Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro děti 1. lekce
Vzdělávání
Rovnoprávně povolané
Kurz pro děti 1. lekce
Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.
Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.
Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do čtyř kurzů:
- Průvodce individuálním studiem
- Kurz pro dospělé
- Kurz pro mládež
- Kurz pro děti
Předkládáme vám lekce z Kurzu pro děti, které vám umožní vést ve svém sboru vzdělávací skupinky dětí, na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.
Význam vedoucí úlohy žen v církvi
Rovnoprávně povolané
LEKCE 1
Stvořeny k Božímu obrazu
BIBLE
Genesis 1:26-31
HLAVNÍ POSELSTVÍ
Co znamená být stvořen k Božímu obrazu? Všichni jsme stejně stvořeni k Božímu obrazu, ale někdy se tak k sobě nechováme.
MATERIÁLY
Listy s obrysy osob, několik zrcadel (na velikosti nezáleží).
AKTIVITA PRO ZAČÁTEK
Jakmile děti přijdou, rozdejte jim list papíru s obrysem člověka. (Viz přiložený materiál na konci lekce.) Řekněte jim, aby do obrysu osoby doplnily slova a obrázky, které je popisují: v čem jsou dobré, jak by je popsali ostatní lidé, jejich koníčky/nadání atd. na tyto listy budete odkazovat při setkání, ale není nutné, aby každé dítě mělo vyplněný list. Nechte jednoho z dospělých, aby také jeden list vyplnil jako příklad.
SETKÁNÍ
Začněte setkání tím, že se zeptáte na “vzestupy a pády”. To jednoduše znamená, že by se každý měl podělit o jeden vrcholný bod svého týdne, který ho potěšil, a o jeden slabý bod svého týdne, který ho rozesmutnil/zarmoutil/rozzlobil. Vysvětlete, že se o své vzestupy a pády dělíme, abychom o sebe mohli lépe pečovat, radovat se z úspěchů druhých a vědět, jak se za sebe navzájem modlit.
Po sdílení vzestupů a pádů věnujte krátký čas přijímání modlitebních proseb. Vysvětlete, že modlitební prosba se může týkat radosti nebo smutku, protože Bohu a svým přátelům můžeme přinést vše, co se v našem životě děje. Vyzvěte děti, aby na základě právě sdílených vzestupů a pádů vyslovily modlitební prosby jeden za druhého.
Vyzvěte někoho, aby se za skupinu pomodlil. Pokud děti váhají, připomeňte jim, že neexistuje žádný správný nebo špatný způsob modlitby. Nemusí vyjmenovávat všechny zmíněné modlitební prosby, protože Bůh je všechny vyslechl ještě předtím, než jsme je vyslovili nahlas. Pokud se nikdo dobrovolně nepřihlásí, může se za skupinu modlit dospělý.
Nyní je čas použít výkresy. Požádejte dobrovolníky, aby přečetli některé z věcí, které o sobě napsali. Až se několik dětí podělí, zeptejte se jich, PROČ si myslí, že jsou v těchto konkrétních věcech dobří. (Může to být cokoli od toho, že jsou dobří v baseballu, až po to, že jsou laskaví.) Je to proto, že hodně cvičili? Je to něco, co je pro ně přirozené? Dospělý, který vyplnil list, ať začne první a slouží jako příklad.
Některé z následujících informací jsou napsány formou scénáře, ale NEMUSÍ se tak používat. Ve skutečnosti se snažte co nejvíce nepoužívat je jako scénář, ale převzít obecnou myšlenku a přizpůsobit ji vaší skupině. Díky tomu to bude vypadat spíše jako rozhovor, jehož jsou děti součástí než striktní lekce, kterou dostávají.
Dnes budeme hovořit o tom, co znamená být stvořen k Božímu obrazu. Řekl vám někdy někdo, že jste stvořeni k Božímu obrazu? Neexistují správné nebo špatné odpovědi, ale co podle vás znamená, když se řekne, že každý člověk je stvořen k Božímu obrazu?
Než vysvětlíte, co tím myslíte, zeptejte se dětí, co si myslí, že tím myslíte. Jejich kreativita a inteligence vás možná překvapí!
Rozdejte dětem zrcátka, aby si je mohly podržet před sebou. Nebo pokud jsou vaše zrcadla větší, nechte děti, aby se před zrcadlem střídaly.
Zeptejte se: Co vidíte, když se podíváte do zrcadla?”
(Nechte čas na odpovědi.)
Řekněte: ” Vidíte svůj odraz! Každý člověk, který se podívá do tohoto zrcadla, vidí něco jiného, protože Bůh stvořil každého z nás jiného. Nyní se vraťme k otázce, kterou jsem položil dříve, o tom, že jsme stvořeni “k obrazu Božímu”. Nevíme, jak Bůh vypadá, nebo ano? Ale to, že jsme stvořeni k Božímu obrazu, znamená, že jsme všichni odrazem Boha.
Jak je to vůbec možné, když nevíme, jak Bůh vypadá?
No, věc se má takhle. Nejsme odrazem toho, jak vypadá Bůh. Jsme odrazem toho, kým Bůh je. Jsme odrazem Boží lásky, Boží dobroty, Boží trpělivosti, Božího odpuštění, Boží trpělivosti.
A každý z nás odráží Boha trochu jinak, že? Ale jeden odraz není lepší než druhý. Potřebujeme, abychom všichni svými slovy a činy odráželi Boha ve světě, sami to nezvládneme.
V našem světě se někdy některé skupiny domnívají, že jsou lepší než ostatní – že jsou Bohu blíže, že jsou pro něj důležitější nebo že lépe odrážejí Boží obraz.
Jedním z míst, kde to můžeme pozorovat, jsou vztahy mezi muži a ženami nebo chlapci a dívkami. Zvedněte ruku, pokud jste někdy slyšeli někoho říct: ” Ty házíš/běžíš/hraješ jako holka”.
Co tím lidé myslí, když to říkají? Není to ale pochvala, že ne? Proč myslíte, že to říkají? A až jednou vyrostete, zjistíte, že se někteří lidé domnívají, že existují věci, které umí jen kluci, nebo že věci, které dělají kluci, jsou ty nejdůležitější.
Myslíte si, že to tak Bůh chtěl, když v příběhu o stvoření stvořil Adama a Evu?
Nyní se rozdělíme do malých skupinek a budeme se střídat na jednotlivých stanovištích. Na těchto stanovištích budeme provádět některé činnosti, které nám pomohou pochopit, proč toto rozdělení na muže a ženy není to, co Bůh chtěl; Bůh chtěl, aby všechny naše úvahy byly stejně dobré.
Podle svého nejlepšího úsudku rozhodněte, jak rozdělit děti do malých skupin pro střídání stanovišť v závislosti na věkovém rozmezí a počtu dětí. Doporučuji skupiny po šesti až osmi dětech. Vzhledem k tomu, že budete potřebovat jednu dospělou osobu, která bude usnadňovat každé střídání, může to určit, kolik skupin se bude střídat najednou. Pokud máte velmi malou skupinu, můžete střídat všechna stanoviště společně.
Při sestavování skupin dbejte na to, aby v každé skupině byl pokud možno alespoň jeden chlapec a jedna dívka.
ROTAČNÍ STANOVIŠTĚ
Rotace 1: Bibličtí badatelé
Rozdělte děti do dvojic. Každé dvojici dejte jiný překlad 1. Mojžíšovy 1,26-31. Pokud máte k dispozici několik různých překladů, můžete jim rozdat Bible a nechat je, aby si verš našli sami.
Ujistěte se, že jste vybrali alespoň dva překlady, které mají ve verši 27 odlišné znění; některé překlady používají slovo lidstvo (NIV); některé používají slovo lidstvo (CEB), další používají slovo člověk (NIRV) a další používají slovo lidé (NRSV).
Nechte děti, aby si navzájem nahlas přečetly jednotlivé překlady, a zeptejte se jich, zda si všimly nějakých rozdílů. Poté je nechte položit překlady těsně vedle sebe a zakroužkovat rozdíly (pokud jsou Písma vytištěna na listech papíru).
Zeptejte se jich, zda si myslí, že na některém z rozdílů záleží. Mění některý ze slovních rozdílů význam toho, co Písmo říká?
Pokud to ještě neudělali, upozorněte je na různé způsoby, jak je v každém překladu formulováno slovo “lidstvo” ve verši 27. Upozorněte je na to, že v každém překladu je slovo “lidstvo” formulováno jinak.
Někteří lidé si myslí, že když je použito slovo “lidstvo”, že se mluví hlavně o lidech. Nezapomeňte však, že první Starý zákon byl napsán v hebrejštině, tedy v jiném jazyce. VŠECHNY tyto překlady tedy pocházejí z jednoho hebrejského slova, adam. To nebylo stejné jako jméno “Adam”, které Bůh dal muži, kterého stvořil. (Podívejte se na výslovnost hebrejského slova, takže si děti mohly procvičit vyslovování a poslech rozdílu.)
Když je toto slovo použito, koho Bůh stvořil?
Odpověď můžete najít na konci 27. verše – muže a ženu. A ve verších 26, 28 a 29 zní, o kom Bůh mluví, když dává vládu nad všemi zvířaty na zemi? (Jsou to muži i ženy.)
Chceme, abyste si z tohoto cvičení zapamatovali následující: Na slovech, která používáme, záleží. Když říkáme něco jako “běháš jako holka”, naznačujeme tím, že VŠECHNY dívky nejsou tak rychlé jako VŠICHNI chlapci, což prostě není pravda. Každý z nás běhá jako… sám za sebe!
Pojďme se společně pomodlit a poděkovat Bohu za to, že jsme každý stvořen jinak, ale všichni stejně k Božímu obrazu.
Rotace 2: Jak se vám to podařilo?
(Pomůcky: Několik sáčků marshmallow různých velikostí a několik krabiček nevařených špagetových nudlí).
Zadejte jim tento úkol: Postavte co nejhustší stavbu pouze z nudlí špaget a marshmallows. Každému dítěti dejte hrst nevařených nudlí a nechte je vybrat 10-15 marshmallows různých velikostí.
Dejte jim časový limit a po jeho uplynutí je nechte projít se a prohlédnout si stavby ostatních. Požádejte děti, aby se podělily o to, co si myslí, že je na každém výtvoru něco zajímavého nebo zvláštního.
Poté se dětí zeptejte, jakou strategii nebo přístup použily při stavbě své stavby. Proč použily malé nebo velké marshmallows? Co udělaly pro to, aby jejich stavba nespadla?
Položte následující otázky:
- Myslíte si, že jedna stavba je lepší než druhá, protože ji postavil chlapec, nebo protože ji postavila dívka?
- Bylo to, že jsi byl chlapec, nějak lepší v tomto projektu?
- Bylo pro tebe lepší, že jsi byla dívka?
NE! Vzpomeňte si, že na začátku našeho společného času jsme se zmínili o tom, že někteří lidé věří, že chlapci jsou stvořeni více k obrazu Božímu než dívky. My však víme, že to není pravda.
VŠICHNI jsme stvořeni k Božímu obrazu; to však neznamená, že jsme všichni stejní. Děláme věci jinak ne proto, že jsme chlapec nebo dívka, ale proto, že mysl každého z nás je výjimečná, protože nás tak Bůh stvořil!
ZÁVĚR
Před příchodem rodičů požádejte někoho, aby vaše setkání uzavřel modlitbou. Pokud se děti zdráhají modlit, napište tuto jednoduchou modlitbu na suchou stíratelnou tabuli a řekněte ji společně nahlas:
Děkujeme ti, Bože, že jsi nás všechny stvořil ke svému obrazu, nikdo není lepší než druhý. Pomoz nám, abychom nezapomínali na to, že se tak máme k sobě navzájem vždy chovat.
Amen.
Stáhnout list s obrázkem Postava:
Další lekce Kurzu pro děti:
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 1.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 2.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 3.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 4.
Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett
Grafický design
Amy C. Cook
Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb
Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz
Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw
Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford
Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell
Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis
Tvorba videa
Sema Films
Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker
Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley