Misie: 272. Můj hybridní sbor
Misie
Můj hybridní sbor
Dovolte mi, abych vám pověděl o svém sboru.
Můj sbor se schází každý pátek od poledne do zhruba 18:30 h. Můj sbor nemá lavice, ale spoustu skládacích stolů a židlí a také krabice a koše plné potravin. Můj sbor vede kazatel guatemalského původu, pastor Miguel, který každý týden začíná bohoslužbu oznámením, úvodem a modlitbou.
Každý týden má můj sbor několik pravidelných návštěvníků a asi 400 návštěvníků. Můj sbor obvykle nenabízí přijímání v podobě chleba a vína. Místo toho poskytujeme těmto stovkám návštěvníků dvě nebo tři tašky s potravinami, včetně rýže a fazolí a konzerv spolu s čerstvými místními produkty a darovaným chlebem.
V mém sboru se mluví různými jazyky, včetně kreyolštiny, španělštiny, angličtiny a mayských dialektů. Návštěvníci často přicházejí v obnošených pracovních botách a potrhaném oblečení pokrytém zelenou skvrnou od rajčatových keřů. Od extrémně hladových, unavených a traumatizovaných lidí se v mém sboru neočekává, že budou veselí.
Misión Peniel není oficiálně žádným sborem. Alespoň zatím ne. Ačkoli se jedná o službu pro zemědělské pracovníky, mnohým připadá jako sbor. Jsme společenství věřících, které se pravidelně schází, aby oslavovalo Boha prostřednictvím interakce s marginalizovanými obyvateli Immokalee.
S Ellen jsme se v roce 2013 přestěhovali zpět do Států poté, co jsme 19 let zastupovali CBF Global Missions a další mezinárodní neziskovou organizaci mezi asijskými zemědělskými komunitami. V sídle neziskové organizace na Floridě jsem však nebyl ve svém živlu.
Jednu neděli jsme ve sboru sledovali rozhovor, v němž vystupoval Jim Wallis z organizace Sojourners. Nepamatuji si přesně jeho slova, ale Wallis zdůrazňoval zásadní duchovní praxi, kterou je přítomnost chudých.
Pomohl mi pochopit, proč se mi nedaří. Navzdory tomu, že jsem pracoval v efektivní organizaci a angažoval se v církvi, zažíval jsem odstup od předchozí interakce s těmi, kteří mají problém s přístupem k důležitým zdrojům.
Sbor, který jsme navštěvovali, byl partnerem Misión Peniel, služby pro zemědělské dělníky presbyteria Peace River – PC (USA) – ve městě Immokalee na Floridě. V Immokalee se na rozsáhlých farmách pěstuje většina amerických rajčat, která v zimě sklízejí migrující zemědělští dělníci. Paradoxně je tato komunita potravinovou pouští.
Po dobrovolnické službě v Misión Peniel jsme se s Ellen cítili vedeni k tomu, abychom se zapojili do služby na plný úvazek a pomohli řešit potravinovou nejistotu v Immokalee. Toto povolání vedlo k založení naší neziskové organizace Cultivate Abundance.
Ve spolupráci s organizací Misión Peniel a desítkami místních zahrádkářů, sborů a malých farem pěstujeme, shromažďujeme a distribuujeme výživné potraviny podle kulturních zvyklostí pro haitské, guatemalské a mexické obyvatele Immokalee. Cultivate Abundance se stala partnerem CBF pro globální misii poté, co jsem byl v roce 2018 znovu jmenován terénním pracovníkem.
Naše práce se právě dostávala do tempa, když se objevil COVID-19. S menším počtem dobrovolníků začal tým Cultivate Abundance pomáhat Misión Peniel s páteční distribucí potravin. Týdenní úsilí o balení a sdílení stovek tašek s jídlem se stalo naší rutinou.
Navzdory sociálnímu odstupu jsme se seznámili se stálými klienty, včetně některých, kteří se potýkají se závislostmi, psychickými problémy a dalšími bolestmi. Bohužel, jednou z obětí pandemie bylo naše zapojení do sboru, který nás do Misión Peniel zavedl.
Nějakou dobu bylo zvláštní neúčastnit se nedělních bohoslužeb. Když pandemie polevila, začali jsme se znovu zapojovat do vzdálených sborů CBF na Floridě i mimo ni. Postupně jsme si ale uvědomili, že sbor nemusí být nutně nedělní dopoledne mezi lavicemi a barevnými skly. Prostřednictvím Misión Peniel se věnujeme méně konvenční verzi sboru, jakémusi hybridu.
Myslím, že v době po pandemii, uprostřed měnící se církevní krajiny, představuje Misión Peniel jeden z mnoha projevů církve.
Chápu, pokud by někdo tvrdil: “Misión Peniel není žádným sborem. Je to služba zřízená sbory, která funguje z podpory sborů.” Ale co když podstata církve není tak dualistická? Možná je realita církve více rozmělněná a rozostřená, než se konvenčně soudí.
Abychom neomezovali diskusi na neziskové organizace nebo služby, jako je Misión Peniel, uvažujme také o dlouhodobě zavedených, konvenčních, ale s problémy se potýkajících sborech v přechodných komunitách, kde dochází k demografickým, ekonomickým a kulturním změnám.
“Přijetí sousedských, vstřícných a spolupracujících přístupů k řešení problémů komunity by mohlo vdechnout nový život a smysl ustrnulým sborům, které se potýkají s problémy.”
Představte si sbory s klesajícím počtem členů a rozpočtem (nebo bez něj), které seberou prostředky k inventarizaci místních potřeb prostřednictvím cílevědomých rozhovorů mezi členy, sousedy a dalšími zúčastněnými stranami komunity. Díky takové zpětné vazbě by bohoslužebná společenství mohla lépe vydávat svědectví o Kristu prostřednictvím účinných partnerství pro pozitivní změny.
Zavedení sousedských, vstřícných a společných přístupů k řešení problémů komunity by mohlo vdechnout nový život a smysl ustrnulým sborům, které se potýkají s problémy, zejména pokud přijmou přítomnost zranitelných osob.
Náboženské neziskové organizace by také mohly zvážit, zda by se nechtěly přizpůsobit místním potřebám v oblasti bohoslužeb a pastorační péče.
Představuji si, že hybridní služby, ať už v církevní nebo neziskové formě, budou tvárné, ekumenické a pohotové, a to na základě měnících se místních potřeb a dostupnosti zdrojů. Například Misión Peniel usnadňuje společné využívání prostor mezi kompatibilními službami, které slouží místní mládeži. A kdykoli je to možné, jsou poskytovány také příležitosti k bohoslužbám.
Díky Bohu za silné sbory, které mají prostředky k řešení pociťovaných potřeb, a to jak blízkých, tak vzdálených. Mnohé z nich jsou dobře vybaveny k tomu, aby sloužily jako spojenci a povzbuzovatelé hybridních služeb, které se snaží sloužit svým problémovým komunitám.
Nesmíme zapomínat, že hybridní společenství bohoslužby a služby nejsou ničím novým. Apoštolové měli plné ruce práce s krmením vdov a Armáda spásy se tím také zabývá už dlouho.
Mezi baptisty jsem pozoroval přítomnost bohoslužby a služby skupiny Grace and Main mezi lidmi bez domova v Danville ve státě Va. K činnosti mě inspirovala služba “farmy sr sborem”, kterou nabízí Englewood Baptist na předměstí Kansas City. Účastnil jsem se také služby Heritage Baptist ve venkovském Heflinu ve státě Alabama. To jsou jen některé z nich.
Jsem si jistý, že v poslušnosti k Velkému přikázání a zároveň v solidaritě s lidmi na okraji společnosti budou vznikat další hybridní služby po celé naší oblasti.
Rick Burnette
Rick Burnette
Rick a Ellen Burnetteovi sloužili jako terénní pracovníci Cooperative Baptist Fellowship v severním Thajsku od roku 1994 do roku 2009. Založili projekt Upland Holistic Development Project, službu, která nadále nabízí služby spojené se zemědělstvím a rozvojem komunit mezi menšinovými skupinami horských kmenů podél thajsko-myanmarské hranice.
V roce 2009 Burnettovi založili a vedli mezinárodní kancelář ECHO, mezinárodní rozvojové agentury se sídlem na Floridě, až do svého návratu do USA v roce 2013, kdy pracovali v ústředí ECHO ve Fort Myers.
V roce 2017 Burnettovi založili neziskovou organizaci Cultivate Abundance, která se zabývá nedostatkem potravin mezi migrujícími zemědělskými dělníky na jihozápadě Floridy, přičemž Ellen působí jako výkonná ředitelka.
Rick byl v roce 2018 znovu jmenován globální misií CBF jako terénní pracovník a pokračoval v roli programového a technického ředitele neziskové organizace, přičemž Cultivate Abundance byla uznána jako partner CBF pro zapojení do globálních misií.
-tep-
Můžete také navštívit naši facebookovou stránku Baptisté – Síť víry nebo facebookovou skupinu Zpravodaj Baptisté – Síť víry