Misie: 282. V postkřesťanském Německu přivádí hudba Taylor Swift lidi do kostela
Misie
V postkřesťanském Německu přivádí hudba Taylor Swift lidi do kostela
Turné Eras Tour Taylor Swift, které vydělalo na prodeji vstupenek více než miliardu dolarů a projelo pět kontinentů, je obrovským úspěchem. Přestože se univerzitní město Heidelberg v Německu nedostalo na seznam zastávek turné, fanoušci si mohli její hudbu poslechnout v kostele Ducha svatého.
Jednou měsíčně se v tomto 600 let starém kostele koná “Citykirche Rock’n’Pop”, tematická bohoslužba, jejímž cílem je “přivést současný svět ke konverzaci s křesťanskou vírou”. Dne 12. května se v gotickém kostele sešlo více než 1 000 lidí na bohoslužbě s hudbou Taylor Swift.
“Stále si myslím, že církev má dobré odpovědi na důležité otázky,” řekl kazatel City Church Vincenzo Petracca. “Často jsou však zabaleny tak, že jim mladší generace nerozumí.”
Od roku 2015 Petracca vytvářel bohoslužby založené na hudbě Madonny, Beatles, Michaela Jacksona a Boba Dylana, ale hledal způsob, jak oslovit mladší Němce, kteří do kostela nechodí. Protestantská církev v Německu ztratila v roce 2022 575 000 členů a nedělní návštěvnost se v celé zemi pohybuje kolem 3 %.
“Skutečnost, že Taylor Swift je v současnosti nejsilnější popovou hudebnicí na světě, byla pro nás rozhodujícím faktorem, abychom si ji vybrali pro desátou popovou bohoslužbu,” uvedl Petracca. Načasování bohoslužby nemohlo být lepší. Swiftová jen o několik dní dříve zahájila v Paříži své evropské turné.
“Cílem této bohoslužby není kanonizovat Taylor Swift.”
Rezervace na nedělní dopolední “Anti-Hero: Taylor Swift Church Service” byly plně obsazeny během několika hodin. Ohromení organizátoři přidali druhou odpolední bohoslužbu ve 13 hodin a dalších 600 míst k 423 místům, která již v chrámové lodi byla. Petracca, ohromený reakcí, rychle objasnil záměr bohoslužby: “Slavíme bohoslužbu a ne popový koncert. Podíváme se při ní na to, jak Taylor Swift vnímá náboženství a jaké teologické a duchovní otázky nám jako církvi dává. Cílem této bohoslužby není kanonizovat Taylor Swift.”
Součástí zaplněných bohoslužeb byly růžové programy, živé provedení písní Swiftové místními hudebníky a zpěv pro “Swifties”, kteří znali texty. Petracca, vycházející z témat, která nachází v hudbě Swiftové, přednesl krátké meditace o odolnosti, odpuštění a naději.
“Některé písně překypují metaforami. Její hudba se mě opravdu dotkla,” řekl.
Dojala i ostatní účastníky bohoslužby, kteří se slzami v očích naslouchali písni, kterou Swiftová napsala po diagnóze rakoviny své matky. Petracca zakončil bohoslužbu písní “Shake It Off” a vyzval účastníky k tanci slovy: “Anděl vás volá, abyste setřásli negativní energii!”.
Hudební doprovod vedla a Swiftovou zastoupila Tine Wiechmannová, profesorka populární církevní hudby na Evangelické škole pro církevní hudbu v Heidelbergu. Doprovázeli ji místní hudebníci Christoph Georgii (klavír), Jens Nobiling (bicí) a Christoph Carl (kontrabas).
Weichman věří, že každý hudební žánr má potenciál být použit v prostředí bohoslužeb: “Žádný hudební žánr se k tomu nehodí lépe nebo hůře. Důležité je, abyste v ní mohli prožít chvíle víry.”
A pro Weichmana takový okamžik nastal při provedení písně “Change” od Swift.
“Pocit odolnosti a síly, který ve mně ‘Change’ vyvolala, mi připomněl některé biblické pasáže, které hovoří o výzvě a solidaritě,” řekla.
I když je skeptická k tomu, že by služba popové hudby zvrátila pokles návštěvnosti kostelů mezi mladými lidmi, Weichmanová si myslí, že by mohla ovlivnit jejich představy o křesťanské víře: “Mám velkou naději, že lidé, kteří se obvykle s církví nemohou ztotožnit, si uvědomí, že za hudbou je něco, co se jich dotýká, co je utěšuje a dodává jim sílu.”
Na pódiu za účinkujícími visel duhový transparent, který vítal “všechny velikosti, všechny (barvy), všechny kultury, všechna pohlaví, všechny víry, všechna náboženství, všechny věkové kategorie, všechny typy, všechny lidi” v kostele Ducha svatého.
Petracca považuje Swiftovou za “ikonu queer komunity”. V jejích písních, zejména těch vydaných v posledním desetiletí, vidí křesťanské poselství, pokud jde o otázky sociální spravedlnosti. “Zasazuje se o práva žen a queer lidí a odsuzuje diskriminaci a rasismus”.

Taylor Swiftová o své osobní víře mluví jen zřídka. V dokumentu Miss Americana 2020 však říká, že ji její křesťanské přesvědčení přimělo vystoupit proti programu senátorky Tennessee Marshy Blackburnové, která je proti LGBTQ.
Swiftová řekla: “Žiji v Tennessee. Jsem křesťanka. Tohle není to, za čím si stojíme.”
Její nejnovější album The Tortured Poets Department je plné kritiky křesťanských pokrytců, jako je Blackburn, a proto se mnoho konzervativců urazilo a rychle ho odsoudilo. Obviňují zpěvačku a skladatelku z rouhání, provádění satanistických rituálů na pódiu a “života ve světě” namísto “života pro Krista”.
Christof Ellsiepen, děkan evangelických církví v Heidelbergu, který slouží s Petraccou, však tvrdí, že církve by se měly spíše angažovat ve světě, než se před ním stahovat.
Církev je “místem setkávání a výměny”, řekl. “Proto se sem bohoslužba s popovou hudbou tak skvěle hodí.”
Ellsiepen si představuje církev v centru společnosti: “Naším cílem je otevřít a odstranit hranice fyzického a duchovního prostoru kostela. Chceme umožnit setkávání lidí z Heidelbergu i z celého světa v oblasti spirituality, hudby, umění a kultury.”
Tento měsíc se v kostele uskuteční “pouliční taneční bohoslužba” a týdenní urban dance battle s účastníky z celé Evropy. Na pozdější období roku plánuje Petracca další bohoslužby s popovou hudbou. Vzhledem k popularitě bohoslužby s Taylor Swift říká, že “Billie Eilish a Beyoncé jsou na užším seznamu”.
KRISTEN THOMASON
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry