Etika: 38. Bible, znásilnění a obviňování obětí
UPOZORNĚNÍ: Následující článek obsahuje diskusi o tom, co představuje znásilnění, což může být pro některé čtenáře znepokojivé.
Etika
Bible, znásilnění a obviňování obětí
UPOZORNĚNÍ: Následující článek obsahuje diskusi o tom, co představuje znásilnění, což může být pro některé čtenáře znepokojivé.
Nedávnozakladatel sborů jménem Nathaniel Jolly zveřejnil na Twitteru tuto anketu:
„Scénář: Někdo vám přiloží pistoli k hlavě a požaduje, abyste podvedli svého manžela nebo zemřeli. (V tomto scénáři nejsou možné žádné jiné možnosti) Co by si měl křesťan vybrat“ [ sic ]
Anketa měla dvě možnosti, ze kterých si čtenáři mohli vybrat: „Spát s ním; není to hřích“ a „Odmítnout, vybrat si smrt“ [ sic ]. V ohnivé bouři odpovědí a dalších tweetů, které následovaly, Jolly, jeho manželka a jejich podporovatelé – včetně mnoha kazatelů – jasně dali najevo, kterou možnost považují za biblickou a správnou: smrt.
Ano, čtete to správně. Nathaniel Jolly a jeho příznivci tvrdí, že pokud vám někdo vyhrožuje násilím nebo dokonce smrtí, aby vás donutil k sexu, nepovažuje se to za znásilnění, a pokud uposlechnete, jste vinni sexuálním hříchem.
Znásilnění se počítá jako znásilnění, pouze pokud jste fyzicky nuceni k sexuálnímu kontaktu, přestože se fyzicky bráníte a voláte o pomoc.
Než se ponořím do detailů, chci ujasnit své přesvědčení: Jollyho perspektiva mi připadá ohavná a krutá. Jolly a jeho příznivci obhajují pohled na znásilnění a sexuální násilí, který je nejen nesprávný a nebiblický, ale také přímo opovrženíhodný.
Kontext
Jollyho průzkum nevznikl ze vzduchu. Jolly spíše reagoval na pokračující debatu o povaze Davidova hříchu s Batšebou ve 2. Samuelově 11.
Zatímco mnoho křesťanů tradičně označilo incident za „aféru“, čímž naznačovali nebo dokonce přímo prohlásili, že David i Batsheba byli vinni sexuálním hříchem, jiní křesťané v posledních letech tvrdili, že to, co David udělal, bylo ve skutečnosti příkladem znásilnění. Sám jsem argumentoval ve prospěch tohoto názoru.
Tato interpretace příběhu Davida a Batsheby vyvolala značný odpor, přičemž někteří evangelikální křesťané silně argumentovali proti tomuto čtení textu.
Je zajímavé, že roky předtím, než tato kontroverze vypukla, Voddie Baucham, kazatel, kterému Nathaniel Jolly a jeho příznivci vyjádřili nesmírné uznání, uznal tento názor v jednom ze svých kázání za životaschopnou četbu tohoto textu.
Debata o Davidovi a Batšebě je však součástí mnohem větší debaty. Jak různé formy „kritické teorie“ vstoupily do amerických politických a teologických diskusí, mnoho křesťanů považuje jakoukoli zmínku o „dynamice moci“ za kluzký svah k relativismu a liberalismu. To zahrnuje diskusi o dynamice moci mezi Davidem a Batšebou.
Nejsem dostatečně obeznámen s kritickou teorií, abych mohl nabídnout svůj pohled na tuto větší debatu, ale o Bibli vím více než dost, abych mohl nabídnout svůj pohled na Davida, Batshebu a znásilnění.
Deuteronomium a „biblické znásilnění“
Nathaniel Jolly a další mají poměrně přímočarý argument. Za prvé, příběh Davida a Batšeby ve 2. Samuelově nikdy nepoužívá slovo „znásilnění“. Za druhé, Bible dává jasnou definici „znásilnění“ v Deuteronomiu 22:23-27.
Pokud chápeme Deuteronomium 22:23-27 jako poskytnutí biblické definice znásilnění, pak sexuální akt musí splňovat dvě kritéria, aby byl považován za znásilnění. Nejprve musí oběť „volat o pomoc“ (verše 24, 27). Za druhé, pachatel se musí „zmocnit“ oběti (verš 25), což implikuje fyzickou sílu. Pokud pachatel nepoužije fyzickou sílu a oběť nevolá o pomoc, pak oběť není žádnou obětí a je vinna cizoložstvím (verš 24).
Podle Jolly a dalších David nemusel Betšebu fyzicky nutit a „nekřičela o pomoc, i když byla ve městě“, takže ji David neznásilnil. Případ uzavřen.
Navíc, protože Bůh svému lidu přikazuje, aby čelil smrti, místo aby ho neposlechl (Daniel 3:3-18), Batšeba měla nechat Davida, aby ji zabil, než s ním spát. Takže pokud si Betšeba myslela, že by mohla zemřít za to, že odmítla spát s Davidem, měla být ochotna zemřít – tak zní argument.
Důkaz z 2. Samuelova 12
Abychom tvrdili, že Bathsheba není obětí a ve skutečnosti je vinna cizoložstvím, musí Jolly a jeho podporovatelé ignorovat důkazy nalezené ve skutečném textu 2. Samuelovy.
Pozorný čtenář uvidí, že Batšeba nebude nikdy odsouzena za to, co se stalo Davidovi. Vůbec. V 2. Samuelově nebo kdekoli jinde v Bibli není jediná pasáž, kde by byla Betšeba konkrétně, byť částečně, obviňována z incidentu. Místo toho veškerá vina padá na Davida. To je zvláště zřejmé ve 2. Samuelově 12.
Když se prorok Nátan střetne s Davidem, prorok použije chytré podobenství, aby oklamal Davida, aby sám sebe odsoudil. V podobenství bohatý muž se spoustou ovcí ukradne svému chudému sousedovi jediné jehně, aby nakrmil hosta. Když je David rozzuřený, Nathan slavně vysloví: „Ty jsi ten muž“ (verš 7).
Nátan si vyhrazuje veškeré své odsouzení pro Davida, žádné pro Betšebu. Ještě důležitější je, uvažte, která postava odpovídá Batšebě v Nátanově podobenství: beránek.
David je bohatý muž, který ukradl a zabil jehně z čistého sobectví. Bylo by absurdní tvrdit, že beránek byl v podobenství nějakým způsobem zodpovědný nebo vinen. Pokud má beránek představovat Batšebu – což jasně je – a Batšeba nese alespoň částečnou vinu za to, co se stalo, pak bylo Nathanovo podobenství hluboce nepřesné.
Navíc, zatímco slovo „znásilnění“ se nikdy neobjevuje ve 2. Samuelově 11-12, je to proto, že anglické slovo „znásilnění“ se nikdy neobjevuje v Bibli, protože Bible nebyla původně napsána v angličtině.
Jediné hebrejské slovo, které by mohlo obecně sloužit jako funkční ekvivalent slova „znásilnění“, šāḡal, se nevyskytuje v Deuteronomiu 22, které údajně nabízí biblickou definici znásilnění, a nevyskytuje se ani v příběhu Amnon a Tamar (2 Samuel 13), který i Nathaniel Jolly a jeho příznivci považují za jasný příklad znásilnění.
Batsheba nebyla cizoložnice. Stala se obětí Davidova sobeckého zneužití moci. Byla obětí nátlaku. Stala se obětí znásilnění. A lidé, kteří se stali oběťmi znásilnění, ať už hrubou fyzickou silou nebo manipulací a nátlakem, nejsou vinni sexuálním hříchem. Tečka.
Joshua Sharp
Joshua Sharp
Joshua Sharp je pastorem Trinity Baptist Church v Orange. Je absolventem Southwest Baptist University v Bolivaru, MO a Truett Theological Seminary ve Waco.
Joshua Sharp je spisovatel a učitel Bible žijící ve Waco. Je držitelem titulu Master of Divinity z Truettova teologického semináře.
Joshua sloužil v různých službách v prvním baptistickém sboru ve Waco. Pochází ze sboru Missouri Ozarks, ale strávil několik let svého dětství v Chihuahua v Mexiku, kde jeho rodiče sloužili jako misionáři. Má také bakalářský titul Bachelor of Arts a je graduován také v psychologii a křesťanských studiích jihozápadní baptistické univerzity v Bolivaru, Southwest Baptist University, Mo.
Vyjádřené názory jsou výhradně názory autora.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry