Zneužívání: 103. Byla jsem názvána „Jezábel“
Zneužívání
Byla jsem názvána „Jezábel“
My „Jezábelky“ můžeme vládnout mocí se spravedlivou autoritou.
Až do tohoto týdne jsem nevěděla, že mám něco společného s viceprezidentkou Kamalou Harrisovou, demokratickou kandidátkou na prezidentku USA. Svého času jsme byly obě označeny jako Jezábel.
„Jezábel“ je označení pro mnoho žen, které muži považují za je ohrožující.
Existuje hollywoodská „Jezábel“, v níž Bette Davisová v roce 1938 ztvárnila svéhlavou jižanskou krásku, která se odváží obléknout si červené šaty na debutantský ples, kde jsou nařízeny pouze bílé róby. „Jezebel“ zpěvačky Frankie Laine, neodolatelné svůdnice. Je tu „Jezebel“ od Sade, žena, která „chce získat, co je moje“. Existuje internetová publikace Jezebel.com, kterou před necelým rokem vzkřísil vydavatel pro její „jedinečný hlas“ vyjádřený původním sloganem „sex, celebrity, politika – se zuby“.
Kdo je/byla tato Jezábel a proč by na ní mělo záležet dnešním křesťanům?
Pro ty, kteří se možná neorientují ve starozákonní historii, Jezábel byla manželkou izraelského krále Achaba. Příběh z 1. a 2. knihy Královské, jeden z nejkrvavějších v Hebrejských písmech, říká, že Jezábel byla tím nejhorším druhem pokušitelky/podvodnice/nevěrnice, jaký si lze představit.
Sidonská princezna uctívala boha Baala a pronásledovala izraelské Jahveho proroky. Vedla spor s Eliášem, který porazil Baalovy proroky na hoře Karmel. Podněcovala lotry, aby zabili Nábota a její manžel Achab mohl získat Nábotovu vinici. Byla obviněna, že je zdrojem všech „smilstev a čarodějnictví“ v Izraeli.
Její osud ve 2 Kr 9,30-37 je strašlivý: Její tělo se roztříštilo o zeď a dopadlo na zem a všude se rozstříkla krev. Když Jehú nařídil svým vojákům, aby ji pohřbili, „neboť je to dcera královská“, našla se jen její lebka, ruce a nohy. Muži tvrdili, že Jezábel sežrali psi, jak prorokoval Eliáš, takže nemohla být pohřbena a uctěna.
Jezábel se v Písmu objevuje ještě jednou, a to ve Zjevení 2,18-23, kdy Jan z Patmosu varuje církev v Thyatirách před falešnou prorokyní Jezábel, která podle něj provozovala smilstvo a sváděla věřící, aby „jedli pokrmy obětované modlám“. I ona má být za své přestupky zničena, stejně jako její společníci.
Proto nazvat ženu „Jezábel“ znamená definovat ji jako přinejmenším zlou ženu. Je to termín, který se v židovsko-křesťanských dějinách používá příliš často a někdy vede ke stejně hrozným koncům jako v případě biblického archetypu.
Sama pocházím z řad Jezábel a poznala jsem, že pravým zločinem Jezábel je prostě to, že získává a má moc – něco, o čem si mnozí muži myslí, že by jim mělo být vyhrazeno.
V mém případě jsem v 80. letech byla součástí občanského hnutí vedeného mým manželem, které využilo práva na odvolání z funkce na Floridě a vyloučilo zkorumpovaného městského radního poměrem hlasů 8:1. Ano, zase ta moc – moc volební urny.
I v případě viceprezidentky Harrisové platí, že získala moc prostřednictvím volebního práva a využila ji s velkým efektem, například při pohovoru s Brettem Kavanaughem, kandidátem prezidenta Trumpa na soudce Nejvyššího soudu USA. Její působení ve funkci viceprezidentky bylo zpočátku bouřlivé, ale v posledním roce se ustálila a stala se efektivní národní vůdkyní.
Opravdu tedy dnes záleží na tom, že se výraz „Jezábel“ používá jako zbraň proti ženám i tisíce let poté, co královna Jezábel vládla v Izraeli?
To si pište, že ano.
Vezměme si tento citát z článku Steva Rabeyho pro Baptist News Global z 5. srpna: „Křesťanští konzervativci přesunuli útoky z Bidena na ‚bezdětnou‘ Kamalu Harrisovou, ‚Jezábel‘“: „Křesťanský nacionalistický kazatel Clay Nash řekl křesťanům v Boise ve státě Idaho, že měl sen, ve kterém mu duch Jezábel ‚prostřelil mozek‘, a dodal: ‚Věřím, že se chystáme zlikvidovat Jezábel‘.“
Nash se chytře vyhýbá tomu, aby viceprezidentku zmínil jménem, čímž by se vystavil kontrole tajné služby jako potenciální hrozby. Nicméně přezdívka „Jezábel“ je hlasitou a jasnou psí píšťalkou pro konzervativní křesťany, kteří si cení starozákonní pomsty před novozákonní láskou.
Jako sestra Jezábel mám hluboké obavy o bezpečnost viceprezidentky, když je používána taková zlovolná rétorika. Jak jsme nedávno viděli, násilná slova, která démonizují lidi, mohou snadno vést k násilným činům, a jsou ještě hrozivější, když jsou spojena s biblickou silou.
Modlím se, abychom my, Jezábelky, vyvrátily náš hříšný stereotyp tím, že se v tomto období rozhodování postavíme za právní stát – a společenský řád, který udržuje. Tak můžeme vládnout mocí ve prospěch všech.
Cynthia Astle
Cynthia Astle
Cynthia B. Astleová je novinářská veteránka, která se již více než 30 let věnuje celosvětové Sjednocené metodistické církvi na všech úrovních. Působí jako redaktorka internetového časopisu United Methodist Insight, který založila v roce 2011.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry