LGBTQ+: 20. Co nedělat, když jsou ve vašem sboru queer lidé
LGBTQ+
Co nedělat, když jsou ve vašem sboru queer lidé (a že jsou)
V mém sboru jsou queer lidé. Každou neděli s nimi sloužím bohoslužby.
I ve vašem sboru jsou queer lidé, ať už o tom víte, nebo ne. Tak prostě fungují statistiky.
Nejčastěji však tito milovaní sourozenci nejsou v našich sborech v bezpečí. Někteří z LGBTQ lidí v mém sboru jsou přiznaní, ačkoli pravděpodobně existují i další, kteří přiznaní nejsou.
Začátkem tohoto měsíce se ukázalo, že můj vlastní sbor není pro naše LGBTQ věřící bezpečný. V neděli ráno bylo několik členů našeho sboru pryč a měli jsme hostujícího kazatele. V jedné nevybíravé poznámce ke konci svého kázání varoval před přítomností homosexuálů ve vedoucích funkcích, protože, jak tvrdil, obtěžují děti.
Napětí v sále se okamžitě zvýšilo na maximum. Naše svatá modlitebna se stala anti-svatyní, zejména pro mé homosexuální sourozence. Nejenže kazatel opakoval zjevně nepravdivý stereotyp, ale podařilo se mu dehumanizovat a zostudit mé přátele a destabilizovat naše společenství.
Po bohoslužbě mi jeden student řekl: “Když sem zvu své přátele, říkám jim, že je to bezpečné místo. Dnes to bezpečné nebylo.” Mohla jsem jen smutně a souhlasně pokývat hlavou.
Toto utrpení ve mně zanechalo otázku: Je některý z našich sborů bezpečný, pokud jsme neučinili krok k tomu, abychom na webových stránkách, u dveří, ve stanovách a z kazatelny nahlas řekli, že podporujeme LGBTQ lidi? Mohou být naše modlitebny skutečně útočištěm pro všechny, dokud to neuděláme?
Ke cti mého sboru slouží, že podpora LGBTQ lidí v našem sboru byla okamžitá a silná, přestože ne všichni naši členové jsou v otázce inkluze LGBTQ zajedno. Následující týden náš kazatel co nejdůrazněji odsoudil výroky onoho kazatele. Následky byly zažehnány. Je však můj sbor opravdu bezpečný, když se v něm může něco takového stát?
Pasáže o změnách vs. Skutky apoštolů
Týden předtím, než na můj sbor dopadla tato jaderná bomba, jsem měla tu čest přednášet na výjezdním zasedání kazatelů baptistického společenství Západní Severní Karolíny (Western North Carolina Baptist Fellowship). Naším tématem bylo “Za hranice inkluze LGBTQ”.
Jako symbolický znalec Bible jsem se podělila o to, že jsem si vědoma takzvaných “klauzurních pasáží”. Také jsem se podělila o to, že žádná z těchto pasáží nekategorizuje moderní sexuální orientace nebo genderové identity jako neřesti nebo ctnosti, i když by se dalo odpustit, kdyby si někdo myslel, že ano.
Pokud přicházíte k Bibli s očekáváním, že odsuzuje vztahy mezi osobami stejného pohlaví, můžete v těchto pasážích najít šikovné důkazy. Zjistila jsem, že lidé si často myslí, že Bible odsuzuje LGBTQ identity, protože nikdy nebyli vystaveni jiné možnosti výkladu. Je nejvyšší čas umožnit lidem přístup k takové možnosti.
Při přípravě na prezentaci jsem si vzpomněla na nově vzniklý sbor v knize Skutků apoštolů. Když se Filip na cestě pouští setkal s etiopským eunuchem, mohlo mu být odpuštěno, kdyby takového člověka odmítl pokřtít (Sk 8,26-40). Starověká židovská tradice měla dlouhou historii vylučování takových osob z plného zapojení do bohoslužby. Čtenář se vlastně může domnívat, že eunuch takové vyloučení zažil během své nedávné návštěvy Jeruzaléma.
Koneckonců, eunuchové jsou sexuálně odlišní a do starověkých kategorií sexuální identity příliš nezapadají – kam by se taková osoba hodila při bohoslužbě? Jsem přesvědčena, že eunuchova otázka Filipovi: “Brání mi něco v tom, abych byl pokřtěn?” není řečnická. Dovedu si představit, jak eunuch při otázce ukazuje gestem na své tělo.
K Filipově cti je třeba říci, že eunucha na místě pokřtil. Musel vyvolat hlasitý protest. Toto Ježíšovo hnutí bylo židovské povahy, ale Filip ve světle nových informací přehodnotil svou tradici. Filip se s eunuchem podělil o evangelium a on se chtěl nechat pokřtít. Na cestě pouští byla voda, a tak (v mé baptistické představě) Filip eunucha ponořil do nové identity a reality – radikálního potvrzení Božího království.
V paralelní epizodě se Petr setkává s prostěradlem plným nečistého jídla spolu s Božím hlasem, který mu říká, aby jedl (Sk 10,9-16). Petrovi lze snad odpustit, že odmítl přímý Boží příkaz. Písmo a jeho tradice mu říkaly, že by takové věci nikdy neměl jíst. Boží hlas však trval na svém.
Naprosto podkopal vše, co si Petr myslel, že ví o věrném následování Boha, a Bůh Petra napomenul, že nemá “nazývat nečistým nic, co Bůh učinil čistým”. O několik dní později se Petrovo vidění stalo konkrétním, když stál v Kornéliově domě a byl svědkem toho, jak nečistí pohané přijímají Ducha svatého. Petr se ptá: “Brání něco těmto pohanům, aby se dali pokřtít?” Nic takového nebylo. Nikdo se neodvážil nazvat nečistým někoho, koho Duch svatý učinil čistým.
Kdy se změnit
Raná církev přijala výzvu Ducha a následovala jejího příkladu tím, že odmítla nazývat nečistým to, co Bůh učinil čistým. Vedoucí církve se museli změnit ve světle nových informací, které narušovaly jejich tradici a teologii.
Myslím, že se nacházíme na podobném místě. Víme, že snahy o změnu sexuální orientace jsou marné. Víme, že takové věci nejsou volbou. Dokonce víme, že teologie požadující, aby se všichni vešli do heteronormativní formy, je doprovázena vyšším počtem sebevražd mezi LGBTQ lidmi.
Máme informace, které potřebujeme ke změně směru. Naše modlitebny nebudou skutečnými svatostánky, dokud to neuděláme.
Na stejném výjezdním zasedání pro duchovní se Mack Dennis, kazatel ze sboru First Baptist Asheville, podělil o to, jaké to bylo vést svůj sbor za hranice inkluze LGBTQ a stát se plně podporujícím sborem, ve kterém jsou lidé LGBTQ nejen zahrnuti, ale do kterého patří.
Varoval přítomné služebníky, že pokud tento krok učiní, někteří lidé je budou chtít ukřižovat. Takoví sboroví vedoucí (alespoň ti heterosexuální) budou muset vystoupit na kříž se svými LGBTQ sourozenci, což je prostor kříže, který, jak potvrdil, queer lidé již obývají. Pak dojemně dodal: “Neznám jiný způsob, jak se dostat ke vzkříšení.”
Žiji a sloužím bohoslužby na venkově v Severní Karolíně. V mém státě koordinační rada CBF Severní Karolína zrušila a poté obnovila plánovaný seminář pro naše výroční setkání. Workshop se týkal deseti sborů, které se podělily o svou cestu k začlenění LGBTQ.
Dovedu si představit, že původní zrušení a následné obnovení bylo spojeno s dlouhými debatami o tom, zda CBF NC zvládne potenciálně rozdělující workshop. Soucítím s těmi, kdo jsou ve vedení, a jsem vděčná, že byl workshop obnoven. Mnozí z nás potřebují moudrost těch, kteří již touto cestou prošli, a také způsoby, jak si představit svět, v němž by naše sbory mohly být plně solidární.
Nedělám si iluze o tom, jak náročné by bylo posunout sbor směrem k veřejné podpoře LGBTQ identit. Jsem si jistá, že mnoho sborů by takový krok nemuselo přežít. Rozumím tomu. Opravdu chápu.
Ale dokud naše sbory tento posun neudělají, nebudou naše modlitebny bezpečné pro všechny Boží děti a my si budeme muset přiznat, že je pro nás pohodlnější nechat naše LGBTQ sourozence na kříži, zatímco my se k nim odmítáme připojit.
Anna Siegesová
Anna Siegesová
Anna Siegesová působí jako docentka náboženství na Gardner-Webb University v Boiling Springs ve státě New York. Miluje nakupování, diskuse o Bibli a romantické komedie. Názory zde vyjádřené jsou její vlastní.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry