Zásady: 124. Je náboženská svoboda určena pouze křesťanům?
Zásady
Je náboženská svoboda určena pouze křesťanům?
Náboženská svoboda není zakotvena pouze v prvním dodatku Ústavy USA. Je to základní a historické přesvědčení baptistů staré více než 400 let.
Rozdílné názory na náboženskou svobodu byly v posledních letech předmětem sporu v kultuře a politice a stále jsou ve hře. Od toho, komu mohou a komu nemohou majitelé podniků odepřít služby, přes modlitby ve školách, financování škol, imigraci, státní exekuce až po to, na co si vzpomenete, jde o náboženskou svobodu.
Na otázky náboženské svobody se u nás i ve světě vynakládá značný finanční a politický kapitál. Baptisté stojí v čele těchto snah. Baptisté by proto měli věnovat pozornost zvláštní kritice náboženské svobody, která přichází od některých samozvaných křesťanských nacionalistů.
Někteří křesťanští nacionalisté tvrdí, že dnes dochází k nedorozumění ohledně náboženské svobody. Moderní “sekulární” pojetí náboženské svobody považují za příliš inkluzivní a neoprávněné.
To vyvolává otázku: Je náboženská svoboda určena pouze křesťanům? Aby baptisté mohli odpovědět na tuto a související otázky, je třeba, aby znali sami sebe a své dějiny.
Staletí trvající závazek
Baptisté se zasazují o náboženskou svobodu přinejmenším od roku 1609. Toho roku John Smyth a Thomas Helwys založili z řad anglických separatistů žijících v Amsterdamu generální baptisty.
V té době církev a stát v podstatě splývaly. Generální baptisté však věřili v odluku církve od státu a ve svobodu náboženského svědomí. Helwys za tyto názory zemřel v anglickém vězení.
Přesuňme se do dnešní doby. Náboženská svoboda je i nadále základním baptistickým přesvědčením, které má své silné zastánce.
Nejméně dvě baptistické organizace se zasazují o náboženskou svobodu na celostátní úrovni. Ačkoli Baptist Joint Committee for Religious Liberty a Southern Baptist Convention’s Ethics and Religious Liberty Commission často zastávají protichůdné názory na to, co zajišťuje náboženskou svobodu, mají stejnou historii.
Baptist Standard se rovněž zasazuje o náboženskou svobodu a informuje o porušování této zásady všude na světě.
Baptistická definice náboženské svobody
Náboženská svoboda je pro baptisty natolik důležitá, že jí byl věnován vlastní článek v Baptistické víře a poselství. Podle tohoto článku jižní baptisté chápou náboženskou svobodu jako:
- “Bůh sám je Pánem svědomí a ponechal je svobodné od lidských nauk a přikázání, která jsou v rozporu s jeho slovem nebo v něm nejsou obsažena.
- “Církev a stát by měly být odděleny.
- “Stát dluží církvi [nebo ‘každé církvi’] ochranu a plnou svobodu při sledování jejích duchovních cílů.
- “Při zajišťování této svobody by stát neměl žádnou církevní skupinu nebo denominaci zvýhodňovat více než ostatní.
- “Jelikož je občanská vláda ustanovena Bohem, je povinností křesťanů, aby jí poskytovali loajální poslušnost ve všem, co není v rozporu se zjevenou Boží vůlí.
- “Církev by se neměla uchýlit k občanské moci, aby vykonávala své dílo. Kristovo evangelium uvažuje pro dosažení svých cílů pouze o duchovních prostředcích.
- “Stát nemá právo ukládat tresty za náboženské názory jakéhokoli druhu.
- “Stát nemá právo ukládat daně na podporu jakékoli formy náboženství.
- “Svobodná církev ve svobodném státě je křesťanským ideálem, a to znamená právo na svobodný a neomezený přístup všech lidí k Bohu a právo na utváření a šíření názorů v oblasti náboženství bez zásahů občanské moci.”
Náboženská svoboda je definována různě
Mnozí, ne-li většina baptistů, kteří se dnes zasazují o náboženskou svobodu, rozšiřují svobodu uvedenou ve výše uvedeném posledním odstavci na všechna křesťanská i jiná vyznání. Lidé všech vyznání mají “právo vytvářet a šířit názory v oblasti náboženství bez zásahů občanské moci”.
BJC, ERLC, Texaská baptistická komise pro křesťanský život, Baptist Standard, Baptist World Alliance a další nevěří, že náboženská svoboda je určena pouze křesťanům.
Křesťanští nacionalisté jako Stephen Wolfe však věří, že přinejmenším ve Spojených státech je “politické a společenské upřednostňování či výlučnost křesťanství” ospravedlnitelné z důvodu “přikázání lidu pravému náboženství” a “zabránění veřejným škodám”(The Case for Christian Nationalism, s. 34, 27).
Lze si oprávněně klást otázku, co by to mohlo být “pravé náboženství” a “veřejná škoda”.
“Raná Amerika je zdrojem pro americký návrat ke křesťanskému nacionalismu,” píše Wolfe (s. 36). Wolfe, který poznamenává, že je presbyterián, tvrdí, že “většinový názor na náboženskou svobodu v zakladatelské éře sdílel stejné zásady jako puritáni v Nové Anglii 17. století” (s. 430).
Novoangličtí puritáni “tolerovali” jiná vyznání, ale baptisty – mimo jiné – považovali za “disidenty” a rušitele klidu. Puritáni “popírali, že by prováděli pronásledování; spíše potlačovali ty, kteří … narušovali klid církve a státu” (s. 402-403).
Lze se oprávněně ptát, co by mohlo znamenat “potlačovali” a “rušili klid”.
Náboženská svoboda je všeobecné právo
Pokud se náboženská svoboda – nebo její plnost – týká pouze křesťanů, dalším krokem je definovat, kdo je a kdo není “křesťan” – nebo co Wolfe považuje za stoupence “pravého náboženství”. Baptisté nebyli vždy považováni za stoupence “pravého náboženství”.
Baptisté, kteří znají svou historii, vědí, že jejich křesťanství bylo pronásledováno… pardon, potlačováno v celé rané Americe, a to nejen v Nové Anglii a nejen puritány.
Pokud jsou však puritáni z Nové Anglie měřítkem “křesťanství” a pokud někteří křesťanští nacionalisté, kteří se s touto formou křesťanství ztotožňují, dosáhnou svého, co zabrání baptistům a mnoha dalším křesťanům – o nekřesťanech nemluvě -, aby byli opět “potlačováni”?
Někteří křesťanští nacionalisté se přiklánějí k užšímu pojetí náboženské svobody a někteří jdou tak daleko, že její ochranu upírají jakékoli jiné víře než jejich značce “křesťanství”. Je správné věnovat velkou pozornost jejich jazyku a cílům.
Pokud jde o mě a řadu dalších baptistů, náboženská svoboda se musí vztahovat na všechna náboženství. Pokud tomu tak není, pak může být jakákoli víra vyloučena – včetně té vaší a mé.
Eric Black
Eric Black
Eric Black je výkonným ředitelem, vydavatelem a redaktorem časopisu Baptist Standard. Je k za stižení naadrese eric.black@baptiststandard.com. Vyjádřené názory jsou názory autora.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry