Zneužívání: 93. Umlčování a podřizování žen a dětí
Zneužívání
Umlčování a podřizování žen a dětí
Horor dokumentu Let Us Prey nemusí být tak daleko od vašeho domova, jak si myslíte.
“Každý sbor IFB je sudem střelného prachu připraveným k výbuchu,” říká Eric Skwarczynski v dokumentu Let Us Prey: A Ministry of Scandals (Nechte nás kořistit: Služba skandálů), který minulý víkend uvedly stanice HBO Max a Investigation Discovery.
Čtyřdílný dokumentární seriál sleduje příběhy lidí, kteří prožili sexuální zneužívání v rámci hnutí Nezávislých fundamentálních baptistů (Independent Fundamental Baptist – IFB), které tvoří 6 000 sborů s přibližně 8 miliony členů.
Divákům připomene podobné sbory IFB seriál Shiny Happy People (Zářiví šťastlivci), který Amazon Prime uvedl v červnu. Ale kvůli přímočaré komunikaci a sexuálně zaměřeným tématům dokumentu Let Us Prey se na tento doku-seriál místy velmi špatně dívá.
Přesto oběť Ruthy Heilerová věří, že tyto příběhy je třeba sdílet kvůli dalším mladým dívkám, které stále trpí.
“Dělám, co musím, abych ochránila další dívky, protože si nemyslím, že muži v IFB jen tak přestanou zneužívat mladé dívky,” prohlašuje. “Mám větší sílu než kdy jindy, abych těmto dívkám zajistila pomoc, ať už jsou kdekoli.”
Máme-li věřit příběhu Heilerové, pak Skwarczynského tvrzení o tom, že sbory IFB jsou sudy s prachem připravené k výbuchu, není nijak přehnané. Otázky, které bychom si měli položit, jsou, kde se hnutí IFB vzalo, co ho činí tak výbušným a jak moc je jeho nebezpečná teologie rozšířená v širším evangelikalismu.
Oddělení od národních baptistických konventů
Počátky nezávislých fundamentálních baptistů lze vysledovat na přelomu 19. a 20. století jako reakci na modernismus a teologický liberalismus, kterých se obávali, že pronikají do národních baptistických denominací. J. Frank Norris založil v roce 1933 Světové baptistické společenství (World Baptist Fellowship) se sídlem ve Fort Worthu v Texasu, zatímco Mezinárodní biblické společenství (Baptist Bible Fellowship International) vzniklo v roce 1950.
Mnoho sborů jednoduše vystoupilo z Jižní baptistické konvence, aniž by se připojilo k jiným společenstvím, a označilo se jako IFB.
Hnutí IFB má své kořeny u Jacka Hylese, který byl v letech 1959-2001 pastorem First Baptist Church v Hammondu v Indianě. Sarah Smithová, reportérka deníku Houston Chronicle, vysvětlila: “V roce 1959 se rozhodl odtrhnout od všech formálních baptistických denominací a stát se nezávislým. First Baptist Hammond se stal v podstatě mateřskou lodí IFB.”
“Hnutí IFB bylo reakcí na to, co považovali za liberalismus v rámci Jižní baptistické konvence,” dodal Skwarczynski. “Kultura se měnila. Ztráceli jsme americké hodnoty 50. let a lidé začali být nervózní. A když je kultura extrémně nervózní, dává to někomu šanci přijít a říct: ‘Já to napravím’.”
Sakralizace mužské moci
V každém dokumentu o zneužívání v církvi se v určitém okamžiku musí objevit ilustrace hierarchie s postavením mužů nad ženami a dětmi. Člověk by si myslel, že si nakonec začneme všímat toho vzorce.
“IFB je mužský svět,” vysvětluje Skwarczynski. “Muži jsou jediní, kdo mohou mít mocenské pozice. Muži jsou jediní, kdo smí kázat.”
Heiler opakuje: “Muži byli drženi na piedestalu, zejména muži na pozicích církevní autority.”
Bohužel pro ženy se svět mužské moci v IFB rozprostírá i za zdmi kostela a zasahuje i do domácností. V jedné scéně, která připomíná teologii Voddieho Bauchama o dcerách v domácnosti, Amanda Clidenceová říká: “Tvůj otec tě v jistém smyslu vlastní, dokud tě nepředá tvému ženichovi. V IFB tě vlastní muži.”
Svádění dětí vzrušením
Dospělí chápou, že pokud vás cizí člověk zve do své dodávky tím, že vás láká sladkostmi, pak je čas utéct. Ale co když vás pastor pozve do svého církevního autobusu tím, že vás láká na vzrušení?
Clidence říká: “Náš kapitán autobusu nás nechal chodit od dveří ke dveřím a svědčit. Řekl: ‘Amando, udělej cokoli, abys ty holky dostala do autobusu’. Někdy jsme měli zlaté rybičky a lákali jsme děti slovy: ‘Hele, když přijdete do autobusu, necháme lidi polykat zlaté rybičky zaživa.””
Je to stejná taktika, jakou používají kluby Dobré zprávy, aby nalákaly děti na své akce.
Umlčování a podřizování žen a dětí
Jakmile ženy a děti souhlasí s tím, že projdou dveřmi, jsou v hierarchii rychle umístěny na pozice mlčení a podřízenosti pod muži.
V pořadu Let Us Prey je zachycen Hylesův nástupce Jack Schaap, který říká: “Důvodem, proč tvoje ubohá duše přijde do pekla, je to, že jedna žena řekla Adamovi, co si Bůh o věcech myslí. Já bych svou teologii od ženy nikdy nepřijal.”
Michael Easter, pastor baptistického sboru Peoples Baptist Church ve Folkstonu ve státě Georgia: “Bylo by dobré, kdyby vaše žena začala s tím, že se jí to prostě nelíbí. ‘Tohle se mi prostě nelíbí,’ abyste se otočili, podívali se jí přímo do jejích Bohem daných očí a řekli: ‘Drž hubu! Prostě drž hubu!'”
Jako by nestačilo umlčet vlastní manželky a dcery IFB v církvi a doma, chtějí také umlčet a podřídit si všechny ženy tím, že je vyloučí z práce a z voleb. Steven Anderson, pastor baptistického sboru Faithful Word, se ptá: “Co myslíte, že mají na mysli, když říkají práva žen? Víte, co tím myslí?”
Pak odpoví: “Právo vzbouřit se a neposlouchat svého manžela. Právo rozvést se s ním. Právo jít ven, najít si práci a vydělávat si vlastní peníze. Právo říkat mu, co má dělat. Právo jít volit své vůdce, jako by ženy měly mít nějaké právo mluvit do toho, jak je naše země řízena.”
S dospělými ženami se zachází jako s dětmi a ani jedna z nich nemá hlas.
Oddělování členů sboru a sborů
Protože tyto sbory jsou nezávislé subjekty, seniorský pastor se nikomu mimo zdi svého kostela nezodpovídá. Každý sbor je izolovaným silem, jehož členové spadají pod autoritu mužů a nakonec i pastora.
Podobně jako v případě novoapoštolské reformace New Apostolic Reformation jsou však starší pastoři IFB vysoce propojeným okruhem nezávislých institucí. Když se tedy některý z jejich zaměstnanců dopustí sexuálního zneužití, mají starší pastoři k dispozici síť, která umožňuje přesouvat zneužívající osoby, aniž by to oznámili jakýmkoli orgánům.
Dokument Nechte nás kořistit ukazuje, jak zneuživatelé v církevní moci často své oběti přemlouvají, že pokud zneužívání nahlásí, budou ostrakizovány a bude s nimi zacházeno jako s černými ovcemi církve.
Stejně jako Asociace certifikovaných biblických poradců i sbory IFB démonizují rozhovory s odborníky na duševní zdraví. Takže jedinou osobou, na kterou má člověk pocit, že se může obrátit se svým zneužíváním, je starší pastor, který si myslí, že zná všechny odpovědi, přestože má nulové vzdělání v oblasti duševního zdraví.
Výsledkem je, že zranitelní lidé se cítí jako izolovaní jedinci v izolovaných sborech, kteří zdánlivě nemají kam jít pro pomoc.
Je ironií, že v jednom okamžiku filmu Nechte nás kořistit, kdy se jedna z žen snaží promluvit s First Baptist Church of Hammond, Indiana: “Policie je na cestě. Musíme vás požádat, abyste odešla.” Zatímco sbor nebyl ochoten zavolat policii, aby nahlásil její zneužívání, rychle zavolal policii, aby nahlásil její přítomnost. Výsledkem je, že oběti, které násilí prožily, nemají kam jít, a to dokonce ani do samotného sboru.
Výprasky z dětí vytvářejí vojáky a ženy v domácnosti
Sbory IFB se rády chlubí tím, že vychovávají děti násilím. Dokumentární seriál sice ukazuje takové taktiky, jako je zbavování jídla a vody nebo izolační místnosti, ale asi nejběžnější kázeňskou taktikou je výprask.
Účelem fyzické bolesti je zlomit vůli dítěte, aby se podřídilo přáním dospělého. A tato bolest se obvykle projevuje výpraskem na zadek. Ačkoli se vedou diskuse o tom, zda by výprask na zadek mohl být sám o sobě považován za formu sexuálního zneužívání, domnívám se, že tato myšlenka má své opodstatnění. Když jsem jako sedmiletý dostal ve škole od učitelky výprask, trauma jsem nepociťoval ani tak kvůli samotnému výprasku, jako spíš kvůli tomu, že jsem si musel stáhnout kalhoty, abych jí ve školním kabinetu ukázal zadek.
Bitím dítěte proti jeho vůli jsou dospělí z IFB schopni formovat děti do jejich genderových rolí. Baptistický sbor Faith, jeden ze sborů uváděných v dokumentu Nechte nás kořistit, rozděluje chlapce a dívky do dvou specifických skupin.
“Baptistický chlapecký batalion” je určen pro chlapce, aby se “naučili mít kuráž, být tvrdí a snášet tvrdost jako dobrý voják” pro Ježíše. Klub “Modré džíny a krajky” (“Blue Denim & Lace”) je určen pro dívky, “aby jim vštípil směs milosti, síly pravdy, krásy a cti”. Zatímco chlapci jsou oblečeni do maskáčů, dívky mají na sobě šaty a jsou obklopeny balónky. Každá skupina byla vtloukána do určitého genderového modelu, který si přejí muži z jejich sboru.
Pastoři IFB a rodiče nakonec ukazují, jak jejich násilí na dětech poukazuje na Boží násilí na dětech. V jednu chvíli je Schaap viděn, jak na kazatelně ořezává klacek a přitom říká: “Já držím nůž, vy se podřizujte. Já ubližuju. Vy řekněte: ‘Děkuji’.”
Strašení obětí výhrůžkami peklem
Vzpomínám si, jak mi ve čtyřech letech řekli, že jsem tak hříšný, že si zasloužím hořet v pekle na věky. A to byl v místnosti můj dvouletý bratr.
Amanda Householderová má podobnou vzpomínku ze své zkušenosti s křesťanstvím IFB. “Pamatuji si jen, že jsem byla dítě a zdálo se mi o tom, že se budu smažit v pekle, jako že se budu smažit v pekle na věčnosti,” vzpomíná.
Když se násilníci začnou bát, že by je mohli nahlásit policii, využívají soucit dětí s bližními proti nim, aby se ochránili. Jeden z násilníků říká: “Když zavoláme úřady, tak bude sbor vyšetřován, mohli bychom přijít o křesťanskou školu, mohli bychom přijít o autobusovou službu.”
To vše podporuje myšlenku, že ti, kteří jsou v moci sboru, jednoho dne přijdou do pekla, pokud bude sexuální zneužívání nahlášeno.
Spravedlnost je vrácení sebeúcty
Poselstvím této teologie je, že jediné, čeho jste hodni, je to, že fyzicky trpíte násilí z rukou svých duchovních autorit a z rukou Božích. Jestli tohle není sud se střelným prachem sexuálního násilí připravený k výbuchu, pak nevím, co to je.
Kathy Durbinová si uvědomuje, jak tito muži berou sebeúctu. “Uvědomila jsem si, že to, co mi Paul Fox vzal, byla moje sebeúcta,” říká. “A to, co zbylo, si vzal (Bruce) Goddard.” Goddard je pastor vystupující v dokumentu, který údajně kryl sexuální zneužívání, jehož se dopustil jeho vedoucí mládeže.
Pro Durbinovou je tedy spravedlnost obnovením sebeúcty. Vysvětluje: “To, co státní zástupce dělá, je, že mi to vrací, protože řekl: ‘Stojíš za spravedlnost’.”
Proto je pro ty z nás, kteří chtějí těmto ženám pomoci dosáhnout spravedlnosti, tento úkol mnohem víc než jen tu a tam poslat pár mužů do vězení. Dát těmto ženám věci do pořádku znamená pomoci jim uzdravit se směrem k vlastní hodnotě.
Proto musí dojít k úplnému teologickému zúčtování. Je třeba rozložit celou teologii IFB založenou na sakralizované mužské moci, klamavé evangelizaci, komplementarismu, izolacionismu, fyzickém násilí a vyhrožování peklem, protože to jsou teologické zdi, které tito muži staví, aby snížili sebehodnotu žen a dětí a pak je drželi pod svým bedlivým a kontrolujícím dohledem.
Konzervativní obroda SBC
Jedním z nebezpečí dokumentárních seriálů, jako je Let Us Prey, je to, že mnohé z ukázaných příkladů jsou tak extrémní, že si méně extrémní konzervativci snadno myslí, že nemají stejné problémy. Ale zatímco skupiny a sbory IFB mohly vystoupit z SBC kvůli tomu, co vnímaly jako liberalismus, ve skutečnosti se SBC díky konzervativnímu obrození posunula zpět k IFB.
Vezměme si nedávné podání ve federálním soudním řízení vedeném bývalým prezidentem SBC Johnnym Huntem, kde údajná oběť zneužívání a její manžel byli varováni, že nemohou mluvit o obviněních proti Huntovi, protože by to vrhlo špatné světlo na SBC.
Skwarczynski říká: “Když se ženám říká, že nemají žádnou moc, a když muži dostanou veškerou moc, je to dokonalá bouře pro sexuální zneužívání.”
A i když je to pravda, teologický rámec, který podporuje násilí nad druhými, jde daleko za pouhý komplementarismus. Je to celý konzervativní evangelikální systém vztahů prostřednictvím podřízení se mužské moci a spravedlnosti prostřednictvím násilí na lidských tělech.
Díky Al Mohlerovi nyní SBC plně podporuje každý z teologických pilířů, které Let Us Prey ukazuje jako přísady v sudu s prachem sexuálního zneužívání IFB. A to je důvod, proč se SBC a jí podobné konzervativní denominace utápějí v sexuálním zneužívání.
Vyjděte z jejich středu a oddělte se
Jednou z oblíbených pasáží IFB v Bibli je 2. Korintským 6,17, kde se píše: “Proto vyjděte z jejich středu a oddělte se, praví Pán.”
Jednou z největších frustrací, kterou jsem při sledování dokumentu Let Us Prey prožíval, bylo asi to, že jsem nejen viděl, jak násilníci přecházejí z jednoho sboru IFB do druhého, ale také to, jak i ti, kteří to prožili, přecházejí z jednoho sboru IFB do druhého.
Další frustrací bylo sledovat, jak oběti přecházejí ze sborů IFB do zdánlivě méně extrémních sborů SBC, které se drží stejné teologie a jsou zapleteny do stejných skandálů se zneužíváním.
Pokud bych se mohl podělit o nějaké povzbuzení, možná by to bylo pobídnutí, abychom naslouchali jedné pasáži, která byla vždy používána k tomu, aby nás udržela uvnitř. “Vyjděte z jejich středu.” Je čas přestat chodit od jednoho konzervativního sboru k druhému. Je čas se od nich oddělit.
V 2. Korintským 6,18 se píše, že když to uděláme, Bůh “vám bude Otcem a vy budete mými syny a dcerami”.
Bez ohledu na to, jak temné a děsivé se mohou zdát věci uvnitř IFB nebo temných věží SBC, za jejich zdmi existuje život. Ztráta tohoto prostoru může být děsivá, když je to vše, co znáte. Ale venku je čerstvý vzduch. A Boha lze venku zažít jako Otce.
Jak říká April Avila: “Všech těch věcí jsem se tak bála, jako že když něco řeknu, tak o to všechno přijdu. Neuvědomila jsem si, že všechny ty věci potřebuji ztratit. Bylo to toxické. A to, co jsem získala, svobodu mluvit nahlas, jsem získala mnohem víc.”
Rick Pidcock
Rick Pidcock
Rick Pidcock je absolventem Univerzity Boba Jonese v roce 2004 s bakalářským titulem v oboru Bible. Je to spisovatel na volné noze se sídlem v Jižní Karolíně a bývalý Clemons Fellow s BNG. Má magisterský titul v oboru bohoslužby na Northern Seminary. Je otcem pěti dětí v domácnosti a produkuje hudbu pod uměleckým jménem Provoke Wonder. Sledujte jeho blog na adrese www.rickpidcock.com.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry