Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro děti 2. lekce
Vzdělávání
Rovnoprávně povolané
Kurz pro děti 2. lekce
Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.
Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.
Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do čtyř kurzů:
- Průvodce individuálním studiem
- Kurz pro dospělé
- Kurz pro mládež
- Kurz pro děti
Předkládáme vám lekce z Kurzu pro děti, které vám umožní vést ve svém sboru vzdělávací skupinky dětí, na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.
Význam vedoucí úlohy žen v církvi
Rovnoprávně povolané
LEKCE 2
Důležité ženy, tenkrát a teď
BIBLE
Jan 20,1-18
ÚSTŘEDNÍ POSELSTVÍ
Na světě je mnoho věcí, o kterých se říká, že je dívky “nemohou” dělat. V našem úryvku z Písma vidíme, že Maria byla velmi důležitou osobou, která dostala velmi důležitou práci. Ukazuje nám, že Bůh si k vykonávání Božího díla používá každého člověka bez ohledu na jeho pohlaví.
MATERIÁLY
Listy s obrysy osob, několik zrcadel (na velikosti nezáleží).
AKTIVITA PRO ZAČÁTEK
Jakmile děti přijdou, rozdejte jim list papíru a tužku a řekněte jim, aby napsaly VŠECHNY osoby, na které si vzpomenou z jakéhokoli příběhu ve Starém nebo Novém zákoně. Tyto seznamy budou použity v průběhu setkání.
NA SETKÁNÍ
Začněte čas shromáždění otázkou na “vrcholy a pády”. To jednoduše znamená, že by se každý měl podělit o jeden vrchol ze svého týdne, který ho potěšil, a o jeden nedostatek ze svého týdne, který ho rozesmutnil/ zranil/ rozzlobil. Vysvětlete, že se o své vzestupy a pády dělíme, abychom o sebe mohli lépe pečovat, oslavovat úspěchy druhých a vědět, jak se za sebe navzájem modlit.
Po sdílení vzestupů a pádů věnujte krátký čas přijímání modlitebních proseb. Vysvětlete, že modlitební prosba může být oslavou nebo smutkem, protože Bohu a svým přátelům můžeme přinést vše, co se v našem životě děje. Vyzvěte děti, aby na základě právě sdílených vzestupů a pádů vyslovily modlitební prosby jeden za druhého.
Vyzvěte někoho, aby se za skupinu pomodlil. Pokud děti váhají, připomeňte jim, že neexistuje žádný správný nebo špatný způsob modlitby. Nemusí vyjmenovávat všechny zmíněné modlitební prosby, protože Bůh je všechny vyslechl ještě předtím, než jsme je vyslovili nahlas. Pokud se nikdo dobrovolně nepřihlásí, může se za skupinu modlit dospělý.
Nyní je čas použít seznamy, které byly vytvořeny v čase pro ranní příchozí. Požádejte dobrovolníky, aby uvedli jedno nebo dvě jména, která napsali na své seznamy. Děti, které si nestihly vytvořit seznam, mohou také přispět. Je více než pravděpodobné, že většinu seznamu budou tvořit muži. Zeptejte se dětí, čeho si na seznamu všimly. Co má většina těchto lidí společného? Zkuste je přimět, aby si všimly, že většina z nich jsou muži.
Některé z následujících textů jsou napsány ve formě návodu, ale NEMUSÍ se tak používat. Ve skutečnosti se snažte, abyste je nepoužívali jako scénář, ale abyste převzali obecnou myšlenku a přizpůsobili ji své skupině. Díky tomu to bude vypadat spíše jako rozhovor, kterého se děti účastní, než striktně jako lekce, kterou dostávají.
V době, kdy Ježíš žil a chodil zde na zemi se svými učedníky, byli muži považováni za důležitější než ženy. Některé biblické příběhy se proto více zaměřují na muže než na ženy. To však neznamená, že v Bibli nebylo mnoho důležitých žen! Pomozte mi vzpomenout si na některé ženy v Bibli.
Příklady:
- Eva
- Marie, Ježíšova matka
- Marie a Marta
- Ester
- Debora
- Miriam
- Sára
- Alžběta
- Priscilla
Možná budete muset uvést nějaký kontext, jakou roli tyto ženy v Bibli hrály. Ve skutečnosti si je možná budete muset sami vyhledat, abyste si je zapamatovali!
Nyní se rozdělíme do malých skupinek a budeme se střídat na jednotlivých stanovištích. Na těchto stanovištích budeme provádět některé činnosti, které nám pomohou dozvědět se o významu žen v Bibli.
Podle svého nejlepšího úsudku rozhodněte, jak rozdělit děti do malých skupin pro střídání podle věkové kategorie a počtu dětí. Doporučuji skupiny po šesti až osmi dětech. Vzhledem k tomu, že budete potřebovat jednu dospělou osobu, která bude usnadňovat každé střídání, může to určit, kolik skupin se bude střídat najednou. Pokud máte velmi malou skupinu, můžete střídat všechna stanoviště společně.
Při sestavování skupin dbejte na to, aby v každé skupině byl pokud možno alespoň jeden chlapec a jedna dívka.
ROTAČNÍ STANOVIŠTĚ
Rotace 1: Bibličtí badatelé
Dnešní úryvek z Písma je Jan 20, 1-18.
Protože se jedná o tak dlouhý úryvek, nechte děti, aby se při jeho čtení střídaly v částech po dvou až třech verších. Až skončíte se čtením, diskutujte o těchto otázkách “Zajímá mě to”:
- Zajímalo by mě, jak se cítila Marie, když viděla, že se kámen pohnul a Ježíš tam není?
- Zajímalo by mě, jestli učedníci Marii uvěřili, když jim řekla, že viděla Ježíše. Věřili byste jí? Proč nebo proč ne?
- Zajímalo by mě, proč se Ježíš rozhodl zjevit nejdříve jen Marii, a ne ostatním učedníkům?
(Tyto otázky formulované jako “Zajímalo by mě…” vybízejí děti, aby si představily samy sebe v příběhu, a použijte metodu výuky, která děti povzbuzuje, aby kromě obsahu, který vyučujete, ocenily i své vlastní odpovědi.)
V tomto úryvku vidíme, jak Bůh používá ženu k něčemu velmi důležitému!
Nyní, když jsme studovali náš dnešní úryvek z Písma, chci, abychom si představili, že jsme Maria a právě jsme si uvědomili, že mluvíme se vzkříšeným Ježíšem. Najděte si parťáka a vymyslete pět otázek, které byste chtěli Ježíšovi položit, kdybyste v tomto příběhu byli Marií.
(Nechte jim čas na to, aby vymysleli otázky a podělili se o ně se skupinou.)
Společně se pomodleme a poděkujme Bohu za Marii Magdalénu a důležitou práci, kterou jí Bůh svěřil.
Rotace 2: Biblické ženy – hra na přiřazování nebo lov a přiřazování
Pomůcky: Kartotéční lístky, propisovací tužky
Biblická hra na přiřazování: Na kartotéční lístky napište 10 jmen žen z Bible a jejich roli/důležitost v určitém biblickém příběhu. Rozdělte děti do týmů a nechte je hrát hru na přiřazování a snažte se přiřadit ženy k jejich rolím.
Hledání a přiřazování: Jedná se o stejný koncept jako v předchozím případě, ale s herní obměnou. Schovejte po místnosti kartičky a nechte všechny děti, aby se vydaly na lov a našly je. Jakmile je všechny najdou, zkuste, zda dokáží přiřadit dvojice k sobě.
Níže uvádíme několik příkladů, ale klidně přidejte vlastní! Vyhněte se tomu, aby na odpovídající kartičce bylo napsáno pouze něco jako “hledaná byla manželka”. Informace z rodiny sice mohou být užitečné, ale nejsou jedinou úlohou těchto žen. Navíc může být často prozrazením v této hře, kde to může být jediná informace, kterou o ženě vědí!
- Eva: Stvořena Bohem šestého dne stvoření.
- Marie Nazaretská: Anděl jí řekl, že porodí syna, a ona měla víru, i když se bála. Ve městě Betlémě porodila chlapce.
- Marie Magdaléna: věrná Ježíšova následovnice; první svědkyně prázdného hrobu a vzkříšeného Krista.
- Ester: vládla Izraeli jako židovská královna a pomohla zajistit, aby Židé mohli bezpečně uctívat Boha, což vedlo k tomu, že Ježíšova služba mohla vzkvétat.
- Debora: Debora: jediná jmenovaná soudkyně, která pomohla Izraeli vrátit se k uctívání jediného pravého Boha, když se snažili zůstat věrní.
- Miriam: prorokyně, která statečně pomohla zachránit Mojžíše, když byl jako nemluvně položen do koše v řece.
- Sára: Dostalo se jí od Boha mimořádné pocty, když ve věku 90 let otěhotněla. Její potomek se stal izraelským národem, který nakonec vedl k narození Ježíše!
- Priscilla: vlivná vedoucí církve v knize Skutky apoštolů, která pomohla rané církvi k úspěchu.
- Jochebed: Když Egypťané začali zabíjet mužské děti hebrejských otroků, tato žena důvěřovala Bohu a vložila své dítě do košíku na řece Nil s vírou, že bude v bezpečí.
Zábavným způsobem, jak tuto hru učinit osobnější, je přidat jména žen z vašeho vlastního sboru. Na jednu kartičku napište jejich jméno a na druhou něco málo o nich; možná jsou učitelkami v nedělní škole, kazatelkami nebo třeba zpívají ve sboru či hrají na klavír. Pro děti to může být zábavný způsob, jak si uvědomit, kolik toho ženy v jejich vlastním sboru dělají!
Rotace 3: Poděkování ženám
Pomůcky: Stavební papír, samolepky, fixy, pastelky nebo barevné tužky.
- Kolikrát si myslíte, že za rok řeknete “děkuji”?
- Napadají vás nějaké okamžiky/situace, kdy VŽDYCKY poděkujete?
- Jaký je to pocit, když vám někdo poděkuje?
Někdy zapomínáme lidem poděkovat. Neděláme to záměrně ani proto, že bychom za ně nebyli vděční; můžeme prostě zapomenout – zejména pokud jde o něco, co dělají neustále a co jsme prostě očekávali.
Protože jsme v Bibli mluvili o ženách a o tom, jak se na jejich význam často zapomíná, připravíme si poděkování pro některé ženy v našem sboru, které dělají důležité věci, aby náš sbor uspěl.
Můžete mít připravený předem připravený seznam a můžete také požádat děti o příspěvky, když budou přemýšlet o ženách ve sboru, které něco dokážou.
ZÁVĚR
Naše závěrečná modlitba bude trochu jiná, než jak se obvykle modlíme. Protože jsme dnes večer mluvili o ženách v Bibli a o ženách v našem sboru, řeknu nahlas jedno jejich jméno po druhém. Zatímco to budu dělat, chci, abyste v tichosti děkovali Bohu za každou z těchto žen, které jmenuji, ať už jsou to lidé z Bible, které jste nikdy nepotkali, nebo lidé, které znáte tady ve sboru.
Jsou ve vašem životě nějaké další ženy, které byste chtěli přidat na náš seznam, než se začneme modlit?
Další lekce Kurzu pro děti:
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 1.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 2.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 3.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 4.
Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett
Grafický design
Amy C. Cook
Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb
Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz
Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw
Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford
Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell
Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis
Tvorba videa
Sema Films
Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker
Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley