Zneužívání: 36. Mužský obraz Boha marginalizuje ženy a postižené osoby
Zneužívání
Mužský obraz Boha marginalizuje ženy a postižené osoby
Mnoho křesťanů věří, že všichni lidé jsou stvořeni k obrazu Božímu. Tato víra však není tak jednoduchá, když se ponoříte do církevního života a začnete se dívat na to, jak se zachází s různými lidmi na základě jejich jedinečných fyzických a duševních vlastností.
Studium toho, co to znamená být tvorem s tělem i duší, učí, že jako vtělená stvoření podléhají všichni lidé nevyhnutelnosti vtěleného života. Podobně, pokud jsou všechna těla a duše jedinečné, ale všichni lidé jsou stvořeni k obrazu Božímu, musíme uznat, že různorodý „obraz Boha“ existuje v každém a není výlučný pro žádný jediný standard.
Můžeme to vidět, když prohlášení jako Baptistická víra a poselství (Baptist Faith and Message) Southern Baptist Convention potvrzují podřízenost žen v manželství, protože vedení manžela je srovnatelné s vedením Kristovým. Prohlášení jako tato, i když to neřeknou jasně, podporují nuanci, že ženy musí být méně podobné Kristu, protože muži jsou nejvíce podobní Kristu.
Tito věřící učí, že muži jsou stvořeni k obrazu Božímu podobnějšímu než ženy, což znamená, že mužská těla, mysl a duchovní životy jsou důležitější než ženské jen proto, že si myslíme, že jsou Bohu podobní tak, jak si myslíme, že ženy nejsou.
Tento názor, že ženská těla jsou méně stvořena k obrazu Božímu, také usnadňuje marginalizaci další skupiny, osob se zdravotním postižením, protože stanovuje normu, jak má Boží obraz vypadat, a znehodnocuje těla, mysl a duchovní život, které se od této normy odchylují.
Tato přesvědčení vytvářejí hierarchii Božího obrazu, ve které jsou zdatní, neurotypičtí muži na vrcholu, ženy jsou pod muži jako pečovatelky společnosti a postižení lidé, kteří často potřebují nezbytnou péči a pozornost, jsou na dně, protože se tyto obě skupiny odchylují od standardního obrazu Boha (muže) a často potřebují péči.
Tato hierarchie však popírá velké duchovní dary a příspěvky, které mohou církevnímu životu nabídnout jak ženy, tak osoby se zdravotním postižením, a odmítá uznat, že jako vtělené osoby stvořené k obrazu Božímu by na prvním místě neměla být žádná hierarchie.
Rozmanitost Boží církve je to, co umožňuje duchovním darům prosperovat. Kdyby byl každý člověk v církvi zdravým, neurotypickým mužem, nikdy bychom neocenili láskyplné pouto mateřství ani bychom nebyli schopni plně meditovat nad chvílemi uctívání, kdy to lidem s tělesným postižením trvá o pár sekund déle.
Ačkoli se může zdát, že tato hierarchie je něčím na okraji církevní nauky, je viditelná v každodenním církevním životě. Mnoho sborů nedovoluje ženám, aby byly diakonky a kazatelky, navzdory jejich duchovním darům. Většina sborových pódií nebo kazatelen nepojme vozíčkáře a kostelní lavice jsou často umístěny velmi blízko u sebe, takže pro vozíčkáře nebo jakoukoli osobu, která má problémy s pohyblivostí, je těžké pohodlně sedět.
Všechny tyto zdánlivě malé aspekty církevního života vycházejí z názorů na podřízenost a způsobují, že se mnoho návštěvníků kostela cítí církví nevítáno nebo vyloučeno, protože jejich vtělená přítomnost a duchovní dary nejsou náležitě oceněny.
Co s tím uděláme? Je zajisté medvědí službou sborovému životu a teologii udržovat tuto myšlenku, že zdatní, neurotypičtí lidé jsou nejvíce podobní Božímu obrazu.
A neustále bránit ženám a osobám s postižením v prožívání víry stejným způsobem jako ostatní, je v rozporu s Boží láskou ke světu.
Jako návštěvníci sboru musíme zviditelnit ty, kteří jsou na okraji společnosti, a zapojit se do rozhovorů s těmi, kteří potvrzují rozmanitý obraz Boha, který existuje ve všech vtělených osobách, abychom vytvořili inkluzivnější a láskyplnější sborové prostředí, které bude pracovat na vzájemném povznesení celého Božího lidu.
Mallory Challis
Poznámka:
1 Neurotypický člověk je jedinec, který myslí, vnímá a chová se způsoby, které jsou běžnou populací považovány za normu. Kromě toho jsou instituce, jako jsou kostely, školy, sportovní ligy a místa zaměstnání, často navrženy tak, aby vyhovovaly lidem, kteří splňují tyto normy.
Neexistuje však žádný stabilní, všeobecně srozumitelný pojem „normální“. Ve skutečnosti se „normální“ vnímání a chování značně liší v závislosti na mnoha faktorech, jako je kultura a zdravotní stav.
Mallory Challis
Mallory Challis v současné době slouží jako Clemons Fellow s BNG a je studentkou Wingate University, kde pracuje v kanceláři Student Ministries. Studuje religionistiku a plánuje magisterský titul z teologie jako přípravu na křesťanskou službu.
Jako Clemons Fellow píše a překládá články různých žánrů (rozhovory, názory, analýzy atd.), které jsou zveřejněnovány na veřejné náboženské zpravodajské službě „Baptist News Global“.
-van-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry