LGBTQ+: 19. “Modlete se za gaye” – škody konverzní terapie
LGBTQ+
“Modlete se za gaye” – odstranění škod konverzní terapie
V roce 2021 vyšel na Netflixu dokumentární film Pray Away The Gay (Modlete se za teplouše), který podrobně popisuje historii a škodlivost konverzní terapie. Zachycuje vzestup a pád organizace Exodus International, jejímž hlavním posláním bylo udělat z lidí “bojujících s homosexualitou” heterosexuály.
V době svého největšího rozmachu měl Exodus údajně více než 400 místních skupin v 17 zemích. Po více než 30 letech “služby” však Exodus v roce 2013 ukončil svou činnost a přiznal, že jeho pokusy o změnu lidí nefungovaly a ve skutečnosti způsobily mnoho škody.
I po uzavření Exodu konverzní terapie pokračovala a v Americe je stále velmi živá. Ve skutečnosti je konverzní terapie stále legální pro nezletilé ve 30 státech.
Dvacet států, které mají zákony zakazující konverzní terapii, jde pouze tak daleko, že omezují licencované odborníky na duševní zdraví v používání tohoto škodlivého přístupu na nezletilé. Zákaz nijak neomezuje tuto praxi mezi náboženskými poskytovateli, kde se většina konverzní terapie odehrává.
V úvodu filmu Pray Away je konverzní terapie popsána jako “pokus o změnu sexuální orientace nebo pohlavní identity člověka, který provádí náboženský vůdce, licencovaný poradce nebo ve skupinách vzájemné podpory”.
Já bych však tuto definici posunula ještě o krok dál. Tvrdím, že konverzní terapie neexistuje jen za zavřenými dveřmi programů jako Exodus a Living Hope v texaském Arlingtonu. Konverzní terapie existuje spíše v lidských domovech, u jídelních stolů a na kazatelnách. Nikdy jsem se nezúčastnila formálního programu konverzní terapie, přesto jsem rozhodně neunikla škodlivosti těchto toxických nauk.
Konverzní terapie není jen program, je to systém víry – teologie vyznávající, že být homosexuálem je v Božích očích tak naprosto odporné a hříšné, že člověk musí potlačit to, kým je, konvertovat (změnit nebo napravit) svou sexuální orientaci a/nebo pohlavní identitu a stát se heterosexuálem/cis, aby se stal přijatelným v Božích očích, a tedy i přijatelným v očích svých křesťanských rodinných příslušníků, přátel a vrstevníků.
Prostřednictvím tlaku na dosažení tohoto nedosažitelného cíle jsou LGBTQ lidé, kteří jsou podrobeni konverzní terapii (která v některých případech sahá až k šokové terapii), programováni k nenávisti k sobě samým a je jim vymýván mozek, aby věřili, že se musí změnit, aby byli milováni Bohem a unikli věčnému utrpení v pekle. To všechno jsem zažila na vlastní kůži.
V dokumentu vystupují Julie Rodgersová, Yvette Cantuová a John Paulk, které Exodus postavil na piedestal jako mluvčí hnutí – úspěšné příběhy dokazující, že je možné se změnit. Potýkali se s neuvěřitelnou dávkou studu a touhou být přijati svou komunitou, a přesto dělali to, co se od nich očekávalo. Dodržovali pravidla, sdíleli své příběhy o údajném obrácení a zasazovali se o to, aby ostatní dělali totéž.
Tlak, který na ně byl vyvíjen, aby se přizpůsobili, působil ve prospěch Exodu a poskytoval “důkazy”, že nejen heterosexuálové říkají homosexuálům, že se musí změnit, ale i lidé, kteří se dříve označovali za homosexuály (nebo “přitahované stejným pohlavím” – preferovaný termín namísto tvrzení o zakořeněné orientaci), jim říkali, že je to možné.
Bývalí vedoucí, kteří v tomto filmu vystupují, však přiznávají, že terapie zaměřená na gaye nikomu skutečně nepomohla stát se “ex-gayem”. Byla úspěšná pouze v modifikaci chování (stud a vyhýbání se mají svůj způsob, jak to udělat), ale vůbec nebyla úspěšná ve skutečné “nápravě” nebo “obrácení” lidí z homosexuálů na heterosexuály. Pocity, touhy a přitažlivost zůstaly – lidé je prostě nadále ignorovali, potlačovali a popírali.
Tato teorie “napravení” také nepočítá s lidmi, kteří jsou bisexuální, jako například Yvette Cantu. Tehdy tvrdila, že je lesbička, která se stala heterosexuálkou, ale nyní přiznává, že ji přitahují obě pohlaví, ačkoli je již mnoho let vdaná za muže.
Důsledky tohoto hnutí extrémně poškodily komunitu LGBTQ, zejména ty, kteří pocházejí z konzervativního křesťanského nebo evangelikálního prostředí. Film uvádí, že jen ve Spojených státech prošlo některou z forem konverzní terapie více než 700 000 lidí.
I když tento počet může odrážet počet skutečných účastníků programů reparativní terapie, domnívám se, že dosah a dopad hnutí konverzní terapie na LGBTQ lidi, včetně lidí jako jsem já, je mnohem větší, pravděpodobně v řádech milionů.
Existuje mnoho těch, kteří to prožili, ale ne všichni přežili. Celostátní průzkum zjistil, že u mladých LGBTQ lidí, kteří zažili konverzní terapii, je více než dvakrát vyšší pravděpodobnost, že se pokusí o sebevraždu. Tato praxe je psychicky škodlivá a vyvolává tak velké množství sebenenávisti a studu, že je zapotřebí intenzivní práce a terapie, aby se toto mentální naprogramování zrušilo. Pro některé je zrušení tohoto naprogramování téměř nemožné.
Výzkumnice a vypravěčka příběhů Brené Brownová, která se tématu studu věnuje již více než 20 let, definuje stud jako “intenzivně bolestivý pocit nebo zkušenost, kdy věříme, že jsme chybující, a proto nehodní přijetí a sounáležitosti”.
S touto definicí na mysli jsem si začala uvědomovat, že stud byl hlavní příčinou téměř všech negativních věcí, se kterými jsem v životě bojovala. Cítila jsem stud, když jsem pomyslela na svou poruchu “tahání za vlasy” a na to, jak jsem se kvůli ní cítila nesvá ohledně svého vzhledu.
Cítila jsem stud, když jsem myslela na to, že mám deprese nebo úzkosti a musím chodit na terapii. Stále více jsem si uvědomovala, že stud hrál v mém životě před coming-outem mnohem větší roli, než bych si kdy přála. Svým způsobem byl coming out záměrným rozhodnutím rozpoznat, že stud je toxický, dusivý a manipulativní nástroj, a odejít od něj.
Stud už v mém životě nehraje takovou roli jako před coming outem. Velká část studu pramenila z církve. Odsuzování ze strany lidí jednajících ve jménu Boha ve mně zaselo semínka sebenenávisti a studu.
Amber Wyldeová
Amber Wyldeová
Amber Wyldeová je národní přednášející, komunitní terapeutka a autorka tří knih.
Její nejnovější kniha je Out of Focus: My Story of Sexuality, Shame and Toxic Evangelicalism (Můj příběh o sexualitě, studu a toxickém evangelikalismu).
Jako homosexuální žena žijící s neviditelným postižením, kterým je borelióza i revmatoidní artritida, se Amber specializuje na předávání poselství o rozmanitosti, naději a sebepřijetí těm, kteří byli odsunuti na okraj.
Je organizátorkou Unashamed Love Collective – bezpečného útočiště pro LGBTQ lidi a jejich spojence, které podporuje podpůrnou komunitu. Vede také Cultivating Community Retreats – malá, intimní skupinová setkání, která budují trvalé vztahy s podobně smýšlejícími lidmi. Více informací najdete na Patreon.com/AmberCantornaWylde, na sociálních sítích @AmberCantornaWylde nebo online na AmberCantornaWylde.com.
Tento článek je výňatkem z knihy Out of Focus: @2023 a použit se svolením nakladatelství Westminster John Knox Press.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry