Přeskočit na obsah
Facebook Twitter
Baptisté – Síť víry
  • BaptistéRozbalit
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • SboryRozbalit
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcíRozbalit
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • PublikaceRozbalit
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
Baptisté – Síť víry
Facebook Twitter
Ženy ve službě | Kurz pro děti | NEDĚLNÍ ŠKOLA | Rovnoprávně povolané | Výběr z hroznů | Vzdělávání | Ženy

Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro děti 1. lekce

15. listopadu 20236. prosince 2023
Sdílejte tento článek:
image_pdfimage_print
Vzdělávání: Rovnoprávně povolané - Kurz pro děti 1. lekce

Vzdělávání

Rovnoprávně povolané
Kurz pro děti 1. lekce

Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.

Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.

Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do čtyř kurzů:

  • Průvodce individuálním studiem
  • Kurz pro dospělé
  • Kurz pro mládež
  • Kurz pro děti

Předkládáme vám lekce z Kurzu pro děti, které vám umožní vést ve svém sboru vzdělávací skupinky dětí, na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.

Význam vedoucí úlohy žen v církvi

Rovnoprávně povolané

profram pro deti N

LEKCE 1

Stvořeny k Božímu obrazu

BIBLE

Genesis 1:26-31

HLAVNÍ POSELSTVÍ

Co znamená být stvořen k Božímu obrazu? Všichni jsme stejně stvořeni k Božímu obrazu, ale někdy se tak k sobě nechováme.

MATERIÁLY

Listy s obrysy osob, několik zrcadel (na velikosti nezáleží).

AKTIVITA PRO ZAČÁTEK

Jakmile děti přijdou, rozdejte jim list papíru s obrysem člověka. (Viz přiložený materiál na konci lekce.) Řekněte jim, aby do obrysu osoby doplnily slova a obrázky, které je popisují: v čem jsou dobré, jak by je popsali ostatní lidé, jejich koníčky/nadání atd. na tyto listy budete odkazovat při setkání, ale není nutné, aby každé dítě mělo vyplněný list. Nechte jednoho z dospělých, aby také jeden list vyplnil jako příklad.

Postava

SETKÁNÍ

Začněte setkání tím, že se zeptáte na “vzestupy a pády”. To jednoduše znamená, že by se každý měl podělit o jeden vrcholný bod svého týdne, který ho potěšil, a o jeden slabý bod svého týdne, který ho rozesmutnil/zarmoutil/rozzlobil. Vysvětlete, že se o své vzestupy a pády dělíme, abychom o sebe mohli lépe pečovat, radovat se z úspěchů druhých a vědět, jak se za sebe navzájem modlit.

Po sdílení vzestupů a pádů věnujte krátký čas přijímání modlitebních proseb. Vysvětlete, že modlitební prosba se může týkat radosti nebo smutku, protože Bohu a svým přátelům můžeme přinést vše, co se v našem životě děje. Vyzvěte děti, aby na základě právě sdílených vzestupů a pádů vyslovily modlitební prosby jeden za druhého.

Vyzvěte někoho, aby se za skupinu pomodlil. Pokud děti váhají, připomeňte jim, že neexistuje žádný správný nebo špatný způsob modlitby. Nemusí vyjmenovávat všechny zmíněné modlitební prosby, protože Bůh je všechny vyslechl ještě předtím, než jsme je vyslovili nahlas. Pokud se nikdo dobrovolně nepřihlásí, může se za skupinu modlit dospělý.

Nyní je čas použít výkresy. Požádejte dobrovolníky, aby přečetli některé z věcí, které o sobě napsali. Až se několik dětí podělí, zeptejte se jich, PROČ si myslí, že jsou v těchto konkrétních věcech dobří. (Může to být cokoli od toho, že jsou dobří v baseballu, až po to, že jsou laskaví.) Je to proto, že hodně cvičili? Je to něco, co je pro ně přirozené? Dospělý, který vyplnil list, ať začne první a slouží jako příklad.

Některé z následujících informací jsou napsány formou scénáře, ale NEMUSÍ se tak používat. Ve skutečnosti se snažte co nejvíce nepoužívat je jako scénář, ale převzít obecnou myšlenku a přizpůsobit ji vaší skupině. Díky tomu to bude vypadat spíše jako rozhovor, jehož jsou děti součástí než striktní lekce, kterou dostávají.

Dnes budeme hovořit o tom, co znamená být stvořen k Božímu obrazu. Řekl vám někdy někdo, že jste stvořeni k Božímu obrazu? Neexistují správné nebo špatné odpovědi, ale co podle vás znamená, když se řekne, že každý člověk je stvořen k Božímu obrazu?

Než vysvětlíte, co tím myslíte, zeptejte se dětí, co si myslí, že tím myslíte. Jejich kreativita a inteligence vás možná překvapí!

Rozdejte dětem zrcátka, aby si je mohly podržet před sebou. Nebo pokud jsou vaše zrcadla větší, nechte děti, aby se před zrcadlem střídaly.

Zeptejte se: Co vidíte, když se podíváte do zrcadla?”
(Nechte čas na odpovědi.)

Řekněte: ” Vidíte svůj odraz! Každý člověk, který se podívá do tohoto zrcadla, vidí něco jiného, protože Bůh stvořil každého z nás jiného. Nyní se vraťme k otázce, kterou jsem položil dříve, o tom, že jsme stvořeni “k obrazu Božímu”. Nevíme, jak Bůh vypadá, nebo ano? Ale to, že jsme stvořeni k Božímu obrazu, znamená, že jsme všichni odrazem Boha.

Jak je to vůbec možné, když nevíme, jak Bůh vypadá?

No, věc se má takhle. Nejsme odrazem toho, jak vypadá Bůh. Jsme odrazem toho, kým Bůh je. Jsme odrazem Boží lásky, Boží dobroty, Boží trpělivosti, Božího odpuštění, Boží trpělivosti.

A každý z nás odráží Boha trochu jinak, že? Ale jeden odraz není lepší než druhý. Potřebujeme, abychom všichni svými slovy a činy odráželi Boha ve světě, sami to nezvládneme.

V našem světě se někdy některé skupiny domnívají, že jsou lepší než ostatní – že jsou Bohu blíže, že jsou pro něj důležitější nebo že lépe odrážejí Boží obraz.

Jedním z míst, kde to můžeme pozorovat, jsou vztahy mezi muži a ženami nebo chlapci a dívkami. Zvedněte ruku, pokud jste někdy slyšeli někoho říct: ” Ty házíš/běžíš/hraješ jako holka”.

Co tím lidé myslí, když to říkají? Není to ale pochvala, že ne? Proč myslíte, že to říkají? A až jednou vyrostete, zjistíte, že se někteří lidé domnívají, že existují věci, které umí jen kluci, nebo že věci, které dělají kluci, jsou ty nejdůležitější.

Myslíte si, že to tak Bůh chtěl, když v příběhu o stvoření stvořil Adama a Evu?

Nyní se rozdělíme do malých skupinek a budeme se střídat na jednotlivých stanovištích. Na těchto stanovištích budeme provádět některé činnosti, které nám pomohou pochopit, proč toto rozdělení na muže a ženy není to, co Bůh chtěl; Bůh chtěl, aby všechny naše úvahy byly stejně dobré.

Podle svého nejlepšího úsudku rozhodněte, jak rozdělit děti do malých skupin pro střídání stanovišť v závislosti na věkovém rozmezí a počtu dětí. Doporučuji skupiny po šesti až osmi dětech. Vzhledem k tomu, že budete potřebovat jednu dospělou osobu, která bude usnadňovat každé střídání, může to určit, kolik skupin se bude střídat najednou. Pokud máte velmi malou skupinu, můžete střídat všechna stanoviště společně.

Při sestavování skupin dbejte na to, aby v každé skupině byl pokud možno alespoň jeden chlapec a jedna dívka.

ROTAČNÍ STANOVIŠTĚ

Rotace 1: Bibličtí badatelé

Rozdělte děti do dvojic. Každé dvojici dejte jiný překlad 1. Mojžíšovy 1,26-31. Pokud máte k dispozici několik různých překladů, můžete jim rozdat Bible a nechat je, aby si verš našli sami.
Ujistěte se, že jste vybrali alespoň dva překlady, které mají ve verši 27 odlišné znění; některé překlady používají slovo lidstvo (NIV); některé používají slovo lidstvo (CEB), další používají slovo člověk (NIRV) a další používají slovo lidé (NRSV).

Nechte děti, aby si navzájem nahlas přečetly jednotlivé překlady, a zeptejte se jich, zda si všimly nějakých rozdílů. Poté je nechte položit překlady těsně vedle sebe a zakroužkovat rozdíly (pokud jsou Písma vytištěna na listech papíru).

Zeptejte se jich, zda si myslí, že na některém z rozdílů záleží. Mění některý ze slovních rozdílů význam toho, co Písmo říká?

Pokud to ještě neudělali, upozorněte je na různé způsoby, jak je v každém překladu formulováno slovo “lidstvo” ve verši 27. Upozorněte je na to, že v každém překladu je slovo “lidstvo” formulováno jinak.

Někteří lidé si myslí, že když je použito slovo “lidstvo”, že se mluví hlavně o lidech. Nezapomeňte však, že první Starý zákon byl napsán v hebrejštině, tedy v jiném jazyce. VŠECHNY tyto překlady tedy pocházejí z jednoho hebrejského slova, adam. To nebylo stejné jako jméno “Adam”, které Bůh dal muži, kterého stvořil. (Podívejte se na výslovnost hebrejského slova, takže si děti mohly procvičit vyslovování a poslech rozdílu.)

Když je toto slovo použito, koho Bůh stvořil?

Odpověď můžete najít na konci 27. verše – muže a ženu. A ve verších 26, 28 a 29 zní, o kom Bůh mluví, když dává vládu nad všemi zvířaty na zemi? (Jsou to muži i ženy.)

Chceme, abyste si z tohoto cvičení zapamatovali následující: Na slovech, která používáme, záleží. Když říkáme něco jako “běháš jako holka”, naznačujeme tím, že VŠECHNY dívky nejsou tak rychlé jako VŠICHNI chlapci, což prostě není pravda. Každý z nás běhá jako… sám za sebe!

Pojďme se společně pomodlit a poděkovat Bohu za to, že jsme každý stvořen jinak, ale všichni stejně k Božímu obrazu.

Rotace 2: Jak se vám to podařilo?

(Pomůcky: Několik sáčků marshmallow různých velikostí a několik krabiček nevařených špagetových nudlí).

Zadejte jim tento úkol: Postavte co nejhustší stavbu pouze z nudlí špaget a marshmallows. Každému dítěti dejte hrst nevařených nudlí a nechte je vybrat 10-15 marshmallows různých velikostí.

Dejte jim časový limit a po jeho uplynutí je nechte projít se a prohlédnout si stavby ostatních. Požádejte děti, aby se podělily o to, co si myslí, že je na každém výtvoru něco zajímavého nebo zvláštního.

Poté se dětí zeptejte, jakou strategii nebo přístup použily při stavbě své stavby. Proč použily malé nebo velké marshmallows? Co udělaly pro to, aby jejich stavba nespadla?

Položte následující otázky:

  • Myslíte si, že jedna stavba je lepší než druhá, protože ji postavil chlapec, nebo protože ji postavila dívka?
  • Bylo to, že jsi byl chlapec, nějak lepší v tomto projektu?
  • Bylo pro tebe lepší, že jsi byla dívka?

NE! Vzpomeňte si, že na začátku našeho společného času jsme se zmínili o tom, že někteří lidé věří, že chlapci jsou stvořeni více k obrazu Božímu než dívky. My však víme, že to není pravda.

VŠICHNI jsme stvořeni k Božímu obrazu; to však neznamená, že jsme všichni stejní. Děláme věci jinak ne proto, že jsme chlapec nebo dívka, ale proto, že mysl každého z nás je výjimečná, protože nás tak Bůh stvořil!

ZÁVĚR

Před příchodem rodičů požádejte někoho, aby vaše setkání uzavřel modlitbou. Pokud se děti zdráhají modlit, napište tuto jednoduchou modlitbu na suchou stíratelnou tabuli a řekněte ji společně nahlas:

Děkujeme ti, Bože, že jsi nás všechny stvořil ke svému obrazu, nikdo není lepší než druhý. Pomoz nám, abychom nezapomínali na to, že se tak máme k sobě navzájem vždy chovat.
Amen.

Stáhnout list s obrázkem Postava:

PostavaStáhnout

EC web logo 1

Další lekce Kurzu pro děti:

Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 1.

Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 2.

Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 3.

Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 4.

cbf bwim

Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett

Grafický design
Amy C. Cook

Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb

Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz

Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw

Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford

Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell

Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis

Tvorba videa
Sema Films

Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker

Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley

www.cbf.net/equallycalled

image_pdfimage_print

Sdílejte se svými přáteli a známými:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • Click to share on Pinterest (Opens in new window) Pinterest
  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp
  • Click to print (Opens in new window) Print

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Zásady: 26. Odluka církve od státu má chránit lidi
DalšíPokračovat
Misie: 243. Příběh Ingrid – Slovensko

VÍRA

POMOC

Projekt na ochranu obětí zneužívání
Bůh nepřítel v Lovosicích
Stáhnout publikaci zde

VZDĚLÁVÁNÍ

Biblický seminář

HISTORIE

LIDSKÁ PRÁVA

RÁDIO SÍŤ VÍRY

RÁDIO PRO DĚTI

LABORATOŘ

PROGRAM TV DĚTI

PROGRAM TV 4YOU

PROGRAM TV SLOVO

PROGRAM TV HUDBA

AKTUÁLNĚ NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

  • Reformace v Anglii
  • Zásady: 6. Kdo jsou baptisté?
  • Svědectví: 2. Byla jsem těhotná s postiženým dítětem – Downův syndrom
  • Vznik a zásady baptistů
  • Svědectví: 37. Tetování, které říká: “Tvůj život nekončí”
  • Zneužívání: 76. Výprask manželky pro udržení biblického manželství
  • Baptistická encyklopedie: Thomas Helwys (1575-1616)
  • Omalovánky: Marnotratný syn
  • Zprávy: 331. Novokalvinisti prodávají modlitebnu v Lovosicích
  • Vánoce: 153. Vánoční koleda Carol of the Bells

ODKAZY

Liberec
Lovosice
Praha
EBF
BWA
SBS

KONTAKT

sitviry@gmail.com

Odběr novinek

© 2025 Baptisté - Síť víry

Posun nahoru
  • Baptisté
    • EN – Who we are
    • DE – Wir über uns
  • Sbory
    • Baptistický sbor Na Topolce
    • Baptisté v Liberci
    • Sbor Petra Chelčického
    • Baptistické svazy
  • Program akcí
    • Baptistická pastorálka
    • Konference
    • OLECUP
  • Publikace
    • Nové knihy, recenze
    • Časopisy
    • Baptisté – literatura I
    • Baptisté – literatura II
    • Studentské práce
  • Teologie
  • Historie
  • NEDĚLNÍ ŠKOLA
  • Baptistická encyklopedie
  • Baptistická knihovna
  • Ženy ve službě
  • Osobnosti baptistů
  • Ze světa baptistů
  • Zamyšlení
 

Loading Comments...