Ze světa baptistů: 2021 – Rok ohrožení chytrými ženami
Analýza Marka Wingfielda z Baptist News Global.
Ze světa baptistů
Rok ohrožení chytrými ženami
Rok 2021 byl patrně rokem pocitu ohrožení chytrými ženami.
Tedy pokud jste bílý muž, konzervativní evangelikální nebo kalvínský kazatel. Pokud by byl Twitter vytištěn inkoustem, loni by se vysypaly sudy listů s debatou o osobách a práci nejméně čtyř křesťanských žen, které skupina TheoBros tak rádi nenávidí: Beth Mooreové, Beth Allison Barrovámé, Kristin Du Mezové a Karen Swallow Priorové. Nemluvě o pomlouvání viceprezidentky Kamaly Harrisové jako „Jezábel“.
Vitriol je tak silný, že jeden reformovaný teologický seminář údajně položil otázky ohledně některých z těchto žen jako lakmusové testy pro přijetí.
Daniel Kleven
Daniel Kleven z Minneapolis 31. prosince zveřejnil na Twitteru fotografii e-mailu, který obdržel od přítele, který požádal o přijetí do Bethlehemského teologického semináře, školy v Minneapolis založené vlivným reformovaným teologem a pastorem Johnem Piperem. Kleven je bývalý student a zaměstnanec semináře v Betlehemu.
„Pro informaci, pokud se přihlásíte do Bethlehemského semináře, buďte připraveni v rozhovoru odpovědět na otázky týkající se“ a uvedl Critical Race Theory, Aimee Byrd, Kristin Du Mezová, Thabiti Anyabwile, Russell Moore a Tim Keller. “Pokud odpovíte špatně, budete odmítnuti a nasměrováni do jiné školy.”
Byrd je křesťanský blogger a autor, který zpochybňuje teologii výhradně mužského vedení. Du Mezová je profesorkou historie na Calvin College a autorkou knihy Jesus and John Wayne. Anyabwile je černošský kazatel, který píše pro The Gospel Coalition, ale zastává se toho, aby ženy sloužily jako kazatelky a aby byly odškodněny za otroctví.
Russell Moore je bývalý šéf komise pro etiku a náboženskou svobodu Southern Baptist Convention, který loni rezignoval, než aby pokračoval v boji s ultrakonzervativci SBC, kteří byli proti jeho obhajobě žen, které prohlásily, že jsou oběťmi sexuálního zneužívání ve sborech jižních baptistů. Keller byl zakládajícím kazatelem sboru Redeemer Presbyterian Church v New Yorku.
Andy Naselli
Dopis z 24. prosince od nejmenovaného Klevenova přítele uvádí: „Musím vám říct o rozhovoru, který jsem měl s BCS. Znovu jsem podal žádost letos na podzim. … Dělal jsem rozhovor s Andym Nasellim a bylo to bizarní.“
Budoucí student řekl, že byl dotázán na tyto body:
- Čemu věří o teorii kritické rasy1.
- Zda je „homosexuální křesťanství“ přijatelné.
- Zda by komplementáři měli číst knihu Ježíš a John Wayne.
- Zda četl a souhlasil s Byrdovou knihou.
- Co si myslí o tom, jaké jsou dnešní nejpalčivější sociální problémy.
Poté byl potenciální student požádán, aby odpověděl ano nebo ne na seznam jmen osob, zda jsou „extrémní“ nebo ne.
Ještě důležitější je, že potenciální student řekl, že Naselli mluvil více o knize Du Mezové a řekl, že on a tři další významní komplementární teologové si mezi sebou psali textové zprávy o tom, „jak s ní zacházet“. Ti tři byli Denny Burk, Jonathan Leeman a Kevin DeYoung.
Kristin Kobes Du Mezová
Du Mezová a Burk, kteří vedou Radu pro biblické mužství a ženství, se dříve v listopadu zapojili do horkého Twitteru, ve kterém Burk obvinil Du Mezovou z podpory homosexuality.
A po Klevenově tweetu Du Mezová tweetovala, že se na ni Burk obrátil, aby řekl, že tvrzení o konverzaci „jak s ní zacházet“ je nepravdivé. Žádné další obvinění však v e-mailu potenciálního studenta nebylo zamítnuto. A žádný z dalších zúčastněných mužů na to veřejně nereagoval. A budoucí student si stojí za svým vyjádřením.
Naselli působí jako docent systematické teologie a Nového zákona na Betlémském semináři, který byl v poslední době otřesen řadou obvinění ze zneužívání pracovního prostředí, které vedlo k mnoha rezignacím. Sám Naselli byl podle zveřejněných zpráv obviněn z duchovního zneužívání nejméně 12 současnými a bývalými studenty semináře. K dnešnímu dni se zdá, že ani seminář, ani jeho mateřský sbor, Bethlehem Baptist, tato obvinění nevyšetřily.
Přestože Naselli na Klevenova obvinění veřejně nereagoval, jeho vlastní příspěvky na Twitteru jasně ukazují jeho postoj k probíhající debatě. 24. listopadu tweetoval odkaz na článek publikovaný Radou o biblickém mužství a ženství a zdůraznil tento odstavec: „Du Mezová, Barrová, Tisby atd. ‘všichni sdílejí nebezpečný přístup k teologii prostřednictvím disciplín sociologie a historie. … Zasévají semena dekonstrukce, která jde mnohem hlouběji než rasa, pohlaví a politika.“
“Byly to autorky, které si opakovaně vysloužily největší opovržení od skupiny bílých mužů, jejichž celá teologie je postavena na předpokladu mužského vedení.”
Zatímco kalvínské útoky z léta a podzimu 2021 oslovily muže i ženy, byly to právě autorky, které si opakovaně vysloužily největší opovržení od skupiny bílých mužů, jejichž celá teologie je postavena na předpokladu mužského vedení.
BNG se dříve věnovala debatám o Barrové a její knize The Making of Biblical Womanhood a o odchodu Beth Mooreové z SBC a o Du Mezové a její knize Jesus and John Wayne a o pokusu převora žít v konzervativním světě SBC s hlasem centrujícího rozumu.
Horlivé debaty se přenesly již do roku 2022, přičemž jedno pozoruhodné vlákno na Twitteru je hlavním příkladem.
Anthony Bradley
5. ledna Anthony Bradley, profesor náboženských studií a ředitel Centra pro studium lidského rozkvětu na The King’s College v New Yorku, tweetoval: „Hlavní příčinou vitriolu proti Du Mezové et all je to, že TGC, SBC, DG, 9 Marks, Act 29, kalvinistický atd. svět se nikdy nepovažoval za sociologický předmět kritiky. Nyní je celý akademický svět zaměřený na jejich selhání a reformovaní muži ztrácejí rozum.”
(Celou Bradleyho sekvenci tweetů naleznete zde.)
Jeho zkrácené odkazy (zkratky TGC, SBC,DG, 9Marks, Act 29) jsou zde k hlavním reformovaným skupinám, které formují velkou část teologické debaty online prostřednictvím konferencí, blogů, videí a agresivní obhajoby jejich konkrétních vyhraněných přesvědčení. Jedná se o skupiny The Gospel Coalition, Southern Baptist Convention, Desiring God, 9 Marks a Skutky 29 pro zakládání sborů.
Bradleyho tweet okamžitě vyvolal stovky reakcí, včetně retweetu od Du Mezové, který doporučoval přečíst každou odpověď až do konce. Bradley zjevně zasáhl nervozitu vyvolanou úzkostí převážně bílých mužů TheoBros z mocných žen, které čelily jejich teologii.
Sám Bradley dodal, že svět Desiring God a The Gospel Coalition „je křesťanská kultura postrádající epistemickou pokoru a odrazuje od sebekritiky. Vnitřním kritikům se říká „anti-evangelium“. Vybudovali celou platformu založenou na kritice *každého* kromě sebe a naučili celou generaci pastorů dělat totéž.
To je samotná podstata analýzy, kterou jsem pro Baptist News Global napsal loni v srpnu o současném trendu označovat jakoukoli teologii, se kterou nesouhlasíte, jako „protikladnou k evangeliu“.
Diana Butler Bassová
Progresivní autorka Diana Butler Bassová odpověděla na Bradleyho tweet postřehem, že se nejedná o nový trend. Napsala: „Úspěšně také ignorovali, umlčovali nebo trestali ty, kteří dříve dělali stejné kritiky. Vím to. Jsem jedním z jejich předchozích cílů. Před 25 lety se mě pokusili zničit. Sociální sítě pro mě byly tehdy nedostupné. Neměla jsem žádné nástroje na podporu sjezdu. Drželi všechny karty v ruce.”
Následovaly desítky a desítky komentářů, některé opakovaly typické kalvínské kritiky Du Mezové (která mimochodem učí na škole doslova pojmenované po Johnu Calvinovi) a ostatních žen. Ale většina odpovědí potvrdila Bradleyho názory, vyjádřila uznání za dialog a přidala své vlastní příběhy o tom, jak se jim někdo vyhýbal nebo je utlačoval.
Ještě poznámka: Všechny ženy trollované skupinou TheoBros jsou bílé. A tyto ženy mluvily hlavně z vlastních zkušeností bílých žen. Většinu času zůstávají nevyřčeny zkušenosti černošských, latinskoamerických a asijských žen, které jsou také dobře vybaveny na to, aby se v akademických debatách o teologii střetly s muži. To však není nezbytně nutné, protože bílí autoři o rasových otázkách mlčeli, ale protože TheoBros buď nečtou, nebo nekomentují černé a hnědé učence a autory.
Existuje mnoho černošských teoložek, které dnes učí a píší o stejných předmětech jako Barrová, Du Mezová a další. Ale nezdá se, že by si černí učenci zasloužili žádnou pozornost těchto bílých mužů.
„Dnes je spousta černých teoložek, které učí a píší o stejných předmětech jako Barr, Du Mez a další. Ale nezdá se, že by si černí učenci zasloužili žádnou pozornost těchto bílých mužů.“
Robert G. Callahan II, právník z Waco v Texasu, odpověděl: „Když začnete poskytovat vnitřní kritiku rasismu nebo nedostatku multikulturalismu, bude s vámi zacházeno jako s černochy.“
Uživatel Twitteru z Medfordu ve státě Oregon, identifikovaný jako Real Housewife of Medford, k této myšlence dodal:
„Poté, co jsem si přečetl knihu @bethallisonbarr, jsem přemýšlel, proč vynechala černošky a černošské evangelikální církve. Ona sama tuto slepotu přiznala a litovala. Ale jako mnoho lidí nejprve oslovila svůj vlastní útlak, což jí pak otevřelo oči k útlaku ostatních. Když jsem to řekl, myslím, že se shodneme na tom, že jediná věc, která může lidi změnit, je Ježíš – a dobrým prvním krokem jsou tyto bílé ženy, které bojují, aby dostaly Ježíše DO svých sborů. Tam, kde tradičně nebyl.”
V následném rozhovoru Barrová objasnila, že si je ve skutečnosti velmi dobře vědoma toho, jak jsou černošky ignorovány, a pokusila se to ve své knize řešit. V šesté kapitole napsala o tom, jak jsou kazatelky černošek ignorovány evangelikály, a říká, že nepochopení biblického ženství má kořeny v bílé nadřazenosti.
Cituje také černou teoložku Katie Cannonovou. Barrová také řešil tento problém v jiných blozích a na Patheos a Black Christian News. Napsala. že zatímco knihu psala ze své perspektivy, chce se zapojit do rozhovoru, který zahrnuje všechny ženy.
Jak toto ilustruje, průsečík bílé nadvlády a mužského vedení je zamotaný uzel, i když dnešní téma proTheoBros je útok na bílé vzdělané ženy.
V této záležitosti je však také další zvrat, jak poukázal Bradley, když retweetoval první verzi tohoto příběhu. Napsal: „Kde jsou všichni ti chytří černoši? Odpověď: jsou odrazováni od dokončení doktorandů a jsou hnáni k zakládání sborů, městské službě/neziskovkám atd.
Přesto všichni vyžadují knihy o teologii a biblických studiích od černých a hnědých autorů. Potřebujeme méně směřování do ‘městské kazatelské služby’/’zakládání sborů’ a více nasměrování k PhD pro černošské studenty v teologických seminářích. A potřebují to mít zdarma (jak to má bílá elita).“
Mark Wingfield
Poznámka:
1Critical race theory ( CRT ) je mezioborové intelektuální a sociální hnutí vědců a aktivistů zabývajících se občanskými právy, kteří se snaží prozkoumat průnik rasy a práva ve Spojených státech a zpochybnit hlavní proud amerických liberálních přístupů k rasové spravedlnosti. CRT začala ve Spojených státech v době po éře občanských práv , kdy byly přerušovány zákony o občanských právech v 60. letech a školy byly znovu segregovány. S přetrvávajícími rasovými nerovnostmi dokonce i poté, co byla uzákoněna legislativa občanských práv, začali učenci CRT v 70. a 80. letech přepracovávat a rozšiřovat teorie kritických právních studií (CLS) o třídě, ekonomické struktuře a právu, aby prozkoumali roli amerického práva při udržování rasismu.
CRT je rámec analýzy založený na kritické teorii, která vznikla v polovině 70. let ve spisech několika amerických právních vědců, včetně Derricka Bella , Alana Freemana, Kimberlé Crenshaw , Richarda Delgada , Cheryl Harris , Charlese R. Lawrence III., Mari Matsuda a Patricia J. Williams . CRT čerpá z prací myslitelů, jako jsou Antonio Gramsci , Sojourner Truth , Frederick Douglass a WEB DuBois , stejně jako z Black Power , Chicano a radikální feministická hnutí z 60. a 70. let 20. století.
Klíčovým konceptem CRT je intersekcionalita – způsob, jakým jsou různé formy nerovnosti a identity ovlivněny propojením rasy, třídy, pohlaví a zdravotního postižení. Učenci CRT pohlížejí na rasu jako na sociální konstrukt bez biologického základu. Jedním z principů CRT je, že rasismus a různé rasové důsledky jsou spíše výsledkem komplexní, měnící se a často jemné sociální a institucionální dynamiky než explicitních a záměrných předsudků jednotlivců. CRT učenci tvrdí, že myšlenka rasy prosazuje zájmy bílých lidí na úkor lidí jiné barvy pleti, a že liberální pojetí práva USA jako „neutrálního“ hraje významnou roli v udržování rasově nespravedlivého společenského řádu, kde formálně barvoslepé zákony mají nadále rasově diskriminační výsledky.
Akademičtí kritici CRT tvrdí, že je založena na vyprávění namísto důkazů a rozumu, odmítá pravdu a zásluhy a staví se proti liberalismu. Od roku 2020 se konzervativní američtí zákonodárci snaží zakázat nebo omezit výuku CRT spolu s dalším protirasistickým vzděláváním na základních a středních školách . Tito zákonodárci byli obviněni z nesprávného výkladu principů a důležitosti CRT az toho, že mají za cíl široce umlčet diskuse o rasismu, rovnosti, sociální spravedlnosti a historii rasy.
Mark Wingfield
Mark Wingfield slouží jako výkonný ředitel a vydavatel Baptist News Global. Nedávno působil 17 let jako pomocný kazatel baptistického sboru Wilshire v Dallasu. Předtím strávil 21 let v denominační žurnalistice. Jeho nejnovější knihou je Proč církve potřebují mluvit o sexualitě (Fortress Press). S manželkou Alison jsou rodiči dvou dospělých synů a žijí v Dallasu.
-krk-
Vyjádřené názory jsou výhradně názory autora.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Česká republika nebo facebookovou skupinu Zpravodaj baptistických sborů