé přijímají nebo odmítají křesťanský nacionalismus, existuje generační rozdělení; mladší lidé mají tendenci přijímat ho v nižší míře,” sdělila Tylerová. Nejde však jen o ideologii a kulturní rámec, ale také o “velmi dobře financované politické hnutí”.
Jako ideologie křesťanský nacionalismus “přichází a odchází”, řekla. “V některých oblastech země je jeho výskyt vyšší než v jiných nebo v některých demografických skupinách, včetně věkových, je jeho výskyt vyšší než v jiných. Ale … toto dobře financované politické hnutí se snaží využít (křesťanského nacionalismu), aby si udrželo svou moc, protože cítí, že jim moc uniká.
“Ve skutečnosti existuje koordinovaná snaha prosadit výuku křesťanského nacionalismu ve veřejných školách, takže naši nejmladší sousedé v Americe jsou indoktrinováni bílým křesťanským nacionalismem,” pokračovala. “Na tuto konkrétní hrozbu si musíme dávat velký pozor a postavit se jí. Pokud to neuděláme, budeme mít další budoucí generace, které budou křesťanský nacionalismus přijímat na vysoké úrovni.”
McEntyreová poznamenala, že vláda státu Louisiana nedávno nařídila vyvěšení Desatera přikázání v každé třídě veřejné školy. Texas se pokusil přijmout podobný zákon a další státy se o to budou pokoušet, “protože Nejvyšší soud USA odbourává zeď oddělující církev od státu,” dodala Tylerová a varovala: “Dávejte si pozor, protože se vsadím, že ve vašem státním zákonodárném sboru bude na příštím zasedání podán návrh zákona o vyvěšení Desatera ve vašich školách také.”
Hale citoval “studie o tom, proč lidé opouštějí sbory”, a požádal účastníky panelu, aby hovořili o tom, jak “kooperativní baptisté mají možnost vyprávět protipříběh o tom, co znamená být baptistou, co znamená být církví” způsobem, který se staví proti patriarchátu, genderové nerovnosti a bílému křesťanskému nacionalismu.
McEntyreová uvedla, že právě proto se rozhodla zúčastnit rozhovoru o novele zákona SBC v místní televizní stanici. “Udělala jsem to, protože jsem chtěla vyjádřit svůj hlas – alternativní křesťanský příběh,” vysvětlila. “Myslím si, že musíme vyzdvihovat jiný způsob, jak být baptistou, jak být křesťanem, protože všichni víme, že … veškerou pozornost médií získává ta strana, která je těsněji spojena s politikou.”
Stoneová si vzpomněla na rozhovor, v němž kdosi poznamenal, že typickým smyslem organizace “velkého stanu” je, že “vlastně chceme, aby stan byl dostatečně velký, aby vždy pokryl ty, kteří jsou na konzervativnější straně, a nakonec se stane, že ženy, lidé z globální většiny a LGBTQ lidé se stanou tyčemi, které drží váhu stanu, který bude vždy dostatečně velký, aby je nepokryl”.
“Tento obraz se mi vryl do paměti a my se v Baptist Women in Ministry snažíme tento stan nově postavit a říci, že chceme stan, který bude vždy dostatečně velký, aby zakryl ty, kteří byli odsunuti na okraj společnosti,” řekla. “Chceme … vždy zajistit, aby se tak stalo. Ale to znamená, že někteří lidé, kteří celý život zažívali bezpečí stanu, budou možná muset být ochotni na chvíli nést jeho tíhu.
“Doufám, že to dokážeme, protože pokud to jako Cooperative Baptist Fellowship dokážeme, můžeme modelovat zcela jiný způsob existence v americké společnosti, který říká, že chceme zajistit, aby všichni lidé byli v bezpečí, a že můžeme existovat společně v nesouhlasu a přesto upřednostňovat bezpečnost a blaho všech osob.”
“Když se snažíme být baptisty, jsme vzorem toho, jak může vypadat demokratická kultura a společnost,” řekla Tylerová. “Jsme také plně oddáni všem druhům svobody – svobodě duše, svobodě Bible, svobodě církve a náboženské svobodě.
“Když přemýšlím o tom, jak poskytnout tento model nebo svědectví širší kultuře, … když přemýšlím o tom, jak je Bible právě teď ozbrojována a používána k omezování svobody, myslím, že baptisté mohou poskytnout opravdu důležitou protiváhu myšlence, že stát vezme teologický názor jednoho člověka nebo výklad Bible jednoho člověka a snaží se ho vnutit všem ostatním.
“Ať už je to ve službách restriktivních zákazů potratů nebo politiky proti transsexuálům. Ať už je to na nejrůznějších místech útlaku a nerovnosti – můžeme říci: ‘Ne, vy berete jeden výklad Bible a vnucujete ho všem ostatním. Nechte to na náboženských institucích. Ve svobodné společnosti máme místo, kde mají všichni lidé šanci žít prosperující život, a ceníme si rovnosti více než takového omezujícího výkladu Bible, který lidi vylučuje.”
MARV KNOX
Marv Knox
Marv Knox založil Fellowship Southwest poté, co téměř 20 let upravoval Baptist Standard. Nyní v důchodu žije se svou ženou Joannou v Durhamu v Severní Karolíně, kde se téměř každý den snaží dělat něco užitečného. Někdy je to psaní pro Baptist News Global.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry