Etika: 50. Mír se vede, stejně jako válka
Jaký by byl náš svět, kdybychom investovali tolik zdrojů do vedení míru jako do vedení války. Nejen na globální úrovni, ale na osobní úrovni!
Etika
Mír se vede, stejně jako válka
Kdysi jsem si myslel, že „mír“ je prostě absence konfliktu. Žádná válka, žádný konflikt a máte mír.
Písmo však vidí mír nejen jako nepřítomnost něčeho, ale jako přítomnost něčeho. Boha. Života. Života, jak ho Bůh zamýšlel. Říká se tomu „šalom“: život, jaký Bůh zamýšlel, žít v plné harmonii mezi sebou navzájem, se Stvořením a se Stvořitelem.
Chudoba v našem světě má jen málo společného s nedostatkem zdrojů. V našem světě je spousta jídla a spousta dalších surovin, které umožňují každému žít „dobře“.
(Definice „dobře“ je předmětem dalšího příspěvku, někdy; neříkám, že každý může žít na úrovni západní civilizace. Existuje jen málo důkazů o tom, že my na Západě žijeme „dobře“, vzhledem k úrovni léků a zábavy nám trvá, abychom nebyli v depresi a abychom fungovali každý den.)
Chudoba je důsledkem jiných faktorů, z nichž klíčovým je konflikt. V knize The Bottom Billion (což je skvělá kniha) Paul Collier identifikuje řadu „pastí“, které způsobily, že 1 miliarda lidí na planetě se nepodílí na ekonomickém růstu.
Bývalo to horší — bývalo mnoho chudých zemí a málo bohatých. Během posledních desetiletí se mnoho zemí vymanilo z pasti chudoby (např. asijští „tygři“, části Indie a Číny a Jižní Ameriky), ale jiné zůstaly z různých důvodů uvízlé.
Collier poznamenává, že 73 procent lidí, kteří žijí v akutní chudobě, je uvězněno v občanském konfliktu nebo nějakým nedávno prošlo. To je pozoruhodná statistika! Existuje také 50procentní pravděpodobnost, že v příštích pěti letech znovu zažijí dopad občanského konfliktu.
To znamená, že konflikt je klíčovou příčinou chudoby.
Znamená to také, že služby budování míru a usmíření jsou jádrem křesťanství.
Církev byla povolána ke službě v mnoha částech světa. Jsem rád, že vím, že součástí naší práce v CBM je zapojit se do konkrétních služeb pro mír a usmíření v místech našeho světa, kde došlo k chronickým konfliktům, např. ve Rwandě.
21. září byl Mezinárodní den míru. Pro lidi, kteří uctívají Knížete míru, je každý den příležitostí vést mír, ne válku.
Mír je veden tím, že uznáváme svůj strach z „druhých“, nasloucháme jejich příběhům a necháváme je slyšet ty naše a podnikáme kroky ke vzájemné spolupráci a potvrzení naší společné lidskosti pod Bohem.
Mohu si jen představit, jaký by byl náš svět, kdybychom investovali tolik zdrojů do vedení míru jako do vedení války. Nejen na globální úrovni (toto není o boji proti vládám – my jsme je zvolili), ale na osobní úrovni!
Sam Chaise
Sam Chaise
Sam Chaise byl výkonným ředitelem Canadian Baptist Ministries v letech 2010 až 2015.
Canadian Baptist Ministries je národní a globální misií 1000 kanadských baptistických sborů. Před tím, než se Sam stal výkonným ředitelem, měl angažmá jako kazatel, vedoucí bohoslužeb, zakladatel sboru/sborů a obchodník. Jeho zájmy sahají od toho, jak evangelium intereaguje s kulturou, až po to, jak ekonomické a sociální systémy živí hojný lidský život.
Sam se narodil v Londýně v Anglii a vyrostl v Sudbury, Ontario a Saskatoon, Saskatchewan. Po získání titulu Bachelor of Commerce na University of Saskatchewan a krátkém působení v ropném průmyslu získal v roce 1989 titul Master of Divinity z programu kooperativně vyučovaného Carey Theological College a Regent College.
Sam sloužil jako přidružený kazatel v Kitsilano Christian Community Church ve Vancouveru a poté jako Pastor of Worship & Outreach v Emmanuel Baptist Church v Saskatoonu. V letech 2002-2007 byl vedoucím pastorem v Olivet Baptist Church v New Westminsteru, BC.
Před svým jmenováním do CBM Sam sloužil jako ředitel nově vytvořeného institutu Carey na Carey Theological College ve Vancouveru, který byl zahájen s cílem poskytovat přístupné a relevantní školení a vzdělání sborům kanadských baptistů západní Kanady. Sam také sloužil jako předseda představenstva kanadských baptistů západní Kanady a jako člen představenstva CBM v letech 2007-2009.
Dostal jméno po Samuelovi a příběh o něm, jak ho jako chlapce nečekaně oslovil Bůh, je něco, o co se snaží – žít život, který říká: „Mluv, Pane, tvůj služebník naslouchá.
Je také poněkud fanatický do mletí vlastních kávových zrn. Je tak trochu kávový snob, mele zrna čerstvá pro každý šálek a dává přednost tmavším, kouřovějším praženým.
Samův nový blog najdete zde: https://samchaise.wordpress.com/.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry