Etika: 100. Je sázení zlo?
Etika
Je sázení zlo?
Je hazard zlý?
Analytici očekávali rekordně vysokou hotovost ze Super Bowlu (Superpoháru) s explozí legalizovaného online sportovního sázení. Velký víkend přinesl několik zajímavých článků o výhodách a nevýhodách, vzestupech a inovacích amerického hazardního průmyslu.
Barton Swaim z deníku Wall Street Journal se zabýval náboženskými aspekty pod poutavým titulkem “Vsadil by Ježíš na Super Bowl?”. Uvedl, že pro židy a křesťany je Bible “méně než explicitní” ve varováních, a přesto její morální učení vyvolává otázky ohledně hazardních her.
Barton Swaim z Wall Street Journal uvažoval o náboženských aspektech pod poutavým titulkem Vsadil by Ježíš na Super Bowl? Napsal v něm, že pro Židy a křesťany je Bible ve varováních „méně než explicitní“, a přesto její morální učení vyvolává otázky o hazardních hrách.
Swaim sympatizuje s teology, kteří se staví proti touze „získat něco za nic“, doprovázené postojem, že práce k získání potřebného příjmu „je většinou nezdravá činnost, které je lepší se vyhnout“. Ale připustil, že to je i případ, kdy dědíme majetek nebo kdy se hodnota našeho majetku zvyšuje bez ohledu na naše vlastní úsilí.
Pro Swaima je klíčovým morálním aspektem to, co hazardní hry „odhalují o hráči“, zejména vášeň nebo touhu po bohatství. Poslední z Desatera přikázání (Exodus 20:17) dokonce zakazuje soukromé niterné myšlenky na hmotnou touhu nebo žádostivost a Ježíš v Kázání na hoře varoval, že „nemůžete sloužit Bohu i penězům“ (Matouš 6:24).
Dalším morálním problémem Swaima je skutečnost, že určitá část hráčů „skončí závislými a ve finančním a morálním krachu“. Více o tom níže.
Když se podíváme na judaismus, víkendový průzkum Super Bowl v časopise The Forward poznamenal, že zesnulý rabín Joseph Soloveitchik, hlavní myslitel „moderního ortodoxního hnutí“, odsoudil návštěvnost kasin, a to je názor „téměř všech ostatních autorit“ na židovské právo, v minulosti i dnes.
Dokonce i rabíni liberální reformní větve judaismu označili hazardní hry za „neproduktivní a ohrožující společenskou strukturu“. Známý židovský terapeut říká, že i zdánlivě nevinné malé sázky mohou být vstupní branou k závislosti.
Mezi křesťany existuje výrazný rozkol mezi tolerantními katolíky a protestanty, kteří byli k sázení většinou nepřátelští. Dva největší protestantské orgány USA, které se v mnoha věcech neshodnou, jsou oba rezolutně v opozici.
Jižní baptistická konvence vede kampaň na toto téma od roku 1890 a nadále věří, že hazardu „je třeba rázně vzdorovat“. Souhlasí se Swaimovými body o postojích něco za nic, materialismu a chamtivosti a tvrdí, že „hazardní hry hledají osobní zisk a potěšení ze ztráty a bolesti jiné osoby“. Rovněž odsuzuje podporu sázení zločinnosti, veřejné korupce a „osobní katastrofy“.
Oficiální Book of Discipline United Methodist Church (Kniha kázně Sjednocené metodistické církve) uvádí, že věřící křesťané by se měli vyhýbat všem formám hazardních her, včetně veřejných loterií, kasin, tomboly, internetových sázek a dalších „hazardních her“, i když je zastánci ospravedlňují jako peníze na charitativní organizace nebo charitativní účely a užitečné vládní programy. Hazardní označuje za „hrozbu pro společnost, která je smrtelně nebezpečná pro nejlepší zájmy morálního, sociálního, ekonomického a duchovního života, která ničí dobrou vládu a dobré hospodaření”.
Katolicismus má mnohem uvolněnější hledisko, které se projevilo ve sbírkách binga mnoha farností. „Slovník morální teologie“, vydaný tehdejším šéfem nejvyššího vatikánského tribunálu, se vyhnul všem těm protestantským starostem a považoval hazardní hry za příjemnou „zábavu“, pokud jsou hry spravedlivé a bez podvodů.
Někteří jsou však obezřetní. “Katolická církev považuje hazardní hry za legitimní formu zábavy, pokud jsou provozovány s mírou,” uvedli biskupové státu Massachusetts v roce 2014, ale přesto vyzvali ke zrušení prokasinového zákona, protože vytváří “novou formu dravých her”, která se přiživuje na závislých lidech s nižšími příjmy, “kteří si hazardní hry mohou dovolit nejméně”.
V loňském roce liberální organizace Katolíci za rovnost uvedla, že ve světle učení papeže Františka o odpovědnosti vůči potřebným je “obtížné pochopit, jak lze ospravedlnit hazardní hry jakéhokoli druhu”.
A ještě tohle: Katolické kanonické právo až do roku 1983 stanovilo, že kněží se musí vyhýbat “hazardním hrám s rizikem peněz”.
Richard Ostling
Religion Unplugged věří v rozmanitost dobře odůvodněných a dobře prozkoumaných názorů. Tento článek odráží názory autora a nemusí nutně představovat názory Religion Unplugged, jeho zaměstnanců a přispěvatelů.
Richard Ostling
Richard Ostling je bývalý náboženský reportér pro The Associated Press a bývalý korespondent pro TIME Magazine. Pracoval také v televizní a rozhlasové žurnalistice o náboženství a získal cenu za celoživotní dílo od Religion News Association. Tento článek se poprvé objevil na GetReligion.org.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry