Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Etika | Lidská práva | Zneužívání

Etika: 38. Bible, znásilnění a obviňování obětí

28. května 202223. srpna 2022
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print

UPOZORNĚNÍ: Následující článek obsahuje diskusi o tom, co představuje znásilnění, což může být pro některé čtenáře znepokojivé.

Etika: 38. Bible, znásilnění a obviňování obětí

Etika

Bible, znásilnění a obviňování obětí

UPOZORNĚNÍ: Následující článek obsahuje diskusi o tom, co představuje znásilnění, což může být pro některé čtenáře znepokojivé.

Nedávnozakladatel sborů jménem Nathaniel Jolly zveřejnil na Twitteru tuto anketu:

„Scénář: Někdo vám přiloží pistoli k hlavě a požaduje, abyste podvedli svého manžela nebo zemřeli. (V tomto scénáři nejsou možné žádné jiné možnosti) Co by si měl křesťan vybrat“ [ sic ]

Screen Shot 2022 04 14 at 11.45.09 AM 300x178 1
Snímek obrazovky tweetu od Nathaniela Jollyho ze 6. dubna 2022.

Anketa měla dvě možnosti, ze kterých si čtenáři mohli vybrat: „Spát s ním; není to hřích“ a „Odmítnout, vybrat si smrt“ [ sic ]. V ohnivé bouři odpovědí a dalších tweetů, které následovaly, Jolly, jeho manželka a jejich podporovatelé – včetně mnoha kazatelů – jasně dali najevo, kterou možnost považují za biblickou a správnou: smrt.

Ano, čtete to správně. Nathaniel Jolly a jeho příznivci tvrdí, že pokud vám někdo vyhrožuje násilím nebo dokonce smrtí, aby vás donutil k sexu, nepovažuje se to za znásilnění, a pokud uposlechnete, jste vinni sexuálním hříchem. 

Znásilnění se počítá jako znásilnění, pouze pokud jste fyzicky nuceni k sexuálnímu kontaktu, přestože se fyzicky bráníte a voláte o pomoc.

Než se ponořím do detailů, chci ujasnit své přesvědčení: Jollyho perspektiva mi připadá ohavná a krutá. Jolly a jeho příznivci obhajují pohled na znásilnění a sexuální násilí, který je nejen nesprávný a nebiblický, ale také přímo opovrženíhodný.

Kontext

Jollyho průzkum nevznikl ze vzduchu. Jolly spíše reagoval na pokračující debatu o povaze Davidova hříchu s Batšebou ve 2. Samuelově 11.

Zatímco mnoho křesťanů tradičně označilo incident za „aféru“, čímž naznačovali nebo dokonce přímo prohlásili, že David i Batsheba byli vinni sexuálním hříchem, jiní křesťané v posledních letech tvrdili, že to, co David udělal, bylo ve skutečnosti příkladem znásilnění. Sám jsem argumentoval ve prospěch tohoto názoru.

Tato interpretace příběhu Davida a Batsheby vyvolala značný odpor, přičemž někteří evangelikální křesťané silně argumentovali proti tomuto čtení textu.

Je zajímavé, že roky předtím, než tato kontroverze vypukla, Voddie Baucham, kazatel, kterému Nathaniel Jolly a jeho příznivci vyjádřili nesmírné uznání, uznal tento názor v jednom ze svých kázání za životaschopnou četbu tohoto textu.

Debata o Davidovi a Batšebě je však součástí mnohem větší debaty. Jak různé formy „kritické teorie“ vstoupily do amerických politických a teologických diskusí, mnoho křesťanů považuje jakoukoli zmínku o „dynamice moci“ za kluzký svah k relativismu a liberalismu. To zahrnuje diskusi o dynamice moci mezi Davidem a Batšebou.

Nejsem dostatečně obeznámen s kritickou teorií, abych mohl nabídnout svůj pohled na tuto větší debatu, ale o Bibli vím více než dost, abych mohl nabídnout svůj pohled na Davida, Batshebu a znásilnění.

Deuteronomium a „biblické znásilnění“

Nathaniel Jolly a další mají poměrně přímočarý argument. Za prvé, příběh Davida a Batšeby ve 2. Samuelově nikdy nepoužívá slovo „znásilnění“. Za druhé, Bible dává jasnou definici „znásilnění“ v Deuteronomiu 22:23-27.

Pokud chápeme Deuteronomium 22:23-27 jako poskytnutí biblické definice znásilnění, pak sexuální akt musí splňovat dvě kritéria, aby byl považován za znásilnění. Nejprve musí oběť „volat o pomoc“ (verše 24, 27). Za druhé, pachatel se musí „zmocnit“ oběti (verš 25), což implikuje fyzickou sílu. Pokud pachatel nepoužije fyzickou sílu a oběť nevolá o pomoc, pak oběť není žádnou obětí a je vinna cizoložstvím (verš 24).

Podle Jolly a dalších David nemusel Betšebu fyzicky nutit a „nekřičela o pomoc, i když byla ve městě“, takže ji David neznásilnil. Případ uzavřen.

Navíc, protože Bůh svému lidu přikazuje, aby čelil smrti, místo aby ho neposlechl (Daniel 3:3-18), Batšeba měla nechat Davida, aby ji zabil, než s ním spát. Takže pokud si Betšeba myslela, že by mohla zemřít za to, že odmítla spát s Davidem, měla být ochotna zemřít – tak zní argument.

Důkaz z 2. Samuelova 12

Abychom tvrdili, že Bathsheba není obětí a ve skutečnosti je vinna cizoložstvím, musí Jolly a jeho podporovatelé ignorovat důkazy nalezené ve skutečném textu 2. Samuelovy.

Pozorný čtenář uvidí, že Batšeba nebude nikdy odsouzena za to, co se stalo Davidovi. Vůbec. V 2. Samuelově nebo kdekoli jinde v Bibli není jediná pasáž, kde by byla Betšeba konkrétně, byť částečně, obviňována z incidentu. Místo toho veškerá vina padá na Davida. To je zvláště zřejmé ve 2. Samuelově 12.

Když se prorok Nátan střetne s Davidem, prorok použije chytré podobenství, aby oklamal Davida, aby sám sebe odsoudil. V podobenství bohatý muž se spoustou ovcí ukradne svému chudému sousedovi jediné jehně, aby nakrmil hosta. Když je David rozzuřený, Nathan slavně vysloví: „Ty jsi ten muž“ (verš 7).

Nátan si vyhrazuje veškeré své odsouzení pro Davida, žádné pro Betšebu. Ještě důležitější je, uvažte, která postava odpovídá Batšebě v Nátanově podobenství: beránek.

David je bohatý muž, který ukradl a zabil jehně z čistého sobectví. Bylo by absurdní tvrdit, že beránek byl v podobenství nějakým způsobem zodpovědný nebo vinen. Pokud má beránek představovat Batšebu – což jasně je – a Batšeba nese alespoň částečnou vinu za to, co se stalo, pak bylo Nathanovo podobenství hluboce nepřesné.

Navíc, zatímco slovo „znásilnění“ se nikdy neobjevuje ve 2. Samuelově 11-12, je to proto, že anglické slovo „znásilnění“ se nikdy neobjevuje v Bibli, protože Bible nebyla původně napsána v angličtině.

Jediné hebrejské slovo, které by mohlo obecně sloužit jako funkční ekvivalent slova „znásilnění“, šāḡal, se nevyskytuje v Deuteronomiu 22, které údajně nabízí biblickou definici znásilnění, a nevyskytuje se ani v příběhu Amnon a Tamar (2 Samuel 13), který i Nathaniel Jolly a jeho příznivci považují za jasný příklad znásilnění.

Batsheba nebyla cizoložnice. Stala se obětí Davidova sobeckého zneužití moci. Byla obětí nátlaku. Stala se obětí znásilnění. A lidé, kteří se stali oběťmi znásilnění, ať už hrubou fyzickou silou nebo manipulací a nátlakem, nejsou vinni sexuálním hříchem. Tečka.

Joshua Sharp

Baptist Standard

Joshua Sharp

1 OTW Joshua Sharp 932x1024 1
Joshua Sharp

Joshua Sharp je pastorem Trinity Baptist Church v Orange. Je absolventem Southwest Baptist University v Bolivaru, MO a Truett Theological Seminary ve Waco. 

Joshua Sharp je spisovatel a učitel Bible žijící ve Waco. Je držitelem titulu Master of Divinity z Truettova teologického semináře.

 Joshua sloužil v různých službách v prvním baptistickém sboru ve Waco. Pochází ze sboru Missouri Ozarks, ale strávil několik let svého dětství v Chihuahua v Mexiku, kde jeho rodiče sloužili jako misionáři. Má také bakalářský titul Bachelor of Arts a je graduován také v psychologii a křesťanských studiích jihozápadní baptistické univerzity v Bolivaru, Southwest Baptist University, Mo.

Vyjádřené názory jsou výhradně názory autora.

-van-

Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window)
  • Click to print (Opens in new window)

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Teologie: 92. Americká “liberální” teologie
DalšíPokračovat
Kázání: 121. O čekání na zázrak

VÍRA

POMOC

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Oznámení: Marie Huňátová 1944 – 2023
  • Kázání: 186. Bůh je demokrat
  • Zneužívání: 81. Generaci Left Behind straší vytržení
  • Akce: 66. Díkůvzdání ve Sboru Petra Chelčického
  • Poezie: 6. Je to takové, jaké to je, řekla láska
  • Video pro biblický kurz pro dospělé Rovnoprávně povolané – 2. lekce
  • Svědectví: 89. Konzervativní evangelikalismus ve mně zemřel
  • Video: 84. Porozumět historii patriarchátu – Co s tím má společného víra?
  • Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro dospělé 2. lekce
  • Zneužívání: 76. Výprask manželky pro udržení biblického manželství

Archiv článků

  • 2020’s
  • 2010’s
  • 2000’s

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2023 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...