Laboratoř a Bible: 2. Vzkříšení
Milí rodiče a vyučující v Nedělní škole, vítáme vás v naší vědecké laboratoři, kde budeme moci s dětmi nižšího i vyššího školního roku provádět zajímavé fyzikální i chemické pokusy, které je překvapí svými výsledky.
Vědecké pokusy nám budou sloužit jako ilustrace, které nám mohou pomoci vysvětlit dětem verš z Bible, biblický příběh nebo duchovní zkušenost, aby je dobře pochopily a mohly si je přivlastnit do svého života.
Zejména děti mladšího školního věku a předškolního věku mají potíže porozumět a zapamatovat si abstraktní pojmy, které se ve vyprávění v Bibli vyskytují. Potřebují názorné příklady a vlastní prožitek, aby věci porozuměly a dobře si ji zapamatovaly.
Pokusy můžete provádět s dětmi nejen při výkladu v Nedělní škole nebo na skupině dorostu, ale i doma ve vaší rodině se svými dětmi.
Nezapomeňte! Každý pokus si nejprve vyzkoušejte předem sami!
Laboratoř a Bible: 2. Vzkříšení
Text z Bible:
Ale oni jim řekli: „Proč hledáte živého mezi mrtvými? Není zde, byl vzkříšen. Vzpomeňte si, jak vám řekl, když byl ještě v Galileji, že Syn člověka musí být vydán do rukou hříšných lidí, být ukřižován a třetího dne vstát.“
Lukáš 24, 6-7
Pomůcky:
- dřevěná špachtle
- prášek do pečiva
- peroxid vodíku
- lžička
- zapalovač
- 2 stejné a vysoké průhledné sklenice
- bílý ocet
- droždí
- míra půl šálku
- Bible
Pomůcky | ||
dřevěné špachtle | prášek do pečiva | peroxid vodíku |
lžička | zapalovač | sklenice |
bílý ocet | droždí | míra půl šálku |
Bible |
Pokus:
- Do každé sklenice vložte půl balíčku droždí (nejlépe v prášku).
- Do každé sklenice vložte lžičku prášku do pečiva nebo jedlé sody.
- Zatřeste sklenicemi, aby se v nich prášky dobře promíchaly.
- Do první sklenice nalijte půl šálku octa. Směs začne bublat. Sklenice by měla být dostatečně vysoká, aby bubliny nedosahovaly k horní části sklenice.
- Do druhé sklenice nalijte půl šálku peroxidu vodíku. Opět to začne bublat.
- Zapalte jeden konec dřevěné špachtle a nechte ji hořet po dobu 10-15 sekund, aby byla připravena na experiment. Dřevěná špachtle musí hořet silným plamenem.
- Zapálenou dřevěnou špachtli zasuňte do sklenice s octem. Nedotýkejte se bublin, ale zasuňte špachtli co nejblíže k bublinám. Plamen zhasne.
- Přesuňte dřevěnou špachtli do sklenice s peroxidem vodíku. Vložte zhasnotou špachtli do sklenice a dostaňte ji co nejblíže k bublinám, aniž byste se jich špachtlí dotkli. Špachtle začne zářit a pak se plamen znovu rozhoří.
- Pokus můžete takto znovu několikrát opakovat, zhasnout a rozsvítit a opětovně zapálit špachtli.
Průběh pokusu | ||
špachtle hoří | špachtle zhasne | špachtle hoří |
Pozorování:
- Co se stalo se špachtlí, když byla vsunuta do prvního sklenice?
- Byla uhašena? Zůstal plamen venku nad sklenicí?
- Proč se špachtle znovu rozhořela? Udělala to sama od sebe?
- Jak jste se cítili, když se špachtle znovu rozhořela?
Diskuse:
- Přečtěte si Lukáš 24: 6–7.
- Nyní, když jste experiment viděli, jak vám to připomíná tento dobře známý oddíl z Bible?
- Která sklenice vám připomíná Ježíšovu smrt?
- Která sklenice vám připomíná Ježíšovo vzkříšení?
- Bylo pro vás překvapením, že se špachtle znovu rozhořela?
- Když Pán Ježíš zemřel na kříži a byl pohřben, satan si myslel, že nad ním nakonec zvítězil. Boží moc ale Satana překvapila. Pán Ježíš nezůstal mrtvý. Třetího dne se Pán Ježíš vrátil k životu.
- Světlo světa – jméno, kterým se Pán Ježíš sám nazval – nebylo uhašeno! Ani smrt nemohla udržet Světlo světa zhasnuté.
- Jak jste se cítili, když jste čekali, co se stane se zhasnutou špachtlí, když byla vložena do druhé sklenice? Zvedlo vás to ze židle? Učedníci a další následovníci Pána Ježíše nevěděli, co dalšího se stane v jejich životě nebo v jejich službě s Pánem. Snažili se na to přijít, čekat na nějaké znamení, které jim řekne, co bude dál.
Další verše, které můžete použít s tímto pokusem:
- Jan 11:25-26
- Skutky 4:33
- 1. Korintským 15:3-5
-šk-
Další inspirace a nápady pro děti doma i v nedělní besídce můžete najít v rubrice Nedělní škola nebo ve facebookové skupině Inspirace a nápady pro nedělní besídku.