Vzdělávání: Rovnoprávně povolané – Kurz pro děti 3. lekce
Vzdělávání
Rovnoprávně povolané
Kurz pro děti 3. lekce
Baptist Women in Ministry a Cooperative Baptist Fellowship představily nový vzdělávací program, který má našim sborům poskytnout a formulovat biblický a teologický základ pro přijetí a uznání povolání žen ke kazatelské službě a do vedení sboru, a pěstovat kulturu, která plněji vítá jejich vedení.
Výukový program byl inspirován zprávou BWIM z roku 2022 “State of Women in Baptist Life Report” (Ženy ve službě čelí každodennímu ponižování, které se sčítá 1.), která zjistila, že baptistické ženy ve službě se stále cítí blokovány, znevažovány a ignorovány ve svých povoláních, protože jsou ženami – a to i ve sborech, které se hlásí k jejich otevřenosti vůči vedení žen.
Vzdělávací program Rovnoprávně povolané (Equally Called) je rozdělen do čtyř kurzů:
- Průvodce individuálním studiem
- Kurz pro dospělé
- Kurz pro mládež
- Kurz pro děti
Předkládáme vám lekce z Kurzu pro děti, které vám umožní vést ve svém sboru vzdělávací skupinky dětí, na téma rovnoprávně povolaných žen ke kazatelské službě.
Význam vedoucí úlohy žen v církvi
Rovnoprávně povolané
LEKCE 3
Raná církev a náš sbor
BIBLE
Galatským 3:26-28
ÚSTŘEDNÍ POSELSTVÍ
Jako Boží děti jsme povoláni k nejrůznějším činům. Bůh nám dává zvláštní dary a talenty, díky nimž se pro svou práci hodíme, až vyrosteme. Ty nejsou založeny na tom, zda jsme muž nebo žena, a Bůh by nechtěl, abychom se na základě toho navzájem omezovali.
AKTIVITA PRO ZAČÁTEK
Jakmile děti přijdou, rozdejte jim kousek modelovaací hmoty a nechte je “vytvořit” odpověď na tuto otázku: Co se vám vybaví, když slyšíte slovo “církev”?
ČAS SETKÁNÍ
Začněte setkání tím, že se zeptáte na “vzestupy a pády”. To jednoduše znamená, že by se každý měl podělit o jeden vrcholný bod svého týdne, který ho potěšil, a o jeden slabý bod svého týdne, který ho rozesmutnil/zarmoutil/rozzlobil. Vysvětlete, že se o své vzestupy a pády dělíme, abychom o sebe mohli lépe pečovat, oslavovat úspěchy druhých a vědět, jak se za sebe navzájem modlit.
Po sdílení vzestupů a pádů věnujte krátký čas přijímání modlitebních proseb. Vysvětlete, že modlitební prosba se může týkat oslavy nebo smutku, protože Bohu a svým přátelům můžeme přinést vše, co se v našem životě děje. Vyzvěte děti, aby na základě právě sdílených vzestupů a pádů vyslovily modlitební prosby jeden za druhého.
Vyzvěte někoho, aby se za skupinu pomodlil. Pokud děti váhají, připomeňte jim, že neexistuje žádný správný nebo špatný způsob modlitby. Nemusí vyjmenovávat všechny zmíněné modlitební prosby, protože Bůh je všechny vyslechl ještě předtím, než jsme je vyslovili nahlas. Pokud se nikdo dobrovolně nepřihlásí, může se za skupinu modlit dospělý.
Vyzvěte děti, aby se podělily o to, co vyrobily z modelíny a proč je to věc, která je napadne, když slyší slovo “církev”. Položte dětem některé z následujících otázek o církvi:
- Proč máme sbor?
- Čím se sbor liší od všech ostatních míst, kam během týdne chodíme?
- Kdo se podílí na tom, aby byl náš sbor výjimečným místem?
- Co děláme v našem sboru nejraději?
Přejděte k povídání o služebnících ve vašem sboru. Zeptejte se dětí, co každý z nich ve své roli dělá. Pokud si nejsou jisté, pomozte jim.
Nyní se rozdělíme do rotací, abychom se dozvěděli více o sboru – když teprve začínal a jak se liší od sboru, který známe nyní!
Podle svého nejlepšího úsudku rozhodněte, jak rozdělit děti do malých skupin pro střídání podle věkové kategorie a počtu dětí. Doporučuji skupiny po šesti až osmi dětech. Vzhledem k tomu, že budete potřebovat jednu dospělou osobu, která bude usnadňovat každé střídání, může to určit, kolik skupin se bude střídat najednou. Pokud máte velmi malou skupinu, můžete střídat všechna stanoviště společně.
Při rozdělování skupin dbejte na to, aby v každé skupině byl pokud možno alespoň jeden chlapec a jedna dívka.
ROTACE
Rotace 1: Bibličtí badatelé
Vytiskněte si dnešní úryvek z Písma na papír a připravte si několik kopií. Každý list papíru rozstříhejte na přiměřeně velké trojúhelníky nebo jiné tvary a vytvořte tak skládačku. Rozdělte děti do dvojic a dopřejte jim čas na složení skládačky. Nechte každou dvojici, aby společně přečetla Písmo nahlas.
Vyzvěte děti, aby se zamyslely nad tím, co tento úryvek říká, pomocí následujících otázek “Zajímalo by mě”:
- Zajímalo by mě, co to znamená být Božími dětmi?
- Zajímalo by mě, proč Pavel říká, že když jsme věřící v Ježíše, není mezi námi “ani muž, ani žena, ani Žid, ani Řek, ani otrok, ani svobodný”?
V Pavlově době se lidé teprve začínali shromažďovat jako Ježíšovi věřící a měli něco jako dnešní ” sbor”. Ale bylo to úplně jinak! Neexistovala vždy zvláštní budova, neexistovala nedělní škola ani sbor a do sboru se nechodilo vždy ve svátečních šatech.
Církev vypadala v uplynulých stovkách let jinak a potýkala se s mnoha problémy. Jedním z těchto problémů je otázka, kdo může být ve sboru vedoucím nebo kazatelem / duchovním. Jaký by podle vás měl být sboroví vedoucí?
Vyhraďte si čas na odpovědi.
Někteří lidé si mysleli, že vedoucími sboru by měli být pouze muži. Co si o tom myslíte vy?
Někteří lidé si to vlastně stále myslí! Existují sbory, které dovolují, aby se kazateli nebo vedoucími stali pouze muži. Jak si myslíte, že se kvůli tomu cítí ženy?
Přečtěme si společně ještě jednou náš úryvek z Písma. Zdá se, že Pavel říká, že když jsme věřícími v Krista, všechny tyto rozdíly mezi námi už nejsou, protože jsme “všichni jedno v Kristu Ježíši”. Co to znamená o tom, kdo by měl smět být kazatelem ve sboru?
Modleme se společně a děkujme Bohu, že každý může být povolán k tomu, aby byl vedoucím v naší církvi, protože víme, že všichni jsme jedno v Kristu.
Rotace 2: Až vyrostu
Materiály: Kartotéční lístky s napsanými různými povoláními, prázdné kartotéční lístky, propisky.
Hra č. 1: Vyberte si povolání
Všechny kartičky s různými povoláními dejte do sáčku. Nechte děti, aby si vzaly kartičku, aniž by se na ni podívaly, a přiložily si ji k hrudi, aby neviděly, co je na ní napsáno. Až si každý vybere kartičku, řekněte jim, aby ji otočily.
Řekněte: Povolání, které jste si vybrali, je nyní to, čím musíte být, až budete velcí! Jak se na to díváte?
Proč si takto nevybíráme zaměstnání ve skutečném životě? Co vám pomáhá při rozhodování o tom, jakou práci byste měli mít, až budete dospělí?
Hra č. 2
Dobře. Nyní si na prázdnou kartičku napište, čím byste chtěli být, až vyrostete. Jakmile to napíšete, vložte to do sáčku.
Nechte děti zopakovat proces tahání kartičky ze sáčku, aniž by se podívaly, co dostanou.
Když se na svou kartičku podívají, zeptejte se: “Chtěli byste mít jiné povolání, než které dostal některý z vašich kamarádů?”.
Vyberte jedno dítě, které nedostalo práci, kterou chtělo. Zeptejte se, s kým si ji chtějí vyměnit, a pak jim řekněte, že tuto práci nemohou mít z libovolného důvodu. Ať je důvodem něco, co nemohou ovlivnit.
Například:
- Aha, ty chceš být hasičem? Je mi líto, ale hasiči musí mít hnědé vlasy a ty máš zrzavé.
- Nemůžeš být učitelkou, učiteli mohou být jen lidé bez pih.
- Ach jo! Abys mohl být kuchařem, musíš měřit aspoň metr a půl.
Zeptejte se dětí, jestli vám to připadá jako spravedlivý způsob rozhodování o tom, kdo by měl dostat jakou práci. Proč nebo proč ne?
Tu nespokojenost, kterou jste cítili, když vám někdo říkal, čím můžete nebo nemůžete být nebo co můžete dělat, cítí často i ženy, když jim někdo řekne, že něco nemohou dělat jen proto, že jsou holka.
Stále existuje spousta povolání, o kterých si někteří lidé myslí, že by je měli vykonávat pouze muži: kazatelé, fotbalisté, hasiči, policisté, stavební dělníci, dokonce i lékaři a právníci. (Doplňte si tento seznam podle svého uvážení.) Bůh však povolává nejrůznější lidi k tomu, aby dělali nejrůznější věci, ne proto, že jsou chlapci.
nebo dívka, ale proto, že mají zvláštní dary a nadání, díky nimž budou v dané práci dobří.
Pokud máte více času, umožněte dětem, aby se podělily o to, proč si myslí, že by byly dobré v práci, kterou chtějí vykonávat, až vyrostou. Jaké dary nebo zájmy jim Bůh dal, díky nimž se dobře hodí pro práci, kterou chtějí vykonávat?
ZÁVĚR
Materiály: Čističe trubiček
Dnešní modlitba je smyslová modlitba. To znamená, že vás během modlitby požádám, abyste něco dělali rukama. Budu se modlit za všechny ženy na světě, kterým někdo řekl, že něco nemohou dělat nebo být jen proto, že jsou ženy. Zatímco se budu modlit, vytvarujte si čistítko na trubičky do tvaru srdce.
Až budeme odcházet, vezměte si toto čistítko na trubičky s sebou jako připomínku toho, že všichni můžeme být čímkoli, k čemu nás Bůh povolá.
Další lekce Kurzu pro děti:
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 1.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 2.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 3.
Rovnoprávně povolány – Kurz pro děti 4.
Redakce
Ellen Di Giosia, Aaron Weaver, Jeff Huett
Grafický design
Amy C. Cook
Kopírování
Clarissa Strickland, Lauren Lamb
Překlad
Xiomara Reboyras Ortiz
Autoři jednotlivých studijních příruček
Nikki Finkelstein Blair & Jennifer Garcia Bashaw
Autor učebních osnov pro dospělé
Amanda Standiford
Autorka učebních osnov pro mládež
Brittany Stillwell
Autorka učebních osnov pro děti
Kristen Mathis
Tvorba videa
Sema Films
Přispěvatelé videa
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Paul Baxley, Christy McMillin-Goodwin, Caroline Smith, Meredith Stone, Mimi Walker
Tým pro návrh zdrojů
Cheryl Moore Adamson, Jennifer Garcia Bashaw, Ellen Di Giosia, Jay Kieve, Grace Martino Suprice, Brittany Stillwell, Tyler Tankersley