Analýza: 53. Probudí nás tragédie Ukrajiny?
Analýza
Probudí nás tragédie Ukrajiny?
Možná jste jako já, strávili jste dobu čtením článků, posloucháním podcastů a hltáním zpráv z TV v zoufalé snaze pochopit hrůzy odehrávající se na Ukrajině. Moje nevědomost zůstává obrovská, ale naučil jsem se hodně o postsovětském Rusku, ukrajinském Majdanu (neboli revoluci důstojnosti) a napjatém vztahu mezi sekulárními politiky a ruskou pravoslavnou církví.
Duchovní fašismus
Po důkladném přezkoumání rozhodování a veřejných prohlášení ruského vůdce Timothy Snyder dospěl k závěru, že primární inspirací Vladimira Putina je ruský fašismus Ivana Iljina. Iljin uprchl ze Sovětského svazu po bolševické revoluci a uchýlil se do Berlína. Zamiloval se do fašistické filozofie a silného postavení Benita Mussoliniho a Adolfa Hitlera.
Po sovětském vítězství nad silami Osy Iljin snil o budoucí fašistické revoluci ve svém rodném Rusku, v zemi, o níž věřil, že se k takovému podniku dokonale hodí. Jeho kritika německého a italského fašismu byla v naději, že se to jednoho dne stane přímo v zemi jeho narození. Anton Barbashin nazval Iljina „módním fašistou“, který věřil, že obyčejní lidé musí pokleknout před národním vozhdem (rusky „diktátor“).
Bylo by zjednodušující vidět Iljina jako jediného Putinova mentora (vyjádřil také uznání například pro Vladimira Sergejeviče Solovjova, Lva Gumileva a Nikolaje Berďajeva ). Přesto je těžké popřít vliv „módního fašisty“ na Putinovo myšlení.
V roce 2005, říká Snyder, Putin začal neustále citovat Iljina, dokonce ho nazýval „filosofem kremelského dvora“. Putinův politický spojenec Dmitrij Medveděv doporučil Iljinovo dílo pro ruskou mládež a v ruské televizi dominuje mnoho příběhů založených na jeho myšlenkách.
Snyder je často obviňován z přehánění a alarmismu, zejména těmi, kteří touží udržovat srdečné vztahy mezi Ruskem a Západem. Ale Putinův do očí bijící pokus stáhnout Ukrajinu zpět do ruského stáda ospravedlňuje nejhorší obavy významného profesora z Yale. Když dům hoří, přijdou vhod alarmisté.
Autoři, které Putin cituje, nejčastěji sdílejí společnou víru v ruskou výjimečnost. Věří, že Boží plány se světem se zaměřují na Rusko.
„Autoři, které Putin cituje, nejčastěji sdílejí společnou víru v ruskou výjimečnost. Věří, že Boží plány se světem se zaměřují na Rusko.“
Když Putin mluví o „Rusku“, má na mysli rozsáhlé hranice imperiálního Ruska z 18. století, pojem známý jako „Ruský svět“ nebo Ruský mir. Kromě Ruska je podle Putina Ukrajina iluzí. Neexistuje žádná invaze, protože v očích Boha jsou Rusko a Ukrajina jeden národ.
Z toho vyplývá, že jediný způsob, jak uzdravit svět, je vrátit se k původnímu Božímu záměru s Ruskem, které je čisté a jednotné. Cokoli jiného představuje vzpouru proti božskému pověření.
Brutální obsah imperiální logiky
Putin vnímá císařské Rusko Petra Velikého (1672-1725) jako zlatý věk. Následný vývoj je tak nelegitimní, až neskutečný. Podle Mashy Gessenové oslavuje Putin „řadu velkých, brutálních, expanzivních diktátorů“: Ivana Hrozného, Petra Velikého, Josifa Stalina a v plnosti času i sebe.
Zmíněný Ivan Hrozný (1547-1584) byl národní ostudou, dokud Putin nevymyslel rehabilitační projekt. Ivan byl krutý a brutální, ale přeměnil Rusko ze středověkého státu na obrovskou říši.
Petr Veliký (1672-1725) byl také brutálním tyranem, ale zatáhl Rusko do moderního světa. Stalin zavraždil 2 až 3 miliony Rusů a úmyslně nechal vyhladovět 4 miliony ukrajinských občanů, ale vedl Sovětský svaz proti Hitlerovým armádám.
Ale v Putinově mysli jsou Petr Veliký a Stalin hvězdami zářícími nejjasněji na ruské nebeské klenbě. Na Stalina kdysi Rusové vzpomínali se strachem a opovržením, ale jeho popularita rychle stoupá. Stalin se v současné době těší 70% oblibě v Rusku.
Není divu, že jen 14 % Ukrajinců si Stalina velmi váží. Stalin nevyvolal pouze umělý hladomor, nařídil, aby se do postiženého regionu nedostaly žádné živiny, a odmítl dovolit zoufalým rolníkům uprchnout do bezpečí. Na tuto hororovou show upozornil v roce 2017 Red Famine od Anne Applebaumové.
Stalin se dostal k moci jako ateista oddaný „ úplnému zničení náboženských institucí a idejí “. Ale s německými armádami, které se valily přes Sovětské Rusko, Muž z oceli posílil to, co zbylo z církve, v zoufalé snaze rozdmýchat oheň vlastenectví. Od té doby se pravoslavná církev stala jen stěží tolerovaným nástrojem státu. Patriarcha Kirill, současný vůdce ruského pravoslaví, pracoval před rozpadem Sovětského svazu jako kněz i agent KGB.
Putin žije v morálním světě 18. století, v době, kdy právo mocných národů drancovat slabší sousedy z velké části bylo považováno za samozřejmost. Podle Gessena Putin podpořil „předmoderní logiku toho, jak by měl vládce jednat a co je pro vládce správné a rozumné“. Jeho ochota bourat města, zaměřená na školky, školy a nemocnice, může urážet moderní cítění, ale pro Ivana, Petra a Stalina byl státem podporovaný terorismus standardním operačním postupem.
„Petr Veliký byl první bolševik,“ napsal ruský básník Maxmilián Vološin. “On, stejně jako my, neznal žádné prostředky odlišné od nařízení, popravy a mučírny, aby realizoval pravdu na zemi.”
Na Ukrajině Putin vyjadřuje svůj souhlas s tímto sentimentem. Můžeme spálit svět na popel, zní jrho úvaha, ale z popela povstane něco úžasného.
Církev v řetězech
Po třech desetiletích osvobození od sovětského jha zůstává ruská pravoslavná církev slabá. Zatímco průzkum Pew z roku 2014 zjistil, že ačkoli 72 % ruské populace bylo nominálně pravoslavných, pouze 56 % Rusů vyznávalo víru v Boha (ve srovnání s 86 % Ukrajinců ).
To je pokrok. V roce 1991 věřilo v Boha pouze 38 % Rusů. Pouze 7 % Rusů navštěvovalo bohoslužby alespoň jednou měsíčně, ve srovnání s 35 % na Ukrajině.
Kirill je odhodlán učinit ruské pravoslaví ústředním bodem ruské identifikace, jako tomu bylo před vytvořením Sovětského svazu v roce 1922. S Putinovým požehnáním je nyní výuka náboženství součástí osnov ruských škol a v ruské armádě slouží pravoslavní kaplani.
Kirill ze svého „reformního“ úsilí bohatě profitoval. Podle některých zpráv je jeho osobní majetek nyní téměř 4 miliardy dolarů. To se stěží srovnává s 200 miliardami dolarů, o kterých se tvrdí, že Putin ovládá, ale není příliš složité nazvat Kirilla duchovním oligarchou.
Pro Putina je západní pluralitní demokracie nepřítelem. Vidí se jako vozhd, vládce, jehož každý rozmar nabývá charakteru zákona. V Rusku je proto právní stát mýtus. V Čečensku, Gruzii, Krymu a Sýrii Putin prokázal svou víru v užitečnost násilí. Ti, kteří označují znásilnění Ukrajiny za válečný akt, jsou posíláni do vězení. Realita je taková, jaká ji Putin prohlašuje. To možná nesplňuje učebnicovou definici „ fašismu “, ale je to dost blízko.
Zmařená pluralitní demokracie
Křesťanští nacionalisté v Americe jsou mnohem více zdrženliví politickou realitou než Putin. Ale Amerika by vypadala hodně jako Putinovo Rusko, kdyby si náboženští fanatici prosadili cestu v tomto ničemném světě. Jejich utopická vize Ameriky neponechává žádný prostor pro pluralitní demokracii. Svobodné a spravedlivé volby vždy zmaří křesťanskou nacionalistickou vizi. Proto je náš volební proces v obležení zprava.
V Putinově Rusku jsou LGBTQ komunita, etnické menšiny a sociální reformátoři buď vězněni, týráni nebo ignorováni. Američtí křesťanští nacionalisté by následovali Putinův příklad, kdyby mohli. Je to jediná cesta k úspěchu.
Aby vnutili svou vůli nepřejícímu obyvatelstvu, musí američtí křesťanští nacionalisté překonat dvě překážky. Za prvé, musí nahradit pluralitní demokracii autokratickou teokracií. Za druhé, musí vyřešit své vnitřní rozdíly.
Náboženská rozmanitost a teokracie nemohou koexistovat. Pouze jeden výraz konzervativního náboženství může převládnout.
Jediným praktickým řešením by byl účelový sňatek mezi náboženským šéfem, jako je patriarcha Kirill, a politickým šéfem, jako je Putin. Výsledkem, jak jasně ukazuje špinavý vztah mezi Jerrym Falwellem Jr. a Donaldem Trumpem, by nevyhnutelně byla zkreslená duchovní burleska.
Náboženští a političtí pokrokáři pracují za podobných omezeních. Zastánci západní demokracie dlouho předpokládali, že dveře k jejich verzi Ameriky se otevřou na namazaných pantech nevyhnutelnosti. To nebude. Vždycky tu budou křesťanští nacionalisté a vždycky tu budou progresivní reformátoři a vždycky tu bude obrovská masa lidí, kteří se jen snaží zaplatit účty a o víkendu se chce trochu pobavit.
Tato kolize zájmů (a nezájmů) dává pluralitní demokracii její chaotickou, šílenou kvalitu. V nejlepším případě přináší neuspokojivá poloviční opatření. Bez ohledu na to, kde stojíte, budou miliony voličů, kteří si budou myslet, že jste blázen, a miliony dalších, kteří nedávají pozor.
Progresivisté si myslí, že je před tímto osudem zachrání změna demografie. To se nestane.
Křesťanští nacionalisté hledají náboženské obrození, které by národ vrátilo do pomyslného zlatého věku. To se neděje. Pokud se tak nestane, modlí se za vytržení. Ani to není v kartách.
Promiňte, lidi; buď budeme semknuti k sobě, nebo začne střelba.
Putinovi mazlíčkoví filozofové poskytují tenkou obal ospravedlnění jeho osobních ambicí. Trpíme stejnou nemocí. Křesťanští nacionalisté chtějí kriminalizovat historii. Někteří z mých pokrokových přátel jsou tak znehybněni hrůzami minulosti, že nevidí cestu vpřed. Lidé na obou stranách jsou příliš připraveni vypálit dům.
Myšlení utopie nebo krach nás zabíjí. Amerika byla a zůstane studií v rozporu. Jsme rozdělení, konfliktní a beznadějně zmatení. A nikdo to za tvého ani mého života nenapraví.
Pokud se ale chcete podívat na alternativu, zarezervujte si let do Kyjeva. Ukrajinci mají jen tři desetiletí zkušeností s pluralitní demokracií, ale bojují až do smrti, aby si ji udrželi. Znali více než svůj podíl na korupci, neschopnost a patovou situaci. Ale pohled na hlaveň tanku dává věci do správné perspektivy.
Obyvatelé Ukrajiny, kteří si jsou plně vědomi své nevýhody, touží po tom, co máme my. Alternativou je žít s romantickou noční můrou, kterou Putin nabízí.
Chceme-li skutečně pomoci statečnému lidu Ukrajiny, musíme čelit tvrdé realitě Ameriky. Nikdo z nás tomu neujde. Není to nádherné?
ALAN BEAN
Alan Bean
Alan Bean je výkonným ředitelem Friends of Justice, aliance členů komunity, která obhajuje reformu trestního soudnictví. Žije v Arlingtonu v Texasu.
Dr. Alan Bean, který žije v Arlingtonu v Texasu, založil Friends of Justice v roce 2000 poté, co se dozvěděl o drogovém zátahu v Tulii v Texasu, kde policie zadržela 47 lidí – 37 z nich byli Afroameričané – na základě falešného svědectví tajného agenta.
Od té doby jeho organizace vedla nezávislá vyšetřování v Tulia Sting a v roce 2006 v případu “Jena Six”, zahrnující skupinu šesti afroamerických studentů, kteří byli odsouzeni za bití bílého studenta na střední škole Jena v Louisianě.
Jako bývalý kazatel Alan Bean říká, že se vždy zajímal o historii náboženství a jeho důsledky pro soudní systém.
Dr. Alan Bean je rodák z Alberty v Kanadě. Navštěvoval Southern Baptist Seminary v Louisville, Ky., kde získal doktorát z církevních dějin.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry