Zneužívání: 104. Rada kazatele ženám ke svatební noci a škodlivé evangelikální učení o sexu
Zneužívání
Rada kazatele ženám ke svatební noci otevírá rozhovor o škodlivém evangelikálním učení o sexu.
O svatební noci “stůjte tam, kde vám řekne, abyste stála, oblečte si to, co vám řekne, a dělejte to, co vám řekne, abyste dělala”.
Takovou radu dal minulý měsíc kazatel jižanské baptistické megacírkve Josh Howerton ženám svého sboru ve sboru Lakepointe v Dallasu.
Kdyby tato slova pronesl tradiční baptistický kazatel ve věku 60 let, který by měl na sobě oblek a kravatu a stál by za dřevěnou kazatelnou, mnoho mladých párů by se zhrozilo. Když však tyto rady pronáší atraktivní mladší muž s vystupováním standup komika, který si oblékl džínovou bundu a byl obklopen parádním pódiovým osvětlením, všichni se smáli a tleskali.
Reakce mimo sbor už tak vlídná nebyla. Video s kázáním se hojně sdílí a mnoho lidí Howertonovi vyčítá jeho názory na ženy, manželství a podřízenost.
Je to součást širšího rozhovoru, kterému se musíme postavit čelem, protože jde o něco většího než o Howertona. To, co se zde děje, je sakralizovaný útok na svobodu člověka a ukázka toho, jak autoritářští kazatelé ovládají moderní bohoslužby a estetiku jako drogy, které pomáhají jejich misogynii snáz projít.
Manželská noc
Kontroverze začala, když Howerton popsal svému shromáždění, co se stalo během manželské konference, na níž vyučoval Levi Lusko, pastor, autor a podcaster.
Součástí konference byly bohoslužby, videa, humor, Luskovo kázání a otázky a odpovědi mezi Levim a Jennie Luskovými a Joshem a Janou Howertonovými.
Jejich otázky a odpovědi obsahovaly řadu škodlivých poselství, včetně stereotypu, že ženy vyžadují emocionální intimitu před fyzickou intimitou. Howerton poučil muže ze svého shromáždění: “Získejte přístup k srdci dříve, než k tělu”.
Ženám Howerton kázal: “Uslyšíte mě mluvit o tom, že ženy mají respektovat a následovat vedení svých manželů. Lidé řeknou: ‘Ano, ale budu ho respektovat, až bude mít náležitou úctu’. Poslyšte, muže nemůžete znevážit, aby byl úctyhodný. Funguje to takhle. Dejte mu korunu a pak se z něj stane král”.
“Dejte mu korunu a pak se z něj stane král.”
Zatímco Howerton chce stále poučovat muže a ženy na základě genderových stereotypů, které mají v konečném důsledku za následek korunovaci mužů na krále, Lusko stále vrací rozhovor k sexu. V jednu chvíli se Lusko zmíní o tom, že při sexu vydrží maximálně pět minut. A pak Howerton vykřikne: “Miluju manželskou noc! Miluju manželskou noc!”
Zlatá rada
Vzpomínka na tento rozhovor byla podkladem pro Howertonovy poslední komentáře, které vyvolaly tolik obav.
“Tohle je zlatá rada, kterou jsem dostal od svého mentora,” říká. ” Chlapi, pokud jde o její svatební den, plánuje ho celý život. První podobný svatební časopis dostala, když jí bylo 14 let. Když byla teenager, oblékla si kolem sebe deku, jako by to byly její svatební šaty. Přes hlavu si udělala ručník. Byl to takový malý závoj. Všechny ty její propriety. Tenhle den plánovala celý život. Takže tohle musíš udělat, chlape. Až přijde ten den, stůj tam, kde ti řekne, abys stál, obleč si, co ti řekne, a dělej, co ti řekne. Uděláš z ní nejšťastnější ženu na světě.”
Všimněte si, jak dětinsky podrobně popisuje starost o ženu. Žena je taková roztomilá věcička s dekou kolem hlavy a ručníkem na hlavě, která si hraje na něco, co předstírá. Můžete ji nechat, ať se trochu pobaví, a hrát si na to, že budete stát tam, kde vás bude chtít postavit. A vy nemusíte investovat žádný zájem ani péči do toho, co se děje během vaší svatby. To je starost ženy, předpokládá.
Pak ale změní téma. “Takže dámy, až se dostanete ke svatební noci, plánoval tuhle noc celý život. Takže to, co musíte udělat, je stát tam, kde vám řekne, abyste stály, nosit to, co vám řekne, a dělat to, co vám řekne. Uděláte z něj nejšťastnějšího muže na světě.”
Jak evangelikální rozpolcenost podněcuje sexuální nároky
V příkrém kontrastu s dětinským detailem zájmu o ženu nenabízí žádné podrobnosti o sexuálních plánech mužů. Samozřejmě za to může z velké části evangelikální teologie sexu, která dospívajícím chlapcům říká, že nikdy nemají masturbovat. I pomyšlení na sex znamená, že na sebe berou riziko, že se vzruší, budou masturbovat a stráví věčnost v pekle. Evangelikální muži jsou tak vychováváni k tomu, aby byli sexuálně vyhladovělí, naprosto závislí, bez těla a bezmocní. Howerton zde vytváří scénář evangelikálního dospívajícího chlapce, který plánuje sex na svatební noc deset let dopředu a zároveň se snaží, aby ho to nevzrušovalo.
A tak v době, kdy evangelikální dospívající chlapec dospěje a ožení se, Howerton o svatební noci mluví jako o “jeho svatební noci”.
Na druhou stranu se předpokládá, že ženy nemají sexuální touhu a musí se podřídit nárokům bezmocných mužů, které korunují na krále, kteří dostanou jejich tělo.
“Není divu, že se v těchto konzervativních sborech rozmáhá sexuální zneužívání.”
Nejenže je to dokonalý příklad povinného sexu, ale také to podporuje dynamiku znásilnění. Není divu, proč v těchto konzervativních sborech bují sexuální zneužívání.
April Ajoyová, spolumoderátorka podcastu Evangelicalish podcast a populární progresivní křesťanská influencerka na sociálních sítích, řekla pro Baptist News Global: “Tato rétorika vede ženy k tomu, že sex v manželství vnímají jako povinnost, nikoliv jako něco, co si mohou užívat. I když její slova byla otevřenější, není to výhrada.”
Ajoy si vzpomíná: “Učili mě, že úkolem ženy je uspokojit manžela, i když na to nemá náladu. Vzpomínám si, jak jsem jako mladá dívka chodila na ženské sborové akce, kde vedoucí mluvily o tom, jak je důležité, aby se manželky dávaly dohromady, a že sex je něco, co muži potřebují, a pokud tato potřeba není uspokojena, manželé se mohou poohlédnout jinde. Nikdy mě nikdo neučil o ženské rozkoši. Trvalo mi několik let v mém vlastním manželství a spoustu terapií, než jsem se přestala objektivizovat a mohla si skutečně užívat intimitu v manželství.”
Širší souvislosti
Když Jay Stringer, autor knihy Unwanted: How Sexual Brokenness Reveals Our Way to Healing, zhlédl klip s Howertonem, oslovil Sheilu Gregoireovou, aby si vyslechl její názor na věc. Gregoireová je příležitostnou sloupkařkou BNG, která se věnuje výzkumu a rozsáhlému psaní o evangelikálních ženách a sexu.
Společně nahráli epizodu pro podcast Bare Marriage s názvem “Proč evangelikální líbánky často dopadají tak špatně“.
Gregoireová si všímá, jak je Howertonova teologie běžná v širším kontextu evangelikálního učení a knih o manželství: “Když lidé říkají tyto věci, jako by to byly vtipy, není to v pořádku, protože se to říká na základě knihy Every Man’s Battle, která nazývá ženy metadonem pro sexuální závislost jejich manželů. Říká se to na základě knihy Láska a úcta, která říká, že musíte mít sex, jinak bude mít milenku, a že to, co potřebuje, je fyzické uvolnění. … Říká se to na základě knihy Sheet Music, která říká, že vaše perioda je pro manžela obtížným obdobím, a proto mu musíte během periody poskytovat sexuální služby, aby nelezl po zdech. Je v tom určitý kontext.”
I když Gregoireová v posledních letech tyto diskuse s evangelikály stupňuje, nejsou tyto obavy ničím novým. Stringer poznamenává: “Už po generace víme, že lidem nenabízíme důkladné a komplexní porozumění sexu. A proč, proč, proč to necháváme pokračovat?”
Ctít hlas žen
Stringer konkrétně vyzdvihuje konzervativní reformované semináře a zmiňuje, jak je vděčný za to, že navštěvoval seminář, který ctil hlas žen. A právě v tom spočívá velká část problému.
Konzervativní komplementární semináře a paracírkevní organizace vedou muži. Každý člen správní rady organizací The Gospel Coalition, Desiring God, Grace to You a Council on Biblical Manhood and Womanhood je muž.
Tito muži samozřejmě občas dovolí ženě, aby promluvila na ženské akci nebo napsala článek na jejich webové stránky. Ale i když to konzervativcům může připadat jako pocta ženám, ve skutečnosti tím ztělesňují dynamiku mužských nároků, kterou Howerton prosazuje.
Komplementární ženy, které mluví nebo píší pro tyto organizace, stojí tam, kde jim muži říkají, aby stály, nosí to, co jim muži říkají, aby nosily, a dělají to, co jim muži říkají, aby dělaly.
Důvodem, proč konzervativci nechali po generace trvat mužské sexuální oprávnění, aniž by se jím zabývali, je to, že je pouze jedním z projevů jejich širšího kontextu sakralizované mužské autority a ženské podřízenosti.
Nárokující kazatelé
Howerton demonstruje tuto dynamiku nad svým vlastním sborem. Když přechází od řeči o dospívajících dívkách, které si hrají, zatímco mají na sobě deky a ručníky, k mužům, kteří jim říkají, kam se mají postavit při sexu, Howerton rozpačitě říká: “Teď slyším ‘amen’. Uvidíme, jestli budete říkat ‘amen’ i s tímhle.”
Často také pojmenovává, jak hodlá působit na emoce svých shromáždění, a říká věci jako: “Teď budu tak tvrdě přeřazovat emocionální rychlost.”
Na jednom místě říká: “Potřebuji potlesk žen”.
Pak během pozvání dá shromáždění pokyn, aby zvedlo ruce a zapřelo lokty.
“Říká svému shromáždění, kde má stát, co si má oblékat a co má dělat, stejně jako sexuálně oprávněný muž, o kterém fantazíruje.”
Stringer poznamenává: “Už zmapoval mysl svého shromáždění. Už ví, že to bude zneklidňující, znepokojivé a poněkud hravé.”
Řečeno na rovinu, říká svému shromáždění, kde má stát, co si má oblékat a co má dělat, stejně jako sexuálně oprávněný muž, o kterém fantazíruje. Ale dělá to tak, že z toho má mnoho diváků dobrý pocit.
Jiní si všímají, jak jim jeho sexuální jazyk připomíná škodlivou dynamiku, kterou viděli v pornografii. A když popisuje postoj manžela ke své ženě o “své” svatební noci s touto dynamikou, dává nám z pohledu virtuální reality zažít, jak se dívá dolů na sbor, který mu dává ženské tleskání a sevřené lokty, po kterých volá.
Pastýřská autorita na všechno
Protože konzervativní komplementární kazatelé vykládají vesmír jako dokonale navrženou hierarchii autority a podřízenosti zjevenou v dokonale neomylné Bibli, stává se pojem biblické autority kódem pro jejich autoritu. “Dostatečnost Písma” se stává kódem pro dostatečnost kazatele.
Jak zdůrazňuje Gregoire: “V evangelikalismu panuje představa, že když je někdo pastorem, je tím pádem vybaven k tomu, aby se vyjadřoval ke všemu. A to, co zde vidíme, jsou její výsledky. Vidíme někoho, kdo není vyškolen v oblasti sexuality, jak se k ní autoritativně vyjadřuje způsobem, který může ve skutečnosti škodit.”
“Vidíme někoho, kdo není vyškolen v oblasti sexuality a mluví o ní autoritativně způsobem, který může skutečně škodit.”
Stringer souhlasí. “Stejně jako bychom nešli ke kardiologovi, pokud by neměl vzdělání v porozumění srdci, měli bychom mít určitou zdravou míru podezřívavosti vůči naslouchání a reagování na poselství kazatele o sexu, když nemá žádné vzdělání a pravděpodobně ani velmi málo vlastní terapie.”
Gregoireová tedy kazatele prosí: “Prosím, kazatelé, pochopte, kdy jste mimo svou kompetenci. … Nejste odborníkem na duševní zdraví. Nejste odborník na sex. Nejste odborník na rodičovství. … Jen bych si opravdu přála, aby kazatelé neměli pocit, že musí řešit všechno, a aby sbory neočekávaly, že jejich kazatelé budou řešit všechno.”
Obviňování žen
Nárokovaná pastorační autorita vytváří dynamiku podřízenosti, která z mužů dělá bezmocná stvoření, jež jsou obětí žen, které se jim nechtějí podřídit svým tělem.
“Byli naučeni, že ‘mým jediným legitimním způsobem sexuálního uvolnění je moje žena’,” vysvětluje Gregoire. “To ona je ta, kterou mi dal Bůh, aby mi poskytla sexuální uvolnění. A to Emmerson Eggerichs skutečně říká. Mark Driscoll nazval ženy ‘domovy penisů’. To se v evangelikálních kruzích poměrně hojně učí. Takže tu máte chlapy, kteří si myslí: ‘Bůh mi dal způsob, jak získat sexuální uvolnění prostřednictvím mé ženy, který je legitimní. Každý jiný způsob, jak dosáhnout sexuálního uvolnění, není v křesťanském kontextu správný.”
Pak se vina přesouvá na ženy. “A tak když mi neposkytuje sexuální uvolnění, tak mě o něj připravuje, ubližuje mi,” popisuje Gregoire. “I když na ni tlačím, nejsem to já, kdo hřeší, protože Bůh mi ji k tomu dal. A tak se ona stává tím, kdo mu aktivně ubližuje, a on se stává obětí.”
“Ironií je, že obviňování žen má čistý efekt v tom, že ženy odradí.”
Je ironií, že obviňování žen má čistý efekt v tom, že ženy odradí.
“Naše sexualita byla z velké části zabita nebo uspána či zakryta, protože jsme se nikdy nenaučily toužit nebo si hrát, protože jsme ji musely neustále vypínat,” říká Gregoire. “Jako dospívajícím nám říkají, že jsme strážkyněmi, protože chlapci si nemohou pomoci, protože jejich touha je tak přemáhající. A tak musíme být těmi, kdo brzdí, aby to nezašlo příliš daleko. A pak se nám dostává zpráv, jako je ta Joshova, kde se předpokládá, že nebude chtít sex, kde chtít sex je nějak neženské, a předpokládá se, že vždycky bude mít nižší libido a vždycky bude muset být k sexu nějakým způsobem donucena.”
Příležitost k uzdravení
Vzhledem k tomu, že problémem je nárokovaná mužská autorita, která ženy znesvobodňuje, je k uzdravení potřeba, aby muži odložili svou autoritu, potvrdili autoritu žen a povzbudili ženy k tomu, aby se mohly realizovat.
Stringer říká: “Nejde jen o Joshe. Jde o širší chápání zdraví, o schopnost říci, že bychom neměli mluvit do dynamiky, na kterou nemáme vzdělání. A pokud do nich chceme mluvit, měli bychom vyhledat odborníky a doktory a lidi s pokročilým vzděláním, kteří tomu rozumí, abychom se s nimi mohli alespoň poradit. Pokud se chystáte přednést hodinové poselství o sexu, sejděte se prosím na pár hodin s certifikovaným sexuálním terapeutem a doktorem věd v oblasti teorie připoutanosti a řekněte: “Pojďme to společně probrat. Je to psychologicky zdravé? Je to sexuálně zdravé?”
Gregoireová také vyzývá lidi, aby vyhledali pomoc odborníků. “Terapeuti jsou zde v první linii, protože kazatelé říkají všechny ty věci z pódia nebo rozdávají knihy, které říkají ty špatné věci. A pak to ovlivňuje skutečné páry a ty páry se objeví v ordinaci terapeuta a terapeut je ten, kdo to musí napravit nebo řešit.”
Věřící, kteří hledají uzdravení prostřednictvím terapie, nebudou vnímáni jako hrozba pro kazatele, pokud se tito kazatelé nestarají především o svou vlastní autoritu.
Pokud však kazatelé dokáží oddělit svůj pohled na sebe sama od pohledu na Písmo, možná se některé páry v jejich sborech začnou uzdravovat.
Uvědomění si toho, jak jsme ovlivňováni
Nakonec si všichni musíme více uvědomit, jak jsme ovlivňováni. Je snadné poukázat na misogynní poselství dusně vyhlížejícího kazatele. Ale je mnohem těžší rozpoznat relativního autoritáře, když jste se nechali unést aurou a kolektivním šuměním bohoslužby v megasboru.
Stringer nám připomíná: “Ani si plně neuvědomujeme, jak se tato poselství dostávají z knihy do kázání, do rodinného systému. A my tyto věci prostě držíme ve svém těle a myslíme si, že jsou prostě intuitivně pravdivé. Ale vůbec nechápeme, jak byly v našem vědomí vybudovány.”
Mnoho lidí se může rozčilovat, když vidí, že na sociálních sítích opět píšeme o tom, co řekl nějaký škodlivý kazatel. Často chtějí, abychom si pospíšili s naší dekonstrukcí, abychom se mohli uzdravit v rekonstrukci. Ale ti z nás, kteří se uzdravují, by si měli uvědomit, že na naši rekonstrukci nemá nikdo nárok. To oni se nad námi povyšují, říkají nám, kde máme stát, co si máme oblékat, co máme dělat.
Když tedy kazatelé jako Howerton sdílejí škodlivá poselství, jako je toto, je dobré a zdravé cítit zranění, projít jím společně, navštívit terapeuta, dozvědět se, jak hluboko zranění sahá, a nechat naše těla, aby se hojením zabývala.
Rick Pidcock
Rick Pidcock
Rick Pidcock je absolventem Bob Jones University z roku 2004, kde získal bakalářský titul v oboru Bible. Působí jako spisovatel na volné noze v Jižní Karolíně a je bývalým Clemonsovým stipendistou BNG. Na Northern Seminary dokončil magisterské studium umění v oboru bohoslužby. Je otcem pěti dětí v domácnosti a produkuje hudbu pod uměleckým jménem Provoke Wonder. Sledujte jeho blog na adrese www.rickpidcock.com.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry