Politika: 51. Jakmile začnete toužit po moci, ztratíte prorocký hlas
Politika
Jakmile začnete toužit po politické moci a politickém vlivu, ztratíte svůj prorocký hlas
Čím více se věřící skupiny přibližují schvalování ideologie bílého křesťanského nacionalismu, tím více se vzdalují původnímu Kristovu učení, řekl autor a historik Randall Balmer během webináře pořádaného organizací Faithful America.
“Nejúčinnější prorocká náboženská hnutí se vždy nacházejí na okraji společnosti, a ne v mocenských orgánech,” řekl Balmer, episkopální kněz, profesor náboženství na Dartmouth College a autor více než desítky knih včetně Bad Faith: Race and the Rise of the Religious Right (Špatná víra: Rasa a vzestup náboženské pravice).
Bílý křesťanský nacionalismus však zbavuje jakéhokoli zdání svědectví evangelia, protože jeho cílem je převzít absolutní kontrolu nad vládou a společností tím, že ukončí demokracii a pluralitu, řekl.
“Jakmile začnete toužit po politické moci a politickém vlivu, ztratíte svůj prorocký hlas. Náboženská pravice je toho skvělým příkladem. Můžete také poukázat na to, že hlavní linie protestantismu v období po (druhé světové válce) až do poloviny 60. let 20. století se tím provinila také.”
Na webináři 19. února se k Balmerovi připojil Jemar Tisby, profesor historie na Simmons College v Kentucky, autor bestselleru The New York Times “The Color of Compromise: The Truth about the American Church’s Complicity in Racism” a prezident organizace The Witness, která se zabývá posilováním postavení černochů.
Balmer, Tisby a moderátor Nathan Empsall se zabývali cíli bílého křesťanského nacionalismu, jeho morální a duchovní destruktivitou a důvody, proč je důležité označit toto hnutí za ideologicky bílé.
“Naši přátelé z organizace Křesťané proti křesťanskému nacionalismu říkají, že křesťanský nacionalismus poskytuje krytí bílé nadřazenosti a pomáhá ji šířit. Nakonec používáme oba termíny v závislosti na kontextu, ale jde o totéž,” řekl Empsall, episkopální kněz a výkonný ředitel internetového křesťanského sociálního společenství Faithful America.
Bílá nadřazenost se v křesťanském nacionalismu projevuje mnoha způsoby, mimo jiné v celostátních legislativních snahách o zákaz výuky černošské historie a kritické rasové teorie na veřejných školách a univerzitách, dodal. “I když řekneme jen ‘křesťanský nacionalismus’, nikoli ‘bělošský křesťanský nacionalismus’, je nezbytné, abychom stále poukazovali na rasismus, který je křesťanskému nacionalismu v americkém kontextu vlastní.”
Označení hnutí za bělošské supremacistické odhaluje některé zlověstnější aspirace hnutí, včetně jeho cíle znovu uspořádat americkou společnost podle vzoru jižanských plantáží z doby před občanskou válkou, řekl Tisby.
“V čele plantáže stál bohatý bílý muž, a tak to bylo vždycky. A tento bohatý bílý muž byl patriarchou celé plantážní rodiny – nejprve pro svou nejbližší rodinu, svou bílou manželku a jejich děti, a pak pro takzvanou pseudodružinu, do níž patřili zotročení lidé jako věčné děti.”
Po občanské válce se mnoha Jižanům stýskalo po dobách, kdy byla společnost spořádanější, lidé znali své místo a nikdo neagitoval za spravedlnost a rovnost, řekl Tisby. “V této myšlence MAGA, Make America Great Again (Udělejme Ameriku znovu velkou), je určitá reminiscence na to. V této myšlence je implicitně obsaženo, že je třeba ze společnosti udělat uspořádanou hierarchii, jako tomu bývalo dříve, zajistit, aby každý znal své místo, a ouha, náhodou v této společnosti bývají na vrcholu bohatí bílí muži.”
Slovo “křesťanský” se používá proto, že popisuje víru stoupenců, že byli Bohem inspirováni k tomu, aby převzali kontrolu nad americkou vládou a společností, řekl Tisby.
“Vnímají to jako svatou misii, téměř křížovou výpravu,” vysvětlil. “A o co jim tedy skutečně jde? O politickou moc a společenskou kontrolu.
Chtějí využít páky demokracie, aby se dostali do úřadu. A jakmile se do úřadu dostanou, změní pravidla tak, aby v něm mohli zůstat bez ohledu na vůli lidu. Proto je to hrozba pro demokracii, ale také forma společenské kontroly.”
K označení náboženství je však připojena hvězdička, tvrdil. “Není křesťanská v tom smyslu, že se nepodobá Ježíši, ale je křesťanská v tom smyslu, že používá křesťanské symboly, jako jsou kříže, Bible, a používá modlitby.”
Bílý křesťanský nacionalismus také představuje nebezpečí pro křesťanství a americkou církev, dodal Tisby. “Je hrozbou pro svědectví dnešní církve, protože odpuzuje lidi od Ježíše. Způsobuje, že lidé od církve utíkají, protože se dívají na bělošský křesťanský nacionalismus a myslí si, že pokud je křesťanství takové, nechtějí s ním mít nic společného.”
Skutečnost, že někteří černí Američané tuto ideologii podporují, nepopírá její rasistický charakter, dodal. “Bílý křesťanský nacionalismus je soubor myšlenek, které, pokud se k nim hlásíte, můžete mít ve skupině dočasné uznání a být strategicky nasazeni jako barvitá tvář k odvrácení obvinění z rasismu. Ale ta ideologie tam stále je.”
JEFF BRUMLEY
Jeff Brumley
Jeff Brumley je vedoucím zpravodajem pro Baptist News Global. Ostřílený reportér novin, žije v Jacksonville na Floridě se svým psem Noseyem.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry