Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro dospělé 2. lekce
Vzdělávání
Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.
Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.
Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do tří kurzů:
- Kurz pro dospělé
- Kurz pro mládež
- Kurz pro děti
- Průvodce individuálním studiem
Nejprve vám předkládáme lekce z Kurzu pro dospělé, které vám umožní vést ve svém sboru vzdělávací skupinky dospělých na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.
Význam vedoucí úlohy žen v církvi
Rovnoprávně povolané
LEKCE 2
Ježíšův model
V TÉTO LEKCI
- Jak se Ježíšovo chování k ženám liší od toho, co bylo typické pro dobu a místo, kde žil? Co nás to může naučit o Boží vizi pro lidstvo?
- Jaké role hrály ženy v Ježíšově službě? Jak tyto role v dnešní církvi přetrvávají nebo jsou naopak narušovány?
- Co můžeme udělat, abychom pomohli vytvořit prostor pro ženy jako vedoucí a vybavili je pro tuto práci?
CO BUDETE POTŘEBOVAT
- Bible (fyzické nebo digitální)
- Papír/pomůcky na psaní
- Tabule nebo plakátovací tabule a fixy
- Video a vybavení pro jeho přehrávání
NEŽ ZAČNETE
Připravte se na rozhovor o rozdílu mezi deskriptivním a preskriptivním chápáním Písma. Tyto odstavce z Průvodce individuálním studiem pro tuto lekci jsou obzvláště důležité:
Když čteme knihy v Písmu, které byly napsány v různých starověkých kontextech a kulturách, je důležité, abychom se jejich příběhy zabývali s vědomím toho, jak zapadají do své doby. musíme uznat, že mnoho příběhů ve Starém zákoně odráží kulturu svého starověkého blízkovýchodního kontextu.
Když čteme o zneužívajících praktikách, jako když Abraham a Sára nutili svou služebnici Hagar, aby počala dítě, nebo když králové zacházeli se ženami jako s majetkem, který je třeba získat, měli bychom takové zvyky číst jako deskriptivní pro jejich kulturu, ne preskriptivní, jako by je Bůh schvaloval.
V Písmu však existují momenty, které poskytují spásné trajektorie, jež nás nasměrují za hranice starobylých patriarchálních tradic. V minulém sezení jsme se zabývali zprávami o stvoření v knize Genesis a všímali jsme si toho, jak Bůh stvořil všechny lidi k Božímu obrazu a jak muž a žena sdíleli odpovědnost a důsledky své volby v zahradě.
Tento protikulturní prvek vzájemnosti nám ukazuje Boží rovnostářskou vizi pro lidstvo, která by se zakalila sobectvím a neposlušností lidí. Bible obsahuje i další kontrakulturní příběhy, které nám poskytují záblesky Božího ideálu rovnosti pohlaví.
V celém Starém zákoně vidíme ženy, které slouží Bohu jako prorokyně (jako Hulda v 2 Kr 14,20 a Miriam v Ex 15), jako soudkyně (jako Debora v Soudců 4-5), jako hrdinky (jako porodní báby Šifra a Pua v Ex 1 a Ester) a jako příklady věrnosti (jako Rachab v Joz 2 a Rút).
Věnujte čas seznámení se s Průvodcem individuálním studiem. Najdete v něm mnoho dalších užitečných informací – více, než se prakticky vejde do této příručky pro vedoucí. Ačkoli vás tento průvodce upozorní na některé z hlavních bodů, které vám budou nejvíce užitečné, doporučujeme, abyste si v rámci přípravy přečetli celý zdrojový materiál.
Prohlédněte si video k této lekci. Projděte si otázky k diskusi k videu a poznamenejte si, zda některé z nich chcete obzvláště zdůraznit.
Přečtěte si lekci a zapamatujte si ji. Rozhodněte se, kolik času během setkání plánujete věnovat jednotlivým částem. Nezapomeňte si naplánovat dostatek času na skupinovou práci v části “Minule” této lekce.
KDYŽ SE SETKÁTE
Rozdělte skupinu na dva nebo více týmů. Stanovte časový limit a vyzvěte týmy, aby napsaly co nejvíce jmen žen z Bible, na které si vzpomenou. Odpovědi všech shromážděte na tabuli nebo na papír, který budou mít všichni po celou dobu sezení na očích. V průběhu sezení jej můžete doplňovat.
ÚVOD
Řekněte nebo shrňte: Na tomto setkání se budeme věnovat některým ženám, které se setkaly s Ježíšem, a budeme se zamýšlet nad tím, jakým způsobem s nimi Ježíš komunikoval a čemu nás to může naučit.
Jak jste si všimli při naší společné aktivitě, v Bibli je mnoho žen, jmenovaných i nejmenovaných. Jejich role v příběhu Božího lidu se značně liší, zejména ve Starém zákoně. Někdy jsou ženy vůdkyněmi, jako Debora a Miriam. Jindy mají jen velmi málo pravomocí a trpí z rozmaru druhých – vzpomeňme na postavy jako Agar a Vašti, které byly odstrčeny a ponechány, aby si razily vlastní cestu.
Je důležité, abychom zde vzali v úvahu, že Písmo může být jak normativní, tak popisné. Když je Písmo preskriptivní (normativní), říká nám, jak máme žít. Ukazuje nám nejlepší cestu. Vzpomeňme si zde na Desatero nebo na některá poučná slova proroků a později Ježíše. Jindy je Písmo popisné.
Vzpomeňte si na Abrahama a Sáru, kteří lhali o tom, že jsou sourozenci v Egyptě, nebo na spor mezi Ezauem a Jákobem. V těchto případech je Písmo pouze popisné. Vypráví příběh, nikoliv dává najevo, že toto je správný způsob života. Až budeme probírat příběhy žen ve Starém i Novém zákoně, bude pro nás důležité mít tyto rozdíly na paměti.
Modlete se: Milující Bože, když se dnes scházíme, abychom se přiblížili k těmto příběhům žen, dej, ať je vnímáme naplno. Kéž nás jejich příběhy a jejich síla vybízejí, abychom naslouchali také příběhům žen v našem sboru a přijali obdarování těchto vedoucích v našem středu. Amen.
VIDEO 2
Na tomto místě je možná vhodné zastavit se a pustit si video k této lekci. Může poskytnout přehled o tom, co nás čeká, a podnítit úvodní rozhovor (v nastavení si můžete zapnout české titulky).
MINULOST
(Čtení a diskuse o Písmu):
Přečtěte nebo vyzvěte některého z účastníků, aby přečetl Matouše 1,1-17. Během čtení požádejte ostatní účastníky, aby si všímali jmen žen, které jsou zmíněny (i když někdy nejsou jmenovány) v Ježíšově rodokmenu. Jsou to např: Rachab, Rút, Batšeba (Uriášova žena) a Marie.
Zeptejte se:
- Kdo je každá z těchto žen? V závislosti na biblické gramotnosti vaší skupiny si možná budete muset připravit stručný nástin příběhu každé z těchto žen.
- Jakým způsobem každá z nich překonávala kulturní očekávání, která ve své době kladla na ženy?
- V této době bylo neobvyklé jmenovat ženy v rodokmenu. Proč se autor mohl rozhodnout je do tohoto seznamu zařadit?
Řekněte: Dále se budeme nějaký čas věnovat příběhům žen, které pracovaly a sloužily po boku Ježíše. Pro tuto část setkání se rozdělíme do skupin a poté se opět sejdeme, abychom se podělili o své poznatky a vyložili je.
Rozdělte účastníky do čtyř nebo více malých skupinek. Každé skupině přidělte jednu z následujících žen (nebo skupin žen), které budou zkoumat. V závislosti na množství času, který jste si na tuto činnost vyčlenili, můžete skupinám navrhnout, aby si raději prošly texty a vyhledaly v nich to, co považují za důležité, než aby je společně četly nahlas.
- Marie z Betánie: Lukáš 10,38-42, Jan 11
- Marta: Lukáš 10,38-42, Jan 11
- Marie Magdaléna: Lukáš 8,1-3, Jan 20,1-18.
- Ženy u Lukáše 8,1-3 (vynecháme Marii Magdalénu), u Ježíšova ukřižování a pohřbu (L 23,44-56) a u hrobu (L 24,1-12).
Požádejte každou skupinu, aby se zamyslela:
- Co víme o této ženě (nebo těchto ženách)?
- Co na ní (nebo na nich) mohlo být v jejich době neobvyklé?
- Jaký byl její (nebo jejich) vztah k Ježíši?
Vyzvěte každou skupinu, aby se o svá zjištění krátce podělila s větší skupinou.
Zeptejte se:
- Jaké role hrály ženy v Ježíšově službě?
- Myslíte si, že příběhy o Ježíši a ženách jsou popisné, nebo normativní? Proč?
- Jak známé byly tyto příběhy žen, které byly učedníky? Jaké překážky vám brání znát jejich příběhy tak, jako znáte příběhy Petra, Jana, Pavla a dalších novozákonních mužů, kteří následovali Ježíše?
SOUČASNOST
Přečtěte si nebo shrňte následující informace z Průvodce individuálním studiem:
Úloha těchto žen byla v církvi často bagatelizována. Nebyly považovány za učedníky, natož za apoštoly. Dokonce i slovo “diakonos”, pokud bylo použito pro ženu, bylo přeloženo jako “pracovnice” nebo “služebnice” a odděleno od slova “diakon”. Dnes ženy ve službě zažívají stejný druh odmítání.
Pokud jste se na video NEpodívali, připravte se na sdílení statistik z 2021 Stav
žen v životě baptistů, které jsou uvedeny na straně 10 Průvodce individuálním studiem.
V závislosti na velikosti vaší skupiny a na čase, který máte k dispozici, se můžete rozhodnout rozdělit se do menších skupinek, abyste se zamysleli nad těmito otázkami k diskusi.
Zeptejte se:
- Jaké byly ženy, které následovaly Ježíše? Jak si představujete, že na ně reagovali lidé v jejich době a na jejich místě? Jak lidé reagují na ženy, které následují Ježíše do vedoucích rolí v církvi dnes?
- Kdo jsou ženy, které ovlivnily váš život víry? V čem se podobaly ženám-učednicím?
- Proč si myslíte, že vzory žen, které byly Ježíšovými učednicemi, byly zlehčovány ve prospěch jiných textů a učení?
- Proč záleží na jazyce a výkladu? Komu například prospívá, když se diakonos překládá jako “jáhen” pouze v případě, že se vztahuje na muže? Kdo tím trpí?
Pokud jste se při diskusi rozdělili, přiveďte skupinu zpět dohromady. Pokud to čas dovolí, vyzvěte skupiny, aby se o své nejzajímavější postřehy podělily s větší skupinou.
BUDOUCNOST
Přečtěte si nebo shrňte následující informace z Průvodce individuálním studiem:
Musíme to být my, kdo se postará o to, aby budoucnost žen ve službě byla jiná. Baptisté v CBF sice podporují ženy ve službě od svého vzniku, ale nepovolali jsme dostatek žen do kazatelské služby, nezastávali jsme se žen způsobem, který potřebují, ani jsme jim neposkytli podporu, která by jim pomohla vzkvétat.
Musíme dělat více pro podporu mladých žen, které cítí povolání k vedení církve. Musíme přivést více žen na kazatelská místa ve sborech, kde ženy soustavně nekáží. Musíme volit více žen do diakonských rad, číst více komentářů a knih napsaných ženami-vědkyněmi a podporovat organizace jako Baptist Women in Ministry, které vybavují ženy pastorky a studentky seminářů. Je toho mnoho, co můžeme udělat, abychom současnou realitu změnili.
Ptejte se:
- Proč je podle vás v baptistickém životě tak málo žen kazatelek? Znáte někoho, kdo patří k jiné denominaci, kde jsou ženy pravidelně povolávány za kazatelky? V čem je jejich zkušenost podobná a v čem jiná než ta vaše?
- Jaký rozdíl podle vás v baptistickém životě v příštích šesti letech přinese, když bude více žen povoláno a ordinováno ke kazatelské službě? V příštích 16 letech? V příštích 60 letech?
- Znáte nějaké mladé ženy nebo dívky, které se vám zdají mít dary pro službu? Jaké příležitosti pro ně vidíte v budoucnosti? Jaké možnosti podpory a učení jsou pro ně dnes k dispozici?
- Jakou cestou se tyto ženy vydají, aby se staly kazatelkami a vedoucími věřících? Je pro ně snazší nebo obtížnější se k ní dostat než pro jejich mužské vrstevníky?
- Co dělá náš sbor pro to, aby se zasadil o ženy ve službě, aby podpořil ženy jako starší kazatelky, aby zvolil diakonky a aby vybavil další generaci žen služebnic? Jak bychom mohli udělat více?
ZÁVĚR
Řekněte: Na tomto setkání jsme strávili čas s příběhy žen, které byly Ježíšovými učednicemi. Počítali jsme s důvody, proč o nich víme méně než o mnoha mužích, kteří Ježíše následovali, ale také jsme měli příležitost vidět, jak je jejich účast pro příběh zásadní.
To nás vybízí k tomu, abychom prozkoumali role žen v našem vlastním sboru a zamysleli se nad tím, jak můžeme podpořit jejich dary a povolání.
Modlete se: Děkujeme ti, Bože, za čas, který jsme společně věnovali diskusi, objevování a rozvíjení myšlenek. Kéž tento týden pozorujeme a nasloucháme příběhům, darům a povoláním žen mezi námi a kéž bychom i nadále mohli pro ně v životě našeho sboru vytvářet plnější místo. Amen.
Další lekce Kurzu pro dospělé:
Rovnoprávně povolány – Kurz pro dospělé 1.
Rovnoprávně povolané – Kurz pro dospělé 2.
Rovnoprávně povolané – Kurz pro dospělé 3.
Rovnoprávně povolané – Kurz pro dospělé 4.
Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett
Grafický design
Amy C. Cook
Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb
Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz
Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw
Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford
Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell
Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis
Tvorba videa
Sema Films
Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker
Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry